Vad gäller mono eller stereo så är det det absolut sista jag bryr mig om. Då menar jag det absolut sista. En del monoskivor spelar skjortan vad gäller realistiskt och musikalisk upplevelse än mången senare inspelningar.
Men det är klart att en del äldre inspelningar lider av andra brister vad gäller inspelning. Bristen kan även gälla själva vinylen som kan vara brusig.
Min lilla egna erfarenhet är att tidiga jazzinspelningar står sig något bättre än tidig rock.
Men alltså om det är mono eller stero på en tidig inspelning bryr jag mig inte alls om
Många av de tidiga inspelningar kompenserar väl sin monobegränsning genom en genomtänkt inspelning.
Så tänker jag
Monoinspelningar vinner alltid att spelas över två högtalare. Lätt att prova. Jag har även sett denna rekommendation på någon tidigt monokonvolut
Enligt svenska wikipedia så verkar Bertil Alvings mest kända inspelning vara gjord med hjälp av en rullbandspelare 1976.
Wikepedia
"Bertil Alving, född 14 maj 1952, är en svensk ljudtekniker och producent.
Alving är en av Sveriges mest kända och välrenommerade inspelningstekniker och har gjort hundratals inspelningar, framför allt med körmusik. Han började sin bana som orgelbyggare och organist, men övergick sedan till musikproduktion. Han har bland annat arbetat för skivbolaget Proprius. Sedan 2007 har Alving gjort flera inspelningar för Ictus Musikproduktion
Hans inspelning av Cantate Domino med Oscars motettkör för Proprius 1976 (inspelad med en Revox A77 rullbandspelare och två Pearl TC4-mikrofoner) räknas som en av världens bästa inspelningar av klassisk musik och har ofta använts som referensinspelning".
Klart att man skall ta allt skrivit med en nypa salt. Men mickarna verkar vara från 1964.
https://www.youtube.com/watch?v=qM297Q9NU1M