Gjorde signalkabel med transformator.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Gjorde signalkabel med transformator.

Inläggav Chopha » 2011-11-18 17:02

Tjenare,

Det har uppstått ett problem i min lyssning hemma som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

När receivern står igång utan att en signal skickas till den så piper det i mina piP (he-he :lol: ) vid 4,4 kHz, 8,8 kHz osv. uppåt i skala.
Detta hör jag bara när jag höjer nivån på receivern ganska mycket och är så klart svårt att detektera när jag lyssnar på musik/ spanar film.
Bild

Men det är ett pip som inte ska vara där och nu kan jag inte sluta tänka på det :/. Jag söker därför en lösning!

Jag gjorde en grundläggande felsökning och kom fram till att problemet troligtvis ligger mellan receivern och högtalarna, då pipet kvarstår trots att ljudkortet samt även TV:n och all annan elektronik i rummet stängts av och kopplats ur.

Har ni någon aning om vad det kan vara?

MacBook > EMU 0404 >Onkyo 608 > piP.

/Christopher
Senast redigerad av Chopha 2014-03-22 19:40, redigerad totalt 3 gånger.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-18 19:29

Slappkollar Spiderman 3 på fredagsljudnivå och pipet hörs, vilket är så otroligt jobbigt!

Hjälp! :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Behöver hjälp med pipljud i lyssningen.

Inläggav Svante » 2011-11-18 19:44

Chopha skrev:Jag gjorde en grundläggande felsökning och kom fram till att problemet troligtvis ligger mellan receivern och högtalarna, då pipet kvarstår trots att ljudkortet samt även TV:n och all annan elektronik i rummet stängts av och kopplats ur.

Dubbelkoll: Med kopplats ur, menar du att det inte sitter några sladdar alls på baksidan av receivern, utom nätspänning och högtalarkablarna? Ta bort ALLT , även det som inte SKA ge symptomet.

Om det försvinner då, koppla sedan in en sak i taget (fysiskt).

Om de är urkopplade, lyft bort receivern (fysiskt) från den plats den står på, dvs bort från andra apparater så att inget kan "stråla" in i receivern. Lyft den gärna, tillsammans med piParna till ett annat rum.

Om det fortfarande piper, är det receivern.

Det duger inte med att apparaterna är avstängda, det kan uppstå jordloopar, och det kan vara delar som är på trots avstängning.

Jag tycker det låter på din beskrivning som att det kommer från en dator, men samtidigt är det svårt att veta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-18 20:00

Tja, gjorde precis så och tog en mer noggrann koll.

Det visar sig att det är datorn som skapar problemet.
Pipandet började för bara några dagar sedan när jag köpte en ny videokabel (mini displayport > HDMI) - men det tänkte jag inte på då.

För när jag drar ut den så tystnar pipet.
Om jag istället drar ut USB-kabeln till ljudkortet så försvinner pipet.
Drar jag ut signalkablarna mellan ljudkortet och receivern så tystnar det.

Det visar sig att någon loop uppstår när både ljudkortet och videokabeln är kopplade i datorn. Vad kan jag göra?

Löda nya signalkablar som har lyft jord till mellan ljudkortet och receivern?

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-18 20:21

min filosofi är att ju mindre elektrisk kontakt det är mellan olika apparater destå bättre. Tex kör med toslink heller än rca osv.
Det som är så jäkla kasst är att de nya standarder som kommit går ut på mer elektrisk kontakt.

Om alla lägenheter hade jordade uttag så kanske problemen varit mindre dock..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-18 20:23

Men om du kör HDMI, behöver du verkligen signalkablarna då?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-18 20:50

Villan jag bor i har jordat överallt ;)

Testade med ojordade signalkablar mellan ljudkortet och receivern och pipet är fortfarande kvar. Det funkar om jag drar ut signalkablarna men så fort kontakterna nuddar ljudkortet återkommer pipet. Så det är inte jorden uteslutet som skapar problemet verkar det som.

Jag kan tyvärr inte mata ljud med HDMI-kontakten till recivern eftersom modellen på MacBooken jag har inte stödjer det i videoutgången.
Så jag kör med externt ljudkort. Hade jag haft en optisk kabel hade jag kunnat koppla datorn > receivern, alternativt ljudkort > reciever och på så sätt slippa signalkablarna.

Ska testa att koppla HDMI-kabeln mellan datorn och receivern istället...
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 21:38

Kolla hur högt i frekvens störningen visar sig HF.
Kan ju ev handla om skärmproblem av anslutna komponenter, enkla plasthöljen, undermåliga kablar etc.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-18 22:11

Testade att koppla datorn till receivern direkt men det piper ändå.

Vad menar du med HF ?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 22:20

HF = högfrekventa störningar, som ringer ner i audiobandet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-11-18 23:32

Har du någon antennsladd ansluten, till receiver eller TV? Prova i så fall att dra ur den. Om det hjälper så kan du koppla in den igen via ett mantelströmfilter, från Kjell eller Clas-O.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-20 22:13

Nej, inga antennkablar inkopplade någonstans.

Jordfel brummar ju. Men vad för fel eller "loop" får det att pipa?

/Chopha
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-11-20 22:29

Chopha skrev:Nej, inga antennkablar inkopplade någonstans.

Jordfel brummar ju. Men vad för fel eller "loop" får det att pipa?

/Chopha

Jag får pipljud när min minidsp är kopplad till datorn så kanske någon usb pryl som ställer till det?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-25 15:01

Ja det verkar vara något problem med mitt ljudkort som är USB-kopplat.
Det konstiga är att problemet bara uppstår om videokabeln är kopplad i sin utgång bredvid USB-porten (mini displayport).

Drar jag ut videokabeln så slutar pipet.
Om videokabeln är inkopplad så slutar pipet så fort jag bryter ljudkortets signalkedja mellan datorn och receivern.
Ljudkortet har en egen strömadapter så USB-utgången skickar nog ingen ström. (tänkte att det annars hade kunnat vara ett problem)

Är det fler här på Faktiskt som använder MacBook och ett externt USB-ljudkort som har haft liknande problem?

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-25 22:45

Chopha skrev:Ja det verkar vara något problem med mitt ljudkort som är USB-kopplat.
Det konstiga är att problemet bara uppstår om videokabeln är kopplad i sin utgång bredvid USB-porten (mini displayport).

Drar jag ut videokabeln så slutar pipet.
Om videokabeln är inkopplad så slutar pipet så fort jag bryter ljudkortets signalkedja mellan datorn och receivern.
Ljudkortet har en egen strömadapter så USB-utgången skickar nog ingen ström. (tänkte att det annars hade kunnat vara ett problem)

Är det fler här på Faktiskt som använder MacBook och ett externt USB-ljudkort som har haft liknande problem?

/Christopher

Har du stängt av det interna ljudkortet i bios.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-07 19:50

Nej det har jag inte, men det för att jag har en MacBook och hur man navigerar bakom kulisserna i OSX vet jag inte. Hade jag haft en PC så hade det redan testats.

På vilket sätt tänkte du att det skulle kunna påverka?

Ska söka på internet om jag hittar något om BIOS och OSX.
Ska även testa att koppla in min dj-kontroller senare och se om det kanske är mitt E-MU ljudkort som knasar.

Jag måste få bort pipet!

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-14 21:54

Testade det andra ljudkortet i helgen och det pep.

Vad är det för sorts signal som i en loop blir ett pip och inte ett brum?

Loopen uppstår (tror jag) i datorn på något sätt då USB-porten leder till ljudkortet, som leder till receivern, som leder till TV:n, som leder tillbaka till datorn.

Så fort denna loop bryts så slutar det att pipa. Det kändes som att det har något med den gemensamma jordningen i systemet att göra, men den tesen sprack när jag prövade att byta ut signalkablarna mot några utan jord, då det fortfarande pep

Det räcker med endast en fysisk beröring i kablar/kontakter för att pipet ska uppstå. Så fort loopen är fysiskt kopplad så piper det.

Har ni några tips?

/Christopher

PS.
Har inte letat efter några BIOS till Mac OSX ännu, men det känns inte som att det inbyggda ljudkortet i datorn ska kunna skapa problem. Men jag ska spana när jag får tid.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-23 21:56

Ska få köpa en 1:1 transformator av en kollega efter jul.
Är ett svenskt märke (som jag inte minns namnet på), men som ska vara av bra kvalité och inte lägga till eller ta bort något.

Vad tror ni om en transformator mellan ljudkortet och receivern?
Kommer det "höras"?

/Christopher

PS.
Inte pipet alltså utan transistorn - kommer den att "höras"?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-23 22:15

Chopha skrev:Ska få köpa en 1:1 transformator av en kollega efter jul.
Är ett svenskt märke (som jag inte minns namnet på), men som ska vara av bra kvalité och inte lägga till eller ta bort något.

Vad tror ni om en transformator mellan ljudkortet och receivern?
Kommer det "höras"?

/Christopher

PS.
Inte pipet alltså utan transistorn - kommer den att "höras"?

Tänkeru köra transingen i serie mä trafon så kommer dä
nog å höras . . . eller inte . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-23 22:36

Julölen skrev fel.
Menade så klart "Inte pipet utan transformatorn - kommer den höras?"

Påverkar en väldigt välgjord transformator signalen så att det hörs?
Stod på modellbeskrivningen att den har 0.5 % distorsion och tydligen ska detta svenska märke vara bra nog att i princip uteslutet användas av SR och SVT.

Det indikerar ju en viss kvalité, men det säger ju inget om hur bra de låter i hemmamiljöer.

PS.
Hjälp mig att komma på vad detta svenska märke kan heta som lät som ett svenskt efternamn. De har gjort transformatorer sjukt länge och är etablerade. Hemsidan vill jag minnas gick i fina gul/blå kulörer alá hemsidor 1995.

EDIT:
PS
Senast redigerad av Chopha 2011-12-23 22:38, redigerad totalt 1 gång.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-23 22:36

Kopplade in en Supra Trafo själv för lite mer än en vecka sen och den tog bort ett periodsvis elakt högfrekvent knatter förmodligen ifrån belysningsanläggningen. Påverkade den ljudet, ingen aning men innan var det helt onjutbart då man aldrig visste när knattret skulle börja igen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-23 22:55

Ja det är klart. Högfrekvent knatter låter obehagligt.
Får jag bort pipet som är väldigt påtagligt när jag börjar höja på receivern så kommer jag att blir mycket glad :)

Men eftersom jag är bortskämd och inte vill smutsa ner återgivningen så uppstår alltid ett frågetecken så fort jag börjar göra ingrepp som jag inte har vidare kunskap om.

PS.

Lundahl heter märket kom jag på!
Ska kolla vilken modellbeteckning just denna transformator har.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-24 00:22

Dom gör utmärkta transformatorer. Den musik du lyssnar på har passerat massor med transformatorer så jag tror inte du behöver oroa dig alls.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-12-24 00:42

Så bra att de är bra! Modellen heter Lundahl LL1527
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1527_7xl.pdf

Självklart har musiksignalen passerat transformatorer tidigare, men det blir ju knepigt ifall man tänker så. Bara för att producenten för din musik kört mastern genom en kompressor så är det ju fortfarande vidare destruktivt om även du använder en kompressor i lyssningen. Right? :wink:

Men jag hajar och valar vad du menar!
Bara det att eftersom jag inte har kunskap inom detta område så blir jag intresserad av att lära mig vad just transformatorn kan göra som påverkar signalen destruktivt.

Info om LL1527:
Resistance each primary: 43 Ohm
Resistance each secondary: 56 Ohm
Distortion: +6 dBU 0.1% @ 50 Hz
+16 dBU < 1% @ 50 Hz
Frequency response: 10 Hz - 150 kHz +/- 0.2 dB

(mer info i PDF:en jag länkade)

Den verkar vara bättre än vad jag minns. :)

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-12-24 01:00

Jag skulle då inte bekymra mig förrän jag provat . . .
Låter det ok när du "provtestar" så lär/bör det inte låta
sämre senare . . . tror /gissar jag . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-01-04 09:49

Gällande bärbara datorer så brukar ju strömadaptern vara ett klassiskt problem.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-01-04 20:46

Ja, datorer har jag hört från fler håll ska vara ena riktiga bovar. Men ingen skillnad skedde när jag drog ur strömadaptern så jag strök det som potentiellt problem.

För ett par luncher har jag nu köpt en Lundahl LL1527 tranformator av en kollega och lött in i mina signalkablar mellan ljudkortet och receivern.

Är äntligen utan pip i lyssningen och det är helt magiskt härligt!
Intressant nog så låter det nu bättre på alla ljudnivåer och inte bara på högre (75 dB+) nivåer vilka var då pipet framträdde tydligt tidigare. Man kan nu även spela betydligt starkare än tidigare utan att det låter vasst.
Så troligtvis var det på ett ganska illa sätt som signalen smutsades ner tidigare - inte bara tonerna som adderades.

Läskigt nog så tror jag nu att ljudbilden är bredare - som att en viss fasvridning sker i vissa frekvenser - och att den har mer djup. Kan det vara placebo, att någonting sker i transformatorn eller att det nu låter som det ska?
Vad tror ni?

Måste försöka göra ett försök till ett vettigt oblint A-B test och se om jag har hjärnspöken eller om det jag tror stämmer.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-05 02:43

Intressant att den trafon dök upp igen! Just den du använder dig av satt i
den tidigare modellen av Linn Klimax DS. Det har tidigare förekommit vissa
diskussioner runt vad en trafo eventuellt kan göra för välljudet, kanske är
det på tiden att få ut tummen och pröva själv då jag har några liggandes..

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 10:28

Hur gick laborerandet Aerob? :)

Dammar av den här gamla tråden då frågan rör samma ämne - transformatorer.

Tänker sno ihop ett par nya signalkablar med ovan nämnda transformator (Lundahl LL1527) och undrar i vilken ände som den bör sitta; där signalen går in i kabeln, eller ut från kabeln?

Kommer inte kunna vända på kabeln då olika kontakter kommer att användas (Phono>RCA)

- är ojordad folieskärm
= är jordad folieskärm

A:
Phono-->-(trafo)====>========>========>==RCA

B:
Phono==>========>========>===(trafo)->--RCA

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-21 10:35

Skönt att det löst sig. En tanke bara.
Använder du ljudkortet till något annat än uppspelning? Om inte så kan du ju skicka en optisk signal direkt från din Macbook(Om du har en nyare modell) till receivern och på så sätt helt slippa det externa ljudkortet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 10:40

Bekymret med ljudkortet var för två år sedan, men då var det skönt att det löste sig ja :) Nu kör jag optiskt från datorn in i receivern så där uppstår inga problem.

Den nya frågeställningen rör en blivande instrumentkabel till en synt, med skillnaden att den har RCA i mixerbordsänden.
Så vad tror du; Transformator intill synten eller intill mixerbordet?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-21 10:47

Chopha skrev:Bekymret med ljudkortet var för två år sedan, men då var det skönt att det löste sig ja :) Nu kör jag optiskt från datorn in i receivern så där uppstår inga problem.

Den nya frågeställningen rör en blivande instrumentkabel till en synt, med skillnaden att den har RCA i mixerbordsänden.
Så vad tror du; Transformator intill synten eller intill mixerbordet?

Jo jag vet. Var bara en tanke som slog mig att du kanske inte var nödvändigt med det extra ljudkortet.

Vilke ända som är bäst att sätta transformatorn i kan jag tyvärr inte säga definitivt. Rent spontant så är min tanke att det inte bör spela någon roll, men det får jag säkert äta upp ^^

Har du testat utan transformator? Behöver du den verkligen i detta fall?

EDIT: Du kanske bör uppdatera trådtiteln så att den reflekterar din nya frågeställning bättre.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 11:00

Ja den kan behövas och gör sig därför nödvändig.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 18:54

Blev tillslut så att jag satte transformatorn i kabelns början vid instrumentänden och jordade transformatorn från det hållet så att den får samma jord som instrumentet. Har inga belägg för det men det kändes vettigast. 8)

Översiktsbild:
Bild

Insidan (signalen löper nedifrån och upp):
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-23 21:49

Chopha skrev:Kommer inte kunna vända på kabeln då olika kontakter kommer att användas (Phono>RCA)

Ursäkta en besserwisserkommentar, men RCA och Phono brukar avse samma sorts kontakt.

På bild längre fram i tråden ser man dels RCA/Phono i ena änden och telepluggar (6,3mm mono ser det ut som) i andra änden.

Påpekar det här så att det inte blir förvirring nånstans i framtiden. :)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-24 01:45

Hoppla, det här är ingen stereotrafo eller hur? Och du har kopplat varsin ingångskanal till varsin halva av den tvådelade primärlindningen och varsin utgångskanal-anslutning till varsin halva av den tvådelade sekundärlindningen? Snacka om att resultatet blir egendomligt! Hur kan du ens tycka att resultatet överhuvudtaget påminner om den stereosignal du skickar in?...
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-03-24 01:52

Måste hålla med Bertil här.

Testa att spela ett ljud helt panorerat åt vänster. Det lär höras i höger högtalare också, med din koppling.

Du har gjort en monoomkopplare helt enkelt. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-24 13:44

Och inte nog med det, du har kopplat så att de båda ingångskanalerna mixas ihop till en monosignal vars ena ingångskanal är polaritetsvänd (180 grader ur fas)! Den resulterande monosignalen har du sedan kopplat till varsin utgångskanal där även där den ena kanalen är polaritetsvänd mot den andra!

Med andra ord, du lyssnar på en monosignal som utgörs av skillnadssignalen mellan ingångskanalerna, den utgående monosignalen på de två utgångskablarna har desssutom ena kanalen 180 grader ur fas mot den andra... Alltså inte en siffra rätt...

Ta inte alltför illa upp, men det här var nog ett av de värsta hemmapularprojekten jag sett på länge!... Så begrunda vilka fel du gjort och ta lärdom, gå sen vidare i livet med förhoppningsvis lite nyvunnen kunskap! :D

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-03-24 14:10

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-24 21:59

Är du hundra?
http://www.lundahl.se/pdf/1527_7xl.pdf

Trodde att de nedre alternativen i PDF:en var för de fall en önskar att använda trafot till mono-applikationer. Fick det av en vän som sade att det var för stereosignaler och visade hur jag skulle löda. Tyckte mig få bekräftelse av det i PDF:en när jag spanade snabbt. Har inte prövat kabeln ännu då instrumentet tyvärr lyser i sin frånvaro.

Samtidigt ska jag säga att jag inte är 100% säker på att det är modellen "LL1527" jag har då det inte står någonting på trafot - det var helt enkelt modellen som passade in på beskrivning bäst.

Det är kanon att du vill dela med dig av din kunskap Bertil, men du bör begrunda din galopperande översittarton.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-24 22:13

Ja, alltså, den verkar ju felkopplad. Du får skaffa en till och koppla dem som serie-serie 1:1 tex en på varje kanal. Som det är nu så blir det skillnaden mellan höger och vänster mixat ner till mono och fasvänt mellan höger och vänster. Inte mycket kvar av signalen mao utom lock för öronen om det är just den trafon du använt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-25 01:40

Chopha skrev:Är du hundra?
http://www.lundahl.se/pdf/1527_7xl.pdf

Trodde att de nedre alternativen i PDF:en var för de fall en önskar att använda trafot till mono-applikationer. Fick det av en vän som sade att det var för stereosignaler och visade hur jag skulle löda. Tyckte mig få bekräftelse av det i PDF:en när jag spanade snabbt. Har inte prövat kabeln ännu då instrumentet tyvärr lyser i sin frånvaro.

Samtidigt ska jag säga att jag inte är 100% säker på att det är modellen "LL1527" jag har då det inte står någonting på trafot - det var helt enkelt modellen som passade in på beskrivning bäst.

Det är kanon att du vill dela med dig av din kunskap Bertil, men du bör begrunda din galopperande översittarton.

/Christopher

Christopher, jodo jag är hundra. Ber om ursäkt för om det uppfattades som översittarton, råkade läsa tråden (kan säga att det är numera inte så vanligt att jag är aktiv på Faktiskt) och häpnade över att allt var felkopplat och missförstått (ursäkta igen, jag menar absolut inte att vara elak mot dig, jag är inte sån) så jag tyckte det fanns anledning att förklara, kanske borde jag ha uttryckt mig lite mer diplomatiskt och inte bara gått rakt på sak. Sorry!

Till din tröst kan jag säga att grunden till att det blev så tokigt verkar vara att din vän gav dig felaktiga instruktioner, uppenbarligen så behärskade han inte riktigt vad det handlade om (ursäkta igen, men det bästa hade varit om du hade haft möjlighet att sätta dig in lite mer i hur det fungerade istället för att bara koppla upp det hela enligt din väns recept).

Uppriktigt, jag menar verkligen det jag avslutade förra inlägget med: det är bra att man hela tiden skaffar sig nya kunskaper och insikter medan man går igenom livet, ibland kan det bli en extra effektiv inlärning när man gör ett misstag. Tro mig, jag har också kopplat fel, många gånger.

Mvh,
Bertil

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-25 01:44

Jag skulle tamejtusan kunna betala för att få bli tillrättavisad av just Bertil :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-25 03:10

Jamen, . . . Det står ju att trafon är av general purpose typ och det är ju väldigt generellt kopplat. . . typ :wink: :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-26 18:08

äntligen lite faktiskt :)
burning in the eyes of the maker

Återgå till Teknikforum