Moderator: Redaktörer
paa skrev:Tänk om någon kunde bygga små bashorn med låg dist och rak frekvensgång.Linnar skrev:Försök att lyssna på ett riktigt bashorn av god kvalité! Jag tror de flesta kan höra även liten dist i basen efter det.
Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Programmet ger alltså möjlighet att lyssna på en distorsionsfri lågfrekvent sinus.
Skillnaden med och utan utsläckning är oftast ganska stor och var åtminstone för mig ganska öronöppnande.
http://user.faktiskt.io/svante/harmosc.exe
...och kalibreringen av utsläckningen av övertonerna görs lämpligen genom att man tittar på signalen från en mikrofon med RTSect:
http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe
Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
bomellberg skrev:Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
Gäller det även sk tappade, eller veckade horn? Jag är sugen på att bygga efter Martinssons ritning, med Audes-element.
Svante skrev:Sedan är det ju så så att det inte är harmonisk dist vi hör när vi lyssnar på musik, såvida inte musiken består av rena sinustoner. Det vi hör är effekterna som prylens olinjäriteter har på just den signal man kör igenom den. Påverkan och dess hörbarhet blir därmed beroende av musiksignalen.
bomellberg skrev:Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
Gäller det även sk tappade, eller veckade horn? Jag är sugen på att bygga efter Martinssons ritning, med Audes-element.
Crumboo skrev:Svante skrev:Sedan är det ju så så att det inte är harmonisk dist vi hör när vi lyssnar på musik, såvida inte musiken består av rena sinustoner. Det vi hör är effekterna som prylens olinjäriteter har på just den signal man kör igenom den. Påverkan och dess hörbarhet blir därmed beroende av musiksignalen.
Tack för ett utmärkt inlägg!
Är det så att den harmoniska disten man mäter (för ett högtalarelement) kan ses som en indikator på hur det står till generellt med distortionen som man får när man lyssnar på en musiksignal genom elementet? Dvs finns det något samband mellan den harmoniska distortionen och andra typer av olinjäriteter för ett högtalarelement?
Vilken typ av distortion är det i ett högtalarelement som kan anses som mest fördärvlig (och vad kommer den av)?
Flint skrev:bomellberg skrev:Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
Jag har bara hört (och byggt) veckade bashorn så det det blir ett tydligt "ja" där. Kan du länka till "Martinssons ritning"? Jag har tydligen missat det/den.
Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Svante skrev:Crumboo skrev:Svante skrev:Sedan är det ju så så att det inte är harmonisk dist vi hör när vi lyssnar på musik, såvida inte musiken består av rena sinustoner. Det vi hör är effekterna som prylens olinjäriteter har på just den signal man kör igenom den. Påverkan och dess hörbarhet blir därmed beroende av musiksignalen.
Tack för ett utmärkt inlägg!
Är det så att den harmoniska disten man mäter (för ett högtalarelement) kan ses som en indikator på hur det står till generellt med distortionen som man får när man lyssnar på en musiksignal genom elementet? Dvs finns det något samband mellan den harmoniska distortionen och andra typer av olinjäriteter för ett högtalarelement?
Vilken typ av distortion är det i ett högtalarelement som kan anses som mest fördärvlig (och vad kommer den av)?
Det är just det som är grejen.
Distorsionen sitter inte i elementet.
Distorsionen uppstår när man kör en signal genom olinjäriteten som sitter i elementet.
Men om jag formulerar om din fråga som "vilken typ av olinjäritet kan anses som mest fördärvlig" så ... har jag inte heller något svar.
Alltså, graden av fördärvlighet beror på många saker. Den varierar mellan element, det beror på ljudstyrka och frekvens osv.
Sen så luktar frågan lite reduktionism, som att man bara ska bry sig om just den värsta sortens olinjäritet. Jag skulle vilja påstå att med högtalare är särskilt olämpligt att bara ägna sig åt en aspekt. Det är så många olika saker som måste stämma för att slutresultatet ska bli bra.
2-ch skrev:Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Suveränt, en förstärkare med den programvaran inbyggt skulle få vilken högtalare som helst att prestera bättre alltså.
Patent Svante patent
Svante skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Suveränt, en förstärkare med den programvaran inbyggt skulle få vilken högtalare som helst att prestera bättre alltså.
Patent Svante patent
...om man bara vill spela statiska sinustoner med en given ljudstyrka.
2-ch skrev:Svante skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Patent Svante patent
...om man bara vill spela statiska sinustoner med en given ljudstyrka.
Hm, ja det blir ju lite tråkigt i längden att lyssna påDessutom svårt att sälja utanför nördgruppen.
Men rent teoretiskt borde det väl gå att göra samma sak på musiksignalen i den digatala domänen och då har du en hit!
Crumboo skrev:Satt och grejade med Sirp häromdagen och funderade lite över de distortionsmätningarna på högtalare/element man kan göra med detta. Undrar om man kan säga något generellt om vilka värden som är:
Superbra?
Bra?
Acceptabla?
Gräns mellan hörbart/icke hörbart?
Antar att svaret skiljer beroende på vad man mäter på (diskantelement/baselement/komplett högtalare etc.) med mera (tex ljudtryck), men det skulle vara intressant att höra om det finns några generella slutsatser man kan dra av mätningarna.
Piotr skrev:Crumboo skrev:Satt och grejade med Sirp häromdagen och funderade lite över de distortionsmätningarna på högtalare/element man kan göra med detta. Undrar om man kan säga något generellt om vilka värden som är:
Superbra?
Bra?
Acceptabla?
Antar att svaret skiljer beroende på vad man mäter på (diskantelement/baselement/komplett högtalare etc.) med mera (tex ljudtryck), men det skulle vara intressant att höra om det finns några generella slutsatser man kan dra av mätningarna.
Lågnivå-elektronik kan ge harmonisk distortion om ca. -120dB vid typisk nivå.
Slutsteg kan ge -120dB vid några watt ut = typisk lyssningsnivå.
Dynamiska högtalare kan ge ca. -70dB (=0.03%) vid 90dB SPL i diskanten och neråt -80dB (=0.01%) eller så i mellanregistret om flera element används.
Banddiskanter kan ge ännu bättre resultat som det verkar. BB's design ska väl prestera -70dB (=0.03%) vid 110dB SPL.
Ino's större toppar presterar runt 0.05% HD vid 100dB SPL i området 100Hz-3kHz om minnet inte sviker mig.
Detta är alltså vad som kan betecknas SOTA.
Rimliga krav kan väl annars vara mindre än -100dB (=0.001%) HD från elektronik och runt -60dB (=0.1%) från högtalare ovan 100Hz.
Ett bra men inte alltför extremt bassystem (under 100Hz) bör och kan prestera ca. -40dB HD (=1%) vid 90dB SPL. Runt 10% är dock vanligt och måste betecknas mediokert/dåligt.
En gissning blir att det är möjligt att nå ner till -60dB (=0.1%) eller lägre i basen vid 90dB SPL.
Jämn frekvensrespons, energirespons samt relativ frihet från resonanser och mer elaka distortionsfenomen får nog ändå anses vara av större betydelse än ultralåg distortion.
/Peter
Piotr skrev:Crumboo skrev:Satt och grejade med Sirp häromdagen och funderade lite över de distortionsmätningarna på högtalare/element man kan göra med detta. Undrar om man kan säga något generellt om vilka värden som är:
Superbra?
Bra?
Acceptabla?
Lågnivå-elektronik kan ge harmonisk distortion om ca. -120dB vid typisk nivå.
Dynamiska högtalare kan ge ca. -70dB (=0.03%) vid 90dB SPL i diskanten och neråt -80dB (=0.01%) eller så i mellanregistret om flera element används.
Banddiskanter kan ge ännu bättre resultat som det verkar. BB's design ska väl prestera -70dB (=0.03%) vid 110dB SPL.
Ino's större toppar presterar runt 0.05% HD vid 100dB SPL i området 100Hz-3kHz om minnet inte sviker mig.
Rimliga krav kan väl annars vara mindre än -100dB (=0.001%) HD från elektronik och runt -60dB (=0.1%) från högtalare ovan 100Hz.
Ett bra men inte alltför extremt bassystem (under 100Hz) bör och kan prestera ca. -40dB HD (=1%) vid 90dB SPL. Runt 10% är dock vanligt och måste betecknas mediokert/dåligt.
En gissning blir att det är möjligt att nå ner till -60dB (=0.1%) eller lägre i basen vid 90dB SPL.
Jämn frekvensrespons, energirespons samt relativ frihet från resonanser och mer elaka distortionsfenomen får nog ändå anses vara av större betydelse än ultralåg distortion.
/Peter
Håller med, inte ens det som Piotr anser vara "rimliga krav" på högtalare uppnås av en enda högtalare i Soundstage's mätningar. Detta inkluderar Guru QM10 som ligger kring -37dB mätt vid 90dB.-AG- skrev:Piotr skrev:Lågnivå-elektronik kan ge harmonisk distortion om ca. -120dB vid typisk nivå.
/Peter
Jag tror att det är väldigt få prylar som når upp till de siffrorna. Iaf om man snabbt ögnar igenom resultaten på www.milleraudioresearch.com och http://www.soundstagenetwork.com/measurements
Var det någon av oss som skrev något som inte överrensstämmer med ditt uttalande, eller med Piotrs för den delen? Jag har kollat på mätningarna.shifts skrev:Piotr skriver att dynamiska högtalare KAN ge sådana låga distsiffror. Och de rimliga kraven gäller ovan 100 Hz. Har inte kollat på deras mätningar.
Vad har det du skriver nu att göra med det du skrev i ditt förra inlägg?shifts skrev:Som jag läste det, ja. Inte ens Guru QM10 nådde de låga nivåerna (vilket
inte förvånar mig det minsta). Jag trodde du menade att vad Piotr anser vara
rimliga krav är på tok för höga. Det var inte det du menade?
Piotr skrev:Vad herrarna säger är att det finns massvis med mediokra produkter på marknaden.. what else is new?
Det är väl allmänt känt att QM10/piP är en välljudande högtalare men ingen har väl påstått att den är nära SOTA? Varför inte ta upp pi60/s i stället? Standardvarianten pi60 motsvarar ganska precis de specar jag nämnde.
De siffror jag nämnde är varken speciellt svåra eller dyra att få till och jag hävdar därför att de är rimliga.
/Peter
-AG- skrev:Jag misstänker att enligt din definition är alla produkter mediokra
Jag vet inte hur svårt det är att mäta distorsion,
men för att kunna sätta tex pi60 i relation till de mätningar vi hänvisar till måste de också kanske mätas av National Research Council of Canada?
(som soundstage anlitar) Jag har svårt att se att alla högtalare de har mätt har hög distorsion.
Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar, men är det inte så att distorsion i mångt och mycket kan härledas från fysiska egenskaper hos elementen och resonansegenskaper hos lådan?
Därför presterar naturligt små högtalare sämre i de lägre registren.
Diskrepansen i vår syn på bra siffror kanske ligger i mätmetoderna?
-AG- skrev:De mäter på 2m avstånd, vilket gör att 90dB motsvarar 96dB på 1m.
Det kanske kan förklara en del av skillnaden?
Jag vet inte, men eftersom att varje tillverkare kan shoppa runt efter de bästa elementen, alternativt utveckla bättre element, tror jag att iaf några högtalarkonstruktörer borde hitta relativt rätt så vida inte hela branschen drabbats av kollektiv mental kollaps.
Näe, det är du som säger det, inte jag/viPiotr skrev:Vad herrarna säger är att det finns massvis med mediokra produkter på marknaden.. what else is new?
Det är väl allmänt känt att QM10/piP är en välljudande högtalare men ingen har väl påstått att den är nära SOTA? Varför inte ta upp pi60/s i stället? Standardvarianten pi60 motsvarar ganska precis de specar jag nämnde.
De siffror jag nämnde är varken speciellt svåra eller dyra att få till och jag hävdar därför att de är rimliga.
/Peter
Ja just det, det har du rätt i. Det påverkar såklart. Men ingen av de uppmätta högtalarna i soundstage når ändå i närheten av Piotrs kravspec, förutom möjligen KEF Reference 201/2, som inte går att uttala sig närmare om för mätningen var bara på 90dB och THD syns inte på skalan >100Hz.-AG- skrev:De mäter på 2m avstånd, vilket gör att 90dB motsvarar 96dB på 1m. Det kanske kan förklara en del av skillnaden?
Piotr skrev:-AG- skrev:De mäter på 2m avstånd, vilket gör att 90dB motsvarar 96dB på 1m.
Ja, om det är fråga om en punktljudkälla.Det kanske kan förklara en del av skillnaden?
Vilken skillnad?
/Peter
LasseA skrev:Näe, det är du som säger det, inte jag/viDet är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
Var har jag uttryckt upprördhet? Jag har aldrig tyckt att det är konstigt att de inte uppnår bättre distorsionssiffror än de gör i soundstages mätningar. Uttrycket medioker kommer från Piotr som sagt...nolimitsoya skrev:LasseA skrev:Näe, det är du som säger det, inte jag/viDet är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
De är ju produkter som i första hand är väldigt små. Det är väl inte konstigt att distorsionsprestandan inte är haktappande då?
Det är ju inte alls samma sak som att produkten som helhet är medioker och alldaglig, men tekniska prestanda har helt klart kompromissats och prioriterats bort för att få dem små och prisbilliga.
Vad är det som är så upprörande?
LasseA skrev:Uttrycket medioker kommer från Piotr som sagt...
Jag vet inte hur du läser men det verkar bli mest bara tok.nolimitsoya skrev:LasseA skrev:Uttrycket medioker kommer från Piotr som sagt...
Och du håller inte med...? Menar du att distsiffrorna som presenterats verkligen är helt extraordinära? Mediokra är väl ett rätt sansat omdömme tycker jag. Produkten kan ha andra företräden, men i tråden var det ju distorsion som diskuterades.
Påståendet verkar ha upprört med tanke på den häftiga reaktionen på vad som borde vara ett rätt okontroversiellt konstaterande.
Ingen har jämfört QM10 med "SOTA". Diskussionen jag för handlar om den av Piotr föreslagna distnivån "rimliga krav". QM10 har tagits upp som ett exempel på högtalare som inte kommer i närheten av den nivån, på samma sätt som Piotr använde Inos större modeller som exempel på högtalare som når den (utan att ännu presentera distmätningar som underlag för vidare diskussion).subjektivisten skrev:Såklart det är medioker om vi snackar om SOTA. Pip är mycket fin liten högtalare men du spelar aldrig några livevolymer med den.
Än värre är det när rätt stora "golvare" distar som något vore trasigt, redan vid tämligen låg volym.
Ja, om du läser trådinläggen så tror jag du kommer fram till att jag skrivit något liknande tidigare. Som seden är på diskussionsforum så försöker jag dock föra en fortsatt diskussion runt detta ämne...subjektivisten skrev:Det är kanske rimliga krav för hans del? För vissa duger en 32 tums TV, men jag vill ha minst 100 tum. Kraven är olika.
Jag trodde vi diskuterade din egenkonstruerade definition av vad som är rimliga krav på distorsion hos högtalare? Att jag skulle använda orden annorlunda än du har väl redan framkommit i tråden.Piotr skrev:Saker är ju som saker är. Är det måhända semantik och svenska språket vi behöver prata om?
Är det definitionen utav orden "rimlig" och "medioker" som skapar förvirring?
/Peter
LasseA skrev:Jag har aldrig sagt att distsiffrorna (antar att du menar QM10) är extraordinära.
nolimitsoya skrev:Vad är det som är så upprörande?
nolimitsoya skrev:Påståendet verkar ha upprört med tanke på den häftiga reaktionen på vad som borde vara ett rätt okontroversiellt konstaterande.
Nu är det väl ändå dags att du förklarar var jag reagerar häftigt, uttrycker upprördhet och till och med "bråkar"...nolimitsoya skrev:Så då är de antingen mediokra eller dåliga. Vad bråkar du om?
nolimitsoya skrev:LasseA skrev:Näe, det är du som säger det, inte jag/viDet är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
De är ju produkter som i första hand är väldigt små. Det är väl inte konstigt att distorsionsprestandan inte är haktappande då?
Det är ju inte alls samma sak som att produkten som helhet är medioker och alldaglig, men tekniska prestanda har helt klart kompromissats och prioriterats bort för att få dem små och prisbilliga.
Vad är det som är så upprörande?
