Mätutrustning - erfarenhetsutbyte

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Mätutrustning - erfarenhetsutbyte

Inläggav grafpro » 2013-01-11 18:03

Människor som ännu inte funnit livets mål och mening tittar på TV, spelar sällskapsspel och går på fotboll. Vi som funnit den pysslar med vår elektroakustiska mätutrustning. Den blir aldrig komplett och perfekt men kanske om vi hjälps åt att man kunde nå närmare det perfekta batteriet. Alltså - en tråd om mätutrusning med erfarenhetsutbyte som ändamål.

Här är nuvarande status på min mätbänk:

Bild

USB-ljudkortet längst till vänster är ett fynd. Jag har slösat bort åtskilliga pengar på fel ljudkort men tycker mig här ha funnit det perfekta som jag gärna vill rekommendera. Focusrite Scarlett 2i2. Externa ljudkort är gjorda för diverse andra ändamål, men inte för mätändamål. Vad man behöver är mikingångar med fantommatning, samt linjeingångar som är balanserade så att man inte behöver hålla på att krångla med vad som är jord eller inte, bara att koppla på. Utgångarna måste också vara balanserade.

Vidare måste monitorfunktionen (medlyssning genom att analog in kopplas till analog ut) vara en enkel fysisk omkopplare TILL/FRÅN. Här har de flesta kort alla möjliga andra underliga upplägg, en balanserande ratt, medlyssning via mjukvaran i datorn (med fördröjning) etc. Det går inte. Självklart måste den också mäta perfekt, det gör de flesta inte. Eftersom de är gjorda för inspelningsändamål har de en basavskärning från kanske 20Hz, det kan vi inte ha. Focusrite Scarlett 2i2 motsvarar alla dessa krav och har ett hyggligt pris.

USB-oscilloscopet PicoScope 2203 däremot var ett felköp. Jag vet å andra sidan inte något annat riktigt passande för audioändamål, tips mottages tacksamt. Det har förutom oscilloscopfunktionen också inbyggd tongenerator och spektrumanalysator. Båda dessa extrafunktioner visade sig helt oanvändbara. Tongeneratorn måste startas genom att frekvens och vågform sätts. Vågformen är mycket flexibel och kan beskrivas fritt, men det behöver vi ju inte. Frekvens ändras genom att ny frekvens skrivs in och då startar generatorn om, med ett knäpp! Enda nytta man kan ha av den är om man vill mata ut snygg fyrkant i höga frekvenser, eller sinus långt över 20kHz. Det kan ju inte ljudkort göra alls.

Tonsvep finns men då stegar den ett fast antal Hz med fast intervall, med ett knäpp vid varje omstart. Jag hämtade det C-baserade API som finns för att skriva ett eget användarinterface men det visade sig att logiken är så i själva API:et! Det är dessutom detsamma för alla PicoTechs tongeneratorer. De är avsedda för att skapa och analysera pulser. Tonsvep, vitt brus, rosa brus etc existerar inte ens. Glöm dem!

Spektrumanalysatorn har alldeles för mycket FFT-inställningar som man går vilse i, men värre är att mjukvaran bara kan visa en linjär frekvensskala. Den har helt enkelt inte logaritmisk skala. Otroligt och oanvändbart.

Oscilloscopdelen är som alla datoriserade oscilloscop ett under av minnesfunktionalitet. Man kan backa 32 skärmbilder och studera korta förlopp. Mycket användbart ibland men mest längtar man tillbaka till ett hederligt analogt Tektronix där man ser svepet i realtid.

Labaggregatet från Oltronix kostade några hundralappar på Blocket och fungerar perfekt. Tidsenligt sjuttiotal, liksom resterande mätutrustningen. Fyrtio volt gör det möjligt att dela till 2x15v när man behöver drivspänning för op-ampar.

Mätförstärkaren från Bruel&Kjaer har jag mest för den fina gröna färgens skull, och nostalgi. Modellen heter 2706 och ger 70W. Idiotsäker och rejäl förstås. Mäter som vilken som helst ordinär 70-talsförstärkare vilket ju räcker gott för högtalarmätningar. Frekvensomfång från några få Hz till långt över 20kHz. Brusar tyvärr högfrekvent och lite för mycket vilket gör att oscilloscop-svep blir lite otydliga. Men för kritiska tillämpningar har jag ett Nikko-slutsteg från 90-talet avsett för diskotek, som kostade ett par hundralappar på Blocket och mäter perfekt.

Dessa B&K 2706 brukar ligga på ebay för runt 1000 dollar. Detta ex kostade 150 dollar, tror jag, för den såldes som defekt. Det visade sig omedelbart att felet var att någon vridit sönder en trimpot. Det tog en halvtimme att löda i en ny och trimma den!

Voltmetern B&K 2425 är så fin att den fått bli avatar. Det finns inget bättre än ett pålitligt visarinstrument när man vill se vilka nivåer man faktiskt kör. Den har också mycket användbara dämpfilter, exempelvis toppvärdesvisning med låsning. Den kostade också bara några hundralappar på ebay, skamfilad och utan returrätt. Behövde tvättas och avlusas och blev helt snygg.

I laptopparna (det står en till utanför bild) finns diverse mätmjukvara. Vi tar det ämnet nästa gång, liksom lite museiföremål jag har och som också fungerar.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-01-11 21:41

Jag saknar fortfarande en riktigt bra mätmik till ett humant pris, det vill säga en mik med bra prestanda utan kalibreringsfiler, jag tror mycket på line audio, vettig mikstärkare tror jag det finns flera av
Bikinitider

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-01-11 22:55

Celef - är du ute efter en mick som mäter "random" (diffus) upp till 20kHz eller räcker det om den är "rak" upp till 20kHz i frifält?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-01-12 17:13

Tänkte lämna ett bidrag på en enkel och billiga mätutrustning.

Bild

Längst till vänster förstärkaren. En the t.amp (rek av ARTA ) . Andra svarta lådan är en mätbox tillverkad enligt Artas anvisningar. Den innehåller en loopback krets och referensmotstånd för impedansmätning. Det finns också några zener dioder för att skydda ljudkortets ingång. Sedan kommer mickförstärkaren. En konstruktion som Nagref ligger bakom. Sist i raden ljudkort från Behringer, UCA222. Använder denna med ASIO drivrutiner. Längs fram 2st av mina 3 mikrofoner. Alla byggda med microfonkapseln MCE2000 från Monacor. Passade på att köpa några stycken medan dom fanns. Den är ju tillverkad av Panasonic och är specificerad +- 2dB mellan 20 Hz och 20 kHz. Den har ju lite bättre frekvenskurva än WM61A som ju är vanlig i dag. Tyvärr finns ju inte MCE2000 längre. Fast om mikrofonen håller den specificationen kan man ju undra. Jag har mätt mycket med den här utrustningen och jag tycker nog den presterar ganska bra med tanke på att det är en billig och enkel mätutrustning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-01-13 00:25

jansch skrev:Celef - är du ute efter en mick som mäter "random" (diffus) upp till 20kHz eller räcker det om den är "rak" upp till 20kHz i frifält?


jag är ute efter den senare
Bikinitider

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-01-13 01:55

Celef - Jag var inne på Line Audio:s hemsida. Det verkar som om som inte säljer mätmikrofoner....

Mikrofoner anpassade för inspelning är oftast inte lämpliga för mätbruk. Framförallt stormembransmikrofoner och även om dom kostar 25.000:- (typ Neumann U87) kommer dom inte att ge vettiga mätresultat.

Det finns ju många "mätmick:ar", alltifrån Behringer, Audix till Earthworks och Bruel&Kjaer. Det handla om vad Hur mycket pengar man är villig ätt spendera.
KALIBRERADE mick:ar är dyra...om man köper nytt. Dock, det är ju bara kalibrerade mick:ar som ger den absoluta säkerhet som gör att man VET vad man mäter.

JAG föreslår att du Försöker få tag i en begagnad Bruel&kjaer mikrofon på Ebay (Tyskland eller England, i USA är dom svindyra på Ebay).
Har du tur får du tag i en komplett mikrofon (mikrofonkapsel och mik. förstärkare) för sådär 2000-2500:-. Gå in på Bruel&Kjaers hemsida (BKSV.se) och titta på olika varianter. Du måste registera dej, men det kostar ju inget.
Bäst är att kolla deras mikrofonkatalog (PDF) så får du en bra överblick. B&K har inte olika "mikrofonkvaliteter" utan strikt mikrofoner med olika användningsområden.
Mikrofonerna ger enorm mät noggrannhet om du väljer rätt mik för de mätningar du vill utföra.

För frifältsmätningar på högtalare är t.ex. mikrofon 4191 med mikförstärkare 2669 perfekt (kostar nytt över 20.000:-). Används (användes i många år?) av Peerless som mätmick och räknas som "standard" för många högtalartillverkare. Den har en frekvensgång på typiskt 4 - 40kHz och mindre än +/- 0,5 dB. Då mikrofonerna har serienummer finns det alltid möjlighet att få tag i kalibreringsdata från B&K - fast det kostar om dom är "bortslarvade". Hur som helst, om mikrofonen är hel och inte mekaniskt skadad håller den mätdata i 50 år utan vidare och det går att enkelt verifiera via en patenterad mätmetod.

Tyvärr behöver du en "speciell" nätdel för B&K mikrofoner men den kan man bygga själv. Normal fantommatning funkar inte, mikrofonerna kräver 200volt i polarisationsspänning och 28 - 120 volts matningsspänning (eller 14 - 60volt +/- spänning). Dom stödjer alltså inte balanserad ingång. Det gör också att anslutningskablar är lite speciella.... Lemokontakter för över 300.-/st på Elfa och minst 4trådig skärmad kabel (en originalkabel som är 3 meter kostar över 2000:-)

Dock, med lite tur på Ebay kan du få en fungerande mätmikrofon för 2000.- och som "sopar banan" av allt annat i mikrofonväg....(eller, det är skillnad på diamanter och hönsskit!)

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-01-13 12:53

Hej jansch, den lineaudio mätmik jag syftade på finns nog inte ännu, men den har visats i prototypstadiet i nån av trådarna här på faktiskt, jag ska se om jag kan leta upp den

Att köpa beggat är lite vågat, vågar man lita på att precisionen är intakt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2013-01-13 15:34

Eri skrev:Tänkte lämna ett bidrag på en enkel och billiga mätutrustning.

Bild

Längst till vänster förstärkaren. En the t.amp (rek av ARTA ) . Andra svarta lådan är en mätbox tillverkad enligt Artas anvisningar. Den innehåller en loopback krets och referensmotstånd för impedansmätning. Det finns också några zener dioder för att skydda ljudkortets ingång. Sedan kommer mickförstärkaren. En konstruktion som Nagref ligger bakom. Sist i raden ljudkort från Behringer, UCA222. Använder denna med ASIO drivrutiner. Längs fram 2st av mina 3 mikrofoner. Alla byggda med microfonkapseln MCE2000 från Monacor. Passade på att köpa några stycken medan dom fanns. Den är ju tillverkad av Panasonic och är specificerad +- 2dB mellan 20 Hz och 20 kHz. Den har ju lite bättre frekvenskurva än WM61A som ju är vanlig i dag. Tyvärr finns ju inte MCE2000 längre. Fast om mikrofonen håller den specificationen kan man ju undra. Jag har mätt mycket med den här utrustningen och jag tycker nog den presterar ganska bra med tanke på att det är en billig och enkel mätutrustning.


Minimalistiskt och elegant som en spionutrustning! Jag gissar att mätboxen är den som beskrivs här: http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf . Seriemotstånd för impedansmätning, 20dB dämpning in-ut och överspänningsskydd 4,1V på utgångarna. Verkar praktiskt, den kunde man bygga.

T-ampar för mätändamål har jag dock lite dåliga erfarenheter av. Jag gissar att du mest gör högtalarmätningar och då går det säkert bra, men för andra ändamål har de ett par bekymmer.

En ganska stor rest av pulsfrekvensen (ca 900kHz) ligger kvar på utgången. De tre-fyra modeller jag provar har lagt ut en fast nivå 100-200mV och det är ju ganska mycket. En högtalare eller ett ljudkort fattar inget av sådana frekvenser men om man vill se signalen på oscilloscop blir svepet helt enkelt alldeles suddigt av den överlagrade högfrekvensen!

Det andra problemet är (åtminstone på de jag har) att ingen av polerna på utgången är galvaniskt kopplad till signaljord in. Om man kopplar samman svart pol på utgång med signaljord brukar de få spader och börja självsvänga eller tystna. I ARTAS dokumentation om testboxen står att den kopplar samman högtalarjord med signaljord via ett 1k motstånd och att den därför INTE kan användas med förstärkare med flytande jord. Så - hur går det?

Annars är T-ampar helt fullgoda förstärkare. Den som nöjer sig med 6-15W behöver inget annat, varken för högtalarmätningar eller för lyssning. Men den som säger det på en hifi-mässa riskerar att få på truten...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-01-13 16:06

Mätboxen är just den. När det gäller förstärkaren måste jag nog förtydliga.
Namnet är ju lite missvisande. Det är inte vad man normalt brukar mena med en s.k. t-amp. Förstärkaren består av en helt vanlig LM3886 krets så det skall nog inte vara något problem med denna. Att jag valde denna berodde på att den fanns med bland den mätutrustning som visades i den tyska manualen till Arta. Jag tolkade det som att den var lämplig. Det enda kritiska som jag sett mot denna först. var nedre gränsfrekvensens -3 dB punkt låg på ca 15,7 Hz. Detta kan man enkelt ändra på genom att byta ut två kondensatorer i förstärkaren. Jag använder utrustningen enbart för högtalarmätning.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3647
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-01-13 17:03

Bra och kul tråd.

Jag har två st oscilloskåp, två multimetrar och något nätaggregat, typ.
Sen är det ganska tomt.

Men jag har också en knippe panasonic-mickar och kretskort för micförstärkare
som ska bli något mätsystem vad det lider.
En XR-2206 IC (eller vad den nu hette) som ska bli en funktionsgenerator.

Och ja, det finns säkert något mer avstannat projekt i gömmorna.

Jag kan inte redogöra något speciellt eller visa några bilder förrän jag letat rätt
på sakerna. Men det kommer kanske. ;)

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-01-13 19:09

Celef - Många på Ebay erbjuder ju även "returrätt". Jag tycker inte det är "farligt" att köpa en B&K mick på Ebay.
Mikrofonkapseln skall givetvis vara mekaniskt OK och membranet (när man skruvar av diffusorn) blankt och oskadat. Testar man sedan med förförstärkaren och får ut ren och snygg signal som motsvarar specad känslighet är risken obetydlig att den inte mäter rätt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7528
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-14 12:00

celef skrev:Jag saknar fortfarande en riktigt bra mätmik till ett humant pris

Om man inte behöver mäta så exakt i basområdet så funkar Line Audio CM3 utmärkt. De specar 100-16000Hz +-1dB on axis. Enligt utsaga kontrolleras alla kapslar före leverans och de som inte uppfyller ovanstående kasseras.

Jag använder själv CM3 för livemix och inspelning - en mycket bra mik. Inom kort hoppas jag kunna påbörja lite mätningar och kommer då att jämföra CM3 med Behringer ECM8000.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-01-16 00:25

Kalejdokom - Med all respekt för Line Audio CM3 så är det en mik som inte är byggd för ljudmätning.
Dock, om celef i FÖRTA HAND är ute efter en inspelningsmick som är bra på närfältsupptagningar är det väl ett utmärkt alternativ.
Annars får han nog mycket mer för lite pengarna om han köper t.ex en Behringer mik. Den har ju oxå ett väldigt litet membran som är fördel om han även skall göra diffusfältsmätningar (exvis mäta högtalare inklusive rumspåverkan) typ LTAS.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2013-02-06 16:13

En man utan oscilloscop är ingen riktig man. Det är välkänt, men frågan är om ett USB-scop duger. Mitt PicoScop har ju många finesser men är lite smått och pilligt. Man vill ha en mer fysisk sak med ordentliga rattar att ta i (öhh..).

På Blocket och Tradera finns åtskilliga pjäser i 20-kilosklassen från Tektronix 70-tal för nästan ingenting. Så jag köpte en sådan i Göteborg, där en dotter med pojkvän bor. De fick hämta den. Det gick bra att bära i varsin ände, på spårvagnar och bussar och att stanna och vila ett par gånger från busshållplatsen till lägenheten.

När jag besökte dem (utan bil) för att kolla lite på nyförvärvet var skärmen svart. Högspänningsdelen helt död. Dottern och pojkvännen blev också lite mörka i blicken när jag förklarade att de måste ta den till elektronikåtervinningen.

Men NU! Om man kollar runt på nätet efter nytillverkade analoga oscilloscop ser man, intressant, att det finns ganska få modeller och de är alla misstänkt lika. Troligen finns på Taiwan en enda tillverkare av analoga oscilloscop som säljs under flera namn. Ett av dem heter Voltcraft, påhittat av Conrad som är någon slags internationell Jula. Där är en modell som också har inbyggd tongenerator:

Bild

3700kr. En sådan köpte jag. Den är värd att berätta om.

