isolera bort jordbrumm?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

isolera bort jordbrumm?

Inläggav hevi » 2011-05-02 23:37

Har dammat av mitt Behringer DCX2496 och tänkte laborera med lite bas-eq. Jag kopplar in det endast mellan basmoduloutputten från mitt CR80s och slutstegen. Outputten till topparna vill jag inte dra genom Behringern.

Grejen är den att det uppstår jordbrumm som hörs på lyssnigsplats. Jag har flyttat alla jordade kontakter till ett ojordat grenuttag utan förbättring. Jag har också klippt av ledare i XLR/RCA kablarna som går till och från Behringern (enligt instruktion på nätet) för att lösa upp jordloopar i just RCA till XLR sladdar) utan framgång.

Nu tänkte jag helt enkelt skaffa mig isolationstransformatorer att sätta mellan Behringern och slutstegen (för det är där jag misstänker att jordloopen uppstår, då jag använder ett slutsteg per sida).

Har hittat "ground loop isolation transformers" som verkar lämpa sig bra för basmodulbruk från iso-max på nätet (http://www.21best.com/21_best/electronic/security/video/filters/for_sale_.html#audio), men undrar om någon har ett annat billigare/bättre alternativ. Har försökt leta lite på thomann, men har inte hittat något vettigt.

"faktiskt.wan.kenobi you're my only hope"

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-05-03 00:00

Hur får du en jordloop om du kopplat som du beskriver? Du kan ju koppla isär allt och sedan lägga till en sak i taget och höra när/var det uppstår.
I pa världen kallas det di boxar och det har de på thomann.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-03 00:12

MrQaffe skrev:Hur får du en jordloop om du kopplat som du beskriver? Du kan ju koppla isär allt och sedan lägga till en sak i taget och höra när/var det uppstår.
I pa världen kallas det di boxar och det har de på thomann.

Grejen är att det uppstår då jag kopplar in Behringern på bara baskanalerna. Kopplar jag in topparna också, så alla tåtar går från CR80s till till behringern till slutstegen så slutar brummet men då fuckar Behringern å andra sidan signalen till topparna hörbart, vilket jag vill undvika...

Jag har försökt läsa in mig en smula på DI boxar, men jag vet inte riktigt vilken som passar bäst. Vill ju ha två kanaler och den lär behöva vara aktiv om man inte ska få menlig inverkan på lågbasen (har jag fått för mig). Jag vill inte ha någon volymkontroll och gärna RCA eller XLR in- och outputs. Några förslag (känner mig försiktigt förhoppningsfull att det här kommer lösa sig, det med :) )?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-03 19:27

Vilka slutsteg använder du?
Är de skyddsjordade?

//Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-03 19:55

Mich skrev:Vilka slutsteg använder du?
Är de skyddsjordade?

//Michael

Men....O&G RS2000. :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=37061

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2011-05-04 16:05

Om du har ett äkta balanserat system med balanserade XLR-kontakter och inte skickar vidare signaljord utan endast skyddskärm, så ska dom inte skicka vidare något brumm alls förutsatt att komponenterna inte är felbyggda om jag kommer ihåg helt fel.

Så dyra isolationstransformatorer där känns typiskt dyrt och onödigt.

I RCA-sladdar kan du inte klippa av ledare bara sådär, och inte heller i XLR då XLR bara har två ledare och en skärm. Skärmen som är på pin 1 ska dock inte vara kopplad till signaljord, och är den det på en av komponenterna så ska du koppla loss skärmen från pin 1 på någon sida av sladden.

TILLÄGG:

Använder själv ett balanserat system med XLR-kontakter där min källa är "felbyggd", så jag har kopplat loss pin1 från den. Jag har inget problem med brumm eller jordslingor trots att jag har långa sladdar och kopplat förstärkarna i olika vägguttag, hade problem med brumm när jag körde single-ended RCA men problemen har som sagt försvunnit sedan jag gick över till balanserad XLR.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-05 21:17

Nefilim skrev:Men....O&G RS2000. :wink:

Mycket tveksam till det. Om det skulle vara så, så är annan info i denna tråd konstig. Så jag antar att du har fel och väntar på svar från han som vet.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: isolera bort jordbrumm?

Inläggav Michael » 2011-05-05 21:19

hevi skrev:Jag har också klippt av ledare i XLR/RCA kablarna som går till och från Behringern (enligt instruktion på nätet) för att lösa upp jordloopar i just RCA till XLR sladdar) utan framgång.

Man skall inte lita på något som står på internet. Hoppas du har koll på vad du igentligen gjorde. Annars kan detta vara ett bra sett att ta sönder saker på.

//Michael

Återgå till Teknikforum