Jag diskuterar vad som är rimliga distorsionssiffror hos högtalare och mer specifikt de uppställda målen från Piotr. Om du läser mina inlägg så är det väl rätt uppenbart hoppas jag!?nolimitsoya skrev:Ok, jag omformulerar mig: Vad är det du diskuterar?
Du säger själv att prestandan inte är fantastisk. Återstår då två alternativ; Medioker, eller dålig. Om piotr inte får kallade den medioker måste du mena att den är dålig.
Det är till att ha krav...
celef skrev:är du 100 på att det förhåller sig på så vis? kan det finnas andra anledningar till prestandan än just storlek och pris?
LasseA skrev:Näe, det är du som säger det, inte jag/vi
Det är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
Jag har inte heller påstått att QM10 är SOTA (vet inte ens vad ordet betyder), däremot att de inte kommer i närheten av din definition på rimliga krav på låg distorsion.
Distorsionen hos andra Ino-högtalare såsom pi60 känns helt meningslöst att diskutera eftersom inga mätningar finns att tillgå.
Presentera en distorsionsmätning så kan vi diskutera.
Jag skulle nog lägga ribban för vad som är "rimliga krav" lägre än vad du gör men det är såklart upp till var och en vilken betydelse man lägger in i det ordet.
Håller med, inte ens det som Piotr anser vara "rimliga krav" på högtalare uppnås av en enda högtalare i Soundstage's mätningar.
Detta inkluderar Guru QM10 som ligger kring -37dB mätt vid 90dB.
Och ja, jag menar nog att kraven kanske är lite höga, i alla fall relaterat till de existerande högtalarna på marknaden. Men det beror såklart på var man lägger ribban och vad man menar med rimliga krav, jag tror inte att Piotr och jag använder orden riktigt på samma sätt.
Jag vet inte hur du läser men det verkar bli mest bara tok.
Jag har aldrig sagt att distsiffrorna (antar att du menar QM10) är extraordinära. Jag har inte närmare uttalat mig alls om detta. Däremot har jag påpekat att det är lite roligt att Piotr använder uttrycket medioker i en grupp högtalare där också QM10 ingår och således också inbegriper dessa i uttrycket.
Häftiga reaktion? Nu får du nog ta och visa var den häftiga reaktionen skett tack för någon sådan har i alla fall inte jag stått för!
Ingen har jämfört QM10 med "SOTA". Diskussionen jag för handlar om den av Piotr föreslagna distnivån "rimliga krav". QM10 har tagits upp som ett exempel på högtalare som inte kommer i närheten av den nivån,
på samma sätt som Piotr använde Inos större modeller som exempel på högtalare som når den (utan att ännu presentera distmätningar som underlag för vidare diskussion).
Om du nu inte kan visa distorsionsmätningar på Inos högtalare som du anger uppnår kraven,
kan du peka på någon högtalare som har en tillgänglig distorsionsmätning som når dina krav?
Nej.Piotr skrev:LasseA skrev:Näe, det är du som säger det, inte jag/vi
Jasså?
Är du av uppfattningen att marknaden är översvämmad av undermåliga produkter och uberpresterande.. med en stark avsaknad av det medelmåttiga och mediokra?
Det brukar sällan gå att uttala sig så om produkter från Ino här på faktiskt utan att det blir en massa tjafs och det brukar oftast vara personer som i grunden har en avog inställning till märket som gör sådana uttalanden. Jag tyckte därför att det var lite roligt att du använder ett sånt "kraftuttryck" om den högtalaren.Piotr skrev:Vad är roligt med det?Det är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
Precis vad jag hela tiden sagt alltså.Piotr skrev:Jag har inte heller påstått att QM10 är SOTA (vet inte ens vad ordet betyder), däremot att de inte kommer i närheten av din definition på rimliga krav på låg distorsion.
Nej just det!!
Jag har inte tillgång till högtalaren i fråga. Jag har inte krävt att du ska föra fram bevis men däremot sagt att jag personligen inte tycker det är meningsfullt att diskutera distorsionsprestanda hos en högtalare där jag inte har tillgång till mätningar. Du får tycka att det är en tråkig inställning.Piotr skrev:Distorsionen hos andra Ino-högtalare såsom pi60 känns helt meningslöst att diskutera eftersom inga mätningar finns att tillgå.
Presentera en distorsionsmätning så kan vi diskutera.
Mät själv då. Om du ska ha den där attityden och avkräva "bevis" så är jag mindre intresserad av att diskutera med dig. Tråkig inställning i tråden.
Nej, jag valde inte bort det. Jag försöker bara diskutera ditt val av nivå.Piotr skrev:Jag skulle nog lägga ribban för vad som är "rimliga krav" lägre än vad du gör men det är såklart upp till var och en vilken betydelse man lägger in i det ordet.
Observera att jag skrev "vad som kan vara rimliga krav" och inte "vad som är". Jag uttryckte mig alltså något mjukt. Valde du bort det?
Det sagt så anser jag att man som hifi och musikintresserad och/eller professionell ljudpulare kan ställa högre krav på prestanda idag än vad man får från 10-20 år gamla elementkonstruktioner som går på ett par hundringar.
Nej men det är allmänt tillgängliga distorsionsmätningar på över 100 högtalare. Har du fler exempel på allmänt tillgängliga distorsionsmätningar på högtalare så tar jag glatt emot dem och lovar studera dem noga.Piotr skrev:Håller med, inte ens det som Piotr anser vara "rimliga krav" på högtalare uppnås av en enda högtalare i Soundstage's mätningar.
Och? Är det någon form av erkänt referensverk eller?
