Mätsetup vid vattenfall

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asto

Mätsetup vid vattenfall

Inläggav asto » 2010-01-24 09:56

Hej.
Jag skulle behöva en knuff i rätt riktning när det gäller mätsetup vid vattenfallsmätning, då jag själv saknar erfarenhet och kanske inte fått så trovärdiga resultet i jämförelse med tester i datablad etc...

Någon som kan tipsa om mätavstånd, mätvolym, tidfönster och annat som är viktigt att tänka på. Då lämpligt delningsområde för bas och diskant skall mätas upp i en högtalare som är under konstruktion.

Mitt mätsystem är Lsplab.

En länk till projektet
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78217

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-25 18:54

jag har haft en hel del problem med funktionen av lsplab, du kanske har bättre tur men innan jag skulle börja mäta skarpt skulle jag mäta loopback, prova en massa olika tidsfönster och se hur vattenfallet beter sig

försök att få så fritt runt högtalaren som möjligt, använd tidsfönsterkalkulatorn i lsplab eller ännu hellre sätt tidsfönstret strax före högtalarens anländande ljud och första reflexen

att bestämma delningsfrekvens gör du nog lämpligast utan vattenfallsmätning, mät tonkurvor on och långt off-axis för att få en känsla vilka frekvenser är lämpliga, komplettera med distmätning
Bikinitider

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2010-01-25 22:59

Tack för tipsen!

Mätning av tonkurvan i olika vinklar har jag hygglig koll på, men just distmätning och vattenfall har jag inte pysslat med.

Mäter man dist med samma setup som tonkurvan?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-26 17:36

det beror nog på hur du vanligen mäter, distmätningen görs nog med sinusvep, vattenfallsdiagrammet räknas ur impulsresponsen, tonkurvan kan mätas med båda metoder, det var längesedan jag mätte med lsplab
Bikinitider

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2010-01-27 21:19

Programmet ställer till det lite kanske, inte så många som mäter med lsplab :? Jag får prova mig fram helt enkelt. tack ändå...

Återgå till Teknikforum