Allt funkar som det ska, vilket i sig kan vara en liten överraskning. Nya Tektronix kostar sådär från 100 000kr och uppåt. Mer överraskande är att den inte alls ger ett billigt intryck. Rattar och omkopplare går mjukt och fint, svepet är skarpt och starkt. Tongeneratorn är fullt användbar. Den ger ca 7V ut i 50ohm, vilket betyder 1V i 8 ohm och det är fullt hörbart direkt i högtalare! Man sveper med ratt i dekader, vilket kunde vara bättre men går ok. Från 0,1Hz till 1MHz ganska ren sinus, trekant och fyrkant. Om den hetat Tektronix och kostat tio gånger hade ingen varit förvånad.

Man kan sitta länge och bara njuta av ett vackert sinussvep.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58189
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-02-06 16:20

Någon som provat iAudiointerface2?
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-02-23 02:34

Tänkte diskutera mätmikrofoner (mitt specialintresse) och mina erfarenheter....
Har hittills inte laddat upp några bilder på Faktiskt.se men tänkte ändra på det nu!
Börjar med en presentation som ligger till grund för alla kommentarer/åsikter/erfarenheter.

Bild

Jag har haft förmånen att, tidigare i livet, under drygt 4 år jobbat med riktigt bra mätutrustning för mätning på bl.a. högtalare , mikrofoner och hörlurar och därmed också insett vikten av att ha rätt typ av mätmikrofon.
Bilden ovan visar några av de "mätmikrofon-prylar" jag har nu som "glad amatör".

Jag har i princip bara erfarenhet av Bruel&Kjaer mikrofoner förutom några få mätningar med min kompis BengtA:s Behringer mic och 2st. Earthworks M30 mic:ar. Allt jag skriver hänvisar alltså till B&K mikrofoner.

Bilden ovan visar till vänster en klassisk B&K låda i mahogny med bl.a. en svanhals, en adapter som gör att man kan nyttja mikrofonförstärkare som högohmig mätprob samt en mikrofonkabel (mer om dom senare).
Sedan följer från vänster till höger 4st plastboxar med: 1st mikrofonförstärkare 2669, en mikrofonkapsel 4191 med tillhörande mätprotokoll framför, en mikrofonkapsel 4938 med tillhörande adapter för halvtums mikrofonförstärkarkare samt en komplett mätmic med 4190 mikrofonkapsel och en 2669 micförstärkare.
Framför ligger en längre svanhals samt en pistonphon.
En pistonphon är en kalibrerare för att kalibrera mikrofonens (inklusive mikrofonförstärkare, kabel och mätförstärkares) känslighet vid 124dB (SPL) vid 251,2Hz.

Bild

Bruel&Kjaers mikrofonsystem är modulärt uppbyggbart, dvs mikrofonkapsel är normalt separerad från mic-förstärkare, kabel och annan utrustning. Detta ger enorm flexibilitet.
Bilden ovan visar närmast kameran från vänster en adapter för att nyttja en 1/4 tums mikrofon på en 1/2 tums mikrofonförstärkare, sedan en mikrofonförstärkare 2669 med Lemo1B kontakt och till höger en mikrofonförstärkare 2669 ("tapered") med Lemo 0B kontakt.
"Tapered" version av 2669 är strömlinjeformad tillsammans med mikrofonsladdens kontakt och passar därför bra för mätningar i bl.a. vindtunnlar(!)
Bakom till vänster syns en 1/4 tums mikrofon med "Nosecone" som behövs i vindtunnlar (eller om man vill mäta i basreflexportar eller få hög noggrannhet vid diffusmätningar).
Diffusmätningar tänkte jag förklara/beskriva i senare inlägg.
Till höger om den följer en 1/4 mic "naken" och med diffusor och sedan en 1/2 tums mikrofon med och utan diffusor.
Diffusorn är till för att optimera frekvensgången för det mikrofonen är avsedd för.

Bild

Den här bilden har jag lagt till för att visa storleken på 1/4 tums respektive 1/2 tums mikrofonkapslar med och utan diffusor. Jag har små händer!

Bild

Den här bilden visar den kalibrerade frekvensgången för dels 4938 (en 1/4 tums mikrofon) och min favoritmikrofon 4191 (en 1/2 tums mikrofon). Notera att varje streck är 1dB vilket t.ex. ger att mikrofon 4191 har ca +0,6dB avvikelse till drygt 40kHz.
Observera i FRIFÄLT!!! Ska förklara det i senare inlägg.

Bild
En mer detaljerad bild av övre registret för dessa mikrofoner.

Notera att det också står "Actuator Response" för den nedre kurvan. Elektrostatiska "actuators" används för att enkelt verifiera frekvensgången på en redan uppmätt mikrofon. Man behöver då inget frifältsrum och referensmikrofon utan "bara" en actuator som monteras på mikrofonkapseln och denna simulerar ett idealiskt ljudtryck över hela frekvensregistret med denna definierade frekvensgång frekvensgång. Stämmer denna frekvensgång så stämmer också den "riktiga" frekvensgången.

Notera också på bilden att den ena mikrofonkapselns kurva är "Pressure field" och den andra är "Freefield". Förklaring till dessa begrepp kommer i senare inlägg.

Slutligen tänkte jag påvisa skillnaden mellan olika mätmikrofoner och varför det behövs olika typer.
Mer detaljer kommer i senare inlägg.

Bild

Till vänster syns mikrofonkapsel 4938 som har en frekvensgång till 80kHz +/-1,5dB och till höger mikrofonkapsel 4190 (inklusive micförstärkare) som har en frekvensgång till 20kHz +/-1,5dB.
Varför behövs då mikrofonkapsel 4190??? Jo, titta på skillnaden i känslighet som också återspeglar "brusgolvet" för mikrofonerna. En 4938 är ganska hopplös att använda för ljudnivåer under ca 80dB medans 4190 fungerar bra till 50-60 dB (brusgolv ca 15dB)

Bild

På denna bild ser man skillnaden på kontakterna 0B och 1B
0B är helt omöjlig att löda! I fabriken "crimpas" dom.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-02-25 00:34

Den här tråden verkar inte så populär..... men tänkte ändå skriva om det jag lovat i tidigare inlägg. Tänkte skriva om sådant som ”gemene man” kanske inte vet (med all respekt för er som redan har njutit av onödig mikrofonkunskap!)

(Nästan) alla mätmikrofoner är av typ kondensatormikrofon och det finns skäl till det. I huvudsak finns det 2 varianter:
De som behöver extern polariseringsspänning och de som är prepolariserade. De är då av elektret-typ och har ett skikt av atomer/molekyler som är ”polariserade”, ungefär som en magnet.........fast elektret. Om man skall förklara det enkelt.
(Den som tycker att min förklaring är dålig kommer jag överösa med 14 A4 sidor elektret/mikrofon teori!!!!)
Sålänge som resistansen/läckresistansen är mycket hög kommer skiktet bevara en polaristionsspänning, och det har den ju om det är en kondensatormikrofon.

Själva mikrofonkapseln är ju en kondensator (därav namnet) där den ena plattan är membranet och den andra plattan är fast, dvs bakplattan (backplate). Kapacitansen är ganska liten, ligger mellan 3 - 70 pF och isolationsmotståndet räknas i Gigaohm (oftast 3-5 nollor till).

Att tillverka bra mätmikrofoner med elektret är inte lätt och därför är dom dyra (om dom är bra). Skälet är ganska enkelt. Elektretet läggs på nån form av polymer som bildar membranet. Membranet blir inte tillräckligt styvt och relativt tungt och får då en resonansfrekvens som hamnar för lågt. Eller blir membranet väldigt litet = låg känslighet.
EN MÄTMIKROFON har alltid en resonansfrekvens som ligger HÖGT, den nyttjbara frekvensen är antingen under resonansfrekvensen eller så använder man resonansfrekvensen till att sträcka ut det övre registret. Detta beroende på mikrofontyp (Freefield/Pressurefield) och grundar sig på om man har ett lätt dämpat membran eller kritiskt dämpat membran. Exempel: B&K 4191 har en resonansfrekvens på 34kHz och går att använda till ca 40kHz eller B&K 4138 har en resonansfrekvens på 160kHz och går att nyttja till 140kHz.

MEN den stora frågan är ju VARFÖR är kondensatormikrofon tekniken i grunden så bra för mätmikrofoner?
Ett av svaren finns ovan! Ett membran som BARA behöver vara membran förutsatt att det leder elektricitet (om man bortser från problematiken med elektret). Inga tyngande talspolar eller annat krafs, inga gigantiska amplituder (relativt). Man kan fokusera på att göra membranet så lätt och styvt så att resonansfrekvensen hamnar rätt i förhållande till övre gränsfrekvensen.
Nästa svar är att denna typ av membran inte rör sig kolvformigt utan mer som ett idealiskt(?) trumskin, ingen vågutbredning och inga kantreflexer.
Det tredje svaret är att rätt lösning visar inga utmattningstendenser eller åldring förutsatt att man inte överskrider max ljudtryck eller max temperatur och förvarar grejorna i icke kondenserande luft.
Bruel&Kjaer har gjort riktiga (alltså inga simulerade som är vanligt) åldringsprov på mikrofoner sedan ca 1975 och maximal förändring ligger under 0,1 dB.

För övrigt, maximalt ljudtryck och temperatur är inte lätt att uppnå. Det är t.ex.182dB för B&K4938 och för B&K4191 är det 171dB. Båda tål 150C* vid drift fast tillverkaren påpekar att viss missfärgning kan uppstå.

Nästa inlägg blir om distorsion och användbar dynamik.....om nån orkar läsa. Då blir det oxå bilder.
….eller är detta som jag håller på med off topic - Grafpro?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3723
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2013-02-25 03:07

Tackar Jansch, bra upplagt. Om det känns som att kasta pärlor för svin ifall du får lite feedback tror jag orsaken är mest okunskap med fler som läser än som kan kommentera.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3647
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-02-25 09:14

Jansch, jag slickar ivrigt i mig allt du skriver. :)

Jag kommer inte kunna tillägga något i ens några nivåer under din kunskap. ;)

Finns det något sätt att själv kalibrera sin hembyggda mätmic?


Jag har på sikt tänkt skriva lite i denna tråd, bara för att presentera min egen
mätutrustning. Men jag måste få lite ordning på'et först.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-02-25 16:30

Tack Aisopos och adhoc! Det är ju inte speciellt avancerad kunskap men kanske lite ovanlig. Smalt intresseområde som man brukar säga.
Generellt bygger den teoretiska kunskapen runt denna typ av mikrofoner på ganska enkel matematik/fysik.

Tänkte bara svara på din fråga aisopos, ska strax iväg och åka slalom några dagar så utförligare inlägg får vänta.

Frågan: "Finns det något sätt att själv kalibrera sin hembyggda mätmic?"

Svar: Ja och nej!
När du frågar om kalibrering menar du säkert i första hand frekvensgången och kanske absolut känslighet.

Jag tycker det finns olika 4 "kalibreringar" man skall ha koll på:
- Känslighet, dvs hur stor spänning leverera mic:en vid 124dB(SPL) eller 94dB(SPL). Bör mätas vid 250Hz(251,2Hz) men det är OK att mäta vid 1kHz om man vet att micken är någorlunda OK i det området.
Jag kan hjälpa dej med den "kalibreringen" med en noggrannhet på ~0,5dB. Vi tar en av mina mikrofoner (som man kan kalibrera med pistonfon) och sedan gör vi en jämföranden mätning med t.ex ett tersbrus i 250Hz området.
Maxfelet borde bli 0,2 + 0,2 dB.

- "Brusgolv" i dB(SPL)dvs egenbruset från mikrofonen. Svår att få till om mic:en ligger under 30dB (stoppa in mic:en i en Rookwool rulle och sluta andas samt hoppas på att inga bilar/lastbilar/tåg kör i närområdet). Kan jag oxå hjälpa dej med. Bäst att mäta upp både A-vägt och "linjärt" (22,5 - 22,5kHz)

- Frekvensgång. INTE LÄTT!!! Visserligen kan man göra jämförande mätningar i ett vanligt rum men man har då ingen kontroll över hur rundtagande mikrofonen är i relation till referensen. Sirp kanske skulle funka för övre frekvensområdet.
JAG HAR TÄNKT att bygga en stor "tub" av Rockwool för "utebruk" samt en kompressor som kan styra en bredbandshögtalare från en referensmikrofon (klassisk sätt att mäta frekvensgång)
Om det blir av handlar om ork och om andra projekt ev. blir roligare.

- Distorsion. Ännu svårare.... "Rockwool tuben" ovan, om den skulle fungera bra, skulle man åtminstone kunna verifiera dist över 1%...kanske. Man kan faktiskt köra kondensatormickar "baklänges" (som högtalare) och då producera lågdistat ljud (pressurefield, i en liten kammare). dock, jag är inte säker om jag vill utsätta mina mick:ar för det.

Slutligen... Både du och jag skriver kalibrering och jag vet precis vad du menar. Man bör vara försiktig med det begreppet annars får man skit från "de lärda".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41179
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 17:07

Nu är första gången jag kollar i tråden :)

Jag har Earthworks M30 mätmik. Jag har ATB PC precision och CLIO 10FW med QCbox.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 550
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2013-02-25 19:19

Peter
har du prova kontaktmikrofonerna?
Jag laborerar med olika låddämpningar så något sätt att mäta vibrationer vore inte helt fel
http://www.kirchner-elektronik.de/gb-zubehoer.php

Användarvisningsbild
Trepip
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 2006-04-23
Ort: Göteborg

Inläggav Trepip » 2013-02-25 19:50

intressant detta! Ser fram mot fortsättningen jansch.

Själv har jag en "fluke" från feltema och en U-mik som jag försöker förstå mig på.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41179
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-02-25 21:21

DrBoar skrev:Peter
har du prova kontaktmikrofonerna?
Jag laborerar med olika låddämpningar så något sätt att mäta vibrationer vore inte helt fel
http://www.kirchner-elektronik.de/gb-zubehoer.php


Inte till ATB, men till Clio har vi provat. Det är inte så lätt eftersom det är svårt att veta hur resultatet bör vara. Man får labba sig fram en hel del och använda sitt sunda förnuft då man jämför resultat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2013-02-26 10:36

Min vetenskapliga hörna.
Synnerligen enkla och nedslitna prylar men väl så invanda.

Ett oscilloskop Telequipment D61 från 1974. I upplösningstillstånd.
Hemmabyggd tongenerator. Sinus och fyrkantvåg. 70-tal.
Hemmabyggt nätaggregat 0-30V 1A. 70-tal
Hembyggd frekvensräknare. Sent 80-tal

Utanför bild (undanställt under arbetsbänken).
Ett 0-500V dc och 6.3V ac nätaggregat till "rörvetanskapliga" experiment. Troligen 50-tal.
Två st. Oltronix D400-007D 0-400V dc och 6.3V ac för likaledes rörlabb.

Ett tag körde jag en hembyggd thd-brygga men nu sköter datorn om den typen av mätning mycket bättre.


Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58189
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-02-26 10:42

petersteindl skrev:Nu är första gången jag kollar i tråden :)

Jag har Earthworks M30 mätmik. Jag har ATB PC precision och CLIO 10FW med QCbox.


Ser du något speciellt skäl för att välja M30 över M23 för eget bruk?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41179
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-02-26 13:09

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Nu är första gången jag kollar i tråden :)

Jag har Earthworks M30 mätmik. Jag har ATB PC precision och CLIO 10FW med QCbox.


Ser du något speciellt skäl för att välja M30 över M23 för eget bruk?


Vad är M23? Jag skall kolla :) . . .


... Nu har jag kollat spec. :)

M23 verkar tillräckligt bra för personligt bruk. Den kostar 459 USD = 3000 SEK. Det är en mycket fin mik för pengarna. Nästan ingen skillnad mot M30. Brusnivån är samma.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-02-27 21:06

Grafpro - Har glömt skriva det så jag gör det nu...
Din effektförstärkare B&K2706 är egentligen inte designad för att driva högtalare utan vibrationsbord (Vibration Exciters) och i huvudsak vibrationsbord Typ 4809. I samma veva (i början av 70-talet) kom oxå två större förstärkare för samma ändamål. De hette 2707 och 2708 (0 - 100kHz) och 2708 gav 1200watt i 0,5 ohms last!
Brus som du har var nog inte prioriterat i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2013-02-28 19:25

jansch skrev:Grafpro - Har glömt skriva det så jag gör det nu...
Din effektförstärkare B&K2706 är egentligen inte designad för att driva högtalare utan vibrationsbord (Vibration Exciters) och i huvudsak vibrationsbord Typ 4809. I samma veva (i början av 70-talet) kom oxå två större förstärkare för samma ändamål. De hette 2707 och 2708 (0 - 100kHz) och 2708 gav 1200watt i 0,5 ohms last!
Brus som du har var nog inte prioriterat i detta sammanhang.


Tack först för utmärkt bra folkbildning om mätmikrofoner. Inser att man måste ha en liten samling B&K-mikar, annat går inte för sig. Tänk vad mycket det finns ogjort!

Sant om förstärkaren B&K2706, men den är uttryckligen också för drivning av högtalare och förekommer i diverse setup för högtalarmätning i gamla B&K artiklar. Dess enda nackdel är just att den brusar såpass att oscilloscopsvep blir lite oskarpt... Men den är snygg!

Det finns också ett nyare stereoslutsteg B&K 2716C i 19" rackformat. Det vore värdigt att ha i musikanläggningen. Men de ligger oftast uppåt tvåtusen dollar på ebay.

Ska återkomma med lite anekdoter om några pensionerade prylar jag har i min museiavdelning. Mer B&K...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2013-02-28 19:40

Flint skrev:Ett tag körde jag en hembyggd thd-brygga men nu sköter datorn om den typen av mätning mycket bättre.

Det är verkligen helt otroligt lätt att mäta dist med dator och billigt (eller gratis) program. Jag hade en HP THD-brygga som kostade mig skjortan, och den är ju ett skämt idag.
Bild
Med oändlig möda kunde man fintrimma ner en grundton och avläsa total harmonisk dist vid EN frekvens i sänder. Nu kan man svepa och få disten separerad i alla övertoner på en halv sekund.

Jag tror lättheten att mäta dist har fått människor att tro att det är en ointressant och trivial sak, i själva verket är distorsion i högtalarelement en av musiklyssnarens värsta fiender. Som tillverkarna sällan specificerar. Alla borde mäta distorsion mycket mera!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2013-02-28 19:48

grafpro
Instämmer. Problemet med att mäta dist i/på högtalare är att det ju sker via en mikrofon och jag har inte fått någon bra bild än hur mycket eller lite den påverkar resultatet. Men det kommer väl efter ett antal mätningar.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-01 01:26

Flint – Tänkte precis skriva lite om distorsion när det gäller mätmikrofoner!

Som jag skrev i tidigare inlägg är ju en kondensatormikrofon en ganska simpel konstruktion. Jag kan ju bara tekniken bakom ett fabrikat men jag vet att de flesta av de stora tillverkarna har liknande (identiska) lösningar.
Bara så vi har ett utgångsläge så beskriver jag mikrofonkapseln uppbyggnad. Den består av:
- ett stabilt ”chassi”
- ett membran av t.ex. en nickellegering som är ca 5um tjockt och som spänns upp tills rätt resonansfrekvens uppnås (som alltså ligger över eller i överkant på användbart frekvensområde).
- en ”Backplate” som bildar den andra plattan i kondensatorn och som har ett avstånd på ca 20um från membranet.
- Dielektrikum mellan membran och backplate är luft och det finns skäl till det, se nedan.
- ”Backplate” är isolerad från övriga mic:en på lämpligt sätt. Hos Bruel&Kjaer mic:ar med en tjock bricka i kvarts för att uppnå hög läckesistans.

Mikrofonkapseln är sedan ansluten till micförstärkaren som har MYCKET HÖG resistans och VÄLDIGT LÅG kapacitans (Vilket är viktigt för låg distorsion!) Typiskt 15Gohm och 0,5pF.

DISTORSIONEN i mikrofonens utsignal är till största del beroende av denna belastningskapacitans och andra strökapacitanser. Detta förutsatt att membranet rör sig som ett ”idealt trumskinn” under resonansfrekvensen (i det mekaniskt styrda, "styvhetsstyrda" området). Dessutom att amplituden är mycket liten i förhållande till avståndet till bakplattan.

Dessa premisser uppfylls väldigt bra för ”normalt HiFi mätande” och t.ex. en Bruel&Kjaer 4191 mikrofon har 0,01% 3:e tons dist vid 148dB(SPL) och 0,01% 2:a tons dist vid 115dB(SPL).
- 2: tons distorsionen stiger proportionellt med ljudtrycket
- 3:tons distorsion stiger med kvadraten på ljudtrycket

Distorsionens ”absolutvärde” är i praktiken relativt mot membranets rörelse vilket resulterar i att små membran distar mindre (eller rättare sagt membran med lägre känslighet). Därför har en 1/4tums mikrofon lägre dist, vid samma ljudtryck, än t.ex en ½ tums mic (typ nämnda B&K4191 ovan som är en 1/2tums mic).
1/4tums mic:en B&K4938 har 0,01% dist vid 153dB(SPL) för 3:e ton och 118dB(SPL) för 2:a ton.

Om man då enligt ovan har klart för sig att t.ex mic B&K4938 tål max 182dB pga av att det då finns risk att membranet slår i bakplattan (peak 20um) kan man konstatera att membranrörelsen är mycket liten vid t.ex 153dB och detta är väldigt gynnsamt för låga distvärden.

Nedanstående bild visar specen på mic B&K4191:
[img][img]http://imageshack.us/scaled/large/441/mikrofondist007.jpg[/img]
Ja, just det.... Det fanns ju ett skäl till att dielektrikumet är luft skrev jag alldeles i början!
Det verkar finnas en myt att mätmikrofoner kan ha problem med låga frekvenser .
MAN HAR PROBLEM, FAST ÅT ANDRA HÅLLET så att säga...

Alla B&K mikrofoner har ett ”ventilationshål” till baksidan av membranet. Detta har två syften:
- Tryckutjämning så att inte membranet bågnar vid olika lufttryck.
- skära av de allra nedersta frekvensområdet genom akustisk kortslutning
Mikrofon B&K4191 och B&K4938 har därför en -3dB punkt vid ca 1,5Hz.
Bilden nedan visar en mic kapsel utan diffusor och till vänster om gängan kan man se det lilla ventilationshålet.
[/img]Bild

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-01 01:54

För dom som gillar att labba med subbar...

Det finns mikrofoner speciellt för infraljud, t.ex. B&K4193 går ner till 0,07Hz(en period på 14 sekunder). Nästa ”nivå” är nog en barometer......

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41179
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-03-01 02:20

Just nu mäter jag på 180 dB på en microHz. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-03-01 12:34

Hmm, ca 10 dagar på 2000 möh? 8)

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-01 23:23

Petersteindl och rikkitikkitavi - Det där är mycket intressant (tycker jag åtminstone).

Det finns ju en gräns för hur många dB (SPL) som överhuvudtaget är möjligt och att man får "nöja sig" med lite lägre volym om man kör med hörlurar i slalombackarna i Alperna...

Fråga till de nyfikna (rikkitikkitavi och Petersteindl får såklart inte svara):
Vad är det maximala HiFi ljudtrycket som går att uppnå vid t.ex kajkanten vid Smögens fiskeauktion en helt medelmåttig dag?
(Svar som: "Det beror på effekten på slutsteget" eller det "beror på hur mycket högtalaren tål" - ger automatiskt minuspoäng och rött kort)

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-02 00:56

Tänkte skriva lite om mikrofoners känslighet och dynamik och samtidigt presentera mina "mätprylar" förutom mikrofoner som jag redan presenterat - delvis.
Jo, Grafpro... det räcker inte med ett oscilloshop för att vara en riktig man..... man måste oxå ha minst 5 mikrofoner... med 7st är man på den säkra sidan, därutöver minst 7 par högtalare (helst Carlsson/Sonab) och en större samling av exotiska whisky flaskor. Fast whiskyn brukar jag dricka upp, så jag kvalar nog inte in......

Hur som helst, här är mina "mätprylar".
[img][img]http://imageshack.us/scaled/large/10/mtinstrument017.jpg[/img]
Till vänster ett helt vanligt analogt oscilloshop som kostade ett par orenoverade OA6typ2 för några år sedan. (kan fortfarande gråta över mitt glappiga Textronix som svek mej år 2008).
Ovanpå en makalöst dålig funktionsgenerator som dist:ar sådär 1-3% men funkar hyfsat när man provar/felsöker/konstruerar analoga burkar.
Under oscilloshopet ett "USB Ljudkort" från Saffire. Samma förstärkardelar i som Grafpro hyllar i sitt ljudkort. Perfekt frekvensgång och otrolig dynamik.
I mitten ett USB oscilloshop som är bra "ibland".

Till höger Bruel&kjaer 2606 mätförstärkare, ca 40 år gammal men JISSES vilket intrument! Ca 1000:- på tyska Ebay för 4-5 år sedan. Har A, B, C och D vägt "slow", peak, "impulse" och 22,5 respektive 22,5kHz filter och skalbelysning med riktig glödlampa - ingen jävla lysdiod! (Går alltså att använda som mysbelysning hela vintern!). Som en välrenoverad Volvo Amason....
För 40 år sedan njöt jag av samma typ av mätförstärkare, då alldeles ny på marknaden och inklusive mahogny hölje, och tyska staten betalade en förmögenhet för 4 st "på ett bräde"!

Nedanför denna två "hemkörda" burkar. Den till vänster är en effektförstärkare byggd på LM3886 och möjlighet till positiv strömåterkoppling. Till höger en mikrofonförstärkare för B&K mic:ar.

