Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Hade jag tänkt att göra men när jag läste i tråden om EPS-2 fick jag för mig att det är en dum id'e. Vad tror ni?
peetwa skrev:Om jag för står det hela rätt så lyssna kodia pa npå ytterst moderat volym och har dubbla subbar med tio tummare. Att sänka allt över säg 35 Hz med 8 dB för att få lite extra knuff i djupbasen ser inte jag som något problem. Lägger man dess utom till att det är mups som är toppar så vågar jag nästan lova att det inte blir några problem.
paa skrev:Det finns exempel från långt tidigare än AudioPro på högtalare som sänkte avstämningen och eq:ade upp nivån.
ElectroVoice höll på med sådant i forntiden.
Att lägga på eq huvudsakligen under resonansen tror inte jag heller på.
http://archives.telex.com/archives/EV/S ... %20EDS.pdf
http://archives.telex.com/archives/EV/S ... %20EDS.pdf
Svante skrev:Nja, nu eqade inte audioprosubbarna upp nivån, utan de använde ACE. Visserligen ger de en eq-lik bashöjning ut från förstärkaren, men det är ändå inte en ren tonkurvepåverkan.
Vad jag syftade på var vad de gjorde under avstämningen. Där sänktes nivån av ett 2.a ordningens högpassfilter. ACE-subbarna var alltså 6:e ordningens system, inte 4:e ordningen som vanliga basreflex.
Högpassfiltret kan väl sägas vara en eq, på sätt och vis. I varje fall i det att det är ett renodlat tonkurveingrepp.
paa skrev:Svante skrev:Nja, nu eqade inte audioprosubbarna upp nivån, utan de använde ACE. Visserligen ger de en eq-lik bashöjning ut från förstärkaren, men det är ändå inte en ren tonkurvepåverkan.
Vad jag syftade på var vad de gjorde under avstämningen. Där sänktes nivån av ett 2.a ordningens högpassfilter. ACE-subbarna var alltså 6:e ordningens system, inte 4:e ordningen som vanliga basreflex.
Högpassfiltret kan väl sägas vara en eq, på sätt och vis. I varje fall i det att det är ett renodlat tonkurveingrepp.
Och det jag tog mest fasta på var dina ord: "Däremot kan man sänka avstämningen och höja nivån över den." och bifogade info från EV om hur dom gjort just det.
Hur ACE funkar är väl kul i och för sig, men spelar nog mindre roll för trådämnet.
Svante skrev:... Vad jag syftade på var vad de gjorde under avstämningen. Där sänktes nivån av ett 2.a ordningens högpassfilter. ACE-subbarna var alltså 6:e ordningens system, inte 4:e ordningen som vanliga basreflex.paa skrev:Det finns exempel från långt tidigare än AudioPro på högtalare som sänkte avstämningen och eq:ade upp nivån. ...
...
Svante skrev:Under avstämningen ska man inte eq:a upp nivån. Däremot kan man sänka avstämningen och höja nivån över den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster