Fm-mottagning och störningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Fm-mottagning och störningar

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-22 08:49

När jag lyssnar på de olika riksradiokanalerna så hörs det kraftigt brus på P1, ljudet i P2 låter klockrent, fullständigt störningsfritt. P3 är ganska plågsamt att höra, med aningen brus, lokalradion/P4 låter på det hela taget bra förutom s-en som låter mera som "f", de som subsand startade annan tråd om. ""T" och "k" låter väldigt "vasst".

Nu sitter jag och lyssnar på P3, och starka musiktransienter i mellanregistret, typ discomusik, låter extremt distorderat. Mottagaren jag lyssnar på när jag sitter vid datorn är en Panasonic "bergsprängare" modell RX-DT600 och jag bor i Ludvika.

Låter radion på samma sätt hos er andra?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-10-23 11:12

P1 och P2 låter mycket bra. P3 låter också bra (men inte lika ofta - och detta förmodligen beroende på bristande kvalitet hos inspelningarna). P4 låter ibland lika bra som P3 och ibland något sämre. Reklamkanalerna låter generellt så uselt att jag överhuvudtaget inte står ut med att lyssna på dessa. Den lokala närradionstationen (Partille närradio) låter dock helt OK (=lyssningsbart) ibland men också dåligt ibland.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-23 12:05

Radion störs kanske av datorn, prova att stänga av pcn och jämför.
Sedan har du väl inte någon bra antenn heller ? Kör du på den som brukar medfölja så finns det ju kvalite att hämta genom att ansluta en bättre antenn.
Är du mer seriös med radiolyssnandet så får du byta upp dig till en riktig tuner, den radiodel som ingår är inte något tekniskt mästerverk direkt.

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-23 12:07

Hej Michael!

Jag har jämfört ljudet från Borlängesändarens olika kanaler i "bergsprängaren" och i min "reseradio" Sony ICF-7600D och när jag lyssnar i Sony-radion hörs inga störningar alls, oavsett vilken kanal jag lyssnar på. Även fast jag placerade mottagarna med teleskopantennerna intill varandra. Märkligt tycker jag.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-23 12:08

Oj, det kan bero på flera saker...
1. Dålig känslighet hos mottagaren
2. Dålig selektivitet hos mottagaren
3. Undermåliga/obefintliga kanalfilter i mottagaren (kanske bäst sorterar under dålig mottagare kort och gott...)
3. Dålig antenn
4. Reflexer
mm.

Jag tror mest att problemen går att hänföra till mottagaren.

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-23 14:02

Hej!

Jag har en Harman/Kardon-anläggning stående i hyllan här i datorrummet, radiodel T403/förstärkare A402/kassettdäck 2000, men den används inte, i väntan på att mina JBL L50 ska få komma på reparation (fast de är "aningen" stora att ha här det lilla datorrummet).

Att stänga av datorn för att kolla om den stör mottagningen av vissa kanaler har jag inte testat. Men kanske att också Sonyradion borde störas på samma sätt, när nu Panasonicen störs?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-23 21:11

Jag sägar bara T1 fast jag har Sony och Technice också och alla hörs lika bra på Danmark, riskerar inte att lyssna på Sverige eftersom det är sämre, Drömlådan blir ilsk om det får för dåligt ljud.

Återgå till Teknikforum