Mikrofonförstärkaren är jag lite stolt över...
Den har 3 st mikrofoningångar/utgångar som är kalibrerade för 3 olika mic:ar, d v s den ger ut exakt samma nivå på utgångssignalen i relation till ljudtrycket.
Texten på frontpanelen är på "svinengelska" vilket förbättrar dynamiken med 10dB .....minst. Se nedan:
[/img]
Bild

Ovanpå mikrofonförstärkarburken (och även på effektförstärkaren) finns alla faktauppgifter man bör ha koll på när man mäter. Det grönmarkerade fältet specar "Foolproof Envelope", dvs håller man sig inom detta område behöver man inte tänka på brus, distorsion, gränsfrekvenser, belastning, etc.

Det blev lite långt så jag tar mikrofondynamik och känslighet imorgon.....
[/img]

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-02 01:01

F'låt. Ljudkortet är givetvis från Focusrite...

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2013-03-06 23:35

Fantastiskt snygga hemgjorda burkar!

Ber att få kontra med en annan otrolig B&K-pjäs i kraftig stålplåt och RÖR!
Bild
Rörvoltmetern till höger är en modell 2409 från sextiotalet, med en liten historia. Jag köpte den på Överskottsbolaget (nuvarande ÖoB) där den stod bland spadar och långkalsonger och annan militärsurplus någon gång i början av åttiotalet. Kostade någon hundralapp, tror jag.

Jag hade då kontakter på en instrumentverkstad i Flygvapnet, som en gång om året fick besök av Flygvapnets kalibreringsbuss, som alltså kontrollerade och kalibrerade all mätutrustning. Jag fick denna rörvoltmeter insmugglad så att den kom med i en sådan kalibreringsomgång.

När jag fick tillbaka den satt det ett mätprotokoll på där det bara stod KASS och ett namn och telefonnummer. Jag ringde och killen skrattade och sa att de inte visste vad de skulle skriva. I själva verket hade de kunnat använda voltmetern som referensinstrument om de velat, sa han. Det gick inte att se en enda nålsbredds avvikelse mot deras kalibreringsinstrument ens vid mycket små skalutslag!

Den fungerar fortfarande perfekt och jag har jämfört den med mitt USB-oscilloscop som förstås också har extrem noggrannhet. De stämmer på pricken med varann. B&K är fascinerande.

Den andra apparaten är en tongenerator. JES betyder JE Sugden. Det är samma engelska Sugden som nu gör hi-end förstärkare mm. På sextiotalet gjorde de en serie enkla men mycket högpresterande mätinstrument. Jag hade en sådan tongenerator på sjuttiotalet men den försvann i något skede. Den ger väldigt stabil och fin sinus med mycket låg distorsion. Gamla hederliga germaniumtransistorer på lödplintar - och en glödlampa i den självsvängande kretsen!

Exemplaret här fick jag syn på i en ebay-auktion för något år sedan och köpte från England för några hundra. När jag fick den visade det sig att den låg i sin originalkartong från fabriken och aldrig hade varit ens uppackad. Adressatens namn stod också på kartongen - med adress CERN forskningsstation i Genéve.

Då blir man ju liten nyfiken, så jag googlade på hans namn. Han hade just gått i pension som fyskiprofessor på ett engelskt universitet, och - mycket riktigt - doktorerat vid CERN i slutet av sextiotalet.

Ibland tänker jag att man borde maila honom och tala om att jag har hans JES tongenerator. Den som han aldrig packade upp.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2013-03-07 23:03

jansch skrev:- 2: tons distorsionen stiger proportionellt med ljudtrycket
- 3:tons distorsion stiger med kvadraten på ljudtrycket


Är det inte>>>

Assymetrisk olinjäritet ger upphov till distortion med jämna övertoner, kvadratiskt ökande med signalen.

Symetrisk olinjäritet ger upphov till distortion med udda övertoner, kubiskt ökande med signalen..?

Någon mer matematiskt begåvad kan säker bringa klarhet.

Tack för övrigt för intressanta inlägg.


/Peter

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-21 19:13

Piotr - Det verkar inte som "nån" vill fördjupa sig i mikrofon-dist.

Såhär står det i dokumentet "Technical Documentation Microphone Handbook" utgiven av B&K år 1996. Jag har kortat ner texten en hel del....

Microphone Distortion
Microphone distortion (in the frequency range where the diaphragm displacement is stiffness controlled), is caused by passive capacitance in parallel with the active diaphragm capacitance. This passive capacitance is made up by the backplate-housing capacitance, preamplifier input capacitance and to some degree by parts of the diaphragm capacitance which are less active than others.
Passive capacitance leads to a dominating second harmonic distortion which increases proportionally with the
sound pressure and a less significant third harmonic component which increases by the square of the pressure. The microphone distortion is practically proportional to the parallel, or stray capacitance.

Microphone distortion is proportional to diaphragm displacement. Therefore, smaller and less sensitive microphones produce less distortion than larger microphones do at the same sound pressure. However, as the parallel capacitance of a small microphone is relatively larger than that of a larger microphone the reduction in distortion does not fully follow the sensitivity reduction. This can, for example, be seen in the sensitivity and distortion differences between a 1/2² and a 1/4² microphone. The difference in sensitivity is 22dB, while the difference in distortion is only 15 dB.

Most often the preamplifier has only a minor influence on the microphone distortion as it only adds 0.2 to 0.5 pF to its passive parallel capacitance. However, when a large passive capacitor is used for extending the frequency response to lower frequencies this will have great influence on the distortion which may increase by a factor of five or more.

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-21 23:00

Flint undrar i ett inlägg om mikrofonens distorsion skulle kunna påverka mätresultatet för distmätningar på högtalare....

Jag har nog svarat i tidigare inlägg på det och det kan sammanfattas med att MÄTMIKROFONER distar väldigt lite. Att ligga under 0,01% vid normala mätförhållanden är inget problem, det gäller bara att övrig mätutrustning är lika bra.

"Vanliga" kondensator (främst stormembrans) mick:ar distar betydligt mer. En Neumann U67 med rör och som har kultstatus distar 0,5% vid 107dB och 4kHz. Dom brukar kosta över 50-tusen på Ebay...
Dynamiska mikrofoner distar normalt ännu mer och brukar vara mer "lynniga" med peakar i distkurvan.

Gissningsvis har även lågpris mätmikrofoner låg dist om det är kondensatormikrofoner. Det gäller dock att ligga 30-40dB under max specad SPL.

HUR MÄTER MAN EN MIKROFONS DISTORSION???
Man måste ju ha en ljudkälla som ger lägre distorsion än mätobjektet (mikrofonen)....eller måste man det?

Tidigare skrev jag om att man kan köra kondensatormic:ar "baklänges" och generera väldigt rent ljud. Man kan oxå generera låg dist med pistonfoner, dvs rent mekaniskt lösning med en kolv som styrs av en kamskiva eller "vevaxel/vevstake". Funkar kanske hyfsat upp till 1kHz.
Problemet är då i båda dessa fall att man måste skapa en LITEN tryckkammare vilket blir galet för mikrofoner som ska arbeta i frifält eller diffusfält. För en 1/2tums mic blir mätfelen oacceptabla redan över 500 -1kHz.

Så... den etablerade mätmetod man använder för att mäta mikrofondist kallas för "Differece-Frequency-Distortion-Measurement"(IEC268-2). Det är möjligt att man kommit på nån annan metod nyligen som jag inte känner till.
Man kör helt enkelt (nä, det är inte enkelt och kräver en perfekt fysisk "setup") 2st högtalare med ett frekvenssvep där den ena ligger sådär 80Hz före. Man filtrerar sedan bort allt som man inte vill ha med dvs framförallt högtalarnas egentliga frekvenssvep och övertoner(dist). Kvar får man övertoner som högtalarna inte har producerat och alltså måste komma från mikrofonen. Man mäter alltså på nåt som inte produceras av högtalarna - Klurigt och elegant!
"Setup"en måste vara perfekt, vinklar mellan mikrofon/högtalarna, avstånd, nivåer,mm. Fast nu kanske man kan korrigera och "joxa" med datorkraft.... nån som vet?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-03-21 23:20

Kan man inte göra en mätning i en sluten låda vid låga insignaler => ger rätt ordentliga ljudtryck i lådan trots att högtalarelementet har väldigt små utslag och därmed låg egendistortion?

det blir som en pistofon, fast nackdelen är ju att den blir begränsad till låga frekvenser den också.

hur låg distortion är meningsfullt att kunna mäta?

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-03-21 23:54

Rikkitikkitavi - Problemet är att man måste skilja på frifälts egenskaper och tryckfältsegenskaper.
Vid lägre frekvenser (i relation till membranstorleken) funkar "tryckkammaren" utmärkt för alla mikrofoner (finns undantag). Det är därför man kan använda t.ex. pistonfoner eller andra slutna system för att kolla mikrofoners känslighet, alltså kalibrera ljudtrycket.

En frifältsmikrofon är designad för "platt ljudfront"(ljudet kommer från en punkt långt från mikrofonen) som sveper förbi mikrofonen som om den inte fanns.
En tryckfältsmikrofon bildar en del av den kammare som den sitter i (och då funkar det ju bra).

Man kan oxå förenklat säga att en rent rundtagande (kula) mikrofon kan man mäta i en tryckkammare medan en riktad mikrofon får mätfel inbyggda i mätmetoden med tryckkammare.
Detta gäller framförallt frekvensgång men även då dist.

För högtalarmätningar är ju 0,1% 3:e ton en "lägsta nivå" som man bör klara och då bör nog inte mic:en dist:a mer än 0,01 - 0,03%.

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1600
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2013-03-30 15:58

Jag har lite funderingar på att avyttra mitt tektronix 2215 och köpa ett digitalt skåp istället.

Har kollat runt på lite olika kineser, och lutar åt ett Hantek DSO5102B

100 MhZ
1GSa/s

Finns det någon här som har erfarenhet av det?

Bild
å va ska dä stå här då???

/Christer

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-04-03 21:30

carpelux - Jag har tyvärr inget svar heller, jag tänker oxå köpa ett digitalt skåp och har surfat runt och bl.a. hittat Hantek skåpen.
Är det INGEN som har lite tips/råd?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-04-04 08:34

på elektronikforumet.com diskuteras oscilloskop frekvent.
bla då de billigare märkena.

annars finns det väl massor av tester, tom eevblog som brukar göra videos med sk "teardown" där de testar och river isär produkter för att se vad de går för.

googla!
(det är inte ogooglebart)

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1600
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2013-04-04 18:00

På eevblog finns det en tråd som på djupet behandlar oscilloskopet i fråga, och efter att jag plöjt 100+ sidor där så bestämde jag mig för att beställa ett. Det finns en tysk kille där (tinhead) som har ägnat mängder med tid åt att studera det på djupet och som ger ett vederhäftigt intryck

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns tre skåp i denna serie med lite olika högsta frekvens: 60, 100 och 200 MHz. De är i grunden samma skåp som är begränsade mjukvarumässigt.

De första hårdvarureleaserna hade små skillnader på ett par motstånd i ingånssteget men [s]de senare versionerna har samma specar på ingångssteget.[/s] Edit: Tydligen skiljer det fortfarande, det är 4 ytmonterade motstånd som diffar. Utan byte får man ca +5 db från 150MHz.

Eftersom skåpet kör linux som hårdvara går det relativt enkelt att "uppgradera" ett skåp med lägre spec till ett 200 MHz om man skulle vilja göra det.

Det var ett företag som heter Tekway som tog fram skåpet från början och de blev senare uppköpta av Hantek, som slog ihop bägge företagens utvecklingsavdelning. Därför kan man köpa samma skåp under bägge namnen. Det säljs även av Conrad under deras eget märke Voltkraft.

Den allmänna meningen i tråden är att det hårdvarumässigt är relativt bra men att det finns en del att önska på kvaliteten i firmware. Det verkar som om sammanslagningen har påverkat kvaliteten på utvecklingsarbetet och att företaget är relativt lyhört men slarvrar i sin QC.

Det finns även en version av skåpet med inbyggd logikanalysator, och tinhead som nämndes ovan har även tagit fram det extrakortet som ett löst extra köp för komplettering. Han gjorde det som ett gruppköp så jag vet inte om det finns tillgängligt längre och eftersom jag även beställt en lös pc-baserad logikanalysator kommer jag inte bry mig om det.

Jag stod i valet mellan ett Rigo och ett Hantek, och det var primärt den större skärmen med högre upplösning som fick mig att beställa Hantek. Sen att det kör linux tilltalar ju linuxnörden i mig :-)

Jag beställde det från en säljare på Aliexpress jag tidigare gjort affärer med och det gick på ca 2700:- inkl frakt med UPS. Tillkommer gör sedan tull & moms men eftersom jag har en firma kan jag dra momsen så det gör mig inget.

Mastodonttråd på EEVBlog

Aktuell buglista
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Mätutrustning - erfarenhetsutbyte

Inläggav PappaBas » 2013-05-08 01:44

grafpro skrev:USB-ljudkortet Vad man behöver är mikingångar med fantommatning, samt linjeingångar som är balanserade så att man inte behöver hålla på att krångla med vad som är jord eller inte, bara att koppla på. Utgångarna måste också vara balanserade.


Då jag är i träsket och nog måste köpa nytt ljudkort så undrar jag varför man "måste" ha balanserade ingångar?
Jag kör mic in och sedan stereo ut där ena går i loopback till den andra ingången och en går till en RCA på förstärkaren?
Missar jag något? :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-08 15:40

eftersom man till 99% kopplar till en effektförstärkare med oballad ingång ser jag inte heller poängen med att köra ballat.

ballat är dessutom också jordrefererat men signalen beräknas såklart som diffen mellan (hot-jord)-(cold-jord) varför jord försvinner.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-05-08 15:47

Eri skrev:Tänkte lämna ett bidrag på en enkel och billiga mätutrustning.

Bild

Längst till vänster förstärkaren. En the t.amp (rek av ARTA ) . Andra svarta lådan är en mätbox tillverkad enligt Artas anvisningar. Den innehåller en loopback krets och referensmotstånd för impedansmätning. Det finns också några zener dioder för att skydda ljudkortets ingång. Sedan kommer mickförstärkaren. En konstruktion som Nagref ligger bakom. Sist i raden ljudkort från Behringer, UCA222. Använder denna med ASIO drivrutiner. Längs fram 2st av mina 3 mikrofoner. Alla byggda med microfonkapseln MCE2000 från Monacor. Passade på att köpa några stycken medan dom fanns. Den är ju tillverkad av Panasonic och är specificerad +- 2dB mellan 20 Hz och 20 kHz. Den har ju lite bättre frekvenskurva än WM61A som ju är vanlig i dag. Tyvärr finns ju inte MCE2000 längre. Fast om mikrofonen håller den specificationen kan man ju undra. Jag har mätt mycket med den här utrustningen och jag tycker nog den presterar ganska bra med tanke på att det är en billig och enkel mätutrustning.


Jag använder ju en ganska enkel mätutrustning som jag berättade om på trådens första sida. Den fungerar hur bra som helst. Har mätt väldigt mycket med denna. Sen beror det ju på vilka krav man har och hur mycket pengar man vill spendera.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-09-10 21:04

Sitter och funderar på ljudkort för mätning.
Antingen Focusrite Scarlett 2i2.
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

eller Focusrite Saffire 6
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

De kostar lika mycket, båda har ASIO. Saffire 6 har lite fler utgångar.

Är det någon som har någon erfarenhet? Finns ju två i tråden som har endera. Verkar som Scarlett 2i2 är lite nyare.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-09-11 11:07

Eri skrev: Det enda kritiska som jag sett mot denna först. var nedre gränsfrekvensens -3 dB punkt låg på ca 15,7 Hz. Detta kan man enkelt ändra på genom att byta ut två kondensatorer i förstärkaren. Jag använder utrustningen enbart för högtalarmätning.


Citerar mig själv från ett inlägg på sidan1. Då det kommit en förfrågan från PappaBas hur denna modifiering går till tyckte jag det var lika bra att ta upp det här om det finns fler som är intresserade av denna förstärkare.
Modifieringen går ut på att byta ut värdet på kondensatorerna C3 och C14 från 10uF till 100uF. Nedre gränsfrekvensen sänks då till 1,6 Hz-3dB.
Beskrivningen finns i en tråd på Visatons forum.

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=13316
Senast redigerad av Eri 2013-09-11 16:12, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2013-09-11 11:11

Ni vill inte se mina mätprylar. :oops:
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-09-11 13:23

Martin skrev:Ni vill inte se mina mätprylar. :oops:


vi vill se allt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-09-11 16:13

Martin skrev:Ni vill inte se mina mätprylar. :oops:


Naturligtvis vill vi det.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2013-09-15 12:42

Bild

Det är alltså en hembyggd mic-förstärkare med OP-ampar (med inbyggd linjär nätdel på kretskortet som drivs direkt från vägguttaget), en wallin-jig och ett panasonic mic-element direkt lödd på en tunn mik-kabel. Billigaste mätutrustningen man kan bygga. :) Kostar 100-lappar.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35945
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-15 16:08

PappaBas skrev:Sitter och funderar på ljudkort för mätning.
Antingen Focusrite Scarlett 2i2.
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

eller Focusrite Saffire 6
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm

De kostar lika mycket, båda har ASIO. Saffire 6 har lite fler utgångar.

Är det någon som har någon erfarenhet? Finns ju två i tråden som har endera. Verkar som Scarlett 2i2 är lite nyare.

Jag söker också synpunkter på vilken som är lämpligast. Det är klart att det är smidigare att ha RCA-utgångar mot effektförstärkaren än 1/4"-pluggar, men i övrigt då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-09-15 19:04

Jag valde 2i2 eftersom jag kommer använda den inbyggda fantommatningen. Vad jag kunde se går det inte att slå på fantommatningen på bara en ingång på den andra modellen? I manualen står det att det kopplar på fantommatning på bägge ingångarna.

Hur är det med balanserad/obalanserat? Mätförstärkaren tar balanserat.
Så jag köpte sladdar för att kunna köra på två sätt.

1.Antingen ut från en kanal med Y-koppling till ingången och till mätförstärkaren. Detta blir obalanserat

2. Balanserat ut från en kanal till mätförstärkaren. Balanserat ut från andra kanalen loopback till ingången.

Jag vet inte alls hur det påverkar (mer än att det visst skall minska störning). Är det någon som har några tankar?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-15 20:31

Martin skrev:Bild

Det är alltså en hembyggd mic-förstärkare med OP-ampar (med inbyggd linjär nätdel på kretskortet som drivs direkt från vägguttaget), en wallin-jig och ett panasonic mic-element direkt lödd på en tunn mik-kabel. Billigaste mätutrustningen man kan bygga. :) Kostar 100-lappar.


Min är finare. Jag har lysdioder på mina burkar (mest för att komma ihåg att slå av dem så inte,batteriet tar slut ;) ) röda givetvis.

Annars känner jag igen märkmetoden ;)

För övrigt tycker jag din mik är fin. Så tunn, så lite reflektioner :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2013-09-15 21:44

rikkitikkitavi skrev:
Min är finare. Jag har lysdioder på mina burkar .....



Burkar? Vilken lyxutrustning! :o

Mina komponenter ligger löst på bordet ... 8O :oops: :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-15 22:31

Så här? Min LCR mätare...
http://members.upc.hu/lethanh.hung/LCFESRmero/en/
Kan rekommenderas. Finns en tråd redan om denna.
Bild :D

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-09-16 18:34

Så många mätprylar alla har .jag blir avundsjuk. b&k, vad är det för ncs-kod på färgen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2013-09-17 16:19

celef skrev:Så många mätprylar alla har .jag blir avundsjuk. b&k, vad är det för ncs-kod på färgen
Jag har bara de två burkarna på bilden och en LC-mätare. Någon multimeter också av billigare snitt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-17 21:17

Multimäter är bra. Gärna med hög bandbredd på AC (min klarar 10-100 kHz, dock med fel över 40 kHz), TRMS är också bra fast en sinuskalibrerad duger fint för det mesta.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2013-09-17 22:24

Hur har jag kunnat missa denna tråden....
Tack Jansch för mycket bra info om mätmikrofoner, speciellt B&K. Fina grejer. Har själv en B&K 2204 Sound level meter med tillhörande 1613 Octave filter set och 4145(1/2)+4134(1/4) mikrofoner i trevliga mahogony askar.
Har en Line Audio CM3 också men den används för att spela in "skönsång"....
/Jonas

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-09-17 22:56

Kul Jonas!
Men 4145 är ju en 1-tums mic, inte 1/2tum (fast med kultstatus!) och ruggigt lågbrusig. Är specad för 10dB bruströskel men det är en "underdrift" som vanligt när det gäller B&K.
4145 mic:en har sålts i många decenier och "still going strong"

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2013-09-18 07:15

jansch skrev:Kul Jonas!
Men 4145 är ju en 1-tums mic, inte 1/2tum (fast med kultstatus!) och ruggigt lågbrusig. Är specad för 10dB bruströskel men det är en "underdrift" som vanligt när det gäller B&K.
4145 mic:en har sålts i många decenier och "still going strong"


Helt rätt :oops: 1-tums så klart. Har mätt bakgrunds ljud med denna mik, fantastiskt vad mycket som väsnas i en bostad. Har svårt för öppna planlösningar där man måste höra på allt som låter(kyl,frys,diskmaskin,spisfläkt..) var man än befinner sig :wink:
Har två st 4145 en från 1969 och en från 1980 de verkar mätalika bra...
/Jonas

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2013-09-18 16:18

rikkitikkitavi skrev:Multimäter är bra. Gärna med hög bandbredd på AC (min klarar 10-100 kHz, dock med fel över 40 kHz), TRMS är också bra fast en sinuskalibrerad duger fint för det mesta.


Vilka multimetrar tycker du är bra? Menar du typ appa 97, TRMS?
Har hand om en lab i störningsteori och kan inte se nyttan av en multimeter förutom att använda dem till "enkla hushållsmätningar".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2013-09-18 22:52

Har precis köpt på mig en mini-liten dator som jag håller på att bygga upp lite mini-mätmöjligheter runt.
Inget fancy, tänkte bara att jag skulle bli lite mer lättrörlig i mätningarna.
Har snickrat ihop två mini-mickar, ett mini-stativ, och skaffat ett mini-USB-ljudkort som är under intrimning.
En mini-förstärkare är på gång.

Ja just, glömde ju, datorn är en HP mini ... :D




Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35945
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-18 23:06

Ska du mäta på några mini-högtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2013-09-19 00:18

:D :D

... mest såna högtalare, mäter med mini-mik, 4mm i dia ... :)
... miken kostar mini-lite också ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2013-09-19 01:22

Min mätmik och ljudkort:
Bild

Miken är en linkwitz-moddad WM61a med tillhörande batteribox. Ljudkortet är ett M-Audio Fast Track Pro.

Min impedansbox med tillhörande sladdhärva:
Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-09-19 13:27

När det gäller Focusrite 2i2 så levererar den bara 48V på XLR-delen av ingången emedan 1/4"-delen är line-in. När 48V-knappen är intryck levererar den på båda ingångarna.
Jag har en ECM8000, är det bättre att bygga egen med kapsel eller duger den om jag lämnar in för kalibrering?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-19 14:40

Callisto skrev:
rikkitikkitavi skrev:Multimäter är bra. Gärna med hög bandbredd på AC (min klarar 10-100 kHz, dock med fel över 40 kHz), TRMS är också bra fast en sinuskalibrerad duger fint för det mesta.


Vilka multimetrar tycker du är bra? Menar du typ appa 97, TRMS?
Har hand om en lab i störningsteori och kan inte se nyttan av en multimeter förutom att använda dem till "enkla hushållsmätningar".



Definiera enkla hushållsmätningar?

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3647
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-09-19 23:33

rikkitikkitavi skrev:Multimäter är bra. Gärna med hög bandbredd på AC (min klarar 10-100 kHz, dock med fel över 40 kHz), ...

Den ska du vara rädd om.

Jag skulle också vilja ha en multimeter som mäter utan fel, även om jag
måste hålla mig under 40 kHz ... 8)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12024
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-09-20 05:46

Jo, jag är rädd om den. Även jag inte definierat hur fel den mäter, varken ovan eller under 40kHz...;)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-09-28 00:53

Bild

Bild

Så nu har jag installerat min Focusrite 2i2, byggt en Arta mätbox (en förenklad utan mic-ingång då jag använder mic-förstärkaren i ljudkortet) och slutligen modifierat min t-amp.

Är väldigt nöjd med resultatet! Impedanskurvorna är stenstabila. Simulerade filter stämmer numera överens med uppmätta helt perfekt.

Det undre är min tombstone-mätning på t-amp:en före och efter modifiering. Röd före och blå efter :)
Att kurvorna blir vågiga är bara för att jag kör med ett vanligt sinussvep.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-09-28 18:49

Varför passade du inte att montera polskruvar i t-ampen när lådan var öppen?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2515
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2013-09-30 17:46

Eri skrev:Varför passade du inte att montera polskruvar i t-ampen när lådan var öppen?


Ténkténtepådé :)

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: Mätutrustning - erfarenhetsutbyte

Inläggav NirreFirre » 2016-03-12 12:12

Har inte erfarenheterna men denna tråd verkar eventuellt kunna ha nytta av följande hårdvara (Digilent Analog Discovery) och DIY mjukvara för allehanda audiomätning (upphovsmannen har fler applikationer på sin sajt):
https://www.youtube.com/watch?v=-hUD6TPhQGI
http://www.thestuffmade.com/AudioAnalyzerSuite
http://www.thestuffmade.com/ImpedanceAnalyzer

Tråd för den intresserade med Eevblog länk osv
viewtopic.php?t=63191


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster