nadifierad skrev:Det kan ju röra sig om utsläckningar, vid ogynsamma ställen, pga dina hårda väggar!?
Var väl det IÖ sa med vetenskapliga termer
Ett gäng basmoduler strategiskt utplacerade, så att kanonkulorna landar där de ska........

!?
Kompleterat med PEQ, eller absorbenter.
Nu är ju inte väggarna så hårda, eftersom det bakom gipset förhoppningsvis finns isolering innan betongen. Däremot är det bara enkelgips. Men en PEQ kommer att införskaffas om det visar sig att det behövs. Först undersöka, sen köpa (borde repetera det där sista för mig själv)
MagnusÖstberg skrev:Japp, jag gillar flummigheten - helt lagom!
Hur många basmoduler har du nu, och vilka element används?
Hur stor volym är det som du egentligen måste trycksätta? Det verkade vara lite som att typ hela huset var öppet?
Det är två aktiva NHT-basar var och en med dubbla 10" element. Nja, inte trycksätta riktigt hela huset men en hel del tyvärr

Rummet mäter 3,70x7.0 och lyssningsplatsen är dryga 2 meter in i rummet med en trappa i ryggen. Öppningen mot hallen ger en golvyta på dryga 30 kvadratmeter. Den öppna trappan leder upp till ett nästan lika stort rum. Takhöjden är typisk svensk med sina 2,4.
IngOehman skrev:Att tolka kurvor hjälper inte långt. Den information man måste samla in i sådana där rum, för att förstå sig på dem, är oerhört många mera komplex än vad som får plats på några få kurvor.
Man måste vara på plats.
Ungefär som när man har problem med bilen och ringer till bilmekanikern och försöker beskriva eller rent av härma hur den låter...
Rumsakustik är möjligen till och med mera komplicerat. Därför diagnosticerar man både bilar och rum - där de är.
Vh, iö
Typiskt, jag som hoppades på att man skulle kunna höra/se lite av var problemen ligger med hjälp av mätningar i kombination av beskrivningar om rummets beskaffenhet.
Jag läste tillverkarens rekomendation ytterligare en gång igår. Där nämns tre rekomenderades som jag inte följt till punkt och pricka.
Dom menade att en lämplig delning mot baskapabla högtalare var 50Hz, men jag delar vid 80.
Att placeringen inte skulle vara på samma vägg. Mina båda står på samma vägg innanför mina vanliga högtalare.
Den sista inte helt tydligt förklarade saken var att om man har 2 stycken köra dom i stereo med hjälp av en omkopplare på controllern som tillhör. Jag har omkopplaren i läge mono.
Så jag börjar väl lämpligat med att följa tillverkarens rekomendationer.