Moderator: Redaktörer
johanrohm skrev:Provokatör på Faktiskt?![]()
Kan också tycka att frågan är intressant. Har själv ingen heltäckningsmatta på golvet (dock matta).
Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?
shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
återgivning. De har väl klinkers på golven i princip (mattlösa åtminstone)?
RogerGustavsson skrev: I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.
shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
perstromgren skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
Menar du att t.ex. en pi60 skulle låta fint i en sådan miljö?
shifts skrev:Om "fint" betyder "prestera maximalt" så tror jag att svaret är nej däremot.
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
Inte mycket till WAF i Svanås rum heller! Då är ju heltäckningsmattan en betydligt trevligare komponent. Det är mycket skönare att gå på en matta än ett stenhårt klinkersgolv. I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.
celef skrev:RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
Inte mycket till WAF i Svanås rum heller! Då är ju heltäckningsmattan en betydligt trevligare komponent. Det är mycket skönare att gå på en matta än ett stenhårt klinkersgolv. I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.
men glöm inte att stora delar av europa har sten eller klinkersgolv i samtliga rum, å stampat jordgolv
det går nog utmärkt att bygga högtalare för rum med lite absorbtion, typ rejält riktade högtalare eller de som på något konstruktivt sätt kan dra nytta av reflexerna
subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
perstromgren skrev:celef skrev:RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
men glöm inte att stora delar av europa har sten eller klinkersgolv i samtliga rum, å stampat jordgolv
det går nog utmärkt att bygga högtalare för rum med lite absorbtion, typ rejält riktade högtalare eller de som på något konstruktivt sätt kan dra nytta av reflexerna
Det var det jag hoppats få höra, men också att få kanske något litet exempel på en sådan konstruktion. Har du något?
celef skrev:ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt
subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
subjektivisten skrev:Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i?
subjektivisten skrev:celef skrev:ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt
Nu hänger jag inte med här. Vilka sorts högtalare skulle det vara? Kanske högtalare med hög direktivitet hjälper en del men jag tror inte det blir sämre med matta ändå.
subjektivisten skrev:Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i?
Bill50x skrev:Bara ett. Hos lakritspingvinen. Rummet var enligt min smak överdämpat men såväl närvarande IÖ som pingvinen själv ansåg att det skulle dämpas ytterligare.
Jag skulle förmodligen justera min åsikt om inspelningar normalt innehöll mer "ambiens" än vad de gör idag. Att ett hårt dämpat rum ger en mer "korrekt" återgivning av "korrekt utförda" inspelningar är ingen tröst när majoriteten av inspelningarna är "icke-korrekta".
/ B
RogerGustavsson skrev:Frågan är om man då alltid ska kompensera de bristfälliga inspelningarna med samma "rum", det egna lyssingsrummet?
perstromgren skrev:Lugna er, sabba inte min tråd!
Bill, du har helt rätt: en så kallad linjekälla sprider bra tvärs sin "linje". Det är samma effekt som en smal slits för ljus.
niklas skrev:Det är en slang rätt in i varje öra man ska ha. Fråga Hum.
RogerGustavsson skrev:Frågan är om man då alltid ska kompensera de bristfälliga inspelningarna med samma "rum", det egna lyssingsrummet?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Bara ett. Hos lakritspingvinen. Rummet var enligt min smak överdämpat men såväl närvarande IÖ som pingvinen själv ansåg att det skulle dämpas ytterligare.
Dom bilderna jag sett verkar tyda på rätt måttlig dämpning i hans rum, testa hos Ingvar istället eller liknande rum.
Bill50x skrev:För min del handlar det om att få majoriteten av den musik jag lyssnar på att låta "rätt". Om det låter korrekt eller inte struntar jag i.
rexq skrev:Uppvinklade scenmonitorer!
perstromgren skrev:shifts skrev:Om "fint" betyder "prestera maximalt" så tror jag att svaret är nej däremot.
OK, så det är inte en framkomlig väg. Återstår att konstruera speciellt för mattlösa golv, då.
Bill50x skrev:Varför det? Om "mycket" är för mycket, hur skulle då "ännu mer" bli bättre?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Varför det? Om "mycket" är för mycket, hur skulle då "ännu mer" bli bättre?
För det kan bli bättre balans då.
MagnusÖstberg skrev:Subbe - tråden handlar inte om att göra dt bästa rummet utan att göra det bästa möjliga med ett pissigt rum.
MagnusÖstberg skrev:Jag röstar för MTM med multipla basmoduler.
paa skrev:Det finns en annan tråd som handlar om lösningar vid odämpade golv här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=640991
Stereotypen skrev:Per Strömgren:
Till vem vänder sig din fråga?
Jag menar det finns ju gott om folk som menar att odämpade golv inte innebär några problem.
Om man dock tycker att odämpade golv är ett problem så är väl dipoler en högtalarprincip som sprider begränsat i höjdledd (och sidledd).
perstromgren skrev:Tack!
Intressant läsning, men inte svaret på just min fråga. Väl?
nolimitsoya skrev:Heltäckningsmattan använder man för att få ner efterklangen, och det kan man göra på andra, mindre estetisk dominerande- eller praktiskt besvärliga vis.
Naqref skrev:Man kan faktiskt påverka ekt med lämpliga högtalare.
perstromgren skrev:paa skrev:Det finns en annan tråd som handlar om lösningar vid odämpade golv här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=640991
Tack!
Intressant läsning, men inte svaret på just min fråga. Väl?
Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?
The balance betwee the direct sound from the loudspeakers and the reflected sound from the listening room is important. A too high ratio of reflected to direct sound results in a lack of definition, or the masking of subtle details, in the stereophonic information which the direct sound of the loudspeakers conveys. The ratio of direct to reflected sound in the listening room can be increased by introducing more sound absorbing objects, such as soft upholstered furniture and deep pile carpets.
paa skrev:Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?
Så här skrev Stig Carlsson i ett dokument med underrubriken "The Loudspeaker and the Listening Room" i samband med presentationen av OA-51:The balance betwee the direct sound from the loudspeakers and the reflected sound from the listening room is important. A too high ratio of reflected to direct sound results in a lack of definition, or the masking of subtle details, in the stereophonic information which the direct sound of the loudspeakers conveys. The ratio of direct to reflected sound in the listening room can be increased by introducing more sound absorbing objects, such as soft upholstered furniture and deep pile carpets.
Finns att ladda ner på Planeten, den finns under Broschyrer, och filen heter:
OA-51 The Loudspeaker and the room (English).
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Man kan faktiskt påverka ekt med lämpliga högtalare.
Jo, bl a hög direktivitet kan ju vara en, finns det något mer? Det jag undrar är om det finns mer man kan göra med t ex väggar eller taket?
nolimitsoya skrev:ekt=energitonkurva?
perstromgren skrev:Jag har sett åtskilliga referenser till IÖ:s uttalande om att ett rum för musikåtergivning helst bör ha heltäckningsmatta för att fungera bra. Går det alltså inte att konstruera en högtalare för majoriteten av rum som de ser ut nu, alltså med nästan kala golv? Det borde kunna bli en storsäljare, juh! (Om nu folk i gemen verkligen uppskattar hi-fi, förstås)
Eller finns det, kanske?
perstromgren skrev:rexq skrev:Uppvinklade scenmonitorer!
Det låter ju vettigt. Kan man få vettigt höjdinfo då? Hur är det med Stigs OA-52 ("stolen"), kan den vara en hifiversion av en sådan konstruktion? Vad sa' Stig själv om lämplig omgivning för den?
IngOehman skrev:2. Man kan ha drömmen att göra det bästa man kan för att lösa de mattlösas situation. Då är det garanterat en bra ide!
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Dom bilderna jag sett verkar tyda på rätt måttlig dämpning i hans rum, testa hos Ingvar istället eller liknande rum.
Varför det? Om "mycket" är för mycket, hur skulle då "ännu mer" bli bättre?
perstromgren skrev:IngOehman skrev:2. Man kan ha drömmen att göra det bästa man kan för att lösa de mattlösas situation. Då är det garanterat en bra ide!
Huvet på spiken, det var exakt det jag tänkte mig!
Jag tror att väldigt många låter musikåtergivning vara något som skall underställa sig sin inredning, dvs de inreder först och lägger till musikåtergivning sedan. Att det finns en liten entusiastisk klick som inte gör det syns tydligt här. Jag beundrar er fokus, men jag kan inte riktigt omfamna den tanken själv, och jag har många kompisar som inte heller gör det.
Och då kom frågan naturligt.
IngOehman skrev:Vad jag dock frågar mig är om rum utan heltäckningsmatta, eller i varje fall några mattor - är människovärdiga att ens vistas i, under avslappnade omständigheter?

perstromgren skrev:IngOehman skrev:Vad jag dock frågar mig är om rum utan ... några mattor - är människovärdiga att ens vistas i, under avslappnade omständigheter?
Vi är inte eniga om vad som är människovärdiga platser att visats på.
IngOehman skrev:
Vad jag dock frågar mig är om rum utan heltäckningsmatta, eller i varje
fall några mattor - är människovärdiga att ens vistas i, under avslappnade
omständigheter?
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Vad jag dock frågar mig är om rum utan heltäckningsmatta, eller i varje fall några mattor - är människovärdiga att ens vistas i, under avslappnade omständigheter?
Vi är inte eniga om vad som är människovärdiga platser att visats på. Så här ser det ut hos mig, och jag tror inte att jag är ensam om att tycka att detta kan vara fullt människovärdigt.
IngOehman skrev:Men det vägrar jag tro är möjligt. Därför är det ett mysterium för mig. Den enda andra förklaring som jag kan tänka mig, är att de av något skäl har börjat med att definiera textillösheten som en oomkullrunkelig förutsättning.
Men isåfall varför?
Vad jag dock frågar mig är om rum utan heltäckningsmatta, eller i varje fall några mattor - är människovärdiga att ens vistas i, under avslappnade omständigheter?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster