EQ:a under avsämningsfrekvensen på en basreflex.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

EQ:a under avsämningsfrekvensen på en basreflex.

Inläggav kodapa » 2010-08-30 20:57

Hade jag tänkt att göra men när jag läste i tråden om EPS-2 fick jag för mig att det är en dum id'e. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-30 21:12

Det har diskuterats tidigare, blir inte vackert att lyssna till.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-30 21:13

Allt är väll en fråga om hur mycket head room du vill ha och hur högt du spelar ditt material. Jag har eq under avstämningen på mina slavar men efter som musik innehåller otroligt lite information under 25 Hz så gör det inget för mig vid de nivåerna jag lyssnar på.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-30 21:15

Men är det inte rätt stor skillnad på slav och port, när det gäller exakthet i avstämningen?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Re: EQ:a under avsämningsfrekvensen på en basreflex.

Inläggav nolimitsoya » 2010-08-30 21:51

kodapa skrev:Hade jag tänkt att göra men när jag läste i tråden om EPS-2 fick jag för mig att det är en dum id'e. Vad tror ni?

Pluggen i basreflexröret håller inte emot längre utan elementet spelar mer och mer i något som liknar öppen baffel, fast med baksidan av baffeln framåt. Det blir jättestora membranrörelser och väldigt lite ljud.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-30 21:55

Kodapa - Jag antar att du menar att du vill höja lägsta basen och därmed sänka undre gränsfrekvensen

Ingen bra ide'..... konens amplitud ökar våldsamt under portens aktiva område och konen "fladdrar i fri luft".

Har du programmet Basta? Kolla in amplituden i relation ljudtrycket

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-08-30 21:58

Borde funka bättre att köra EQ på BR, om du underavstämmer lådan först!
Fast då har jag plötsligt lämnat frågeställningen... :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-30 22:01

Under avstämningen ska man inte eq:a upp nivån. Däremot kan man sänka avstämningen och höja nivån över den.

Ibland förekommer det att man eqar ner nivån under avstämningen för att få ner konamplituden. De tidiga ACE-högtalarna från Audio Pro var sådana.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-30 22:03

Om jag för står det hela rätt så lyssna kodia pa npå ytterst moderat volym och har dubbla subbar med tio tummare. Att sänka allt över säg 35 Hz med 8 dB för att få lite extra knuff i djupbasen ser inte jag som något problem. Lägger man dess utom till att det är mups som är toppar så vågar jag nästan lova att det inte blir några problem.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-30 22:10

peetwa skrev:Om jag för står det hela rätt så lyssna kodia pa npå ytterst moderat volym och har dubbla subbar med tio tummare. Att sänka allt över säg 35 Hz med 8 dB för att få lite extra knuff i djupbasen ser inte jag som något problem. Lägger man dess utom till att det är mups som är toppar så vågar jag nästan lova att det inte blir några problem.

...men man ska INTE göra det utan att stämma ner porten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-30 22:14

Alltså...visst kan man få det att "låta" under portens aktiva område men det finns ju ingen styrsel på konen....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-30 22:15

Det finns exempel från långt tidigare än AudioPro på högtalare som sänkte avstämningen och eq:ade upp nivån.
ElectroVoice höll på med sådant i forntiden.
Att lägga på eq huvudsakligen under resonansen tror inte jag heller på.

http://archives.telex.com/archives/EV/S ... %20EDS.pdf

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-30 22:19

paa skrev:Det finns exempel från långt tidigare än AudioPro på högtalare som sänkte avstämningen och eq:ade upp nivån.
ElectroVoice höll på med sådant i forntiden.
Att lägga på eq huvudsakligen under resonansen tror inte jag heller på.

Nja, nu eqade inte audioprosubbarna upp nivån, utan de använde ACE. Visserligen ger de en eq-lik bashöjning ut från förstärkaren, men det är ändå inte en ren tonkurvepåverkan.

Vad jag syftade på var vad de gjorde under avstämningen. Där sänktes nivån av ett 2.a ordningens högpassfilter. ACE-subbarna var alltså 6:e ordningens system, inte 4:e ordningen som vanliga basreflex.

Högpassfiltret kan väl sägas vara en eq, på sätt och vis. I varje fall i det att det är ett renodlat tonkurveingrepp.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-30 22:20

Snappat.. Det är en bättre lösning.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-30 22:24

Tack för alla råd. Då vet jag att jag INTE ska höja under avstämningsfrekvensen. De är avstämda till 26Hz (preleminärt har inte mätt). Så nu kanske det inte blir någon issue ändå (fast jag blev liite sugen på infraljud)
Peetwa: Det är åttor, annars har du helt rätt. Men det är bara steg 1. Mupparna kommer att få flytta bakåt till förmån för tvåvägare nästa år hoppas jag...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-30 22:27

Svante skrev:Nja, nu eqade inte audioprosubbarna upp nivån, utan de använde ACE. Visserligen ger de en eq-lik bashöjning ut från förstärkaren, men det är ändå inte en ren tonkurvepåverkan.

Vad jag syftade på var vad de gjorde under avstämningen. Där sänktes nivån av ett 2.a ordningens högpassfilter. ACE-subbarna var alltså 6:e ordningens system, inte 4:e ordningen som vanliga basreflex.

Högpassfiltret kan väl sägas vara en eq, på sätt och vis. I varje fall i det att det är ett renodlat tonkurveingrepp.

Och det jag tog mest fasta på var dina ord: "Däremot kan man sänka avstämningen och höja nivån över den." och bifogade info från EV om hur dom gjort just det.
Hur ACE funkar är väl kul i och för sig, men spelar nog mindre roll för trådämnet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-30 22:40

Vi har en forumbroder som sänkt avstämningen i sina sonosub, för att sedan klaga över att spolarna slår otäckt hårt i botten.
Ljudstyrkan över hela registret 10-20K, får skruvas ner ordentligt och anpassas så att basarna håller sig innom xmax i infrabandet, eller åtminstone xmec.
Kanske inte vad de flesta tänker sig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-30 23:12

paa skrev:
Svante skrev:Nja, nu eqade inte audioprosubbarna upp nivån, utan de använde ACE. Visserligen ger de en eq-lik bashöjning ut från förstärkaren, men det är ändå inte en ren tonkurvepåverkan.

Och det jag tog mest fasta på var dina ord: "Däremot kan man sänka avstämningen och höja nivån över den." och bifogade info från EV om hur dom gjort just det.
Hur ACE funkar är väl kul i och för sig, men spelar nog mindre roll för trådämnet.

Ahaja + instämmer.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-08-30 23:55

Om man ändå vill använda EQ för att nå längre ner kan man ju sätta en plugg i porten. :)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-09-06 17:19

Svante skrev:
paa skrev:Det finns exempel från långt tidigare än AudioPro på högtalare som sänkte avstämningen och eq:ade upp nivån. ...
... Vad jag syftade på var vad de gjorde under avstämningen. Där sänktes nivån av ett 2.a ordningens högpassfilter. ACE-subbarna var alltså 6:e ordningens system, inte 4:e ordningen som vanliga basreflex.
...

Jo, det finns ju tidigare exempel på att man "EQade" under avstämningen: Själve Stig Carlsson gjorde det i OA6-I (och några andra lär ha gjort det helt brutalt i OA6-II, som använder 9710 även som bas). Bashöjningen är ju c:a 20 dB: ttp://www.faktiskt.se/modules.php?name= ... highlight=
Avstämningen torde väl vara 40 Hz eller så. (Dalen vid 90 Hz kommer emellertid inte från filtret: Eftersom OA6 har negativ utgångsresistans, faller nivån när impedansen vid över BR-puckeln går upp!)

Ja, Svante har rätt, man bör till varje BR med hög effekt ha ett skräddarsytt HP-filter, som tar ned nivån betryggande vid serieresonansen, d.v.s undre impedanspuckeln. Där finns om inte annat infraljud från buckliga skivor ... Men man kan ju ge det ett Q större än 1 för att flytta totala gränsfrekvensen nedåt. Däremot förordas ett Q mindre än 2 (alltså 6 dB) m.h.t. grupplöptid, stablitet och komponenttoleranser.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-06 17:24

Svante skrev:Under avstämningen ska man inte eq:a upp nivån. Däremot kan man sänka avstämningen och höja nivån över den.

Brukar kallas EBS (extended bass shelve).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Teknikforum