Tvätta elektronrör

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

Tvätta elektronrör

Inläggav reeltoreel » 2009-04-04 15:20

Om man inte använder sin röris på ett tag så blir ju rören ganska feta å dammiga.(händer oftast på sommaren då man ju spelar ute på altanen för det mesta, på en annan anläggning)
Kan man ta vad som helt å tvätta med? eller finns det något speciellt bra å använda?
Tänkte på fönsterputs eller liknande, men det kanske tar bort texten på rören och det vill jag inte.
Hur gör ni andra som har rör?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-04 15:35

Kan man inte köra dom i diskmaskinen? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-04 16:27

Prova de där microfiberdukarna. ICA säljer sådana. Ta lite vatten på duken - rengör.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-04 16:56

men mikrofiberdukar är som sandpapper, så ta det försiktigt över texten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-04 17:05

Mich skrev:men mikrofiberdukar är som sandpapper, så ta det försiktigt över texten.

Oj, :o vad använder du för microfiberduk? Jag kan rengöra mina glasögon utan problem och det gäller även plastglasögon :) Jag gör ren dataskärmen ock ägghögtalarna som är med högblank lack och jag har aldrig haft problem. Det finns microfiberdukar för dataskärmar och andra känsliga saker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-04-04 17:18

Annars går diskmedel (Yes) och handvarmt vatten alldeles utmärkt, diska skölj och torka.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2009-04-04 17:34

PeterAkemark skrev:Annars går diskmedel (Yes) och handvarmt vatten alldeles utmärkt, diska skölj och torka.

Perfekt! Å jag tror å känner att jag kan lita på dina ord :wink:
Här ska tvättas rör ikväll, kan man ha roligare en lördag tillsammans med ett glas caol ila ? :P

Tack PA!
'
ps, tror nog jag putsar upp kromet på maskinen samtidigt :wink:

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2009-04-04 17:36

phon skrev:Kan man inte köra dom i diskmaskinen? :)

Jag ska testa med ett gammalt uttjänt rör å se hur det blir. Ärligt alltså!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-05 01:35

Du kanske skall prova nåt skonprogram eller så ..... 8O
Men det borde ju gå, har dock inte provat!

Det där med diska och torka .... just torka är väl rätt bra tror jag, vatten och höga spänningar är ingen bra kombination.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-05 12:17

Mich skrev:men mikrofiberdukar är som sandpapper, så ta det försiktigt över texten.

Tycker generellt att texten ofta sitter ganska löst. Den kan ibland gnuggas bort bara av att man tar i röret för vicka det i eller ur sockeln.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2009-04-05 12:42

Denna tråd ger onekligen "rent ljud" en viss dimension... :wink:

Normalt är det topparna som behöver putsas så att gettringen glänser, är själv ganska nördig med detta och ser det som ett måste för att få "bäst" ljud från mina glödande pjäser. Men som SB påpekar så är texten väldigt lätt att ta bort.

Jag brukar andas på röret, ung. som när man putsar glasögonen, sedan torka försiktigt med putsduken som följer med glasögonen.

Sedan är det bara att luta sig tillbaka, helt övertygad om att placeboeffekten gäller bara andra. Men snyggt blir det. :roll:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-05 12:51

Har du inte provat att putsa av anoderna också - mycket skit hamnar där, gamla uttjänta elektroner och sånt. Man skär av glaset och snabbt sveper av katoderna och sedan på med glasröret igen (limma med glaslim) så inte allt vacuum hinner flyga iväg.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-05 13:16

petersteindl skrev:

Oj, :o vad använder du för microfiberduk?

Nja, jag använder de inte så ofta. Finns väl många olika. Det jag tänkte på är att jag hört om någon som lyckades, efter viss tid, ta sig igenom lacken på köksluckorna. Men generellt kanske mikrofiber dukar inte tar bort så mycket av lack, jag är inte säker. Kanske bara dumt ryckte.

Men de används ju för att ta bort skräp på t.ex. fönster rutor (och glasögon!). De har väl ingen inbyggd sensor/intelligens som gör att de ser skillnad på skräp och tryckt text på rören :)

PS. Jag har faktiskt ingen aning om hur hårt texten sitter eller är utförd på rör, så jag borde nog hålla tyst.

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-05 14:21

soundbrigade skrev:Har du inte provat att putsa av anoderna också - mycket skit hamnar där, gamla uttjänta elektroner och sånt. Man skär av glaset och snabbt sveper av katoderna och sedan på med glasröret igen (limma med glaslim) så inte allt vacuum hinner flyga iväg.

Jag tror det finns komprimerat vacuum att köpa på Elfa, en liten sprayburk eller nåt. Otroligt vad mycket vacuum det får plats när man komprimerar det ordentligt.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-06 20:35

Ja eftersom absolut vacuum är ingenting så får man vid komprimering plats oändlig mängd på en volym av ingenting. Det är inte ofta sådana storheter passar så bra ihop som dessa två.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-04-06 23:13

soundbrigade skrev:Har du inte provat att putsa av anoderna också - mycket skit hamnar där, gamla uttjänta elektroner och sånt. Man skär av glaset och snabbt sveper av katoderna och sedan på med glasröret igen (limma med glaslim) så inte allt vacuum hinner flyga iväg.

Det brukar räcka att knacka på röret med en penna så ramlar elektronerna ner i sockeln.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-07 07:35

Tvättade för många år sedan några rör och texten försvann direkt.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-07 12:19

Kan man inte sätta dit en ny text, detta rör får ej tvättas?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-07 14:06

:D

Återgå till Teknikforum