Mätningar sanning och osanning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Mätningar sanning och osanning

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-08 22:04

När jag på senare tid har läst mycket om högtalare och kollat på många mätningar av högtalare så känns det som att oavsett vilken bakgrund man har så verkar mätningarna gjorda för att lura betraktaren. Det är väldigt sällan att man träffar på konstruktörer som tydligt deklarerar vad det är dom visar. Även om man i vissa fall tydligt deklarerar vad det är man visar upp så är det inte alltid att man berättar om de dolda sanningarna eller vad det egentligen är vi tittar på?

Som ett citat på faktiskt.se mångfaldiga rubriker(som jag ogillar) så stor det att mäta är att veta. Såklart är det det, om man mäter själv och tolkar resultaten själv. Men som man ser saker representeras på nätet, med alla olika mätprogram, micar, simuleringsprogram osv så känns det faktiskt.se helt meningslöst. Man kan ju inte utläsa ett enda dugg egentligen. Såklart kommer någon säga att marknadsföringsavdelningen har gjort si eller så. Men om vi talar om de duktiga ingenjörerna då? Det är ju sällan dom talar om hur, vad dom mäter? Oftast är det bara en kurva och alla är glada? Ibland känns det som att många ingenjörer/konstruktörer kan konstruera den kurva dom själv vill, utan att gemene man förstår. Men när andra konstruktörer läser den så ser man undanflykterna också blir det en debatt. Såklart blir det en debatt mellan de två(eller flera) konstruktörerna och ingen annan förstår något. Ibland förväntar man sig att faktiskt.se vore platsen där sådan utreds men jag tycker det verkar allt mer sällsynt?

Tills det på något vis sätts en standard för hur man skall mäta högtalare så kommer fortfarande ha ormoljeförsäljning i denna branschen. Vad finns det för mening med att mäta när det inte finns någon standard? Det är ungefär som att säga att 10 cm är 9,3 cm vid 34 cm avstånd och 4,5 vid 103 cm avstånd eller något.

Är det bara jag som känner det såhär?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Mätningar sanning och osanning

Inläggav Bill50x » 2009-10-08 22:34

Fjonkalicious skrev:Tills det på något vis sätts en standard för hur man skall mäta högtalare så kommer fortfarande ha ormoljeförsäljning i denna branschen. Vad finns det för mening med att mäta när det inte finns någon standard? Det är ungefär som att säga att 10 cm är 9,3 cm vid 34 cm avstånd och 4,5 vid 103 cm avstånd eller något.

Är det bara jag som känner det såhär?

Nej, det är inte bara du.

Men, saken är komplex. Man kan mäta på så många olika sätt, var och en har sina för- och nackdelar. Det finns inget "rätt" sätt. Det har inte med ormolja att göra utan att man kan ha olika preferenser om vad som är rätt sätt att mäta.

Ska man mäta precis vid ett element? Vid 1 meters avstånd? Vid lyssningsplatsen?

/ B

Återgå till Teknikforum