Hmm, det där har jag inte funderat på förut. Nu ska vi se, om vi börjar med att tänka på nåt man känner till, den medsvängande luftmassan för en bafflad kolv. Den kan approximeras med en cylnder med samma tvärsnittsarea som kolven, och en "höjd" på 0.85 ggr kolvens radie. Om vi nu ger kolven en dubbelt så stor area, kommer radien att öka med roten ur 2. Då blir den tänkta cylinderns höjd roten ur 2 ggr större, dvs dess massa ökar inte proportionellt mot arean, utan som arean upphöjt till 1.5.
Om man nu tar två kolvar i baffeln, så är det knappast trivialt att räkna ut den medsvängande massan analytiskt, men man kan ge sig på att man får en liknande effekt. Den medsvängande massan ökar alltså knappast proportionellt mot antalet element, utan mer, och därmed borde fs sjunka en aning.
Ja, det gick ju.
Svaret ligger alltså i den akustiska impedansen som konen ser.
Har du mätt detta själv, eller var det nån annan som hade mätt det. Eller var det någon som insett att det borde vara så, teoretiskt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.