Vet inte riktigt hur kurvan ska se ut egentligen, så kom gärna med lite synpunkter.
/L
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut en halvmeter åt sidan? Det är
svårt att förstå det övre registret utan att se vad som är ståendevågor
Schull skrev:Komorok skrev:Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut en halvmeter åt sidan? Det är
svårt att förstå det övre registret utan att se vad som är ståendevågor
Menar du en halvmeter vid sidan om lysningsposition?
/L
Komorok skrev:Dippen vid 150-175 Hz kommer väl sig av utsläckningen från framväggen. Har
du dämpat för lite?
Schull skrev:Komorok skrev:Dippen vid 150-175 Hz kommer väl sig av utsläckningen från framväggen. Har
du dämpat för lite?
Så här ser det ut, dämpningen bakom högtalarna är samma som används i subbarna, köpt på rulle och är ca 70mm tjockt. Jag upplever rummet som ganska dämpat.
/L
Tycker att jag ser en öl på bilden.[/quote]Schull skrev:
Lasse mät bara på suben[/quote]Schull skrev:
Komorok skrev:Prova att kasta ut stereobänken och ställ två basar där istället. Att ha dem jämt
fördelade längs framväggen är gynnsamt. Tja.. om du orkar.
Naqref skrev:Något ser misstänkt ut på mätningarna. Det ser ut som om det är någon kamfiltereffekt som spökar. Dipparna över några kHz avslöjar det. De borde inte vara så entydiga. Vid de frekvenserna så ska det vara betydligt taggigare än så och modtätheten är så stor att enskillda dippar ska inte synas så tydligt.
Schull skrev:Naqref skrev:Något ser misstänkt ut på mätningarna. Det ser ut som om det är någon kamfiltereffekt som spökar. Dipparna över några kHz avslöjar det. De borde inte vara så entydiga. Vid de frekvenserna så ska det vara betydligt taggigare än så och modtätheten är så stor att enskillda dippar ska inte synas så tydligt.
Spännande, kan du berätta mera?
Jag vill lära mig så mycket som möjligt![]()
/L
hevi skrev:Schull skrev:Naqref skrev:Något ser misstänkt ut på mätningarna. Det ser ut som om det är någon kamfiltereffekt som spökar. Dipparna över några kHz avslöjar det. De borde inte vara så entydiga. Vid de frekvenserna så ska det vara betydligt taggigare än så och modtätheten är så stor att enskillda dippar ska inte synas så tydligt.
Spännande, kan du berätta mera?
Jag vill lära mig så mycket som möjligt![]()
/L
Du visar "anechoic" responsen och inte den råa "in-room" responsen. Slå på RAW-responsen (knapp till höger) så blir Naqref (och jag) glad(are).
boom skrev:30Hzbone skrev:Ack vilka problem de brottas med, dessa baspubertala medelålders män.
Japp och roligt har vi med har du roligt
boom skrev:Lasse jag vill se hur dina basar mäter i lyssnings position med micken i horisontal läge om den är rund strålande.
Och mät upp till delningsfrekvensen där du delar topp och basar.
Schull skrev:boom skrev:Lasse jag vill se hur dina basar mäter i lyssnings position med micken i horisontal läge om den är rund strålande.
Ok, ska göra en sådan mätning.
Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet. Hade möte hemma hos mig igår, av någon anledning så är man jäkligt sliten efter dom mötena.
Så det kanske inte kommer någon mätning förens i morgon.
/L
boom skrev:Schull skrev:boom skrev:Lasse jag vill se hur dina basar mäter i lyssnings position med micken i horisontal läge om den är rund strålande.
Ok, ska göra en sådan mätning.
Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet. Hade möte hemma hos mig igår, av någon anledning så är man jäkligt sliten efter dom mötena.
Så det kanske inte kommer någon mätning förens i morgon.
/L
Va drack ni öl och sprit.
Schull skrev:Tror det är något fel här hemma.
Volymen på pasteget är på max, topparna är nervridna massor?
Kan det vara xtz steget som har väldigt hög känslighet?
Jag har kört som det är nu men med Sentec ACM-1 till topparna, och då var det helt tvärtom, basrna var nervridna mycket för att få en bra balans.
Skumt.
/L
Schull skrev:Kör du basarn i mono nadifierad?
/L
2-ch skrev:Jag följer nyfiket dina mätningar![]()
Hur stort är rummet du spelar i?
Schull skrev:2-ch skrev:Jag följer nyfiket dina mätningar![]()
Hur stort är rummet du spelar i?
ca 5,5x5,6 m, ena väggen är som ett stort V liknande burspråk, mäter jag i i burspråket blir det 6 m.
Just ja, 2-ch, jag tycker du kan komma hit och hjälpa mig, jag håller på att bryta ihop på detta.
/L
Schull skrev:Just ja, 2-ch, jag tycker du kan komma hit och hjälpa mig, jag håller på att bryta ihop på detta.
/L
Användare som besöker denna kategori: pna och 19 gäster