Det pratas ju ofta (iallafall på detta forum) om att man kan sänka disten om man inför en serieimpedans med elementen, särskilt mot högre frekvenser.
Jag blev förstås nyfiken på att titta på detta och gjorde därför lite mätningar. För enkelhetens skull använde jag endast serieresistanser och orkade inte labba med komplexa drivimpedanser.
Mätobjektet var en B&C DE250 compression driver på en 15" Waveguide från Earl Geddes.
Jag närfältsmickade (ca 10 cm) och körde o-gate:ade svep och tittade på 2:a, 3:e och 4:e övertonen.
Jag provade att köra svep med drivresistanser mellan 0 och 10 Ohm, i 1 ohms-steg. Då jag inte hade skapat något impedansutjämningsnät hos elementet, så ändras förstås frekvensgången något mellan olika drivresistanser. Den bredbandiga (pink noise) SPL-nivån kalibrerades dock mellan varje byte av drivimpedans.
Slutsatsen av testerna visade på i princip noll och ingen verkan alls på distortionen när drivresistansen ändrades. De få dB:s reduktion som främst tredjetonen visade på kunde alltid härledas till att fundamenttonen sjunkit i amplitud i samma storleksordning pga ändrad frekvensgång pga drivresistansen. Nettodisten var således oförändrad oavsett drivresistans.
För att se om det hade mer effekt på ännu högre distkomponenter gjorde jag också en spektrumanalys vid 1.5 kHz så att man såg samtliga övertoner tills de drunknade i brusgolvet, dvs runt 10:e övertonen. 1.5 kHz valdes för att det är där som drivern hade högst distortion. Eftersom jag här endast testade en frekvens, så kunde jag här kalibrera fundamenttonens amplitud mellan olika drivresistanser så att amplituden förblev exakt lika i samtliga testfall.
Inte heller här kunde jag påvisa någon som helst skillnad i amplitud eller fördelning mellan olika övertoner när drivresistansen ändrades.
Vilka slutsatser drar jag av dessa test?
Den omtalade distreduktionen är mycket svår att hitta i praktiken. Devisen "använd passiva filter, då får du ju distreduktion på köpet" skulle jag nog ta med en stor nypa salt.
Mina test har såklart en mängd brister:
-Jag testade endast resistiva drivningar
-Jag testade bara ett element
-Jag tittade bara på höga övertoner vid en enstaka frekvens
-Jag gjorde inte om alla tester vid olika SPL-nivåer
Jag ifrågasätter inte att fenomenet finns. Det går säkert att påvisa med precis rätt förutsättningar, men rent generellt är det nog väldigt mycket mindre än vad folk tror när man läser runt här.
Eftersom resultatet var så nedslående så orkade jag inte testa baselementet i konstruktionen.