Vilken branthet är i allmänhet lämpligast som LP till basarna i ett 2,5 vägs system (slutet)
För att få allt att spela i rimlig fas!?
Skulle 4e/4e/4e vålla bekymmer? Som sagt rent hypotetiskt
Eller är 1e/4e/4e bättre?
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Jag tänkte köra aktivt 24db LR mellan fullbas och diskant.
Åhånadifierad skrev:Gångtids-skillnader, om det blir några får jag fixa med delay/fasjusteringar på det aktiva filtret.
Nja du får nog mäta och bygga om vartannat...nadifierad skrev:Tanken är att bygga först och mäta sen
nadifierad skrev:-Martin- skrev:Först "balanserar man upp basdelen" med en spole (eller fler komponenter) till "0.5-basen" i det parallellkopplade basarrangemanget för att kompensera för bafellsteget. Exakt värde på spolen går inte att säga. Det måste mätas i vanlig ordning. Lämpligast måste dock ändå vara att det blir minst 10 dB dämpning av 0.5-an vid delningsfrekvensen. (Denna metod är precis samma som man tillgriper om man har en bas med dubbla talspolar.)
Kan du utveckla det där med -10dB vid delningsfrekvensen?
Är 1à ordningen en "tumregel" om basens frekvensgång uppåt faller jämt, utan några konstiga toppar etc.?
Skulle 4è ordn, aktivt kunna funka på 0,5 basen? Eller ställer det till det på något sätt?
Jag vet att det är olika från fall till fall, men skulle vilja veta om det finns generella sätt att gå till väga!?
Till att börja med
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster