Min skivspelare, Nottingham Spacedeck, saknar indikation för anti-skating-inställningen. Man får helt enkelt försöka efter bästa förmåga. Eftersom det enda hjälpmedel jag känner till, Wally Skater, är på tok för dyrt kör jag med den gamla metod jag alltid använt, nämligen att ta en LP med en blank skivsida och lägga ner pickupen på den. Sedan justerar jag anti-skatingen så att inte pickupen kanar iväg åt något håll.
Det brukar folk dock invända emot och mena på att krafterna blir annorlunda när nålen ligger i ett spår gentemot uppe på en glatt yta. Det låter i och för sig rimligt, men ändå borde det väl vara en indikation på att man inte ställer in anti-skatingen helt åt skogen?
Och om det nu är korrekt att krafterna blir annorlunda, så känns det som om de borde bli starkare i ett spår, dvs. om man använder min metod så borde man justera anti-skatingen så att pickupen glider långsamt utåt.
Någon som kan kommentera detta? Eller någon som har någon bättre metod att göra justeringen på ( och som inte kostar hundratals dollar i investeringar)?
/Zeke