Moderator: Redaktörer
flathead skrev:Om det hjälper att dra på volymen och då vaknar det till skulle jag kolla reläet på utgången brukar dö med tiden.
Brukar vara ett 2poligt 24v i många apparater kostar runt 40:-
Annars dom vanliga tipsen kolla kallödningar särskilt runt potten och ingångarna om någon varit hårdhänt med den.
PeterE skrev:flathead skrev:Om det hjälper att dra på volymen och då vaknar det till skulle jag kolla reläet på utgången brukar dö med tiden.
Brukar vara ett 2poligt 24v i många apparater kostar runt 40:-
Annars dom vanliga tipsen kolla kallödningar särskilt runt potten och ingångarna om någon varit hårdhänt med den.
Vad brukar apparaten visa för symptom med ett trasigt 24v relä som du beskriver ovan?
Hela den högra kanalen verkar vara kortsluten eller stendöd då den brummat hela tiden förut!
RogerGustavsson skrev:Du får nog ge oss åtkomst till bilden om vi ska se den!
PeterE skrev:RogerGustavsson skrev:Du får nog ge oss åtkomst till bilden om vi ska se den!
Jag har provat då jag fick en förfrågan via mail.
Men sen har jag försökt att ändra inställningarna när det gäller visning av dom bilderna jag länkade till i mitt senare inlägg!
Har det någon betydelse hur många watt motståndet är på?
Original motståndet är väldigt litet och det nya som är på 1watt är mycket större.
Men steget verkar klippa oavsett om jag har det nya motståndet monterat eller inte.
Ifall jag kör igång steget utan motståndet dit lött så klipper den båda kanalerna.
Så nåt lurt med motståndet är det.
För stor effekt på motstånd kanal klipper?
Inget motstånd alls båda kanaler klipper.
idea skrev:Ser ingen bild på denna komponent men det borde ju gå att hitta den i servicesschemat genom att följa till vilka andra komponenter den är kopplad.
PeterE skrev:Ja det är ju metallfilmsmotstånd som jag använder.
Då jag haft det större på 1watt och samma värde 220kohm dit lött så har steget bara klippt på den högra kanalen.
Vilket kan tyda på att det är fler motstånd i den högra kanalen som det är fel på.
Jag är osäker på om FN19391J är ett motstånd då jag inte riktigt hittar så mycket information om den i service manualen.
Då FN19391 inte är något värde i sig utan mer ett namn men J kan däremot tyda på att det är ett motstånd då det står så på kortet på fler platser där motstånd är placerade.
Men om jag söker på nätet så får jag inte fram så mycket om just den komponenten.
PeterE skrev:Ja termiska problem att värme utveckling har skett någonstans kan ju vara ett problem.
Men jag håller även på att kolla dåliga lödningar eller komponenter som kanske inte sitter fast ordentligt.
Då funkar ju även summer funktionen i voltmetern om man letar kallödningar eller sånt med dålig kontakt.
Kylsprayen hade jag glömt att man kunde använda för att hitta dåliga komponenter får försöka införskaffa en sån.
Men då måste nog apparaten ha vart igång en stund så att värme uppstår.
Varför jag fokuserar på just motstånden är ju att ett dåligt motstånd kan vara en anledning till att slutsteget klipper.
En lödning till det där metallfilmsmotståndet på 220k så är ju underlaget eller själva hålet dåligt så jag ska försöka tvätta det innan jag löder dit ett passande motstånd igen så att det sitter fast bättre.
Potentiometrarna är också motstånd så kallade variabla men där har jag inte hunnit undersöka än.
Men i tanke på att jag tidigare i tråden för några år sedan hade problem med att den högra kanalen glappade då ljudet ibland försvann och att det skrapade lite så kan det ju även vara värt att undersöka det om det blivit nåt problem där med några dåliga komponenter eller kallödningar!
Det är ju ändå som någon tidigare i tråden skrev att apparaten är från hösten 1982 så dåliga lödningar och annat glapp lär ju finnas.
idea skrev:Zoomar in men för dålig upplösning för att jag skall kunna se något ordentligt. Jag tror dock inte att det är en enkel jumper eftersom det finns en mängd sådana blanktrådar märkta med J på kortet. Troligen är det en komponent där beteckningen sitter på undersidan. Men det borde ju gå att lista ut genom att följa komponenternas koppling på kretskortet och identifiera dessa i schemat. Då får du ju alla svar.
Tittar man på kortet och jämför med schemat så ser man en mängd motstånd 56 - 470 ohm med angivelse hur stor ström som skall gå genom dessa 25-67 mA. Så jag gissar att samtliga dessa komponenter är effektmotstånd där beteckning hamnat på undersidan. Borde gå att mäta ungefärlig motstånd för dessa med multimeter. Eftersom de ser hela ut så tror jag dock inte att de är inblandade i problemet. Du skulle även kunna mäta spänningen över motstånden och se om strömmen genom dem verkar stämma med schemat.
jansch skrev:idea skrev:Zoomar in men för dålig upplösning för att jag skall kunna se något ordentligt. Jag tror dock inte att det är en enkel jumper eftersom det finns en mängd sådana blanktrådar märkta med J på kortet. Troligen är det en komponent där beteckningen sitter på undersidan. Men det borde ju gå att lista ut genom att följa komponenternas koppling på kretskortet och identifiera dessa i schemat. Då får du ju alla svar.
Tittar man på kortet och jämför med schemat så ser man en mängd motstånd 56 - 470 ohm med angivelse hur stor ström som skall gå genom dessa 25-67 mA. Så jag gissar att samtliga dessa komponenter är effektmotstånd där beteckning hamnat på undersidan. Borde gå att mäta ungefärlig motstånd för dessa med multimeter. Eftersom de ser hela ut så tror jag dock inte att de är inblandade i problemet. Du skulle även kunna mäta spänningen över motstånden och se om strömmen genom dem verkar stämma med schemat.
Funderar på om vi talar samma språk...... klippning betyder nog något annat för dej.
Går någon transistor går in i mättnat läge d v s kollektor/emitterspänningen är under sådär 0,2 - 0,3 volt och förstärkaren klipper därmed?
Normalt visar man vilken SPÄNNING som ska ligga över ett motstånd med förstärkaren i påslaget viloläge, inte ström då man annars måste löda loss komponenten i ena änden för att mäta.
Effektmotstånden du ser är säkerligen emittermotstånden till de 4 par sluttransistorer du har ( alltså 8 stycken), dom är på 0,47ohm... ett vanligt värde på denna typ av förstärkarlösning.
Nåväl, lycka till !
Johan_Lindroos skrev:Det vill säga; förstärkaren klipper inte, den är trasig.
jansch skrev:idea skrev:Zoomar in men för dålig upplösning för att jag skall kunna se något ordentligt. Jag tror dock inte att det är en enkel jumper eftersom det finns en mängd sådana blanktrådar märkta med J på kortet. Troligen är det en komponent där beteckningen sitter på undersidan. Men det borde ju gå att lista ut genom att följa komponenternas koppling på kretskortet och identifiera dessa i schemat. Då får du ju alla svar.
Tittar man på kortet och jämför med schemat så ser man en mängd motstånd 56 - 470 ohm med angivelse hur stor ström som skall gå genom dessa 25-67 mA. Så jag gissar att samtliga dessa komponenter är effektmotstånd där beteckning hamnat på undersidan. Borde gå att mäta ungefärlig motstånd för dessa med multimeter. Eftersom de ser hela ut så tror jag dock inte att de är inblandade i problemet. Du skulle även kunna mäta spänningen över motstånden och se om strömmen genom dem verkar stämma med schemat.
Funderar på om vi talar samma språk...... klippning betyder nog något annat för dej.
Går någon transistor går in i mättnat läge d v s kollektor/emitterspänningen är under sådär 0,2 - 0,3 volt och förstärkaren klipper därmed?
Normalt visar man vilken SPÄNNING som ska ligga över ett motstånd med förstärkaren i påslaget viloläge, inte ström då man annars måste löda loss komponenten i ena änden för att mäta.
Effektmotstånden du ser är säkerligen emittermotstånden till de 4 par sluttransistorer du har ( alltså 8 stycken), dom är på 0,47ohm... ett vanligt värde på denna typ av förstärkarlösning.
Nåväl, lycka till !
PeterE skrev:jansch skrev:idea skrev:Zoomar in men för dålig upplösning för att jag skall kunna se något ordentligt. Jag tror dock inte att det är en enkel jumper eftersom det finns en mängd sådana blanktrådar märkta med J på kortet. Troligen är det en komponent där beteckningen sitter på undersidan. Men det borde ju gå att lista ut genom att följa komponenternas koppling på kretskortet och identifiera dessa i schemat. Då får du ju alla svar.
Tittar man på kortet och jämför med schemat så ser man en mängd motstånd 56 - 470 ohm med angivelse hur stor ström som skall gå genom dessa 25-67 mA. Så jag gissar att samtliga dessa komponenter är effektmotstånd där beteckning hamnat på undersidan. Borde gå att mäta ungefärlig motstånd för dessa med multimeter. Eftersom de ser hela ut så tror jag dock inte att de är inblandade i problemet. Du skulle även kunna mäta spänningen över motstånden och se om strömmen genom dem verkar stämma med schemat.
Funderar på om vi talar samma språk...... klippning betyder nog något annat för dej.
Går någon transistor går in i mättnat läge d v s kollektor/emitterspänningen är under sådär 0,2 - 0,3 volt och förstärkaren klipper därmed?
Normalt visar man vilken SPÄNNING som ska ligga över ett motstånd med förstärkaren i påslaget viloläge, inte ström då man annars måste löda loss komponenten i ena änden för att mäta.
Effektmotstånden du ser är säkerligen emittermotstånden till de 4 par sluttransistorer du har ( alltså 8 stycken), dom är på 0,47ohm... ett vanligt värde på denna typ av förstärkarlösning.
Nåväl, lycka till !
PeterE skrev:jansch skrev:idea skrev:Zoomar in men för dålig upplösning för att jag skall kunna se något ordentligt. Jag tror dock inte att det är en enkel jumper eftersom det finns en mängd sådana blanktrådar märkta med J på kortet. Troligen är det en komponent där beteckningen sitter på undersidan. Men det borde ju gå att lista ut genom att följa komponenternas koppling på kretskortet och identifiera dessa i schemat. Då får du ju alla svar.
Tittar man på kortet och jämför med schemat så ser man en mängd motstånd 56 - 470 ohm med angivelse hur stor ström som skall gå genom dessa 25-67 mA. Så jag gissar att samtliga dessa komponenter är effektmotstånd där beteckning hamnat på undersidan. Borde gå att mäta ungefärlig motstånd för dessa med multimeter. Eftersom de ser hela ut så tror jag dock inte att de är inblandade i problemet. Du skulle även kunna mäta spänningen över motstånden och se om strömmen genom dem verkar stämma med schemat.
Funderar på om vi talar samma språk...... klippning betyder nog något annat för dej.
Går någon transistor går in i mättnat läge d v s kollektor/emitterspänningen är under sådär 0,2 - 0,3 volt och förstärkaren klipper därmed?
Normalt visar man vilken SPÄNNING som ska ligga över ett motstånd med förstärkaren i påslaget viloläge, inte ström då man annars måste löda loss komponenten i ena änden för att mäta.
Effektmotstånden du ser är säkerligen emittermotstånden till de 4 par sluttransistorer du har ( alltså 8 stycken), dom är på 0,47ohm... ett vanligt värde på denna typ av förstärkarlösning.
Nåväl, lycka till !
kraft Transistorerna på utsidan av steget är bytta.
Det lyser en röd lampa på ena peak mätaren för den högra kanalen som talar om att den klipper när jag slår igång apparaten.
Då är det bara den vänstra kanalen som lyser upp och som reagerar när jag rör lite på potentiometern.
jansch skrev:PeterE skrev:jansch skrev:
Funderar på om vi talar samma språk...... klippning betyder nog något annat för dej.
Går någon transistor går in i mättnat läge d v s kollektor/emitterspänningen är under sådär 0,2 - 0,3 volt och förstärkaren klipper därmed?
Normalt visar man vilken SPÄNNING som ska ligga över ett motstånd med förstärkaren i påslaget viloläge, inte ström då man annars måste löda loss komponenten i ena änden för att mäta.
Effektmotstånden du ser är säkerligen emittermotstånden till de 4 par sluttransistorer du har ( alltså 8 stycken), dom är på 0,47ohm... ett vanligt värde på denna typ av förstärkarlösning.
Nåväl, lycka till !
kraft Transistorerna på utsidan av steget är bytta.
Det lyser en röd lampa på ena peak mätaren för den högra kanalen som talar om att den klipper när jag slår igång apparaten.
Då är det bara den vänstra kanalen som lyser upp och som reagerar när jag rör lite på potentiometern.
"Peakmätaren" mäter sannolikt en halv eller helvågslikriktad signal från drivsteg eller sluttransistorer. Det är inte samma sak som att förstärkaren klipper utan att arbetspunkten är fösjuken.
Jag skulle spontant misstänka en transistor "har gått på lunch" = trasig.
Är utspänningen till högtalaren 0 volt utan insignal (alltså max under +/- 100mvolt)?
Det kan du konstatera om du drar ur och sätter i högtalaren och tittar på bashögtalaren om den ändrar viloläge.
PeterE skrev:jansch skrev:PeterE skrev:
kraft Transistorerna på utsidan av steget är bytta.
Det lyser en röd lampa på ena peak mätaren för den högra kanalen som talar om att den klipper när jag slår igång apparaten.
Då är det bara den vänstra kanalen som lyser upp och som reagerar när jag rör lite på potentiometern.
"Peakmätaren" mäter sannolikt en halv eller helvågslikriktad signal från drivsteg eller sluttransistorer. Det är inte samma sak som att förstärkaren klipper utan att arbetspunkten är fösjuken.
Jag skulle spontant misstänka en transistor "har gått på lunch" = trasig.
Är utspänningen till högtalaren 0 volt utan insignal (alltså max under +/- 100mvolt)?
Det kan du konstatera om du drar ur och sätter i högtalaren och tittar på bashögtalaren om den ändrar viloläge.
Just nu så är inga högtalare inkopplade.
Så fort jag slår på den så går ju högra kanalen i skyddsläge.
varför jag nämnde peakmätaren är för att det är en skyddslampa på själva mätaren som lyser rött pga att kanalen gått i skyddsläge.
Ja det finns många anledningar till att ett slutsteg klipper på ena kanalen men jag får kolla transistorerna också!
jansch skrev:PeterE skrev:jansch skrev:
"Peakmätaren" mäter sannolikt en halv eller helvågslikriktad signal från drivsteg eller sluttransistorer. Det är inte samma sak som att förstärkaren klipper utan att arbetspunkten är fösjuken.
Jag skulle spontant misstänka en transistor "har gått på lunch" = trasig.
Är utspänningen till högtalaren 0 volt utan insignal (alltså max under +/- 100mvolt)?
Det kan du konstatera om du drar ur och sätter i högtalaren och tittar på bashögtalaren om den ändrar viloläge.
Just nu så är inga högtalare inkopplade.
Så fort jag slår på den så går ju högra kanalen i skyddsläge.
varför jag nämnde peakmätaren är för att det är en skyddslampa på själva mätaren som lyser rött pga att kanalen gått i skyddsläge.
Ja det finns många anledningar till att ett slutsteg klipper på ena kanalen men jag får kolla transistorerna också!
Som sagt tidigare - du har en alldeles egen definition på klippning.
jansch skrev:Vet inte om det är värt att argumentera......
Modern eektronik har flera skyddskretsar, d v s "protection mode" kan betyda mycket.
Vanligt är att man skyddar för kortslutning eller överhettning. Kortslutningsskyddet skyddar för för hög ström, t.ex när man kortsluter högtalarutgången.
Går förstärkaren in i "protection mode" utan högtalare är givetvis något trasigt.
Oavsett fel då betyder det att förstärkaren normalt ger utsignal (likspänning) utan insignal. Detta gäller så länge felet ligger inom förstärkarens återkopplingsslinga. Alltså någon arbetspunkt för en transistor blir felaktig, antingen p g a transistorn eller någon komponent som påverkar transistorn (fel i motstånd, kortis i en kondensator osv). P g a den hårda återkopplingen som ett modernt transistorslutsteg har är det ofta svårt att direkt mäta sig till vilken komponent som är felaktig. D v s går ett transistorsteg sönder, går alla övriga steg in i "abnorma" värden utan att dom är trasiga.
OBS! detta gäller komponenter som ligger innanför återkopplingsslingan. Ligger t.ex potentiometern utanför och dessutom ansluten via kondensator kan den inte resultera i "protection mode".
Klippning är ett begrepp som definierar när matningsspänningen inte längre räcker till för att överföra en analog signal när en förstärkare är fullt fungerande.
Att tala om klippning vid trasig förstärkare är som att säga att en bilmotor inte har t.ex 100 hästkrafter för den startar inte p g a tändingsfel.... visserligen korrekt men kanske lite ologiskt.
PeterE skrev:Om man tänker så att dom flesta komponenterna på båda korten ändå ser bra ut och man börjar leta efter så kallade kallödningar så måste man nog känna på om komponenterna sitter fast ordentligt.
Det enda jag kan konstatera efter lite funderingar är att jag sedan förut har problem med ett metallfilms motstånd som jag inte har fått att sitta ordentligt på själva kortet trots att jag lött dit det.
Det är själva etsningen runt hålen för motståndet på kortet där man monterar komponenten på som är dålig och problemet är att lödtennet inte riktigt fäster ordentligt när jag lött dit motståndet.
Självklart kan sånt påverka att slutsteget då inte känner av komponenten och då stänger den av sig för att skydda själva apparaten.
Om den här dåliga lödningen går att åtgärda på något smidigt sätt så vore det bra och jag ska se om jag kan ordna någon bild.
PeterE skrev:Japp jag ska göra det.
Är det bilden på löd punkterna under kortet som jag ska fota?
PeterE skrev:Så där nu har jag uppdaterat med en ny bild på lödningen som jag har problem med då motståndet på kortet inte vill sitta ordentligt på den vänstra sidan.
Jag har försökt att ringa in den också så att det ska synas tydligare vilket område på kortet det är.
https://drive.google.com/file/d/16pG1nq ... sp=sharing
Michael skrev:Oj, så olika vi kan se på en bild...
Tyvärr är bilden av för dålig kvalite för att kunna ge något råd. Skulle du kunna försöka ta nya bilder. Gärna minst två, från olika håll/vinklar. Testa med mera ljus eller blixt.
PS. Jag tolkar alltså bilden annorlunda.
//Michael
jansch skrev:PeterE skrev:Ja det är ju metallfilmsmotstånd som jag använder.
Då jag haft det större på 1watt och samma värde 220kohm dit lött så har steget bara klippt på den högra kanalen.
Vilket kan tyda på att det är fler motstånd i den högra kanalen som det är fel på.
Jag är osäker på om FN19391J är ett motstånd då jag inte riktigt hittar så mycket information om den i service manualen.
Då FN19391 inte är något värde i sig utan mer ett namn men J kan däremot tyda på att det är ett motstånd då det står så på kortet på fler platser där motstånd är placerade.
Men om jag söker på nätet så får jag inte fram så mycket om just den komponenten.
Dom komponenter som det står "Micron" på och är fyrkantiga är keramiska trådlindade motstånd. Med all säkerhet....
Varför fokuserar du på motstånden?
Din felbeskrivning låter som antingen:
- glapp i potentiomer
- kalllödning d v s glapp som du hittar när du trycker på en komponent eller kretskort
- termiskt problem i komponent. kör med kylspray på komponenter
- genomslag i kondensator eller transistor. Om det är intermittent funkar oftast kylspray
Annars måste du MÄTA och veta va du du kan förvänta dej = tillgång till schema, helst mäta med oscilloshop
PeterE skrev:jansch skrev:PeterE skrev:Ja det är ju metallfilmsmotstånd som jag använder.
Då jag haft det större på 1watt och samma värde 220kohm dit lött så har steget bara klippt på den högra kanalen.
Vilket kan tyda på att det är fler motstånd i den högra kanalen som det är fel på.
Jag är osäker på om FN19391J är ett motstånd då jag inte riktigt hittar så mycket information om den i service manualen.
Då FN19391 inte är något värde i sig utan mer ett namn men J kan däremot tyda på att det är ett motstånd då det står så på kortet på fler platser där motstånd är placerade.
Men om jag söker på nätet så får jag inte fram så mycket om just den komponenten.
Dom komponenter som det står "Micron" på och är fyrkantiga är keramiska trådlindade motstånd. Med all säkerhet....
Varför fokuserar du på motstånden?
Din felbeskrivning låter som antingen:
- glapp i potentiomer
- kalllödning d v s glapp som du hittar när du trycker på en komponent eller kretskort
- termiskt problem i komponent. kör med kylspray på komponenter
- genomslag i kondensator eller transistor. Om det är intermittent funkar oftast kylspray
Annars måste du MÄTA och veta va du du kan förvänta dej = tillgång till schema, helst mäta med oscilloshop
Men komponenter som till ex ett motstånd som inte sitter fast då?
Men lödningen lade sig bara ovanpå ytan då det verkar saknas metall som benet till motståndet ska fästas på.
Oscilloskop och voltmeter har jag men man börjar väl ändå med att känna på om olika komponenter sitter helt löst på kortet?
Tidigare när jag startade tråden så var det en kanal som strulade men sen dess så är den kanalen helt död vilket kan bero på motståndet som inte får kontakt på kortet.
jansch skrev:PeterE skrev:jansch skrev:
Dom komponenter som det står "Micron" på och är fyrkantiga är keramiska trådlindade motstånd. Med all säkerhet....
Varför fokuserar du på motstånden?
Din felbeskrivning låter som antingen:
- glapp i potentiomer
- kalllödning d v s glapp som du hittar när du trycker på en komponent eller kretskort
- termiskt problem i komponent. kör med kylspray på komponenter
- genomslag i kondensator eller transistor. Om det är intermittent funkar oftast kylspray
Annars måste du MÄTA och veta va du du kan förvänta dej = tillgång till schema, helst mäta med oscilloshop
Men komponenter som till ex ett motstånd som inte sitter fast då?
Men lödningen lade sig bara ovanpå ytan då det verkar saknas metall som benet till motståndet ska fästas på.
Oscilloskop och voltmeter har jag men man börjar väl ändå med att känna på om olika komponenter sitter helt löst på kortet?
Tidigare när jag startade tråden så var det en kanal som strulade men sen dess så är den kanalen helt död vilket kan bero på motståndet som inte får kontakt på kortet.
Ja, men det är ju självklart! Att om man t o m ser att ett motstånd saknar kontakt så fixar man det.
Är kretskortets anslutning dålig så t.ex "förlänger" man benet och löder fast direkt på kortets ledningsbana. Bara ett exempel.
Du skriver: "Man börjar väl ändå med att känna på.....osv".
Ja, jag skrev ju att man trycker på komponenten eller kretskortet och använder bl.a kylspray (vid drift).
Det för en reparatör en del av ett helt vanlig felletandet, oftast snabbt och effektivt. Inte direkt någon raketforskning.
Det är sällan fel på motstånd om det inte syns direkt i form av missfärgning. Glappkontakt är dock vanligt.
Michael skrev:Tyvärr kan vi inte se någon bild.
Men ett tips, som jag tror kan va på sin plats. Komponent ben skall klippas innan lödning. För klipps de efteråt kan det eventuellt uppstå en skada. Detta då det vid klippning blir en belastning/ryck i komponenten.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster