Moderator: Redaktörer
Kenta skrev:Är det alltid eftersträvansvärt att följa tillverkarens specifikationer, eller är det tillåtet att sätta bias efter lägsta distorsion?
Kan det exempelvis vara rimligt att ha 142mV DC på ena kanalen och 42mV på den andra efter service, där man får förmoda att bättre mätinstrument än en DVM använts?
Och att man där gissningsvis satt värdet efter lägsta distorsion?
Kan jag sova lugnt eller ska jag själv sätta bias och DC-ut värdena till fabriksspecifikationerna med en enkel DVM?
Kenta skrev:Är det alltid eftersträvansvärt att följa tillverkarens specifikationer, eller är det tillåtet att sätta bias efter lägsta distorsion?
Kan det exempelvis vara rimligt att ha 142mV DC på ena kanalen och 42mV på den andra efter service, där man får förmoda att bättre mätinstrument än en DVM använts?
Och att man där gissningsvis satt värdet efter lägsta distorsion?
Kan jag sova lugnt eller ska jag själv sätta bias och DC-ut värdena till fabriksspecifikationerna med en enkel DVM?
carpelux skrev:Tomgångsspänningen är en funktion av tomgångsströmmen, så det du mäter är i realiteten samma sak.
Kenta skrev:Carl, om tomgångsspänningen ska sättas till 32mV, spelar det då ingen roll ifall mätaren visar -32mV?
Alltså, om jag justerar från -11mV till -32mV får jag då 32mv jag kastar om plus och minus sladdarna fråm DVM?
Laila skrev:Ah, lätt som en plätt . . . om det är så att du(Kenta) fått tillbaka stärkaren efter service/genomgång så skulle i alla fallen jag lämna tillbaka dito för gratis efterjustering om det inte är alltför bökigt att komma dit . . . om inte annat för att jäklas då de(på serviceverkstaden) i så fall uppenbarligen inte gjort ett professionellt jobb.
Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Jag vet inte, tycker det låter orimligt att om jag vrider poten mot 0 och vidare mot 32mV från -11mV, borde inte detta ge -21mV när jag kastar om sladdarna?
Hur vet jag om jag är på rätt sida om 0 innan jag börjar skruva på poten?
bomellberg skrev:Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Jag vet inte, tycker det låter orimligt att om jag vrider poten mot 0 och vidare mot 32mV från -11mV, borde inte detta ge -21mV när jag kastar om sladdarna?
Jaha, men kan du verkligen skruva den till båda sidor om nollan? Det verka skumt att strömmen genom emittermotstånden kan gå åt båda håll.
Kan någon annan bringa klarhet?
carpelux skrev:bomellberg skrev:Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Jaha, men kan du verkligen skruva den till båda sidor om nollan? Det verka skumt att strömmen genom emittermotstånden kan gå åt båda håll.
Det går inte att justera tomgångsströmmen lägre än 0, så de mätvärden som man mäter med ett negativt förtecken beror på att mätsladdarna är kopplade fel ("baklänges"). Det spelar ingen roll, man kan helt enkelt bortse från minustecknet här, eller om man tycker det är störande skifta på mätsladdarna.
Kenta skrev:Kanske jag kan börja med att kolla att -11 och -26 blir 11 och 26 när jag kastar om DVM sladdarna?
Sedan kan jag sätta till 32mV, då borde det bli -32mV när jag sedan kastar om sladdarna?
Om det blir andra värden så kanske jag var på fel sida om 0:an från början, om det nu går komma på båda sidor om 0:an med poten?
IngOehman skrev:Om jag vore du skulle jag strunta i manualen och mäta direkt över emitter-
motstånden istället.
Det har dels fördelen att du inte kan råka koppla fel och kortsluta något
(i manualen ser det ut som om de fyra 100-ohmarna sitter på ett separat
kort avsett för servis som kopplas in på kortet, men på schemat för för-
stärkaren ser det ut som om 100-ohmarna sitter på förstärkarkortet utan
kontakter... Som gjort för att det skall bli fel) och en annan fördel är att
du får koll på hur lika de två totempolarna är.
Om du sedan väljer att mäta över bara ett emittermotstånd (= fyra mät-
ningar) i taget eller över de två som är i serie med varandra (= två mät-
ningar) spelar mindre roll.
Av manualen kan man räkna ut att tillverkaren anser att förstärkaren skall
trimmas till en tomgångsström om 32E-3/0,27 = 118,5 mA. Det är alltså
den totala strömmen per kanal (summan av båda strömvägarna), vilket i
sin tur betyder att förstärkaren övergår till KlassB vid en peak-uteffekt om
sisådär 1,9 W.
Det betyder att man om man mäter över ett emittermotstånd skall få ett
snittvärde om 16 mV över varje motstånd (de fyra 100-ohmsmotstånden
finns där bara för att man skall få medelvärdet av spänningsfallet över alla
fyra emittermotstånd utan att behöva räkna).
Vh, iö
bomellberg skrev:carpelux skrev:bomellberg skrev:Kenta skrev:bomellberg, tack för ditt tålamod!
Det går inte att justera tomgångsströmmen lägre än 0, så de mätvärden som man mäter med ett negativt förtecken beror på att mätsladdarna är kopplade fel ("baklänges"). Det spelar ingen roll, man kan helt enkelt bortse från minustecknet här, eller om man tycker det är störande skifta på mätsladdarna.
Nja, om strömmen byter riktning så är den ju per definition negativ, så visst kan en ström vara lägre än 0A.
Frågan är alltså om strömmen i denna mätuppställning kan gå i båda riktningar eller ej. Om svaret är nej, så håller jag med dig.
Kenta skrev:IngOehman skrev:Om jag vore du skulle jag strunta i manualen och mäta direkt över emitter-
motstånden istället.
Det har dels fördelen att du inte kan råka koppla fel och kortsluta något
(i manualen ser det ut som om de fyra 100-ohmarna sitter på ett separat
kort avsett för servis som kopplas in på kortet, men på schemat för för-
stärkaren ser det ut som om 100-ohmarna sitter på förstärkarkortet utan
kontakter... Som gjort för att det skall bli fel) och en annan fördel är att
du får koll på hur lika de två totempolarna är.
Om du sedan väljer att mäta över bara ett emittermotstånd (= fyra mät-
ningar) i taget eller över de två som är i serie med varandra (= två mät-
ningar) spelar mindre roll.
Av manualen kan man räkna ut att tillverkaren anser att förstärkaren skall
trimmas till en tomgångsström om 32E-3/0,27 = 118,5 mA. Det är alltså
den totala strömmen per kanal (summan av båda strömvägarna), vilket i
sin tur betyder att förstärkaren övergår till KlassB vid en peak-uteffekt om
sisådär 1,9 W.
Det betyder att man om man mäter över ett emittermotstånd skall få ett
snittvärde om 16 mV över varje motstånd (de fyra 100-ohmsmotstånden
finns där bara för att man skall få medelvärdet av spänningsfallet över alla
fyra emittermotstånd utan att behöva räkna).
Vh, iö
Ok, "totempålarna" sitter på PCB-1 mainboard som TM6, TM4 och TM5, TM3 och de blir testpunkterna TP1,TP2 och TP3, TP4 kopplade enligt manualen, 100ohmarna är lösa externa motstånd.
Om jag föjer dig rätt så är emitter motstånden kopplade till de enskilda totempålarna vid TM6, TM4, TM5, TM3, totalt 8 st totempålar?
Jag skulle kunna mäta över de två pålarna vid varje TM direkt och addera summorna från mätningen (per kanal)?
Förhoppningsvis får jag 16mV vid båda, 32mV totalt (per kanal)?
Flint skrev:Kenta
Hade tänkt göra det från början men drar mig för det eftersom jag tycker att schema och manualens beskrivning av trimningen inte stämmer. Gör ett försök i alla fall.
Kenta skrev:Om jag fattat dig rätt så ska varje enskild pinne, mätt över högtalarplus, visa 16mV?
Kenta skrev:Om inte alla visar 16mV, vilka toleranser bör det vara inom?
Flint skrev:Vi testar med en kanal (Vänster). Det kanske räcker.
Först själva biasjusteringen som görs med potten VR403 (V) (VR404 (H)). Den gulmarkerade delen anser jag är felritad. R65 bör gå till emittern på Q453 som jag ritade in det.
Grön är stegets egentliga utgång + och där ska den ena mätpinnen anslutas. Röd visar vardera emittermotsåndens spänningsfall som alltså ska ligga runt 16mV styck.
Offsettrimningen görs sen med den ena mätpinnen på grön (högt.utgången) och den andra till jord och offset trimmas till noll volt dc med potten VR401 (V) (VR402 (H)).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster