Moderator: Redaktörer
celef skrev:det där är en klurig nöt, jag tror du måste bygga en fet krets för anpassning och övergång, en behringer mätmik är kanske ett alternativ eller köra in miken på linjeingången?
peetwa skrev:Kul med ljudkortet. Det kommer du ha nöje av.
Behringer mickarna är inte helt enkla att få tag på (eller det var lite mul för mig åtminstone). Har inte beringer micken en liknande kapsel. Jag försökte öppna min men blev orolig för att ha i sönder den så den inte går att laga i heller. Som det heter i skåne.
kodapa skrev:celef skrev:det där är en klurig nöt, jag tror du måste bygga en fet krets för anpassning och övergång, en behringer mätmik är kanske ett alternativ eller köra in miken på linjeingången?
Hur gör du? Du har väl Panasonic? Kör du med batterimatning?
celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:det där är en klurig nöt, jag tror du måste bygga en fet krets för anpassning och övergång, en behringer mätmik är kanske ett alternativ eller köra in miken på linjeingången?
japp, så kör jag
kodapa skrev:celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:det där är en klurig nöt, jag tror du måste bygga en fet krets för anpassning och övergång, en behringer mätmik är kanske ett alternativ eller köra in miken på linjeingången?
japp, så kör jag
Känns lite onödigt att jag köpt ett med fantommatning då... Men då är det säkrat om jag byter mic!
M-Audio Mobile Pre USB 700kr begagnat!
Flint skrev:kodapa skrev:celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:det där är en klurig nöt, jag tror du måste bygga en fet krets för anpassning och övergång, en behringer mätmik är kanske ett alternativ eller köra in miken på linjeingången?
japp, så kör jag
Känns lite onödigt att jag köpt ett med fantommatning då... Men då är det säkrat om jag byter mic!
M-Audio Mobile Pre USB 700kr begagnat!
Jag har sett på nätet en byggbeskrivning där kapseln satt i en typ av balanserad koppling och utnyttjade den vanliga 48V matningen som den normalt används. Har letat ett tag nu men inte hittat den. Kolla på allt som går att hitta om elektretmickar. Det kan ha varit på något DIY-forum.
Det går annars att fixa det med en trafo och några lösa småkomponenter i själva micken.

kodapa skrev:Här hitatde jag en massa grejjer!
[url]http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html
[/url]
kodapa skrev:Det enklaste borde väl vara att göra som alternativ A?
Flint skrev:Den här tycker jag verkar vettig. Jag har fyra WM61-kapslar som ligger och väntar på min inspiration så jag kanske hänger på här. Vi kanske ska etsa ett kretskort också. Få se hur långt inspirationen räcker.
Flint skrev:Ja, men då kan du inte använda 48v phantomsteget du snackade om utan får bygga ett steg med IC:n som på bilden och kanske mata själva micken med ett batteri. Så har jag kört tidigare med WM61.

kodapa skrev:Flint skrev:Ja, men då kan du inte använda 48v phantomsteget du snackade om utan får bygga ett steg med IC:n som på bilden och kanske mata själva micken med ett batteri. Så har jag kört tidigare med WM61.
hmm, jag har visst missuppfattat det här bilderna. Jag trodde att IC:n motsvarade micförstärkaren...
Flint skrev:kodapa skrev:Flint skrev:Ja, men då kan du inte använda 48v phantomsteget du snackade om utan får bygga ett steg med IC:n som på bilden och kanske mata själva micken med ett batteri. Så har jag kört tidigare med WM61.
hmm, jag har visst missuppfattat det här bilderna. Jag trodde att IC:n motsvarade micförstärkaren...
IC:n symboliserar inte ditt fantomsteg utan är en helt annan och enklare konstruktion som inte har balanserad överföring eller 48V fantom inblandat.
De steg som jag har ritat om bygger på att den riktiga 48V fantomprincipen. Passar alltså till M-audiosteget du nämnde eftersom det steget (eg. är det väl ett separat ljudkort) har mickingång med fantomspänning. Elektroniken på bilderna sitter alltså i själva micken. Därifrån går den balanserade mickkabeln till M-audiosteget.
Battery powered electret microphone
This circuit can be used with normal tape recorders and sound cards which usually are designed for dynamic microphones. When you build this circuit inside the microphone case (or to small external box) you can make yourself an universal microphone out of an electret capsule.
Flint skrev:Stämmer fint. Kanske läste för slarvigt men jag uppfattade det som att du redan ägde M-audiokortet och då kunde det ju vara kul att använda det fullt ut. Annars går det förstås att köra den enklare kopplingen och gå in på linjeingången istället. Tror att Celef sa ungefär samma sak.
Flint skrev:Men jag tände till på den här idén och ska försöka mig på en egen konstruktion med en vanlig IC som elektronik i själva micken istället. Jag gillar ju slitvargen NE5532 och har länge haft en ide i bakhuvudet att använda den i typ den undre av de två kretsarna jag ritade om. Få se vad det blir avet. Hurra för simuleringsprogram. Mycket roligare än alla TV-program tillsammans.
kodapa skrev: Bara inte tonkurvan påverkas så det inte passar för mätning. (Du indikerade något om att det inte påverkar basen för mycket)
Flint skrev:kodapa skrev: Bara inte tonkurvan påverkas så det inte passar för mätning. (Du indikerade något om att det inte påverkar basen för mycket)
Det är nog snarare så att frekvenskurvans rakhet skulla rakna och mickens distorsion minska med en IC. Men jag lovar inget som jag inte kan stå för. Ska i alla fall göra ett försök. Börjar i morgon fm. Först simulera och sen bygger jag och testar själv först så att du slipper ta några smällar.
kodapa skrev:Flint skrev:kodapa skrev: Bara inte tonkurvan påverkas så det inte passar för mätning. (Du indikerade något om att det inte påverkar basen för mycket)
Det är nog snarare så att frekvenskurvans rakhet skulla rakna och mickens distorsion minska med en IC. Men jag lovar inget som jag inte kan stå för. Ska i alla fall göra ett försök. Börjar i morgon fm. Först simulera och sen bygger jag och testar själv först så att du slipper ta några smällar.
Fasen vad du är på hugget!Du kanske är klar innan jag ens tagit fram lödkolven!
Flint skrev:kodapa skrev:Flint skrev:kodapa skrev: Bara inte tonkurvan påverkas så det inte passar för mätning. (Du indikerade något om att det inte påverkar basen för mycket)
Fasen vad du är på hugget!Du kanske är klar innan jag ens tagit fram lödkolven!
Jag har iden ganska klar för mig men man vet aldrig vad som kan dyka upp. Tvångslödning med kall lödkolv klarar jag dock inte riktigt, än.

Nattlorden skrev:ok, det var ju inte så farligt som det såg ut. Fast jag hade föreslagit att du sköt -.2dB ned till 10Hz istället, så tror jag knappt ens Infra-tokarna skulle kunna märka det.
Flint skrev:En förhandsvarning. Det verkar bli lite för många komponenter för att klämmas in i ett mickrör. Kanske kan lösas med en liten låda på några cm^3 någon meter från själva micken. Har sett att vissa har löst det så.
kodapa skrev:Flint skrev:En förhandsvarning. Det verkar bli lite för många komponenter för att klämmas in i ett mickrör. Kanske kan lösas med en liten låda på några cm^3 någon meter från själva micken. Har sett att vissa har löst det så.
Inga problem för mig. Jag har monterat micken på en antennkabel!
Flint skrev:kodapa skrev:Flint skrev:En förhandsvarning. Det verkar bli lite för många komponenter för att klämmas in i ett mickrör. Kanske kan lösas med en liten låda på några cm^3 någon meter från själva micken. Har sett att vissa har löst det så.
Inga problem för mig. Jag har monterat micken på en antennkabel!
He, he... Då kan du ju ha elektroniken i antennutaget i väggen. Den versionen har jag aldrig sett nånstans.
RogerGustavsson skrev:Har ju diskuterat mikrofonkretsar tidigare. Det finns nagra andra forum som har tagit upp detta. Sitter med min Pocket-PC i Istanbul just nu, inte mycket att kommunicera med.... Det blir i varje fall där 48V fantommatning ska blandas in flera stora komponenter som behövs. Kan man köra pa batteri blir det simplare/utrymmesbesparande.
Flint skrev:kodapa
Jag accepterar inte att du har lagt till (Flint knåpar) i trådens titel och jag drar mig därför ur det som kunde ha blivit ett intressant projekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster