Undra hur många de säljer om dagen........
Moderator: Redaktörer
Jag har träffat Duelund i Köpenhamn i början eller mitten på 70-talet. Han var väl en ljudentusiast som var helt självlärd när det gäller teoretisk kunskap. Han hade inte kommit så långt då, (när han fortfarande sysslade med bredbandshögtalare och bakladde horn) som när han långt senare presenterade sina synchron-filter.perstromgren skrev:"Duelund" ringer en klocka, var har jag hört hans namn? Har Steen Duelund varit en högljudd debattör som någon av er träffat på? Jag vill minnas att jag mött honom i någon debatt någonstans för länge sedan, men kan inte komma på var, just nu.
diesel skrev:Det blir dyrt att snickra filter av dessa...![]()
![]()
![]()
![]()
paa skrev:Jag har träffat Duelund i Köpenhamn i början eller mitten på 70-talet. Han var väl en ljudentusiast som var helt självlärd när det gäller teoretisk kunskap. Han hade inte kommit så långt då, (när han fortfarande sysslade med bredbandshögtalare och bakladde horn) som när han långt senare presenterade sina synchron-filter.perstromgren skrev:"Duelund" ringer en klocka, var har jag hört hans namn? Har Steen Duelund varit en högljudd debattör som någon av er träffat på? Jag vill minnas att jag mött honom i någon debatt någonstans för länge sedan, men kan inte komma på var, just nu.
DQ-20 skrev:Det är ingen ormolja. De är vad de är - nämligen handrullade platta filmkondensatorer av paper i olja och kopparfilm tillverkade i Västeuropa i mycket små serier. Då blir det dyrt med stora värden. Det är visserligen i förhållande till ljudande prestanda ett mycket dyrt sätt att tillverka på men så länge man inte påstår att de är dyra pga att de skulle vara bättre tycker jag det är ok. De är ju under alla omständigheter mycket esoteriska och dessutom handjagade. Och det har ett värde i sig. Jämför gärna med t.ex. olika stekspadar: enorma skillnader i priser men inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Eller äkta guldsmycken och dito av förgylld mässing. Ibland betalar man inte bara för funktion utan för tinget i sig. Caveat emptor.
/DQ-20
DQ-20 skrev:diesel skrev:Det blir dyrt att snickra filter av dessa...![]()
![]()
![]()
![]()
Det är ingen ormolja. De är vad de är - nämligen handrullade platta filmkondensatorer av paper i olja och kopparfilm tillverkade i Västeuropa i mycket små serier. Då blir det dyrt med stora värden. Det är visserligen i förhållande till ljudande prestanda ett mycket dyrt sätt att tillverka på men så länge man inte påstår att de är dyra pga att de skulle vara bättre tycker jag det är ok. De är ju under alla omständigheter mycket esoteriska och dessutom handjagade. Och det har ett värde i sig. Jämför gärna med t.ex. olika stekspadar: enorma skillnader i priser men inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Eller äkta guldsmycken och dito av förgylld mässing. Ibland betalar man inte bara för funktion utan för tinget i sig. Caveat emptor.
/DQ-20
Nattlorden skrev:Är det någon som vet att de är dåliga, eller är det bara klagomål på priset?
Nattlorden skrev:Inga andra parametrar som man kan få annorlunda när man bygger i den storleken? Effekttålighet eller så? Så att vitsen inte ligger i "kondensatordelen" ?
Nattlorden skrev:Är det någon som vet att de är dåliga, eller är det bara klagomål på priset?
petersteindl skrev:Intressant att det är grabbar från Trollhättan som säljer dessa majestätiska kåndingar.
Är det månne V8, Tux och avr7000 under pseudonym som hittat ett nytt företagskoncept?![]()
Tux skrev:petersteindl skrev:Intressant att det är grabbar från Trollhättan som säljer dessa majestätiska kåndingar.
Är det månne V8, Tux och avr7000 under pseudonym som hittat ett nytt företagskoncept?![]()
Men onkel Eggdolf då...
Det är ju accurateaudio som kränger dessa...
Och du har ju faktiskt varit hemma hos själve Pastorn och mätt på 3vägare för inte så länge sen.![]()
/P
soundbrigade skrev:DQ-20 skrev:Det är ingen ormolja. De är vad de är - nämligen handrullade platta filmkondensatorer av paper i olja och kopparfilm tillverkade i Västeuropa i mycket små serier. Då blir det dyrt med stora värden. Det är visserligen i förhållande till ljudande prestanda ett mycket dyrt sätt att tillverka på men så länge man inte påstår att de är dyra pga att de skulle vara bättre tycker jag det är ok. De är ju under alla omständigheter mycket esoteriska och dessutom handjagade. Och det har ett värde i sig. Jämför gärna med t.ex. olika stekspadar: enorma skillnader i priser men inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Eller äkta guldsmycken och dito av förgylld mässing. Ibland betalar man inte bara för funktion utan för tinget i sig. Caveat emptor.
/DQ-20
Men de är likväl som gjorda för att vara undermåliga. Som en designad flasköppnare i bronserad niob med diamantinlägg men som inte fungerar.
DQ-20 skrev:soundbrigade skrev:DQ-20 skrev:Det är ingen ormolja. De är vad de är - nämligen handrullade platta filmkondensatorer av paper i olja och kopparfilm tillverkade i Västeuropa i mycket små serier. Då blir det dyrt med stora värden. Det är visserligen i förhållande till ljudande prestanda ett mycket dyrt sätt att tillverka på men så länge man inte påstår att de är dyra pga att de skulle vara bättre tycker jag det är ok. De är ju under alla omständigheter mycket esoteriska och dessutom handjagade. Och det har ett värde i sig. Jämför gärna med t.ex. olika stekspadar: enorma skillnader i priser men inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Eller äkta guldsmycken och dito av förgylld mässing. Ibland betalar man inte bara för funktion utan för tinget i sig. Caveat emptor.
/DQ-20
Men de är likväl som gjorda för att vara undermåliga. Som en designad flasköppnare i bronserad niob med diamantinlägg men som inte fungerar.
Och? Jag tycker att de flesta flasköppnare som är designade är undermåliga vad gäller funktion. Det hindrar dock inte folk från att ge bort dem till varandra. Bara de är gjorda i borstat stål och Jonas Bohlin eller Tomas Sandell är med på ett hörn så är allt hunkydory.
/DQ-20
Ragnwald skrev:Var hittar vi speccarna, utöver kapacitansvärdet?
celef skrev:appapp, att dra in jonas och tomas i detta får mig att bli sur, ingen av dem har gjort något som du påstår
soundbrigade skrev:Få komponenter har det gått så mycket mystik och ormolja i som kondingar. Glada amatörer tillskriver dem de allra mest fantastiska egenskaper och fysiska attribut, men om man ska ha dem i audiokretsar bör det räcka att studera tdg (förlustvinkeln) och distortionen, åda mätbara storheter. Kapacitansen spelar ju bara roll i frekvensberoende kretsar (filter).
Distortionen kan komma av orent dielektrikum; en sluten process är ju en större garanti för att inget skit kommer med. Oftast handlar det om att kondingarna inte är mekaniskt stabila, att det finns luftfickor mellan lidningarna. Även här funkar en automatik bättre att få ett bra resultat än manuell hantering. Just detta att Duelund har plattat ihop kondingarna lär ha ställt till med ännu större problem med mekaniken.
En platskonding bakas så den smälter ihop och blir mycket kompakt, kondingar med ickesmältbara dielektrikum som papper, linne, siden, rispapper saknar denna fördel och kommer alltid att spela i ljudvärdens lingonserie, även om det finns ett fåtal amatörer som envist hävdar motsatsen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster