Passive preamp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Passive preamp

Inläggav ronnyx » 2010-05-19 22:16

Jag funderar på att köpa ett försteg till min setup och undrar lite om det skulle kunna fungera med en passive preamp som t ex denna

http://iconaudio.co.uk/passiveLine.html

eller denna:

http://www.creekaudio.com/products/obh22.php

Som det är nu har jag ett:
Rotel RB 991 slutsteg
Pioneer 668 DVD som källa
Morellos Php-1 Riaa steg

Fungerar en passive pre amp ger ett aktivt försteg mer? Det aktiva försteget är oftast betydligt dyrare.

:D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Passive preamp

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 00:01

ronnyx skrev:Som det är nu har jag ett:
Rotel RB 991 slutsteg
Pioneer 668 DVD som källa
Morellos Php-1 Riaa steg

Fungerar en passive pre amp ger ett aktivt försteg mer? Det aktiva försteget är oftast betydligt dyrare.

668:an driver utan vidare 991:an och Morellos riaa torde också klara att driva 991:an till klippningsnivå (fråga honom).
Perfekt lösning om det handlar om kort kablage, att allt står nära varandra. Har kört så själv i 15 år.

Enda nackdelen som jag upplevt, är om du kopplar in ett aktivt delningsfilter för separat drivning av fronthögtalare respektive subbasar. Filtret levererar mindre spänning ut än man matar in, vilket innebär att volymkontrollen ofta står i läge kl.2 i stället för kl.10 med en aktiv förförstärkare. Det påverkar inte ljudkvalitén, men är lite irriterande. Låna hem och prova innan du köper, eller varför inte sätta ihop en låda själv?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-05-20 00:21

Det verkar vara ganska enkla skapelser, en pot och en switch.
Inget nyskapande direkt men det funkar säkert ok.
Om inte DVD'n orkar driva kalaset så lär du märka det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 00:39

markusG skrev:Om inte DVD'n orkar driva kalaset så lär du märka det.

Det gör den med råge, inga problem alls.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-05-20 01:27

Jag ifrågasätter inte att ovannämnda prylar skulle fungera väl ihop med passiv volymkontroll om enbart korta signalkablar används.
De flesta billiga förförstärkare brister i transparens så ett byte till passiv volymkontroll kan upplevas som ett reningsbad.
Dock har jag ytterst sällan träffat på någon signalkälla som inte vunnit dynamik och slagkraft i återgivningen med en högkvalitativ aktiv förförstärkare i signalvägen, men de brukar kosta multum om transparensen ska bibehållas.

Det är alltför lätt att slarva bort lite transparens i hembyggen om man inte är extremt noggrann i varje detalj av bygget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 01:42

Icke sällan sitter det samma opampar på utgångarna, både på signalkällan och den aktiva förförstärkaren. Så värdet att koppla in ytterligare en mängd trissor i signalvägen är diskutabel.

Märks det skillnad i ljudet, så är det usla signalkällor det handlar om och då blir det enbart luddiga subjektiva förbättringar, maskeringar.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2010-05-20 06:58

Det låter ju ganska bra. Är kablage på 1 m att anse som kort kort kablage för det är vad jag använder nu. Sedan undrar jag lite hur försteget i en hembioreceiver kan vara jämfört med en passive preamp och kan jag på något sätt koppla en hembioreceiver att driva en subwoofer samtidigt som man använder den passiva preampen ?

Lite rörigt kanske :D

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-05-20 09:41

+1 på det lennartj sa.
Det kan fungera bra med passivt men man ska inte ta något för givet.

Jag tycker om att vara beredd på förändringar så jag är lite försiktig inför passiva försteg även om jag sitter på delarna för ett just nu.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-20 09:51

Bättre att som Lennart använda uttrycket (passiv) volymkontroll än "preamp" då det överhuvudtaget inte är fråga om någon amp(lifier).

Jag har själv byggt en sådan med stegad volymkontroll (a la Svalander) och med reläer som kopplar mellan de fyra ingångarna (så drivspänning behövs för omkoppling). Det låter ofta bra men det är inte alla signalkällor som orkar driva ett slutsteg. Som Lennart så riktigt påpekar, det saknas kraft och dynamik även om det låter rent och snyggt. I slutänden kan det bli billigare att köpa en riktig förförstärkare än att byta ut sina signalkällor till sådana som orkar driva slutsteget.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-20 09:53

Problemet med en passiv är att volympoten försämrar impedansanpassningen. Aktiva drivsteg i förförstärkaren återställer denna, men kan skapa mer eller mindre färgning själva. Det är slutresultatet som räknas, och kompromisserna mellan pris och prestanda man har att räkna med är bra beskrivna i tidigare inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 10:04

Om en kombination signalkälla/förstärkare inte låter bra, så handlar det om distortion.
Sådana apparater gör man sig av med på rödaste momangen. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-20 10:22

Ragnwald skrev:Om en kombination signalkälla/förstärkare inte låter bra, så handlar det om distortion.
Sådana apparater gör man sig av med på rödaste momangen. :wink:

Självklart. Men varför distar dom? Om en cd-spelare låter rent och med bra tryck genom en förförstärkare men blir platt och livlös direkt in i ett slutsteg, byter du ut den då? Om du kör passiv volymkontroll, ja. Annars, troligen inte, det låter ju bra, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-20 10:53

Jag delar också Lennarts uppfattning men utan att blanda in begreppet transparens. Körde länge med det ni kallar "passivt försteg" i hypotetiskt syfte att all onödig elektronik i kedjan kan bara försämra ljudet. Sen testade jag med ett aktivt rörförsteg och det lät bra mycket bättre än utan. Framförallt dynamik (subjektivt upplevd) och rumsperspektiv förbättrades. Sen anser jag inte att ett försteg behöver vara dyrt men dom kanske måste det dom köpta för att vara bra. Med lödkolv och lite sunt förnuft och framför allt ett gott självförtroende varvat med kritik i den egna lyssningen kan man komma mycket långt med en tusenlapp vad gäller halvledare. Med rör blir det något dyrare bl.a. pga. dyrare nättrafo.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 11:47

Tror det har uteslutande med CD-spelarens/DVD-spelarens utgångssteg att göra.
Byt till Pioneer, så behövs inget försteg, om man nu inte har ett äldre trögdrivet slutsteg, eller någon med udda instegskoppling.

Sitter just nu och växlar, ingen skillnad kan detekteras.
Det är en transparent förförstärkare. :wink:

Grabbar, ni måste nivåmatcha. Man luras alltid tycka att starkare låter bättre, vet ni väl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-20 11:53

Ragnwald
Äh, du har förtappat bort dig i transparensträsket och glömt musiken? Tar bara sådär något tiotal år att komma över med normal kognitiv HiFi-terapi. Men det går. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-05-20 12:40

Om förförstärkaren bara ska kunna impedansanpassa och driva relativt långa kablar till slutstegen, växla mellan ett fåtal programkällor med linjenivå och reglera volym utan fjärrkontroll behöver det inte kosta så mycket.
Ett bra exempel verkar vara Holographic Audio Pre 25.

För dem som väljer bort alla inspelningar som inte har god ljudkvalitet är det en billig lösning.

Jag och troligen Flint och några till sätter musiken främst och vill kunna njuta av musikaliskt värdefulla tolkningar av klassiskt, jazz med mera som ibland är dåligt inspelade eller inte går att uppbringa på media i bästa skick. Då vill jag inte vara utan tonkontroller och möjlighet att monokoppla. När jag dessutom vill ha fjärrkontroll och högklassiga MC- och MM-ingångar blir det dyrt om jag inte ska ge avkall på upplevd transparens jämfört med passiv volymreglering.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 13:05

Jag håller med er 100% om alla fördelar med ett aktivt steg och speciellt nu när jag behöver lite mer output till delningsfiltret.

Men vad jag menade var, att enbart köra med en volympot, inte är fördärvligt för signalen.
Den kan tom byggas in i slutsteget, om man vill ha det riktigt minimalistiskt. :wink:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-05-20 13:20

Det finns många sätt att flå en katt och passivt är en lösning. Det fungerar för en del men inte för alla. Man får nog prova sig fram en aning innan man vet säkert vad som är bäst för den egna anläggningen.
I slutändan är det ju ens eget lyssningsintryck och smak som bestämmer.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2010-05-20 13:25

Att prova sig fram är naturligtvis idealet ( Learning by doing ) men hur och vilka butiker har ett så pass brett utbud av försteg. Nej goda råd och tidningsartiklar är nog det som jag får förlita mig på. :D

Jag har kikat lite på holographic men saknar fjärren, man har kanske blivit lite för bekväm :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-20 13:30

Ragnwald skrev:Enda nackdelen som jag upplevt, är om du kopplar in ett aktivt delningsfilter för separat drivning av fronthögtalare respektive subbasar. Filtret levererar mindre spänning ut än man matar in, vilket innebär att volymkontrollen ofta står i läge kl.2 i stället för kl.10 med en aktiv förförstärkare.

Vanligtvis har ett aktivt filter enhetsförstärkning, samma in som ut. Ditt filter måste då ha något som stryper signalen. Har du volmkontroll på på hög- och lågpass?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-20 14:59

Ragnwald skrev:Enda nackdelen som jag upplevt, är om du kopplar in ett aktivt delningsfilter för separat drivning av fronthögtalare respektive subbasar. Filtret levererar mindre spänning ut än man matar in, vilket innebär att volymkontrollen ofta står i läge kl.2 i stället för kl.10 med en aktiv förförstärkare. Det påverkar inte ljudkvalitén, men är lite irriterande.

Varför är volymkontrollens läge irriterande? För mig spelar det absolut ingen roll i vilket läge volymkontrollen står så länge max ger tillräcklig ljudnivå och det finns utrymme för finjustering. Det senare kan ju vara ett problem om man har fullt blås med klippande slutsteg när volymen står på klockan åtta...

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 15:08

Ja, alltså nu har jag bara kört med Sentec EC8 och EC9, Reckhorn F1 och sms1, så vad vet jag? Det är min erfarenhet så långt.
Ingen mastervolym finns på dessa.

Kör jag utan delningsfiltret, så kan ratten vridas tillbaks från kl2 till kl12, en viss skillnad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-20 15:39

Ragnwald skrev:Ja, alltså nu har jag bara kört med Sentec EC8 och EC9, Reckhorn F1 och sms1, så vad vet jag? Det är min erfarenhet så långt.
Ingen mastervolym finns på dessa.

Kör jag utan delningsfiltret, så kan ratten vridas tillbaks från kl2 till kl12, en viss skillnad.

Visst är det skillnad. I ena fallet står volymen på klockan 12, i det andra fallet klockan 2. Men vad spelar det för roll?

Inte bryr jag mig om hastigheten 120 km/h visas klockan 12 eller klockan 15 i min bil...

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Schweizisk precision

Inläggav lennartj » 2010-05-20 15:51

En passiv volymkontroll kan förfinas ganska långt med Schweizisk precision och fjärrstyrning.
http://www.weiss-highend.ch/att202/index.html

Bild

Bild

Detta är alltså endast en volymkontroll och inte ingångsväljare för endast 33.000 SEK från Audio Concept (det är inget decimalfel i priset) 8)

Weiss har lyckats författa en 15 sidig (!) manual om sin passiva volymkontroll
http://www.weiss-highend.ch/att202/documents/att202-manual.pdf
där sidan 6 innehåller en del vettiga tankar, inga nyheter, men det är bra att någon skrivit ner dem.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 18:29

Fina grejer.

Audiolives passiva försteg är rätt fint också, men till ett annat pris. :)
http://home.swipnet.se/audiolive/

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-05-20 20:26

PekkaJohansson skrev:Jag har läst manualen från Weiss och funderar över de uppgivna specifikationerna. Omkopplaren har en maximal dämpning om 34 dB. Det låter lite - min omkopplare från NLE har ett -60 dB-läge före tystnad. Det verkligt underliga gäller dock ingångsimpedansen. Den ska för RCA-ingångarna vara som lägst mellan 120 och 1 000 Ohm beroende på hur man ställer en DIP-omkopplare med fyra reglage. Det verkar väldigt lågt med tanke på att de flesta andra volymomkopplare (och vanliga potentiometrar) brukar ha en impedans om mellan 5 och 100 kOhm - ibland ännu högre. Ännu konstigare är det att den högsta impedansen, 1 000 Ohm, anvisas för källor med låg utgångsimpedans medan den lägsta, 120 Ohm, rekommenderas för källor med hög impedans på utgången. Utgångsimpedansen sägs variera mellan 0 och "omkring 1 100 Ohm". Någon som vill kommentera ovanstående?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag var slarvig och hade inte läst hela manualen innan jag postade.
Dina frågor är högst relevanta och jag är nu lika förbryllad. I synnerhet frågan jag fetat i citatet. Rekommendationen verkar helt bakvänd. Källor med hög impedans på utgången förväntar jag att skulle ge mycket låg utnivå med förhöjd distorsion ansluten till 120 ohm.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2010-05-20 20:46

var hittar man priserna för Audiolives produkter ? :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 21:06

ronnyx skrev:var hittar man priserna för Audiolives produkter ? :?

Skicka honom ett mail. audiolive@swipnet.se
Meddela oss sedan vad han svarade. :)

Att använda en separat spänningsdelare för varje volymsteg, tilltalar mig. Konstantimpedansattenuator.

Kolla även Svalanders sida.
http://www.svalander.se/omkopplare/omko ... m#konstant
Ett sådant reglage torde även ett aktivt steg må bra av.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2010-05-20 22:17

Audiolives mailbox är full så mailen studsar

:(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 22:38

Swipnet är väl Tele2. Ring och kolla om adressen är aktiv.
Lite märkligt att man inte får fler uppslag på google. Hans försteg har sålts över hela världen och fått fina recensioner.
30/4 var det någon som ville köpa ett sådant steg på Hifimagasinet.

Men Holographic Audios lilla minimalistiska Pre25, anses vara tillräckligt transparent och prisvärd, om inte priset rakat i höjden nu när de blivit världsberömda. :(
http://www.holographicaudio.com/preamp.html

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-21 14:10

lennartj skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag har läst manualen från Weiss och funderar över de uppgivna specifikationerna. Omkopplaren har en maximal dämpning om 34 dB. Det låter lite - min omkopplare från NLE har ett -60 dB-läge före tystnad. Det verkligt underliga gäller dock ingångsimpedansen. Den ska för RCA-ingångarna vara som lägst mellan 120 och 1 000 Ohm beroende på hur man ställer en DIP-omkopplare med fyra reglage. Det verkar väldigt lågt med tanke på att de flesta andra volymomkopplare (och vanliga potentiometrar) brukar ha en impedans om mellan 5 och 100 kOhm - ibland ännu högre. Ännu konstigare är det att den högsta impedansen, 1 000 Ohm, anvisas för källor med låg utgångsimpedans medan den lägsta, 120 Ohm, rekommenderas för källor med hög impedans på utgången. Utgångsimpedansen sägs variera mellan 0 och "omkring 1 100 Ohm". Någon som vill kommentera ovanstående?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag var slarvig och hade inte läst hela manualen innan jag postade.
Dina frågor är högst relevanta och jag är nu lika förbryllad. I synnerhet frågan jag fetat i citatet. Rekommendationen verkar helt bakvänd. Källor med hög impedans på utgången förväntar jag att skulle ge mycket låg utnivå med förhöjd distorsion ansluten till 120 ohm.

Japp. Funktionen är omvänd. Tappade helt förtroendet för detta "budgetförsteg" när jag läste toket. Dessutom finns det ingen som helst anledning att belasta någon signalkälla med ett så lågt värde som 120 ohm i alla fall även om den klarar av det. Konstigt.

Återgå till Teknikforum