JB skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:Infinity (och JBL) har verkligen tänkt till här... De räknar med att man har avsevärda förluster i de befintliga högtalarkablarna i en bil. Därför har de sänkt impedansen till 2 ohm hos vissa av sina "finare" element. Som de förmodligen också antar kommer sitta tillsammans med lite "finare" huvudenheter som går att lasta ner mer. Jag tycker det är helt idiotiskt tänkt. Jag menar, vem 17 behåller det befintliga kablaget i ett lite seriösare bygge?
Jag tror att anledningen är en helt annan. I en bil har man tillgång till ~12 volt, vilket med bryggkoppling ger en uteffekt på 20 bilstereowatt i 4 ohm. I 2 ohm blir det i stället 40 bilstereowatt.
Man började med detta när det fortfarande var jobbigt att höja matningsspänningen från 12 V till en högre spänning. Idag tror jag att det är vanligare att man gör det och har isf inte längre samma behov av låga lastimpedanser.
Hur räknar du isåfall om man bara får ut 20 watt?
Skulle det stämma så skulle det ju inte ge något att köpa ett slutsteg att driva bashögtalarna med, då skulle ju ändå inte ens effekten räcka till för att huvudenheten skulle kunna leverera sina 4x45 watt tex som brukar vara rätt standard.
Ja, hrrm, mina bilstereokunskaper är väl lite rostiga men när jag jobbade i bilstereobutik 1984 så fanns det tre klasser av slutsteg, det var de som drevs "obryggat" och gav ~5W, sen de bryggade som gav ~20W och så började det komma slutsteg som transformerade upp matningsspänningen och kunde ge ~100W. De två första var som sagt begränsade av matningsspänningen i bilen tillsammans med de 4 ohmen i nästan alla högtalare. Jag minns inte om det var Infinity, men det kan ha varit de som började med att sänka impedansen till 2 ohm och då fick de ut 40 W utan att transformera upp matningsspänningen.
Om man idag brukar ha 4x45 W i 4 ohm så betyder det att det numera är lättare att transformera upp spänningen. Kanske är det så, jag har för dålig koll för att säga nåt om det. Men historien med 2-ohmshögtalare började så iaf.
Beräkningen går till så här:
Med 12 volts matning och försummat framspänningsfall i sluttrissorna blir max topp-topp-spänning i obryggat läge 12 V, vilket motsvarar ett effektivvärde för en sinus på 12/sqrt(8)=4,25V. Detta ger en effekt på 4,25²/4=4,5 watt. I verkligheten blir det lägre pga framspänningsfallet i sluttrissorna, men man var ganska samvetslös i mätningarna. Tex var det vanligt att mata med 14,4 V och ibland lät man det gå i vrålklippning. Då kunde man få ut kanske 14 Vpp sinus, vilket motsvarar 6,1 W. I bryggat läge blir det 4 ggr så mycket dvs 24,4 W.
Drar man till med fyrkantvåg i stället för sinus så blir det dubbelt så många watt, undrar om det är så de får ut 4x45 W numera...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.