Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Det där med ovala basar har jag alltid upplevt ha gett en speciell karaktär. Kanske ligger Kef 139 bakom en del av begreppet "Brit-sound"? De användes i rätt många konstriktioner... ^^
Orkar inte läsa allt nu men jag kan ju tänka mig att det spelar roll hur kopplingen mellan basarna görs (Eg hur mycket lyft som finns emellan).
Jocke skrev:Kommer osökt att tänka på öppen baffel... De som gillar det pratar varmt om avsaknaden av lådljud... även i det fallet sker inga egentliga tryckförändringar bakom elementet som kopplar till rummet...
Nattlorden skrev:Jocke skrev:Kommer osökt att tänka på öppen baffel... De som gillar det pratar varmt om avsaknaden av lådljud... även i det fallet sker inga egentliga tryckförändringar bakom elementet som kopplar till rummet...
Öppen baffel kan mycket väl lida av "lådljud" - detta ljud är inte kopplat till låda även om man associerar det så.
Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
KarlXII skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Ofta dist som pekas ut som anledning att folk gillar hur det låter.
Distortionen är min vän, tror jag.
skrutten skrev:KarlXII skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Ofta dist som pekas ut som anledning att folk gillar hur det låter.
Distortionen är min vän, tror jag.
Jag tror mer på tonkuvan som ser välljudande och fin ut.
IngOehman skrev:Isobarik-kopplingar (och liknande) gjordes på många håll, långt innan
Ivor patenterade dem, och det är ett mysterium att ha fick patentet.
Det är en koppling som jag nog tycker mera är en väg att kunna "gå
runt problem med"/kunna använda "olämliga" högtalarelement. Alltså
snarare än att det skulle vara en koppling som har någon teknisk höjd
eller något värde.
En isobarik-låda har bara nackdelar jämfört med en lika stor låda som
är utrustad med ett för lådan perfekt element, och i ännu högre grad
kommer den till korta jämfört med en dubbelt så stor låga med bara
ett element.
Så hela det där pratet om att det inte handlar om att vinna lådvolym
utan om att minska distorsionen av den olinjära luftfjädern (pratet om
luftens massa är synnerligen märkligt när det ju är luftfjäderns olinjära
beteende som adresseras) mejkar ju bara sens om volymen är förut-
bestämd. Men då blir det ju dels ändå småkonstigt att börja prata om
lådvolymen, och dessutom vinner man ju som regel mindre än det man
förlorar jämfört med att istället använda ETT element med för lådan
bättre egenskaper.
Så det blir ju lite av en filosofisk fråga.
OM en större (dubbel) volym, av helt andra skäl (t ex estetiska) redan
från början är borträknad som ett alternativ, så kan man förstås hävda
att man väljer en isobarik-lösning av distorsionsskäl, men knappast att
det INTE har att göra med att behålla den mindre volymen.
Jag ser därför hela isobarik-principen snarast som en användbar metod
för hemmapulare, som ju sällan har några möjligheter att använda (ta
fram) för ändamålet optimala element. Men men skall inte förenkla, och
riktigt så enkelt är det faktiskt inte heller - för det finns faktiskt fall då
två element blir priseffektivare än ett, för samma prestanda, och då är det
ju trots allt poängfullt även för proffsen.
Situationen måste avgöra.
Det finns dock många sätt att applicera liknande principer, och det som
Linn valt, ger onödigt stora problem med negativa samverkans-effekter
mellan elementen, samtidigt som det ger svaga fördelar på andra sätt.
.
Richard skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Det är möjligt att det kan vara så.
skrutten skrev:Problemet var att man fick hög resonansfrekvens och högt q-värde när elementet sattes i en låda - står i början av patentet. Åtgärden var att öka rörliga massan utan att försämra drivningen vilket varken herr patent ansökare eller patentverket verkar haft koll på.
Åter till ruta ett mao.
Edit: detta var en kommentar till patentet.
prolinn skrev:Richard skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Det är möjligt att det kan vara så.
Om man läser hela texten så framgår det att deras dåliga mätresultat berodde på undermåligt förstärkeri.
Sedan torde det vara tämligen självklart att man inte annat än i undantagsfall kan uppnå identiskt resultat med ett element i en låda som med två element i Isobarik-koppling. Det handlar ju om dynamiska system av olika ordning. Respektive variant exploaterade till sin fulla potential har säkert sina för och nackdelar, men att det skulle vara identiska är inte troligt annat än i vissa, för det ändamålet konstruerade, specifika fall.
Vilken variant som har störst potenital vet jag inte, men går det få två enkla element att prestera bättre i isobarikkoppling torde det inte vara möjligt att få två bra element att prestera ännu bättre. Att hela konstruktionen behöver göras från grunden för respektive variant är dock klart.
Nattlorden skrev:Luftkompressionsbeteendet sker ju på den inre basen ändå... så om luftkopplingen är bra nog så borde detta ändå påverka den främre... men kanske man kan skifta upp problemen i övertoner som man delvis kan dämpa bort i främre kammaren utan att det missgynnar den grundläggande funktionen att slippa komprimera luften bakom främre elementet.
Huruvida man vinner så mycket på det att det skulle vara en fördel över att använda båda elementen på konventionellt sätt (givet optimerade parametrar naturligtvis) är en annan fråga.
Om du har rätt i din spekulation om att " skifta upp problemen i övertoner" istället, som du skriver, så innebär det ju en minskning av kompressionen och därigenom ett sätt att " få bort" lådans kompression, som enligt Ivor är statisk och därmed påverkar ljudet negativt.
Jocke skrev:Om du har rätt i din spekulation om att " skifta upp problemen i övertoner" istället, som du skriver, så innebär det ju en minskning av kompressionen och därigenom ett sätt att " få bort" lådans kompression, som enligt Ivor är statisk och därmed påverkar ljudet negativt.
Är kompressionen statisk?
Jocke skrev:i den andra tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=svante
skriver Svante om "luftfjädringens olinjäritet" så om lådvolymen är statisk... ja, det kan man ju då diskutera.
Jocke skrev:Nä, jag var ju inne på det tidigt i tråden...
Richard skrev:
Då är min fråga: om min uppfattning är korrekt- vad beror det på ?
Richard skrev:....i isobarikpatentet så ingår en dämpning i den lilla kammare som finns mellan de efter varandra kopplade elementen. Dämpmaterialet ligger som " en strumpa med fluff i " runt om tunneln i denna kammare.
Richard skrev:Jocke skrev:Om du har rätt i din spekulation om att " skifta upp problemen i övertoner" istället, som du skriver, så innebär det ju en minskning av kompressionen och därigenom ett sätt att " få bort" lådans kompression, som enligt Ivor är statisk och därmed påverkar ljudet negativt.
Är kompressionen statisk?
Enligt patentet, så är lådans luftvolym statisk, i.o.m. att den sätts av internvolymen och agerar som en " luftfjäder " vid en viss frekvens vid singelkopplade baselement.
Med isobarikkopplingen agerar det bakre elementet " buffert" mot den bakre luftfyllda lådans kompression gentemot det främre elementet.
Det främre elementet kan i sin tur röra sig nästan helt utan kompression i.o.m isobarikkopplingen.
I patentet kan man läsa det på sid ett, punkt 30 , samt sid 2 punkt 40.
Om det nu stämmer....
skrutten skrev:Richard skrev:....i isobarikpatentet så ingår en dämpning i den lilla kammare som finns mellan de efter varandra kopplade elementen. Dämpmaterialet ligger som " en strumpa med fluff i " runt om tunneln i denna kammare.
Hmm jag trodde att dämpningen låg som en "barriär" mellan elementen (för att sänka Q ytterligare) - men den gör inte det? Missförstår jag???
Richard skrev:skrutten skrev:Richard skrev:....i isobarikpatentet så ingår en dämpning i den lilla kammare som finns mellan de efter varandra kopplade elementen. Dämpmaterialet ligger som " en strumpa med fluff i " runt om tunneln i denna kammare.
Hmm jag trodde att dämpningen låg som en "barriär" mellan elementen (för att sänka Q ytterligare) - men den gör inte det? Missförstår jag???
Nej, dämpningen ligger inte som en barriär, utan som en ring i tunneln mellan elementen, som en " strumpa med vitt fluff" . Om man öppnar det yttre elementet så ser man direkt hela konen på det inre.
skrutten skrev:Inte så att isobarik var en dum ide men med de element som finns på marknaden idag ser jag iaf ingen mening längre med isobarik
sportbilsentusiasten skrev:skrutten skrev:Inte så att isobarik var en dum ide men med de element som finns på marknaden idag ser jag iaf ingen mening längre med isobarik
Kan du berätta om utvecklingen på elementen vore jag tacksam.
På vilka punkter är dagens bättre?
Vilka parametrar anser du fortfarande behöver förbättras? (vilka är viktigast att förbättra?)
Vilka parametrar anser du KAN i närtid förbättras?
Jocke skrev:Jag har uppfattat det som att såväl mottaktkoppling som transmission line som var vanliga förr har fått stå tillbaka tack vare att magnetsystemen har utvecklats och sådant som var "Extra allt" (T-shaped pole piece, faraday cage osv) har blivit allt vanligare.
prolinn skrev:Richard skrev:skrutten skrev:Richard skrev:....i isobarikpatentet så ingår en dämpning i den lilla kammare som finns mellan de efter varandra kopplade elementen. Dämpmaterialet ligger som " en strumpa med fluff i " runt om tunneln i denna kammare.
Nej, dämpningen ligger inte som en barriär, utan som en ring i tunneln mellan elementen, som en " strumpa med vitt fluff" . Om man öppnar det yttre elementet så ser man direkt hela konen på det inre.
Om jag kommer ihåg rätt så var det en heltäckande dämpning mellan bakre och främre elementet i Linn SARA.
Kraniet skrev:totem mani-2 är en lite nyare högtalare med isobarik-kopplad bas/mid. Skulle vara intressant att lyssna på dem.
http://totemacoustic.com/english/hi-fi/ ... signature/
Undrar om inte det inre elementet bara agerar passiv radiator och att det handlar om ett klurigt sätt att få en lägde avstämning.Marten_med_E skrev:Borde inte men det är så kul att kasta sågspån på eld.
Men hur tänkte dom här? Varför?
Jag har för mig att det är en gamal Fostex ritning som använder en 3" som yttre element och en 4½"-5" som inre element.
//M
Ragnwald skrev:Hm... var det inte någon här som för inte så länge sedan plockade isär en liten datorsub, som såg ut sådär?
Precis, då var det yttre elementet störreNattlorden skrev:Ragnwald skrev:Hm... var det inte någon här som för inte så länge sedan plockade isär en liten datorsub, som såg ut sådär?
Där var det det yttre elementet som var passivt...
ivor-isobarik skrev:Måste varit en fantastiskt välljudande sub med bra sväng!
Första gången man kom i kontakt med isobarik var genom billjud. Kompisens granne höll på att göra i ordning en gammal Volvo 142 som sin 18-års bil. Inte särskilt intressant i sig men vad som var det festliga var hur bra basen spelade i bilen. Vi blev nyfikna på vad det var för grejor och blev förvånade när han visade vad som fanns i bagageutrymmet. En isobariklåda med två åttatumselement av riktig crappig sort. Det var enkelt att lyfta på locket till lådan då den var skruvad och hade en fönstertätning emellan. Jag blev så imponerad minns jag att man åkte iväg och handlade sig ett par MGR basare och kopierade lådan. Lådan spelade på riktigt snyggt. Liten kul anekdot i sammanhanget var att det var ungefär vid den här tiden jag träffade på Järnet första gången i händelse av att han hade en annons ute på ett par slutsteg. Jag svängde förbi honom och köpte bland annat ett Alpine steg som effektmässigt låg i mellansegmentet. Det funkade bra med en sluten och portad låda där samma åttatummare testades först. När vi däremot skulle testa med isobarikkopplingen blev slutsteget helt plötsligt skitnödigt och tappade orken. Jag hämtade ut till bilen mitt feta Technichs monoblock från hemmastereon och fick bättre resultat. Då köptes ett Alpine 3544 som kostade flera gånger mer än vad basarna i lådan var värda och
resten av historien var ren magi kändes det som. Det började spela välartikulerat med ett tryck som var helt sjukt. Inget entonigt brölande eller dunka dunka utan så som man inte visste att det kunde spela ur basen på en bil,särskilt inte med sådana baselement. Lådan hängde med tills vi började hålla på med JBL GTI12/1000W och Atomics 10" element, bägge i 3 tusenkronorsklassen, tror GTI tolvan gick på 3300:-/st och Atomicarna på 2600:-/st.
Härliga element att ha i portade lådor men fan så tonlöst i jämförelse med
första lådan med MGR.
Dock så sög den musten ur stärkarna. Vet vi testade köra isobariklådan på bättreaktiga pioneer slutsteg och budgetvarianten Sparkomatik SA-300(mer känt som sprakomatik)vilket förvisso lät men inte det minsta musikaliskt. Duo Beta circuit verkade hålla måttet!
ivor-isobarik skrev:Vilken läckerbit! Säg om den kombinerar det "nya" faktiskt.se ljudidealet med gamla goa hederliga "linn" musikaliteten? Jag skulle verkligen vilja lyssna på dem!
Vet det finns i vart fall en snubbe på linnforum som grubblat på att DIYá ihop en sån här hybrid-alltså Keltiks ovalbas i isobarikkoppling tillsammans med en 3/4K array och kommit så långt att han innehar både A350 arrayer och fyra Tonegen ovalbasar i garaget. Så tanken finns även hos oss rättrådiga att få en modern tunggung burk med välartikulerat välstämt tydligt och distfritt mellan och diskantområde och mycket stampa takten
Nu ska vi bara hoppas den här raringen håller måttet..
Ps tror den kommer kosta ca 40.000:-
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar hur de löst diffraktionen från diskanten, den ser ut att sitta på exakt samma avstånd från både sidor och topp
Richard skrev:
Här mätningar på majik 109 , som är snarlikt konstruerad:
http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

ivor-isobarik skrev:Ska man tala om nackdelar i stället så kan jag efter senaste veckornas ambitiösa försök att få Keltik att rocka med Linns A4200(4x200W)i basen även flika in att det inte är den mest lättdrivna konstruktionen heller. Vi försökte meddelst två av sagda slutsteg á56.000:-/stycket få skönheterna att rocka. Det lät som ett rörsystem,lite som Dyanudios storburkar om man driver dem med rörförstärkare,luftigt,rent utav magiskt men ju mer man krämade på desto mer besviken blev man.
Efter att likt Don Quijote försökt få ett eventuellt erkännande ur forumkamrater i märkesklubben om eventuell strömsvaghet i nämnda Linnslutsteg så gav jag upp och köpte på vinst och förlust två gamla Linn Kloutar och petade in i basen. Då först vaknade högtalarna till liv och det rock i rockn´rollen. Till skillnad från med de taniga 4200órna som sket ner sig vid volym 55 så blir det roligt redan vid 58 nu och vid volym åttio tokskrattar man bara.
Jag ska låta det vara osagt att det generellt är så med isobariks men i de fall jag stött på den här konstruktionen så har det velat ha bra med kraft bakom konorna...
Richard skrev:
Det hela handlar om systemanpassning .
Du hör ju själv hur det ligger till. Klout, Kairn, samt Ikemi alt Karik/ numerik var ju det bästa Linn kunde göra på 90- talet. Dessa grejor var flaggskeppen, dvs de var referens och uppkopplades tillsammans och optimerades tillsammans.