Nej. Som sagt tidigare så tog jag bara upp den högtalaren för att: 1. Den finns med i soundstages mätningar och vi har alltså alla tillgång till mätresultaten och kan alla se hur den mäter. 2. Du nämnde Inos större toppar som högtalare som uppvisar mycket låga distorsionssiffror. Då kände jag att det var relevant att ta upp den enda Ino (Edit: eller tja, Guru egentligen) högtalaren som jag sett distorsionsmätningar på som exempel bland de 100+ högtalare uppmätta av soundstage där vi alla fritt kan tillgå mätresultaten.Piotr skrev:Detta inkluderar Guru QM10 som ligger kring -37dB mätt vid 90dB.
Vilket är rätt sunkigt med dagens mått mätt. Är QM10 någon form av referens för dig?
Ok.Piotr skrev:Jag tycker 10-20dB sämre prestanda jämfört med SOTA är att betrakta som rimligt. Detta betyder 5-10dB bättre prestanda än de relativt vettiga men ändå mediokra produkterna som upptar en stor del av marknaden.Och ja, jag menar nog att kraven kanske är lite höga, i alla fall relaterat till de existerande högtalarna på marknaden. Men det beror såklart på var man lägger ribban och vad man menar med rimliga krav, jag tror inte att Piotr och jag använder orden riktigt på samma sätt.
Har du något specifikt du undrar över?Piotr skrev:Jag vet inte hur du läser men det verkar bli mest bara tok.
Detta skrev du till någon annan men jag undrar.. hur läser du själv?
Förklarat flera gånger tidigare och även lite längre upp i detta inlägg. Jag har aldrig kritiserat ditt ordval. Jag har aldrig påstått att högtalaren i fråga är medioker, undermålig, extraordinär eller något annat epitet för den delen. Däremot har jag sagt ordet roligt i anslutning till att du använder ordet medioker...Piotr skrev:Jag har aldrig sagt att distsiffrorna (antar att du menar QM10) är extraordinära. Jag har inte närmare uttalat mig alls om detta. Däremot har jag påpekat att det är lite roligt att Piotr använder uttrycket medioker i en grupp högtalare där också QM10 ingår och således också inbegriper dessa i uttrycket.
Eeeeh! Ok, om vi nu gör en enkel indelning i tre grupper så bör det bli typ dåliga/undermåliga, medlmåttiga/mediokra och bra/extraordinära.
Vad är det som missas i "diskussionen"?
Misstro? Ja, alltså jag för ju fram att jag inte riktigt är överens med dig i ditt ordval och att jag undrar över ditt uppsatta mått för "rimliga krav". Jag sulle gärna se att vi kunde fortsätta diskutera detta.Piotr skrev:Häftiga reaktion? Nu får du nog ta och visa var den häftiga reaktionen skett tack för någon sådan har i alla fall inte jag stått för!
Det du skriver förmedlar misstro och en lätt aggressiv attityd till mig.
Om du tittar i tråden så ska du se att jag initialt tar upp den som ett exempel och att jag tycker att det är roligt att du i princip kallar den medioker, men sedan är det andra som tar upp högtalaren om och om igen och jag svarar dem. Jag är som jag sagt tidigare mer än villig att lämna den delen av diskussionen därhän då den är helt ointressant för mig.Piotr skrev:Ingen har jämfört QM10 med "SOTA". Diskussionen jag för handlar om den av Piotr föreslagna distnivån "rimliga krav". QM10 har tagits upp som ett exempel på högtalare som inte kommer i närheten av den nivån,
Men det var ett evigt tjat om QM10. Vad har den med diskussionen att göra?
Att man diskuterar saker är väl ok på ett diskussionsforum? Att man inte tar allt som andra säger som fakta är väl också ok? Jag är ledsen om du känner dig misstrodd då jag hellre diskuterar allmänt tillgängliga distorsionsmätningar, det är inte min mening att uttrycka misstro specifikt mot dig utan snarare en önskan att diskutera allmänt tillgängliga data. Diskussioner brukar bli mer givande då alla har tillgång till information.Piotr skrev:på samma sätt som Piotr använde Inos större modeller som exempel på högtalare som når den (utan att ännu presentera distmätningar som underlag för vidare diskussion).
Jag läste trådskaparens frågeställningar. Ledsen att mina åsikter samt de fakta jag presenterar inte räcker för dig..
Kanske du ska studera mer och argumentera mindre?
Du svarade inte alls på mitt första förslag att du skulle presentera mätningar så jag antog att du inte kunde(eller ville såklart). Min egentliga poäng var det som kom efter:Piotr skrev:Om du nu inte kan visa distorsionsmätningar på Inos högtalare som du anger uppnår kraven,
Vad får dig att tro att jag inte kan det?
Vi har ju diskuterat dina "rimliga krav" hela tiden så jag tyckte att ordet rimliga kunde utelämnas då det är mer svåranvänt i meningar än bara "krav". Det är alltså uttrycket "rimliga krav" jag menar. Eller mer specifikt distorsionssiffror hos högtalare på mindre än 0,1% (-60dB) >100Hz.Piotr skrev:kan du peka på någon högtalare som har en tillgänglig distorsionsmätning som når dina krav?
Vilka krav?
Lite mer precision i diskussionen tack!
/Peter
Nej. Jag använder inte distorsionssifrorna som argument för att Piotr har fel om distorsionen hos de större högtalarna, om dem kan jag självklart inte uttala mig alls då jag inte har tillgång till data. Jag tar upp det som ett exempel på en högtalare från samma tillverkare som inte når 0,1% distorsion >100Hz, för att nyansera diskussionen och för att det är den enda högtalaren från den tillverkaren som jag sett distorsionssiffror på.subjektivisten skrev:"Du nämnde Inos större toppar som högtalare som uppvisar mycket låga distorsionssiffror. Då kände jag att det var relevant att ta upp den enda Ino (Edit: eller tja, Guru egentligen) högtalaren som jag sett distorsionsmätningar på som exempel bland de 100+ högtalare uppmätta av soundstage där vi alla fritt kan tillgå mätresultaten. "
Exakt vad har detta med varandra att göra? Som om Volvo skulle göra en forshaga chopper och en värsting racerbil och man använder forshaga chopperns värden för att tolka ickevärden hos racerbilen.
Jo, så är det säkerligen och mina kunskaper i tolkningar av distorsionsmätningar är inte imponerande på något sätt. Drar jag felaktiga slutsatser så vill jag gärna bli rättad för att kunna lära mig mer.phon skrev:Nu är ju inte allting alltid så där väldans enkelt, ibland är verkligheten nog lite mer komplicerad än vad en distorsionsmätning kan visa.![]()
Om man skulle ta bort tredjetonstoppen på QM10 uppe vid 2kHz, den där som ligger runt 37dB under vid 90dB, så blir högtalaren faktiskt sämre.
Den toppen är avsiktligt med i designen, och skall vara där, fast det kan ju inte en genomsnittlig Soundstage-ingenjör eller Normal-Faktistian veta.
Att mäta är relativt enkelt, att tolka mätningarna kan vara svårare.
phon skrev:Om man skulle ta bort tredjetonstoppen på QM10 uppe vid 2kHz, den där som ligger runt 37dB under vid 90dB, så blir högtalaren faktiskt sämre.
LasseA skrev: Det är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkter
Jag tyckte därför att det var lite roligt att du använder ett sånt "kraftuttryck" om den högtalaren.
Piotr skrev:Jämn frekvensrespons, energirespons samt relativ frihet från resonanser och mer elaka distortionsfenomen får nog ändå anses vara av större betydelse än ultralåg distortion.
Ja, då du kallade högtalare som inte når dina mål för mediokra så drog jag slutsatsen att du inkluderade även Guru QM10, vilket du flera gånger också har sagt själv senare.Piotr skrev:LasseA skrev: Det är ju förresten lite roligt att du tycker att QM10/piP är mediokra produkterJag tyckte därför att det var lite roligt att du använder ett sånt "kraftuttryck" om den högtalaren.
Nu skrev jag ju inte det utan det var du som la de orden i min mun.
Märklig diskussionsteknik.
Och jag precis som subjektivisten letar fortfarande efter någon som helst logik i att ta upp QM10 "bara för att det var den enda högtalaren från Ino.."
QM10/piP är verkligen inte mediokra produkter utan (i förhållande till pris och storlek) snarare högpresterande.
Distortionsprestandan är dock att klassa som medioker.
Jag citerar slutklämmen från min första post i tråden:Piotr skrev:Jämn frekvensrespons, energirespons samt relativ frihet från resonanser och mer elaka distortionsfenomen får nog ändå anses vara av större betydelse än ultralåg distortion.
En del av de saker jag skrev i den posten är fakta och en del är uppenbarligen till del åsikter.
Du får naturligtvis tycka att jag tycker fel men jag förstår inte vad du får ut av en sådan diskussion.
/Peter
Sätter en bit jordgubbstårta på det senare.Svante skrev:Alltså, är det själva disten som är där med avsikt, eller är den en konsekvens av att något annat blir bättre när den är där?
MagnusÖstberg skrev:Jag är ytterst tveksam till om jag med musikmaterial någonsin skulle kunna uppfatta -37db dist i en högtalare.
LasseA skrev:Resultaten här verkar indikera att det mycket väl skulle kunna vara så.MagnusÖstberg skrev:Jag är ytterst tveksam till om jag med musikmaterial någonsin skulle kunna uppfatta -37db dist i en högtalare.

MagnusÖstberg skrev:Sätter en bit jordgubbstårta på det senare.Svante skrev:Alltså, är det själva disten som är där med avsikt, eller är den en konsekvens av att något annat blir bättre när den är där?
Nu är det ju inga bevis som behövs för att han skall ha en åsiktFlint skrev:Piotr skrev:Jag vill minnas att jag gjort ett annat test med digitalt genererad distortion och kunde höra en olinjäritet motsvarande 0.3% tredjeton vilket motsvarar -50dB HD.
"Vill minnas att..." är inte mycket till fakta.
Piotr skrev:För att svara på den frågan som Lars A borde ställt specifikt tidigare () så är Inos bättre element i täten av hifi-element med dist neråt 0.05% för både mellanregister och diskant vilket är ca. 20dB bättre än typiska hifielement för en femhundring som man ser i de flesta (även ganska dyra) högtalare.
Flint skrev:Piotr skrev:Jag vill minnas att jag gjort ett annat test med digitalt genererad distortion och kunde höra en olinjäritet motsvarande 0.3% tredjeton vilket motsvarar -50dB HD.
MagnusÖstberg skrev:Piotr - tack för din utläggning, då vet jag att det bara handlar om lite luddig personlig erfarenhet.
Jag vet inte, men för mig känns -37db osannolikt lågt att påverka musikupplevelsen. Det är väl mindre än stereoseparationen på LP?
Det har jag ingen aning om, det var bara en reflektion.Piotr skrev:Och vad i hela skogen har kanalseparation med spektral fördelning att göra??
/Peter
Piotr skrev:Flint skrev:Piotr skrev:Jag vill minnas att jag gjort ett annat test med digitalt genererad distortion och kunde höra en olinjäritet motsvarande 0.3% tredjeton vilket motsvarar -50dB HD.
Och när tillkom denna nya regel till faktiskt.. att endast fakta är tillåtet i våra inlägg?
/Peter
Inget fel i det, tvärtom. Du vet var dina krav ligger, det är mer än jag vet.Piotr skrev:MagnusÖstberg skrev:Piotr - tack för din utläggning, då vet jag att det bara handlar om lite luddig personlig erfarenhet.
Tack, det var vänligt sagt..
MagnusÖstberg skrev:Hur som helst är det väl ingen som gillar oönskad dist alls och ju lägre det är ju bättre är det.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur som helst är det väl ingen som gillar oönskad dist alls och ju lägre det är ju bättre är det.
Tycker du ja men inte dom på inspelningssidan som använder distpluggar för att bröta sönder ljudet för att få "rätt stuk" på't. Ditt påstående må vara din uppfattning men generellt är det dessvärre bara ett antagande.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur som helst är det väl ingen som gillar oönskad dist alls och ju lägre det är ju bättre är det.
Tycker du ja men inte dom på inspelningssidan som använder distpluggar för att bröta sönder ljudet för att få "rätt stuk" på't. Ditt påstående må vara din uppfattning men generellt är det dessvärre bara ett antagande.
Då är det ju medveten dist.
LasseA skrev:Tack för svaret Piotr.
Det är ju lite synd att de högtalarelement som uppvisar lägst distorsion är så ohemult dyra...
Frågan är om lägre distorsion alltid är bättre?
Självklart måste det ju finnas en hörbarhetsgräns där man inte längre tjänar något på att minska distorsionen ytterligare. Exakt var gränsen går är nog lite svårt att säga. Så vitt jag förstår det så är det mycket svårare att höra distorsion då man lyssnar på musik jämfört med testtoner.
Tittar man på dina förslag på element som klarar låg distorsion så är dom ju tyvärr som sagt rätt dyra, eller som i fallet Accutons diamantdiskanter faktiskt groteskt dyra (nästan 30000:- st). Jag undrar också om de verkligen klarar 0,1% THD, det ser ut som om den glider över det kring 4kHz!?
LasseA skrev:Tittar man på dina förslag på element som klarar låg distorsion så är dom ju tyvärr som sagt rätt dyra, eller som i fallet Accutons diamantdiskanter faktiskt groteskt dyra (nästan 30000:- st). Jag undrar också om de verkligen klarar <0,1% THD, det ser ut som om den glider över det kring 4kHz!?
Fantastiskt fint av accuton att presentera distorsionsdata om elementen på hemsidan förresten, det hade jag inte sett förut!
Ok. Tonkurvan har en liten dipp i det området:Svante skrev:Två kommentarer:
Den lilla "knoppen" vid 4 kHz kan mycket väl vara ett mätfel. Om tex tonkurvan har en dipp där pga interferenser av något slag så blir det sådär.
Du verkar fokusera på distsiffran (0,1%) ganska hårt, men verkar inte ägna en tanke åt vilken ljudnivå den är mätt vid. De flesta system är linjära vid låga nivåer men blir alltmer olinjära mot högre nivåer. Får man inte veta vid vilken nivån disten är mätt så säger mätningen mycket lite.

Hur funkar det där egentligen, borde inte brusgolvet vara stationärt och inte variera med ljudtrycket? Alltså om man mäter vid 80dB ljudtryck eller vid 100dB ljudtryck så borde väl brusgolvet för utrustningen vara detsamma? (antar att jag tänker fel för NRC är ju rätt kompetentaphon skrev:Kollade lite snabbt på Soundstages mätupplägg.
Dom mäter dist på 2 meters avstånd i ~ekofritt rum. Nivån på 2 meter sätts till 90 dB, vilket gör att högtalaren strålar med 96db på en meter, något dom säger är långt över normal lyssningsnivå.
Distnivåer under -40dB (=1%) skall man inte ta hänsyn till, då de ligger för nära utrustningen brusgolv.
Dom menar nog 40db som du säger, då borde dom kunna mäta -60db vid 100dB ljudtryck.LasseA skrev: Hur funkar det där egentligen, borde inte brusgolvet vara stationärt och inte variera med ljudtrycket? Alltså om man mäter vid 80dB ljudtryck eller vid 100dB ljudtryck så borde väl brusgolvet för utrustningen vara detsamma? (antar att jag tänker fel för NRC är ju rätt kompetenta, eller menar dom distnivå på 40dB och inte -40dB?)
LasseA skrev: Accutons hittar jag inte exakt vilket ljudtryck det handlar om men de mäter frekvensgången vid 90dB.
Jag har sökt runt bland många distmätningar jag kan hitta på nätet, zaphaudio.com, htguide.com's forum, diyaudio, audioheuristics.org etc och hittar ingen diskant som är så bra som -60dB THD över ca 2kHz (antar att man kan titta på andratonsdisten som underkantsmått på THD, eller tänker jag fel då!?). Förutom möjligen ett par av accutons diskanter men på deras kurvor är det svårt att se om det är mer eller mindre än 0,1% (diamantdiskanten ovan verkar vara klart bäst på distorsion).
Fast det beror såklart på hur man ska tolka t.ex dessa mätningar: //snip//
Jag har tänkt att eftersom tonkurvan ligger vid -10dB så får man räkna av 10dB på distorsionen, men det kanske är fel?
Piotr skrev:LasseA skrev: Accutons hittar jag inte exakt vilket ljudtryck det handlar om men de mäter frekvensgången vid 90dB.
Typiskt 2.83V eller 1W hos Accuton.Jag har sökt runt bland många distmätningar jag kan hitta på nätet, zaphaudio.com, htguide.com's forum, diyaudio, audioheuristics.org etc och hittar ingen diskant som är så bra som -60dB THD över ca 2kHz (antar att man kan titta på andratonsdisten som underkantsmått på THD, eller tänker jag fel då!?). Förutom möjligen ett par av accutons diskanter men på deras kurvor är det svårt att se om det är mer eller mindre än 0,1% (diamantdiskanten ovan verkar vara klart bäst på distorsion).
Jag tror de där killarna mäter(eller mätte) med en standard ECM8000 som har mer dist än de bättre högtalarna. Vill man mäta högpresterande högtalare måste man först mäta sina mätverktyg.
Tror även att nån av dom (Mark?) mätter på en halvmeter vilket gör livet ännu värre för mikrofonen på grund av högre SPL för given signal in i talspolen.
En Earthworks mätmikrofon är att rekommendera framför Behringer..Fast det beror såklart på hur man ska tolka t.ex dessa mätningar: //snip//
Jag har tänkt att eftersom tonkurvan ligger vid -10dB så får man räkna av 10dB på distorsionen, men det kanske är fel?
Som jag förstått är siffrorna för dist korrekta i grafen.
/Peter
phon skrev:Kollade lite snabbt på Soundstages mätupplägg.
Dom mäter dist på 2 meters avstånd i ~ekofritt rum. Nivån på 2 meter sätts till 90 dB, vilket gör att högtalaren strålar med 96db på en meter, något dom säger är långt över normal lyssningsnivå.
[s]Distnivåer under -40dB (=1%) skall man inte ta hänsyn till, då de ligger för nära utrustningen brusgolv.[/s]
Distorsion under 40dB skall man inte ta hänsyn till, då de ligger för nära utrustningens brusgolv.
För mindre högtalare som inte klarar 96dB/1m kan man sänka nivån.
För högtalare som har låg distorsion kan man göra en extra mätning på högre nivå för att försöka få ett utfall.
För QM10 gjordes t.ex. en extra mätning vid 101dB/1m utnivå.
Tonkurvemätningarna mm är också lite lustiga, men men ....
Alltid kul med lite mätningar.
norman skrev:Undrar varför just den harmoniska distorsionen blivit så populär att visa siffror på, finns ju flera andra sätt att mäta olinjäritet på... Tror man gör sig själv en otjänst om man stirrar lite för mycket på just THD och glömmer den egentliga olinjäriteten och hur den kan påverka ljudet.
celef skrev:vilka distmätmetoder anser ni att man ska använda för att få en god bild av dist i högtalaren, ranka gärna topp tre
Svante skrev:celef skrev:vilka distmätmetoder anser ni att man ska använda för att få en god bild av dist i högtalaren, ranka gärna topp tre
1. Harmonisk dist.
2. Om högtalaren begränsar uppåt i frekvens differenston (två höga frekvenser).
3. Ibland kan man ta en låg frekvens och se om den modulerar en högre också.
celef skrev:Svante skrev:celef skrev:vilka distmätmetoder anser ni att man ska använda för att få en god bild av dist i högtalaren, ranka gärna topp tre
1. Harmonisk dist.
hur tätt ska/bör de två frekvenserna ligga varandra?
linkwitz använder någon "burstsignal" för att kolla hur mycket element släpar efter i tiden, vad säger en sådan signal?
Svante skrev:celef skrev:Svante skrev:celef skrev:vilka distmätmetoder anser ni att man ska använda för att få en god bild av dist i högtalaren, ranka gärna topp tre
1. Harmonisk dist.
hur tätt ska/bör de två frekvenserna ligga varandra?
linkwitz använder någon "burstsignal" för att kolla hur mycket element släpar efter i tiden, vad säger en sådan signal?
Ptja... Det beror som vanligt på, men om vi talar om ett diskantelement och frekvensområdet 10-20 kHz så kanske 100-1000 Hz skillnad är bra. Det är just sånt här som är problemet med de mer avancerade metoderna, det finns så många val att göra att sannolikheten att olika personer gör på samma sätt är liten.
Att med ögat extrahera vettig information från mätsignaler i tidsdomänen, speciellt när det gäller högtalare, är generellt mycket svårt. De innehåller visserligen samma information som i frekvensdomänen, men det man ser korrellerar mycket sämre med det man hör. Jag skulle placera samtliga sådana metoder på plats 50-100, kanske. Oavsett om det finns några frekvensdomänmetoder som kan fylla upp platserna 4-49 eller inte.
Det kräver mycket av betraktaren om slutsatserna ska bli någorlunda vettiga.
celef skrev:
hur ser jag detta beteendet i vanlig tonkurva?
Piotr skrev:celef skrev:
hur ser jag detta beteendet i vanlig tonkurva?
Om de ingående elementen i konstruktionen har hyss för sig i tidsdomän så syns de också i frekvenskurvan då ett element i stort uppvisar minimum-fas-beteende.
Om ett enskilt element är spikrakt från 1Hz till 100kHz så finns inga fel i tidsdomänen.
Blir lite mer komplicerat när delningsfilter fogar samman två passband. Då kan systemet i helhet visa rak frekvensgång fast det finns duktigt med fasfel dvs. fel i tiden.
/Peter
celef skrev:men om du fick bestämma en mätstandard, vilka frekvenser skulle du då valt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster