Bassteg, vad är viktigt att tänka på?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Bassteg, vad är viktigt att tänka på?

Inläggav m_persson79 » 2009-05-22 20:37

Hej!

Ska köpa ett slutsteg (eller monoblock) till ett par Bremen-basar (runt 100 dB känslighet i par). Jag bor i lägenhet så jag kommer inte spela tokstarkt. Kan dock i och för sig, har bara en granne nedåt men stackars honom då. :)

Jag känner ex till att klass-D stärkare lämpar sig bättre till basar än fullregister, men inte varför..

Hur som helst vad är viktigt att tänka på när det gäller slutsteg <80 Hz? Nått speciellt menar jag? Det lär bli beggat. Hur är det med lytkondingar, kan dom börja ge upp efter "bara" 20 år?

Tips mottages tacksamt. Även beggat-annonser om ni kommer över några. Pris? Vettefan :D får nog handla om prisvärdhet men helst inte över 5000 kr. Har dock kikat lite på Behringer-steget som ex shifts har men det är såå fult och har inget bra ställe att gömma det.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-23 00:03

Att undre gränsfrekvensen är så låg som möjligt.

Klass D-steg är ju bra för de är effektiva=låg eneriförlust men de har knepigheter för sig högre upp i frekvens.

Du borde klara dig fint med 2x100w/8ohm
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-05-23 11:01

En av de viktiga grejerna kanske kan vara bas-slutsteget är i "balans" med övriga förstärkare vilket innebär att bassteget i princip ska vara 10 dB mer kapabel än steget för "topparna". (Källa IÖ) Om man ska vara strikt vill säga. Men det behöver man ju inte alltid vara...

Återgå till Teknikforum