Steglös faskorrektion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Steglös faskorrektion

Inläggav slockna » 2009-09-24 11:43

hur fungerar det rent teoretiskt?

jag begriper så långt att man vänder fasen 180grader på t ex en subwoofer genom att polvända högtalaren, bortom detta känner jag av en kunskapslucka. Hur går det till att justera fasen 0-180 med en potentiometer?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2009-09-24 18:13

Det handlar om skillnaden mellan fas och absolutfas har jag för mig.

Om mikrofonen registrerar en tryckökning i ena ändan av systemet så ska
högtalaren spotta ur sig samma positiva tryck i den andra. Om du byter polaritet någonstans på vägen, vare sig i mikrofonen, mikkabeln, mixern... osv så har du vänt absolutfasen 180 grader och ut ur högtalaren kommer en negativ tryckökning. Hela vågformen ser, förutom själva "negativiseringen", ut prescis likadan.

Vad gäller fas tror jag andra kan förklara bättre, men där finns det tidskonstanter inblandade, att fasen förändras över spektrat vilket medför att frekvenskomponenterna i signalen förskjuts olika mycket, här blir vågformen inte likadan till utseendet.

Och om jag skulle råka ha fått något av det här om bakfoten så hoppas jag att någon kan upplysa mig också!

Edit: tankevurpa
Edit 2:

Din potentiometer som ändrar fasen 0-180 grader låter mest som en delaykrets, men den borde ju stämma enbart vid en viss frekvens i så fall? Om man försjuter signalen med säg 90 grader över hela spektrat borde ju lågfrekvent material annars fördröjas mer än högfrekvent?
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-24 18:46

A_Lindberg skrev:Din potentiometer som ändrar fasen 0-180 grader låter mest som en delaykrets, men den borde ju stämma enbart vid en viss frekvens i så fall? Om man försjuter signalen med säg 90 grader över hela spektrat borde ju lågfrekvent material annars fördröjas mer än högfrekvent?

Om man förskjuter alla frekvenser med 90 grader har man gjort en Hilberttransform. Det är inte så ofta man vill göra det bara sådär.

Jag minns nu inte riktigt hur man brukar göra i subwoofrar, men ett sätt att göra det är ju ett allpassfilter med variabel gränsfrekvens. Ett sånt kan man bygga med en OP en konding, två motstånd och en pot.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum