Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Passiva filter har fortfarande fördelen med att du har relativt högimpendativ drivning av elementen vilket ger lägre distortion.
-Martin- skrev:Farbror Linkwitz rekommenderar bara aktivt...![]()
Crossovers may be implemented either as passive RLC networks, as active filters with operational amplifier circuits or with DSP engines and software. The only excuse for passive crossovers is their low cost. Their behavior changes with the signal level dependent dynamics of the drivers. They block the power amplifier from taking maximum control over the voice coil motion. They are a waste of time, if accuracy of reproduction is the goal.
-Martin- skrev:[url=http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm] They block the power amplifier from taking maximum control over the voice coil motion.
jonasp skrev:-Martin- skrev:[url=http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm] They block the power amplifier from taking maximum control over the voice coil motion.
Det här är ju verkligen inget vidare listigt uttalande tycker jag.
LR Website skrev:Spiritual search - LSD
UrSv skrev:Nä, men är det inte så att Linkwitz egentligen inte har någon formell bildning inom området högtalare utan själv brukar fundera lite på kammaren för att sen presentera det som varandes den allenarådande sanningen?
-Martin- skrev:PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
-Martin- skrev:Intressant diskussion det blev... Dock orkar inte jag gå i polemik i ämnet för jag är redan övertygad.Min uppfattning är att passiva filter i mångt och mycket är en kvarleva från högtalarens barndom då op-förstärkare var ovanliga (och DSP-er överhuvudtaget inte fanns). Därav inte sagt att de "duger" i vissa applikationer. T ex i surround-högtalare.
Och de som ifrågasätter Linkwitz kompetens inom högtalarkonstruktion bör nog gå och få sin hjärna undersökt...
PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
rikkitikkitavi skrev:Jag är helt övertygad om att med en DSP går det att göra otroligt mycket roligt, framför allt med delay på de olika frekvensbanden.
Annars hade jag inte försökt trycka in en DCX2496 i min AVR7300 förstärkare så allt är samlat (planerna är tämligen övergivna nu, det blir för trångt)
-Martin- skrev:PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
Kraniet skrev:betyder det att det ligger nån sanning i att element som har låg induktans låter bättre i mellanregistret? Det finns ju nämligen en del personer som påstått detta.
Om jag förstår resonemanget korrekt så är det just från olinjär drivning pga talspolens induktans som ger upphov till disten? I voice coil magazine mäter de också hur induktansen ändras med avseende på konrörelse, denna vill man då ska vara så låg som möjligt? (ändringen i induktansen alltså.. )
-Martin- skrev:Och de som ifrågasätter Linkwitz kompetens inom högtalarkonstruktion bör nog gå och få sin hjärna undersökt...
rikkitikkitavi skrev:dsp motorn är helt ok i dcx2496 m 24 bitars 96khz AD och DA. det är analogstegen som är junk och anpassade till fel signalnivåer för hemmautrustning. fördelen är att det är skiljda moduler och anslutningar är väl dokumneterade är det ett trevligt litet (ha ) projekt att bygga nya analoga delar...
-Martin- skrev:Max_Headroom skrev:-Martin- skrev:Och de som ifrågasätter Linkwitz kompetens inom högtalarkonstruktion bör nog gå och få sin hjärna undersökt...
Vaför då?
Som svar får det bli en lika idiotisk fråga: Varför inte?
-Martin- skrev:Och de som ifrågasätter Linkwitz kompetens inom högtalarkonstruktion bör nog gå och få sin hjärna undersökt.
UrSv skrev:Att utan eftertanke acceptera något för att en s k auktoritet sagt det är enligt mig något annat och då kanske en bättre kandidat för hjärnundersökning om det nu skulle hjälpa. YMMV.
Naqref skrev:-Martin- skrev:PS. Vem har påstått att elementen ska ligga nära maxutslag och arbeta inom det olinjära området? Har svårt att se, som i mitt fall, att två åttatummare (per kanal) som jobbar ner till ca 80 Hz kommar gå i kompression...
Vem har påstått att elementen ska behöva spela nära maxutslaget för att vara olinjära? De är olinjära så fort de spelar ljud ö h t. Frågan är bara hur olinjära de är.Har man inga problem med olinjäriteten så är de ju definitionsmässigt (enligt cirkelresonemang) inga problem och då kan man dela bäst man vill.
rikkitikkitavi skrev:Diskussionen om Linkwitz, hjärnundersökningar etc hör väl knappast ihop med detta? Typiskt Faktiskt metadiskussioner.
rikkitikkitavi skrev:En enklare workaround är att sätta ett förstärkarsteg (ex en extremt lågbrusig OP med gain ~5 -10) före DSP racket så att man utnyttjar hela möjliga signalnivån, och så ställer man så hög gain på filtret man kan. Utgången dämpar man ner så att max utsignal passar ihop med efterföljande effektsteg.
-Martin- skrev:JFYI så funkar i alla fall inte jag på det sättet. Jag granskar alltid kritiskt saker och ting. Och min uppfattning vad gäller Mr Linkwitz baseras uteslutande på de skrifter han publicerat, allt från den skrift som kom 1976 som behandlar "LR-filtret" till det han publicerat på sin hemsida. Som civilingenjör inom områden som "tangerar" och i många fall korsar elektroakustikens domäner vill jag nog hävda att jag har en ganska god förmåga att bedöma vad som är korrekt och vad som är direkt felaktigt.
jonasp skrev:-Martin- skrev:JFYI så funkar i alla fall inte jag på det sättet. Jag granskar alltid kritiskt saker och ting. Och min uppfattning vad gäller Mr Linkwitz baseras uteslutande på de skrifter han publicerat, allt från den skrift som kom 1976 som behandlar "LR-filtret" till det han publicerat på sin hemsida. Som civilingenjör inom områden som "tangerar" och i många fall korsar elektroakustikens domäner vill jag nog hävda att jag har en ganska god förmåga att bedöma vad som är korrekt och vad som är direkt felaktigt.
Svara då gärna på min fråga ovan hur man minskar distorsion i ett aktivt filter som är orsakad av olinjär induktans hos elementet.
-Martin- skrev:jonasp skrev:
Svara då gärna på min fråga ovan hur man minskar distorsion i ett aktivt filter som är orsakad av olinjär induktans hos elementet.
Jag måste först förstå vad den är olinjär över. Frekvens, ström eller vad?
jonasp skrev:-Martin- skrev:jonasp skrev:
Jag måste först förstå vad den är olinjär över. Frekvens, ström eller vad?
Att induktansen är olika stor när elementet rör sig framåt jämfört med när det rör sig bakåt t ex.
kodapa skrev:@Martin
Allram gjorde en mätning på detta också och kunde se en viss disreduktion på basen.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=41553
Vilka slutsatser drar jag av dessa test?
Den omtalade distreduktionen är mycket svår att hitta i praktiken. Devisen "använd passiva filter, då får du ju distreduktion på köpet" skulle jag nog ta med en stor nypa salt.
-Martin- skrev:Ok. Om det nu skulle vara ett problem i mitt fall skulle jag skaffa mig ett element med kortslutningsringar till att börja med. Om jag hade högre ambitioner skulle jag, i mån av förmåga och möjlighet, använda mig av någon sorts Digital Pre-distortion, men jag betvivlar att det skulle vara värt insatsen.
-Martin- skrev:kodapa skrev:@Martin
Allram gjorde en mätning på detta också och kunde se en viss disreduktion på basen.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=41553
Njae...Vilka slutsatser drar jag av dessa test?
Den omtalade distreduktionen är mycket svår att hitta i praktiken. Devisen "använd passiva filter, då får du ju distreduktion på köpet" skulle jag nog ta med en stor nypa salt.
jonasp skrev:-Martin- skrev:Ok. Om det nu skulle vara ett problem i mitt fall skulle jag skaffa mig ett element med kortslutningsringar till att börja med. Om jag hade högre ambitioner skulle jag, i mån av förmåga och möjlighet, använda mig av någon sorts Digital Pre-distortion, men jag betvivlar att det skulle vara värt insatsen.
Det betvivlar jag också. Ett väl utformat passivt filter vore troligen en betydligt smartare lösning (vilket dessutom redan visats på forumet).
Lustigt nog kommer en sådant element du nämner även göra att det blir lättare att konstruera ett väl fungerande passivt filter.
Det är ganska lätt att attackera uttalanden av typen att aktivt alltid är bäst, eftersom det i praktiken är den totala produktens prestanda som räknas, och även priset i många fall.
På samma vis tycker jag det är lite tramsigt att skriva att man behöver undersöka sin hjärna för att man kritiserar Sigge Linkwitz. Han har nämligen gjort rätt många skumma uttalanden, det är inte så svårt alls att finna dem om man söker.
Men om man inte orkar sätta sig in i sambanden själv är det ju alltid bekvämt att förfalla till auktoritetstro, eller hur?![]()
I praktiken finns det en hel del utmärkta konstruktioner med passiv delning, och en hel del utmärkta med aktiv. Go figure.
-Martin- skrev:Go figure själv. Om vi nu är på den nivån...
Dock vore det intressant att ta del av vilka mindre lyckade uttalanden som SL gjort. Om det är hans dipolkonstruktioner som du bedömer mindre lyckade så är det kanske så för vissa miljöer. Men som sagt bemöt gärna vilka märkliga uttalanden han gjort vad gäller grunderna för högtalarkonstruktion.
A lack of bass due to drivers and cabinets which are too small can be compensated to some extend by a boost in the 100 Hz to 200 Hz region. Hearing the overtones of the bass notes our mind fills in the missing fundamentals.
In general, the energy leads to very high sound pressures inside the box. A small amount of the energy is lost as heat in the stuffing material, some in the process of flexing the cabinet walls. Much of it reappears outside the box, because the thin cone presents a weak sound barrier. Just how much is difficult to measure, but it is a contributor to the frequency response.
KarlXII skrev:Vissa är säkert hur lämpade som helst för aktiv drivning.
KarlXII skrev:Låter som underlaget är lite tunt för att kunna säga bu eller bä.
jonasp skrev:-Martin- skrev:Go figure själv. Om vi nu är på den nivån...
Dock vore det intressant att ta del av vilka mindre lyckade uttalanden som SL gjort. Om det är hans dipolkonstruktioner som du bedömer mindre lyckade så är det kanske så för vissa miljöer. Men som sagt bemöt gärna vilka märkliga uttalanden han gjort vad gäller grunderna för högtalarkonstruktion.
Jag skrev inte grunderna, det lade du själv till. Nedanstående hittade jag efter 5 minuters klickande.A lack of bass due to drivers and cabinets which are too small can be compensated to some extend by a boost in the 100 Hz to 200 Hz region. Hearing the overtones of the bass notes our mind fills in the missing fundamentals.In general, the energy leads to very high sound pressures inside the box. A small amount of the energy is lost as heat in the stuffing material, some in the process of flexing the cabinet walls. Much of it reappears outside the box, because the thin cone presents a weak sound barrier. Just how much is difficult to measure, but it is a contributor to the frequency response.
Ditt eget inlägg ovan där du citerade Sigge Linkwitz är ett av de roligare dock.
-Martin- skrev:Och du menar på fullaste allvar att han har fel i dessa uttalanden??
jonasp skrev:-Martin- skrev:Och du menar på fullaste allvar att han har fel i dessa uttalanden??
Det kan du väl själv? Du skrev ordagrant "Som civilingenjör inom områden som "tangerar" och i många fall korsar elektroakustikens domäner vill jag nog hävda att jag har en ganska god förmåga att bedöma vad som är korrekt och vad som är direkt felaktigt."
Kraniet skrev:fast det är ju inget fel eller ens kontroversiellt med de två uttalandena som citeras.
-Martin- skrev:KarlXII skrev:Vissa är säkert hur lämpade som helst för aktiv drivning.
![]()
PS. Trodde inte denna tråd skulle komma att handla om olinjäriteter (vilket iofs är intressant) utan huruvida förstärkaren tillåts ha full kontroll på elementet. (Vilket den inte kommer kunna ha om det t ex sitter ett andra ordningens passivt filter på ingången)
-Martin- skrev:Och du fortsätter, medvetet eller omedvetet, att rycka saker ur sitt sammanhang. Förstår du varför han förespråkar dipoler överhuvudtaget?
Trolldist 8.01 fixar biffen Smile
ORIGINAL
Seriekopplar med en typ 0.8 mH spole.
Nä men titta, det var inte så dumt.
Både 2:a tonen och 3:e tonen sjunker i mellanregistret.
Slutsats. Ta inte bort spolen även om du bygger digitala delningsfilter Exclamation
Slänger på en till lika stor spole, vinklade 90 grader från varandra.
Slutsats, jag ska ha en rejäl spole i serie!
Jag hoppas för din egen skull att du är ironisk nu-Martin- skrev:KarlXII skrev:Vissa är säkert hur lämpade som helst för aktiv drivning.
![]()
PS. Trodde inte denna tråd skulle komma att handla om olinjäriteter (vilket iofs är intressant) utan huruvida förstärkaren tillåts ha full kontroll på elementet. (Vilket den inte kommer kunna ha om det t ex sitter ett andra ordningens passivt filter på ingången)
-Martin- skrev:Dock är Behringer lite känsligt för mig alltså... Sedan de kopierade QSC RMX för sina slutsteg...
Kraniet skrev:men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)
jonasp skrev:Kraniet skrev:men om jag förstår länken som postades (ang "alternativ ace") så får man mer distorsion under vissa frekvenser då elementet drivs med positiv drivning och under andra från negativ drivning. Kan man få förstärkaren att ge ut motsatsen till detta borde man kunna få låg dist (vid alla frekvenser) med direktkoppling till elementet. Men då har ju komplexiteten gått upp rätt rejält också (betydligt mer än komplexiteten hos en seriespole)
Finns det någon kommersiell högtalare med sådana lösningar?
Det tror jag inte påHarryup skrev:Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.
Mvh/Harryup
Kraniet skrev:jag vet inte. jag antar att Meridian är de som ha de mest avancerade aktiva lösningarna. Det pratar om distreduktion på deras hemsida, men exakt hur deras styrning ser ut har jag ingen aning om.
MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för din egen skull att du är ironisk nu-Martin- skrev:KarlXII skrev:Vissa är säkert hur lämpade som helst för aktiv drivning.
![]()
UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
-Martin- skrev:UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
Så du menar att QSC delar fabrik med Behringer i Asien?
UrSv skrev:-Martin- skrev:UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
Ja, tillsammans med mängder av andra företag.
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte påHarryup skrev:Jag kör med aktiv delning och dsp funktion. Är nöjd.
Mvh/Harryup
Micke23 skrev:UrSv skrev:-Martin- skrev:UrSv skrev:Var det inte till fullo utrett att så inte var fallet utan att det helt enkelt var precis som det alltid är dvs samma fabrik som tillverkade åt båda och att de helt enkelt drog nytta av redan nedlagt arbete? Precis som senare skett med mängder av annan utrustning. Ingen anledning att undvika Behringer således
Ja, tillsammans med mängder av andra företag.
Någon sorts kommentar från QSC:
http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... 3eb69#p265
http://184.72.55.192/forum//viewtopic.p ... eb69#p2893

Flint skrev:Jag har testat det här filtret på mina PKK (låda inspirerad av PK).
Ett sk. fasriktigt 24dB filter typ Lipshitz-Vanderkoov.
Som bonus la jag in en lågbasökning på 10dB.
Slutsteg efter filtret - i toppen LM3886 - i botten Behringer A500.
Den absolut bästa lösningen till den lådan, min alltså.
Klart bättre än de otaliga passiva filterkombinationer jag har provat.
celef skrev:jag har aldrig förstått mig på aktiva filter, hur får du med elementens frekvenskurvor i beräkningarna, i grafen ser elementen ut att vara ideala. basboosten ser ut att vara en baffelstegskompensering om än lite kraftig
jonasp skrev:Flint, berätta gärna om varför du valt Lipshitz-Vanderkooy. Det skulle kunna vara mycket intressant läsning. Det kanske till och med är värt en egen tråd.

rikkitikkitavi skrev:var det inte detta lilltroll ville försöka få till mha ngn form av DSP lösning? han ville ju ha testpiloter, men nivån var nog några tiopotenser för högt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster