Basplacering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Basplacering

Inläggav Kraniet » 2009-10-22 16:46

Jag har två baslådor som av olika skäl har lite knepiga dimensioner. Dimensioner som gör att jag inte kan placera dom var som helst. Därav står de nu i en hörnet av högtalarväggen.
Min fundering var hur jag bör vända lådorna för bästa resultat.
Ska jag köra så som på bilden eller bör jag vända nån låda?
Min tanke var att man kanske kan få bättre koppling med luften om man vänder den undre lådan så basarna kommer nära varandra.
Lådorna är 70cm höga.

Bild

edit: bör man ta baslådans avstämning och avrullning i beaktning också? Min tanke var ju att köra lådorna med LT men nu har jag inget filter och lådorna ligger på cirka 40 liter, dvs ett q på 0.8 ungefär. En mätning ger dock full nivå ner till 20hz i lyssningsposition.. Men kan man få mindre rumsstöd över 30hz så kan man kanske släta ut kurvan lite mer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-22 17:14

En mätning ger dock full nivå ner till 20hz i lyssningsposition..

ger en sådan mätning rättvis bild av hur örat uppfattar nivån?
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-23 08:08

celef skrev:ger en sådan mätning rättvis bild av hur örat uppfattar nivån?

Nej, det tror jag inte. Det gjorde i alla fall inte min egen mätning.
Ljud under 25-30Hz hörs/känns knappt alls. Nivån måste upp avsevärt mer för att höras.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-23 09:19

ja fast jag vet inte om jag köper det där.. Enligt samma resonemang skulle ju högtalarna behöva ha en enorm svacka runt 4000hz för att låta rätt.
Antar det är den här bilden som folk blir förvirrade av.

Bild

Men den säger inget om hur högtalare ska återge ljud. Den säger bara hur högt ljud av olika frekvenser behöver vara för att upplevas lika starkt.

Man skulle kunna göra högtalare på det sättet men då måste ljudet spelas in anpassat till kurvan. Men det gör man inte eftersom man har högtalare med rak frekvensgång som monitorer.
Men en högtalare med en frekvensgång som är inversen av hörseln görs helt enkelt inte.
Dessutom skulle man behöva justera högtalaren beroende på hur högt man spelar..

Det som upplevs korrekt vad gäller högtalare är en rak frekvensgång med jämn, kontrollerad spridning som faller vid höga frekvenser. Det har fastställts i blindtester och är helt enkelt vad folk vill ha.

Sen att man kanske vill vrida upp basen lite är ju en annan sak. Men jag tror inte alltid man har koll på hur mycket bas det ska/bör vara.

Men nu var det ju placeringen jag funderade över. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-23 11:27

nu är det inte detta jag menar utan bara det eventuella faktum att man inte alls ska kompensera för hela rumsstödet som ju syns i rumsmätningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-23 12:39

Kraniet skrev:Men nu var det ju placeringen jag funderade över. :)

Okej då :wink:
[s]Mirch[/s] Mich byggen var gjorda precis som du ställt dina. Med elementen så nära tak/golv som möjligt.
Hör med honom av vilken anledning dom hamnade så.

*edit

Återgå till Teknikforum