Jag letar efter en programvara (freeware)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Jag letar efter en programvara (freeware)

Inläggav PeterAkemark » 2011-07-14 10:05

Jag upptäckte att jag äger en testskiva (en vinyl JVC TSR 1005) som har ett inspelat sinussvep (1kHz - 50 kHz). Försökte att mäta pickupen mha signalen och med Svantes gravsten men det gick inte helt bra. "Stenen" startade lydigt vid inställda 1100 Hz men sedan förlorade den synkroniseringen. Dessutom så har ljudkortet en samplingsfrekvens om 44,1 kHz så vid 20 kHz så är det stopp. Att maniplera sveptiden gick inte heller särskilt bra även om svepet blev något mindre osynkront.

Har letat på nätet efter en mjukvara som kan följa (läsa) frekvensen och samtidigt visa amplituden i en graf. Jag har inte hittat någon. Min fråga är nu är det någon som känner till någon program som kan utföra detta konststycke. Tombstone hade varit utmärkt om den bara hade kunnat hålla synkroniseringen till en extern signal på något sätt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-14 10:43

Skulle det duga med en enkel ljudinspelare för att titta på vågformen i efterhand?

Testa Audacity. Spela in hela filen som wav och titta sedan på den. Genom att dra i axlarna borde du kunna få god koll på läget. I Audacity kan du välja mellan att visa linjärt i relativ amplitud eller log/dB.

Du ser ju inte frekvens direkt men får ju en överblick över variationerna från lägsta till högsta frekvens och sedan kan du ju mäta mellan två toppar i sinuskurvan och räkna på frekvens.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-14 10:50

Piotr skrev:Skulle det duga med en enkel ljudinspelare för att titta på vågformen i efterhand?

Testa Audacity. Spela in hela filen som wav och titta sedan på den. Genom att dra i axlarna borde du kunna få god koll på läget. I Audacity kan du välja mellan att visa linjärt i relativ amplitud eller log/dB.

Du ser ju inte frekvens direkt men får ju en överblick över variationerna från lägsta till högsta frekvens och sedan kan du ju mäta mellan två toppar i sinuskurvan och räkna på frekvens.

/Peter

Mja, det har han ju redan i Tombstone. Jag menar, problemet med Tombstone är just att frekvensaxeln blir fel, det du föreslår kommer att ge avsaknad av frekvensaxel, men samma kurva.

Jag har ingen bra lösning på problemet, annat än som du föreslår att lägga dit en frekvensskala manuellt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-14 12:45

Jag tror att jag ev. både läste och tänkte slarvigt, vet inte riktigt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-07-14 14:36

Efter som B&K 2305 står omnämnd på skivfodralet så kan jag tänka mig att svepet följer en logaritmisk fördelning (det finns dessutom en 1khz kalibreringsignal 5 sekunder innan svepet dessutom.) Pappershastigheter finns omnämnt 35.4 mm/s och 3 mm/s, QP 1123 är väl papperet om jag minns rätt. Vad det blir i sekunder är vanskligt att säga eftersom frekvensskalan inte är låst.

Det skulle fungera om jag hade ett ljudkort som klarade 192 kHz, vilket jag inte har. Men hur många sekunder motsvarar en "pappershastighet" om 3 mm/sek eller någon annan sveptid. Hur många sekunders sveptid blir 3 mm/s? Borde kanske anges i sekunder/dekad i Tombstone! Och hur många mm är en dekad på ett QP1123 papper från B&K?

Edit: På ett QP 0124 är en dekad 50 mm.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-08-08 13:44

Kan meddela att en dekad på B&K papper QP1123 är 50 mm lång. Precis som på QP 1124. Det innebär att en dekad skall ta 16,67 s med pappershastigheten 3mm/s eller 1,412 s med pappershastigheten 35,4 mm/s.

Svante:
1 - Vad är noggrannheten hos Tombstone för sveptiden?
2 - Skulle det vara möjligt att göra triggningen så att svepet startar när triggtonen precis upphör (Negativ trig)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-09 09:59

PeterAkemark skrev:Kan meddela att en dekad på B&K papper QP1123 är 50 mm lång. Precis som på QP 1124. Det innebär att en dekad skall ta 16,67 s med pappershastigheten 3mm/s eller 1,412 s med pappershastigheten 35,4 mm/s.

Svante:
2 - Skulle det vara möjligt att göra triggningen så att svepet startar när triggtonen precis upphör (Negativ trig)

1. Sveptiden är mycket noggrann, felet beror bara på ljudkortets klocka och avrundning till helt antal sampel. Det senare inträffar nästan aldrig eftersom det går ett helt antal sampel på en sekund.

2. Ja, fast det vore ju dumt, då har man ju efterklangen i rummet som ska ringa ut och det blir svårt att veta när tonen egentligen slutade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-08-09 11:32

Svante skrev:
PeterAkemark skrev:Kan meddela att en dekad på B&K papper QP1123 är 50 mm lång. Precis som på QP 1124. Det innebär att en dekad skall ta 16,67 s med pappershastigheten 3mm/s eller 1,412 s med pappershastigheten 35,4 mm/s.

Svante:

1. Sveptiden är mycket noggrann, felet beror bara på ljudkortets klocka och avrundning till helt antal sampel. Det senare inträffar nästan aldrig eftersom det går ett helt antal sampel på en sekund.

2. Ja, fast det vore ju dumt, då har man ju efterklangen i rummet som ska ringa ut och det blir svårt att veta när tonen egentligen slutade.

1. gör att det borde gå att få en tämligen perfekt synkronisering med svepet från en testskiva.
2. Det förstås, men jag tänkte mer på att använda triggningen från skivan, här är det en 1kHz ton under ca 5 sekunder innan svepet startar. Allt är helt elektriskt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-09 16:15

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:

Svante:

1. gör att det borde gå att få en tämligen perfekt synkronisering med svepet från en testskiva.
2. Det förstås, men jag tänkte mer på att använda triggningen från skivan, här är det en 1kHz ton under ca 5 sekunder innan svepet startar. Allt är helt elektriskt.

Ah, men sno ihop en CD med rätt triggsignal och svep så borde det ju funka. Bara det att du skriver "ca" gör det värt det... ;)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-08-09 17:36

Jo, så kanske man kan göra och kopiera testvinylen till en CD. Men hur spelar jag upp en CD på en grammofon? :? Jag vill ju testa pick-upen och grammofonen/vinylspelaren samt överföringen fram till RIAA steget

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-09 21:18

PeterAkemark skrev:Jo, så kanske man kan göra och kopiera testvinylen till en CD. Men hur spelar jag upp en CD på en grammofon? :? Jag vill ju testa pick-upen och grammofonen/vinylspelaren samt överföringen fram till RIAA steget

Ahh... Var det därför det lät så konstigt sist jag försökte spela CD med vinylspelaren... :oops: :lol:

Sorry.

Återgå till Teknikforum