LTS högtalarna: Baffelutformning och filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Froggy

LTS högtalarna: Baffelutformning och filter

Inläggav Froggy » 2009-06-08 12:53

Jag söker en lösning för ljudåtergivning sittandes framför en datorskärm.

LTS-2v-f1 (liten basreflex högtalare) och LTS-2v-v1 (liten vägghängd högtalare) använder samma element och filter men har helt olika storlekar på bafflarna. Hur hänge detta samman med tanke på baffelstegskompensation och stöd från väggen bakom högtalaren?

Lennart

Inläggav Lennart » 2009-06-08 15:00

-En väggmonterad LTS-2v-v1 ska seriekopplas med en kondensator om 220 μF. Dvs. en "extra" bipolär kondensator som man kopplar enklast vid utgående + terminal från förstärkare/slutsteg. Och tänk på att du måste ha en kondensator per högtalare.

/Lennart

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-06-08 17:36

Mmmm, men den seriekondensatorn påverkar mest HP-funktionen vid 120 Hz eller så. Jag har också funderat en del på baffelstegskompensationen i LTS-högtalarna och jag misstänker att det hela sköts snyggare än på en högtalare med "vanlig" baffelstegskomp. LP-filtret mot diskanten är ju både delning och kompensation i ett, så att säga. Dock har jag bara mina egna simuleringar (som inte tar hänsyn till elementets spridning särskilt bra) och mätningarna i LTS-kompendiet som analysmaterial men som jag har förstått det så är det riktigt finurligt. Studera LTS-filtret, kurvorna i kompendiet och prova gör nån simulering i Basta! eller annat bra simuleringsprogram.
Back in black!

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2009-06-09 10:52

Rookie skrev:..........Studera LTS-filtret, kurvorna i kompendiet och prova gör nån simulering i Basta! eller annat bra simuleringsprogram.

Det ligger rätt högt över min kapacitet :lol:

Återgå till Teknikforum