Mätning med ARTA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

LasseA

Mätning med ARTA

Inläggav LasseA » 2009-10-25 08:41

Jag har börjat prova mäta med ARTA men har lite funderingar/problem:

Jag försöker kalibrera utgången på mitt ljudkort; Soundblaster MP3+ USB (kasst ljudkort, jag vet) med min multimeter; BST1801 men jag får det inte att fungera. Jag har proben kopplad som på bilden jag länkat till, mätaren inställd på voltmätning, 2V enligt ARTA manualen, men jag får inte några värden alls hur jag än gör!

Någon som kan förklara för mig som man gör för dagisbarn hur man ska göra detta?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-25 13:31

får du signal ut från ljudkortet? testa => stereo eller hörlurar...
vilken nivå ställer du in i arta?
vilken frekvens mäter du vid, klarar multimetern av att mäta denna?
lämpligt 50-100 Hz.

/rickard

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-25 14:50

Jag är inne i Soundcard and Microphone Calibration-panelen. Där genereras 400Hz sinus och jag ska mäta på utgången, inställningen är som default, dvs -3dB.

Ljud får jag ut ur ljudkortet men multimetern pendlar bara runt 0 hela tiden oavsett hur jag gör. Då jag mäter på ett batteri får jag rimliga värden så multimetern borde inte vara helt ur funktion iaf..

Jag vet inte hur viktigt det är att kalibrera detta, jag har inte kunnat hålla mig utan sitter och försöker göra "riktiga" mätningar istället, hoppas jag inte pajar ngt :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-10-25 18:39

LasseA skrev:Ljud får jag ut ur ljudkortet men multimetern pendlar bara runt 0 hela tiden oavsett hur jag gör. Då jag mäter på ett batteri får jag rimliga värden så multimetern borde inte vara helt ur funktion iaf..

Kan det vara så att du mäter med multimetern i likspänningsläge i bägge fallen? Om du skall mäta en ton ut från ljudkortet måste du ha multimetern i AC-läge.

(jag har träffat på billigare multimetrar som inte har något lågt spänningsområde för AC och som mätte ganska mycket fel på låga spänningar, undrar om det kan ha varit ett biltema..?..)

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-25 20:25

norman skrev:
LasseA skrev:Ljud får jag ut ur ljudkortet men multimetern pendlar bara runt 0 hela tiden oavsett hur jag gör. Då jag mäter på ett batteri får jag rimliga värden så multimetern borde inte vara helt ur funktion iaf..

Kan det vara så att du mäter med multimetern i likspänningsläge i bägge fallen? Om du skall mäta en ton ut från ljudkortet måste du ha multimetern i AC-läge.

(jag har träffat på billigare multimetrar som inte har något lågt spänningsområde för AC och som mätte ganska mycket fel på låga spänningar, undrar om det kan ha varit ett biltema..?..)

Jopp, så måste det ju vara! När jag tittar på bilden jag själv länkade till så ser jag att den multimetern jag har inte är specad för att mäta AC i annat än 200/600V. Jag testade att mäta där (200) också en gång men det gav inget resultat heller.. Jag har fel multimeter helt enkelt :cry:

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-03 23:37

Dåså, framåt mot nästa problem! :D

Jag har byggt en mätbox till ARTA som jag inte heller får att fungera, typ som vanligt när jag ska bygga ihop något :twisted: Hittade en fellödning i låddan men nu har jag dubbel- och trippelkollat (och kvadrupelkollat etc etc) och det ska tamigfan stämma nu.. Men mätningarna blir inte bra.

Problem 1: Jag har lyckats få till impedansmätningar med LIMP nu, får ut en kurva men fanskapet är inverterad mot hur den borde se ut.. Någon som har en idé om varför det blir så?
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-04 21:34

LasseA skrev:Dåså, framåt mot nästa problem! :D

Jag har byggt en mätbox till ARTA som jag inte heller får att fungera, typ som vanligt när jag ska bygga ihop något :twisted: Hittade en fellödning i låddan men nu har jag dubbel- och trippelkollat (och kvadrupelkollat etc etc) och det ska tamigfan stämma nu.. Men mätningarna blir inte bra.

Problem 1: Jag har lyckats få till impedansmätningar med LIMP nu, får ut en kurva men fanskapet är inverterad mot hur den borde se ut.. Någon som har en idé om varför det blir så?
Bild

Kasta om referens och mätsignalen, under setup > measurement ändra i Reference channel.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-04 23:02

skrutten skrev:
LasseA skrev:Dåså, framåt mot nästa problem! :D

Kasta om referens och mätsignalen, under setup > measurement ändra i Reference channel.

/G

Har testat det har jag för mig, det resulterade i rättvänd kurva men i helt fel nivå, med minimum på 20 Ohm typ.. (har ingen bild på det sparad och har inte tid att pula mer med detta innan helgen tyvärr). Jag har ju antagligen byggt något annat fel i boxen som jag inte lyckas se trots att jag tittat om och om igen på ritningen och mitt bygge..

Återgå till Teknikforum