edit: adzers bild.
Moderator: Redaktörer

kung skrev:Ja, löptidkorrigering är min gissning, men du anser att man INTE borde vinkla det uppåt, eftersom det kan låta illa? Den tesen håller ju inte eftersom det är samma element som förhoppningsvis ska låta bra riktat mot lyssnaren (det element som spelar mellanregister). Eller?
skrutten skrev:Jag tror att arrangemanget håller ordning på fas mellan 0,5 bas och mellanbasen. Och om man lyckas med detta kan man dessutom städa undan golvreflexen mer eller mindre.
Piotr skrev:Det är 2.5-vägs med en relativt hög delning på den mest lågpassade basen.
/Peter
subjektivisten skrev:Menar han kanske 3,2 khz?
kung skrev:Den faller säkert av från typ 500Hz, men flackt?
Subjektivisten: Du har ju filtret. Bara att kolla
schmutziger skrev:kung skrev:Den faller säkert av från typ 500Hz, men flackt?
Subjektivisten: Du har ju filtret. Bara att kolla
tänkte oxå på 500 trakten, men det är väl inte särskilt högt?
fast om den börjar falla vid 800 och bara är delad med spole så har den väl tappat cirkus 12db vid 3200hz, finns det något smart med det som jag inte tänker på kanske?
kung skrev:Goldfinger: Det finns ett lurigt sätt att koppla in 0,5-element som ser ut såhär:
Då faller alltså basen av 6dB brantare än midbasen, men har samma filter som midbasen i övrigt.
Edit: L10 är den intressanta spolen här. Bild från zaph.
paa skrev:Det finns dessutom en del skrivet av Ingvar i MoLTen om filtret i 2.5-högtalaren LTS-S2-mus.
Den är delad vid 700 Hz mellan nedre och övre basen och basarna spelar i fas vid delningsfrekvensen mot diskanten.
Schema och text finns i nr 1 1998.
paa skrev:subjektivisten skrev:Menar han kanske 3,2 khz?
Knappast.
skrutten skrev:paa skrev:Det finns dessutom en del skrivet av Ingvar i MoLTen om filtret i 2.5-högtalaren LTS-S2-mus.
Den är delad vid 700 Hz mellan nedre och övre basen och basarna spelar i fas vid delningsfrekvensen mot diskanten.
Har LTS-S2-mus ett andra ordningen elektriskt filter på 0,5 basen?
paa skrev:Det finns dessutom en del skrivet av Ingvar i MoLTen om filtret i 2.5-högtalaren LTS-S2-mus.
Naqref skrev:skrutten skrev:Jag tror att arrangemanget håller ordning på fas mellan 0,5 bas och mellanbasen. Och om man lyckas med detta kan man dessutom städa undan golvreflexen mer eller mindre.
+1
kodapa skrev:Naqref skrev:skrutten skrev:Jag tror att arrangemanget håller ordning på fas mellan 0,5 bas och mellanbasen. Och om man lyckas med detta kan man dessutom städa undan golvreflexen mer eller mindre.
+1
Kan ni inte utveckla detta lite? Jag är väldigt intresseard av att städa undan golvreflexen i nästa projekt...
-Martin- skrev:kodapa skrev:Naqref skrev:skrutten skrev:Jag tror att arrangemanget håller ordning på fas mellan 0,5 bas och mellanbasen. Och om man lyckas med detta kan man dessutom städa undan golvreflexen mer eller mindre.
+1
Kan ni inte utveckla detta lite? Jag är väldigt intresseard av att städa undan golvreflexen i nästa projekt...
För optimalt resultat vid multipla lyssningspositioner (läs: hela rummet) låter detta sig endast göras medelst akustikbehandling av hela golvytan.
Piotr skrev:1 - Linjekälla eller array.
2 - Bas-mellan vid golvet (2-3 st element) som lirar upp till 400-500Hz i en trevägare.
Mellanregistret ovan 500Hz är ju lite lättare att dämpa än det nedan 500Hz. Lämpligt placerat bord hjälper till.
/Peter
-Martin- skrev:kodapa skrev:Naqref skrev:skrutten skrev:Jag tror att arrangemanget håller ordning på fas mellan 0,5 bas och mellanbasen. Och om man lyckas med detta kan man dessutom städa undan golvreflexen mer eller mindre.
+1
För optimalt resultat vid multipla lyssningspositioner (läs: hela rummet) låter detta sig endast göras medelst akustikbehandling av hela golvytan.
DQ-20 skrev:Ingvars filter är ju ofta lite "förlustbehäftade" men för att vara exakt så ligger det en 1,8 mH spole i serie. Elementet är vidare parallellkopplat med en RC länk bestående av 30uF och 5,6 ohm. Om man kör simulering i Basta! så är det intressant att se hur den bredbandigare basen "kommer ifatt" fasmässigt just vid delningen på 2,2 kHz. Den ligger då 11 dB högre i nivå än den smalbandigare basen. Själv kör jag med S2-mus2 och där interfererar basarna ganska mycket pga av att de är placerade med 48 cm c-c. Woofern ("0,5") är dessutom placerad 106 cm från golvet...
/DQ-20
kung skrev:Det är väl jämnheten på den minskade utstrålningen som är lurig att få till, som celef säger. Å-andra-sidan får man dämpning av takreflexen nästan gratis, eftersom den ligger i ungefär samma vinkel uppåt som golvreflexen neråt.
skrutten skrev:DQ-20 skrev:Ingvars filter är ju ofta lite "förlustbehäftade" men för att vara exakt så ligger det en 1,8 mH spole i serie. Elementet är vidare parallellkopplat med en RC länk bestående av 30uF och 5,6 ohm. Om man kör simulering i Basta! så är det intressant att se hur den bredbandigare basen "kommer ifatt" fasmässigt just vid delningen på 2,2 kHz. Den ligger då 11 dB högre i nivå än den smalbandigare basen. Själv kör jag med S2-mus2 och där interfererar basarna ganska mycket pga av att de är placerade med 48 cm c-c. Woofern ("0,5") är dessutom placerad 106 cm från golvet...
/DQ-20
Är din högtalare konfigurerad som en "MTM" med 0,5 basen högst upp?
Kan tydligen inte mycket om detta...
Nattlorden skrev:Ja, och låt honom få sitta ifred och garva åt oss.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 15 gäster