Men detta vet du ju redan.![]()
För många linnfantaster så är denna uppställning fortfarande oöverträffad.
Kopplar du in ett nyare slutsteg så är de optimerade till de nyaste flaggskeppen vad gäller högtalare. Inte de gamla. Det låter väldigt bra i ett sådant nytt system, speciellt med de nyaste källorna och förstärkarna, sämre med de gamla.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:
Du hör ju själv hur det ligger till. Klout, Kairn, samt Ikemi alt Karik/ numerik var ju det bästa Linn kunde göra på 90- talet. Dessa grejor var flaggskeppen, dvs de var referens och uppkopplades tillsammans och optimerades tillsammans.
Kopplar du in ett nyare slutsteg så är de optimerade till de nyaste flaggskeppen vad gäller högtalare. Inte de gamla. Det låter väldigt bra i ett sådant nytt system, speciellt med de nyaste källorna och förstärkarna, sämre med de gamla.
Varför Richard, dessa ständiga upprepningar?
Det blir inte rätt bara för att du upprepar det massa gånger!
Trots min begränsade erfarenhet är jag böjd att ifrågasätta dig, Richard.sportbilsentusiasten skrev:Varför Richard, dessa ständiga upprepningar?
IngOehman skrev:Det där ser ut som kritik utan argument. Kan
du inte berätta vilka invändningar du har och
vad du bygger dem på istället?
Du säger att det richard säger är fel, men inte
varför, och inte heller vad det är som du då
menar är rätt. Hur är det då?
Eller är det jag som inte läst tråden tillräckligt
bra bara?![]()
Och vad säger Linn själv om saken?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Det där ser ut som kritik utan argument. Kan
du inte berätta vilka invändningar du har och
vad du bygger dem på istället?
Du säger att det richard säger är fel, men inte
varför, och inte heller vad det är som du då
menar är rätt. Hur är det då?
Eller är det jag som inte läst tråden tillräckligt
bra bara?![]()
Och vad säger Linn själv om saken?
Hej IÖ, lägg märke till vad jag skrev, "upprepningar".
sportbilsentusiasten skrev:Jo Rickard brukar framföra dessa synpunkter titt som tätt - och jag har bemött dessa ett otal gånger.
sportbilsentusiasten skrev:Så ofta så jag har tröttnat göra det igen och igen. Vi kan ta det på tfn eller live vid tillfälle.
sportbilsentusiasten skrev:Men i korthet gör de sina produkter så bra de kan och om man testat vet man att alla generationers produkter passar ihop med alla, även icke Linngrejjer. Dvs ingen matchning mellan olika generationer, ej heller krav att allt måste vara Linn i anläggningen.
sportbilsentusiasten skrev:Och jag har tappat räkningen på hur många gånger Rod Crawford tagits upp.
En kille som blev upplärd av Linn, lämnade Linn efter han blivit upplärd, kopierat Linns högtalare och säljer dessa under eget namn och dessutom har smaklösheten att snacka skit om sitt gamla företag på sin egen hemsida.
sportbilsentusiasten skrev:Sedan presenteras det Ron skriver på ett vinklas sätt...
Ja vad säger man?
Trovärdigt, knappast.
sportbilsentusiasten skrev:Dessutom - Intriger och att gräva i gammalt är rätt ointresant tycker jag.
sportbilsentusiasten skrev:Vad Linn säger?
Vet inte men om de säger något är det ju för att sälja mer - så jag använder mina egna öron.
Bill50x skrev:Trots min begränsade erfarenhet är jag böjd att ifrågasätta dig, Richard.sportbilsentusiasten skrev:Varför Richard, dessa ständiga upprepningar?
Under en tid spelade jag på Mimik/Kairn/LK140 vilket ju är en gemensam generation apparater. Jag hade även en 5103, tidig modell, (försteg, för er som inte är inne i Linn-serierna) att jämföra med. Dvs Mimik/5103/LK140. Denna kombination lät något bättre på alla punkter och det var svårt att välja om jag skulle sälja 5103 eller Kairn. Till slut blev det så att jag trots det bättre ljudet sålde av 5103:an. Rent estetiskt passade Kairn bättre, den fungerade bättre och snabbare med fjärren, den går inte lika varmt, har ingen bullarande fläkt, är inte stor och klumpig samt är inte försedd med de svampiga små tryckknapparna som 5103:an är.
Ljudmässigt var 5103:an dock bättre, trots att den spelade i en äldre generation apparater.
/ B
Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:
Varför Richard, dessa ständiga upprepningar?
Vad menar du är felaktigt ? Har du inte läst Rod Crawfords utläggning om hur det gick till på Linn under 90- talet? Hur man gjorde för att optimera ljudet ?
Att man ständigt , ända från begynnelsen, hade optimerat de bästa apparaterna, förstärkare och högtalare, till LP 12 ?
..och ständigt lyssnat till dessa tre byggstenar samtidigt medan man optimerade ljudet, och försökte förbättra det ? Utan att använda apparater från andra märken ?
Då en ny serie toppmodeller kommer optimeras även denna i en hel kedja.
De säljs ju tillsammans.
Tror du Rod Crawford ( som konstruerade Keltik ) ljuger ?
Jag ser inget konstigt alls i detta - det låter ju bra i ett helt anpassat system, och det innebär att en gammal linnkomponent kan låta väldigt fint tillsammans med rätt, anpassade kamrater.*
* vilket i sin tur innebär att fynd kan göras på begagnat marknaden.
Kontentan av allt detta är, att " det bästa" inte alltid blivit "ännu bättre" med nya apparater,( som det påstås i reklamen av Klimax DS MK II) , utan ofta bara " annorlunda" .
Det är tråkigt att äldre linnförstärkare, som tex intek numera betraktas som " inte speciellt lyckade" av handlare av märket då den ( då den var ny ) betraktades och såldes som " världens bästa integrerade " . Och lät väldigt fint på dåtidens grejor.
Detta resonemang dumpar ju begagnatpriserna på goda apparater, bara för att de råkar vara gamla.
Richard skrev:... kan bara konstatera att du ju inte använder linnhögtalare överhuvudtaget, utan Dahlqvist.
Du använder alltså inte en komplett kedja av apparater.
Kan tillägga att förstegen i de nya denonreceivers, och troligen det som sitter i Marantz 6005 ( men här har vi inte jämfört sida vid sida ) låter en smula renare och tydligare än en 5103 av nyaste generation.
Och det är inte konstigt. Transparent är transparent, och kan inte bli bättre.
" det bästa" kan alltså inte " bli ännu bättre" .
Det är ett gravt feltänk.
... eftersom det enligt Linn kommit flera bättre försteg efter 5103.
IngOehman skrev:Ja, jag är med.
Och skulle jag sammanfatta ditt inlägg så skulle det bli att du ju bekräftar
allt det som richard skrivit, men att du tycker att man kan blanda ändå.
Och du har förstås rätt.
Det är ju självklart att man kan det. Fungerar gör det ju, och beroende på
preferenser kan man till och med föredra det. Men jag tror inte att richard
talade så mycket om lyssnarnas preferenser, som om Linns, och om deras
avsikter, som kanske varierat över tiden, eller inte gjort det - men som då
ändå kanske har tillgodosetts med olika apparatkombinationer, där de ändå
i varje generation har balanserat sålunda mot varandra att summan blivit
lite likartad. Alltså även om olika apparater som enskildheter har haft olika
egenskaper, likt de som du själv just beskrev.
Så även om blandningar låter olika, om jag får tro dig (vilket jag gör) så-
ledes att den äldre elektroniken klingar mörkare och den nyare klingar ljus-
are, så är det ju inte en motsägelse till att du tycker att man kan blanda.
Klart man kan!
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Ja, det blev ju lite annorlunda efter att du ändrat ditt inlägg
IngOehman skrev:Ja, jag är med.
Och skulle jag sammanfatta ditt inlägg så skulle det bli att du ju bekräftar
allt det som richard skrivit, men att du tycker att man kan blanda ändå.
Och du har förstås rätt.
sportbilsentusiasten skrev: de äldre grejjerna låter basigare o murrigare (=nyare ljusare) men det beror på bara att de äldre distar/låter sämre..
Richard skrev:MagnusÖstberg, - du har missuppfattat mig i ovanstående inlägg. Det är de äldre högtalarna som behöver den mörkare klangen från de äldre förstärkarna. Just därför att de äldre högtalarna låter tunt annars.
Alltså helt tvärtom som du skriver.
ivor-isobarik skrev:... LS3/5A vilken efter några justeringar blev Linns stora klassiker tillsammans med den skivspelare som de så förtjänstfullt stal,eh förlåt,kopierade blåprintarna på för den arme Hamish Robertson vilken gjorde det fatala misstaget att vända sig till Ivor Tiefenbruns far för att låta tillverka tallrikslagret i LP12án,förlåt RD11án..
Aerob skrev:Kan inte folk prata om isobarik-koppling istället för att älta den här smörjan?
jonasp skrev:Aerob skrev:Kan inte folk prata om isobarik-koppling istället för att älta den här smörjan?
Bra idé!![]()
On-topic då: jag tror det finns många högtalare med mer artikulerad bas än Keltik. Fastän jag inte hört den, och trots att den har isobarik!
Ha!
Richard skrev:jonasp skrev:Aerob skrev:Kan inte folk prata om isobarik-koppling istället för att älta den här smörjan?
Bra idé!![]()
On-topic då: jag tror det finns många högtalare med mer artikulerad bas än Keltik. Fastän jag inte hört den, och trots att den har isobarik!
Ha!
Precis! On topic !
Som svar på ditt påstående:
Det betvivlar jag- och i sådanafall, kan du nämna något exempel ?
jonasp skrev:Det här är ju ändå teknikforum. Då tycker jag resonemangen gärna får vara en aning teoretiska. Eller väldigt mycket förresten.
Frågan är: varför skulle Keltik - eller någon annan högtalare för den delen - låta mer "artikulerat" i basen än utan motsvarande isobarikkoppling? Tar man samma element som sitter i Keltik och placerar i en dubbelt så stor låda - alltså utan isobarisk koppling - så får man alltså enligt dig Richard betydligt sämre artikulation i basen.
Då är mina frågor tvenne till dig Richard:
1. Vilka egenskaper (tekniska, kvantifierbara) ändras när man går från isobarisk koppling till konventionell (sluten låda eller basreflex)?
2. Vilka egenskaper (tekniska, kvantifierbara) påverkar hur pass artikulerad vi uppfattar basen?
jonasp skrev:Men Richard, här har vi ett problem. Du säger att isobarik är överlägsen. Jag frågar på vilka parametrar, och söker kvantifierbarhet. Och sen drar du bara upp, "jag har hört Keltik, och den är bäst!"
Är det verkligen allt du har att komma med?
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Isobarik är en metod att ta till då man av olika skäl inte kan använda element med passande parametrar.
Enbart? Kan man inte använda mindre låda för att få samma djupa bas tex?
/ B
jonasp skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Isobarik är en metod att ta till då man av olika skäl inte kan använda element med passande parametrar.
/ B
Jo - men säg att elementen du har passar i 60 liter låda, då kan du använda 30 liter istället med identiska prestanda. Men tar du fram element från början ser du naturligtvis till att de passar direkt i 30-literslådan.
Slutresultatet blir identiskt.
Richard skrev:Fast du har ju en reel minskning av 2:à distorsion vid mottaktkoppling än ett singelelement, samt även en minskad lådkompression på det yttre elementet eftersom det inre " håller" emot kompressionen som kommer från lådan.
ivor-isobarik skrev:På tal om Isobarik så har vi i afton grillat Kloutgrill,druckit conjak,spelat Keltik med 3 st Klout samt till nöds ett lånat 4200 i diskanten samt gamla delningsfilter...
Rikard verkar har rätt i att äldre Linnprylar trivs tillsammans,i alla fall var det vad vi upplevde i kväll,att uppgradera delningsfiltren från gamla sorten till näst nyaste Chakra känns snarare som att köpa en sjukt dåligt EQád kurva för tiotusen i kretskortsform. Nu är det inte färdigexperimenterat ännu men det förefaller som vi håller på att lösa det Keltiska mysteriet..
ivor-isobarik skrev:Har inte hunnit kolla ännu men som jag kanske tidigare sagt så lutar det även mot att de äldre filtren(till Klout) är EQade annorlunda än de nyare filtren. Där ligger troligtvis färgskillnaden. Orsaken kan vara dels lastproblem eller så ett annat ljudideal,eller bådadera. Pluset är att man får mer plats i rummet då man klossar keltik mot väggen i stället för ut 35-40 centimeter. Nackdelen är att det inte är en keltik längre.
EQ manövern räddar kanske ansiktet(eller nätdelen) på Akurate slutsteget.
Innan vi klöser ur varandra ögonen så kan vi väl vänta tills 4200 är testat med "mörka" färgande kort. Och klouten fått smaka chakrafilter..
Rod heter han, för vän av ordning..
Richard skrev:jonasp skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Isobarik är en metod att ta till då man av olika skäl inte kan använda element med passande parametrar.
/ B
Jo - men säg att elementen du har passar i 60 liter låda, då kan du använda 30 liter istället med identiska prestanda. Men tar du fram element från början ser du naturligtvis till att de passar direkt i 30-literslådan.
Slutresultatet blir identiskt.
Fast du har ju en reel minskning av 2:à distorsion vid mottaktkoppling än ett singelelement, samt även en minskad lådkompression på det yttre elementet eftersom det inre " håller" emot kompressionen som kommer från lådan.
-Martin- skrev:MagnusÖstberg skrev:1) Elementen är såpass mycket bättre idag att andratonssnacket är löjligt.
![]()
2) Hur tänks det nu?
MagnusÖstberg skrev:Det där inlägget blev lite rörigt för mig, vad vill du ha utvecklat?
Elementen är såpass mycket bättre idag att andratonssnacket är löjligt.
ivor-isobarik skrev:Nu rullar jag mot Luleå,dags att lyssna på Majik Isobarik 150,spännande!

ivor-isobarik skrev:Nej,i sanning sagt den är ingen Keltik dödare. Det vore ett lika pinsamt påstående som när sony ericson introducerade xperia X-1 och aftonbladet kallade den för iphonedödaren..
Den spelar säkert mera rätt och med bibehållet sväng,men den väckte inget habegär hos mig. Mitt fortfarande största haleluja moment är Keltik,6100 chakrakort,LP12.
Nu har jag inte hört majik 150 helaktiva ännu så det är orättvist att såga den innan jag vet mer. Den spöar många svindyra audiofilhögtalare i att vara musikalisk men jag vill ju liksom ha bådadera.
Spelar på ett par tukan just nu,den skulle säkert uppvisa en otäck kurva om man gjorde mätningar på den. Begärlig att spela på däremot så förbannat. Orent men bra!
ivor-isobarik skrev:Vad kul att höra!
Edit Rickard: Vi talades vid på telefon jag och Pekka en dag under helgen och filosoferade över ditten och datten. Vad tror du om en Keltik med 3K arrayen från en A350,behålla mellanregistret,låta Ingenjör Öhman para ihop det enligt bästa förmåga och voi jsa dem med en linnists värdegrund men Ingvars kunnande?

Komorok skrev:PetterPersson skrev:Hittaru inge tjockare MDF
Det är betong av något slag.
PetterPersson skrev:Hittaru inge tjockare MDF
skrutten skrev:bakerman22 skrev:Ute på infarten. I väntan på att få vila på soptippen.
Dom måsta ha haft bra ljud - stum och tung låda och isobarik, vad kan mer behövas för det ulitmata ljudet
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster