Moderator: Redaktörer
grafpro skrev:...Där tas det rent av upp som en särskild egenskap hos olika apparater, att de kräver mer eller mindre inspelning. Vilket nonsens!
Invändningar välkomnas, och/eller förslag till andra myter som kan krossas!
grafpro skrev:
KarlXII skrev:Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
Det är ingen myt. Däremot kan man definitivt misslyckas med fel mätmetod.
KarlXII skrev:grafpro skrev:
Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
KarlXII skrev:grafpro skrev:
Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
KarlXII skrev:Bevisa det. Jag och Popper väntar på svar.
jansch skrev:Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda.
grafpro skrev:Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".
Break-in: As is often the case with high-efficiency drivers, the JA8008 takes some time to break-in before fully rendering its maximum performance, i.e. bass extension. After approx. 100 hours of use over a three-month period, Fs was reduced from 50 to 42 Hz. This from an average of 4 drivers under test. So, be patient after initial set-up.
adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.
joakimfors skrev:adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.
++;
Kom att tänka på en tråd jag läste på ett av Faktiskts grannforum där folk sitter och "spelar in" nätverkskablar.
joakimfors skrev:Inspelning av element är väl en av de få "myter" inom Hifi som det faktiskt ligger något mätbart fysikaliskt fenomen bakom.
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htmBreak-in: As is often the case with high-efficiency drivers, the JA8008 takes some time to break-in before fully rendering its maximum performance, i.e. bass extension. After approx. 100 hours of use over a three-month period, Fs was reduced from 50 to 42 Hz. This from an average of 4 drivers under test. So, be patient after initial set-up.
Tror Troels har torrt på fötterna beträffande det påståendet (att Fs sjunker efter en tid). Sen hur olika element/material påverkas är en annan sak.
aisopos skrev:
Har ni någon gång sett en pH-mätare med 2 decimalers upplösning?
Har ni tänkt på att det är samma som att vi försöker bestämma avståndet till
månen med 4µm upplösning?
Adhoc skrev:aisopos skrev:
Jag har inte sett någon men det är nog görbart. Varje helt steg på pH-skalan motsvarar väl en koncentrationsförändring av vätejoner om faktor 10. pH 7 => 1 på 10 miljoner, pH 4 => 1 på 10 000 och pH 3 => 1 på 1000 etc. Verkar grovt i förhållande till 4µm kontra ca 380 000 km.
Myt: Silverkablar ger klarare diskant än kopparkablar (?).
adzer skrev:joakimfors skrev:adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.
++;
Kom att tänka på en tråd jag läste på ett av Faktiskts grannforum där folk sitter och "spelar in" nätverkskablar.
Ahh jag älskar en del människor
Adhoc skrev:aisopos skrev:
Jag har inte sett någon men det är nog görbart. Varje helt steg på pH-skalan motsvarar väl en koncentrationsförändring av vätejoner om faktor 10. pH 7 => 1 på 10 miljoner, pH 4 => 1 på 10 000 och pH 3 => 1 på 1000 etc. Verkar grovt i förhållande till 4µm kontra ca 380 000 km.
sprudel skrev:Adhoc skrev:aisopos skrev:
Myt: Silverkablar ger klarare diskant än kopparkablar (?).
Har inte det med dielektrikat att göra, teflon osv?
shifts skrev:Var det ingen annan som tyckte att det jag tyckte var intressant, var intressant?![]()
shifts skrev:grafpro skrev:Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".
Jag väljer att citera det jag tycker är mest intressant och som jag själv tycker är konstigt. När jag själv hittar skillnader så är de ALDRIG av denna karaktär. Ändå är det i princip endast de man ser, mer som regel än undantag. Min bullshitmätare slår i taket. Visst vill jag inte säga att det NÅGONSIN går att beskriva på det sättet, men _varje_ gång, oavsett vad det är man trixar med? Nej, den gubben går inte.
IngOehman skrev:Tycker tråden startade väldigt konstigt, med ett inlägg som vill ta upp myter
(som det ju finns en sådan fantastisk rikedom av i hifi-värden) men som sen
trampar i klaveret nästan direkt och rätt rejält dessutom, genom att rubricera
i allra högsta grad fysikaliska fenomen som varande myter.
IngOehman skrev:Myter behöver oftast inte dödas. Det räcker med att ignorera
dem. Detsamma gäller vissa människor som pratar en massa
strunt.
Istället för att motbevisa saker som det inte finns något skäl
att tro på så kan man helt enkelt välja att syssla med de saker
som är mera konstruktiva.
Skulle varje myt behöva motbevisas (de flesta av dem är inte
ens värde att kommentera) så skulle det inte bli någon tid till
allt det som är meningsfullt och har ett värde på riktigt.
Vh, iö
Flint skrev:Den här tråden verkar syfta till att försöka döda vissa myter. Det är det försöket jag kommenterar. Jag tror alltså inte att det får någon verkan utan konkreta bevis. Troligen gör inte heller konkreta bevis någon nytta. Folk tror i alla fall det dom vill tro. Det märks ju om inte annat på tramset och myten runt transparentbegreppet, önsketänkande som vissa tar som verklighet.
IngOehman skrev:Tycker tråden startade väldigt konstigt, med ett inlägg som vill ta upp myter
(som det ju finns en sådan fantastisk rikedom av i hifi-värden)
IngOehman skrev:
men som sen
IngOehman skrev:Visst isolerades ordet "hörbara" förändringar, men att förneka alla hörbara för-
ändringar när man kan konstatera påtagliga mätbara förändringar blir ju bara
tokigt.
IngOehman skrev:...
eftersom det alltid kommer att stöta på patrull i första vetenskapliga tesen.
grafpro skrev:IngOehman skrev:Tycker tråden startade väldigt konstigt, med ett inlägg som vill ta upp myter
(som det ju finns en sådan fantastisk rikedom av i hifi-värden)
Förslag?
grafpro skrev:IngOehman skrev:...men som sen
Intressant. Kanske kan vi bekräfta en myt istället för att krossa den. Men då behövs mer: vilket fysikaliskt fenomen?
grafpro skrev:IngOehman skrev:Visst isolerades ordet "hörbara" förändringar, men att förneka alla hörbara för-
ändringar när man kan konstatera påtagliga mätbara förändringar blir ju bara
tokigt.
De mätningarna vore värdefullt att få se.
grafpro skrev:IngOehman skrev:...eftersom det alltid kommer att stöta på patrull i första vetenskapliga tesen.
Den där "första vetenskapliga tesen" som begrepp finns inte i någon etablerad vetenskap. Den förekommer i själva verket nästan bara på detta forum! En amatörprodukt. Som idé har den heller ingen central betydelse i någon vetenskaplig disciplin.
grafpro skrev:Den där "första vetenskapliga tesen" som begrepp finns inte i någon etablerad vetenskap. Den förekommer i själva verket nästan bara på detta forum! En amatörprodukt. Som idé har den heller ingen central betydelse i någon vetenskaplig disciplin.
adzer skrev:Får hålla med Ingvar om det. Jag fastnade(tämligen ofrivilligt) i en diskussion med en skum människa på krogen häromdagen. Denna person hade precis avslutat första kurserna av sin psykologutbildning och visste därför precis allt om allt.
Jag som läser en ingenjörsutbildning var nu helt plötsligt tvungen att försvara all teknisk kunskap i världen. Människan ville alltså att jag skulle bevisa att jorden var rund, bevisa att ljus reflekteras på ett visst sätt i ett givet prisma osv...
Självklart så var dessutom psykologi mer av en vetenskap än fysik. Det får vi inte glömma bort.
Ibland finns det folk som är lättast att ignorera för skall du motbevisa alla felaktigheter som vissa människor kläcker ur sig så hade du inte haft något annat att göra för resten av livet.
IngOehman skrev:grafpro skrev:IngOehman skrev:...eftersom det alltid kommer att stöta på patrull i första vetenskapliga tesen.
Den där "första vetenskapliga tesen" som begrepp finns inte i någon etablerad vetenskap. Den förekommer i själva verket nästan bara på detta forum! En amatörprodukt. Som idé har den heller ingen central betydelse i någon vetenskaplig disciplin.
![]()
![]()
![]()
![]()
Du är totalt ute och cyklar.
Saken har utretts flera gånger här på faktiskt, och även om få är bekanta
med det grekiska ursprunget så kan du ju läsa Popper.
zartok skrev:Haha, snacka om störandesjälv läser jag idag psykologi på mastersnivå och ju mer jag läser desto mindre vet jag. Däremot måste jag säga att psykologi som vetenskap är ett omtvistat ämne. Jag är tveksam till om sociologi idag kan anses vara en vetenskap trots att man kan predicera vissa saker genom det.
Det som skiljer natur och humanistiska sidorna åt på den fronten är dock imho att fysik och liknande har saker som faktiskt GÅR att bevisa. Vi inom mänsklig forskning får nöja oss med att falsifiera olika teorier. Att bevisa något inom ren psykologi är mycket sällsynt faktiskt. På den biologiska biten är det förståss möjligt, men då ligger vi på naturvetenskap och därmed inne på din sida, fysik bland annat. Mycket lättare
PerStromgren skrev:Det har sagts förut: det är begreppet flera av oss vänder oss mot, inte det som det står för. Att det just skulle vara "den första" är något som du själv verkar ha hittat på.
adzer skrev:PerStromgren skrev:Det har sagts förut: det är begreppet flera av oss vänder oss mot, inte det som det står för. Att det just skulle vara "den första" är något som du själv verkar ha hittat på.
Fast om det nu är så att Ingvar själv har hittat på namnet på denna tes. Vad heter den i verkligheten? För det är ju verkligen en av grundpelarna inom vetenskapen och bör således ha ett namn.
Finns det inget namn på den så tycker jag att Ingvars namngivning duger bra.
PerStromgren skrev:Nja, det finns nog rätt många teser som skulle kunna den äran stridig om att vara "den första". Kausalitet, till exempel.
Men det oaktat, det är inte helt lätt att ha en speciell nomenklatur som bara gäller då man diskuterar med Ingvar.
adzer skrev:PerStromgren skrev:Nja, det finns nog rätt många teser som skulle kunna den äran stridig om att vara "den första". Kausalitet, till exempel.
Men det oaktat, det är inte helt lätt att ha en speciell nomenklatur som bara gäller då man diskuterar med Ingvar.
Håller med. Vilken som "bör" vara den första kan ju diskuteras.
Ok, men ponera att du diskuterar med någon annan person vad skulle du kalla det som Ingvar kallar för den första tesen? Vad heter den för alla andra människor förutom Ingvar?
Jag har nämligen aldrig sett ett vettigt namn på den så jag förstår att Ingvar tröttnade och gav den ett.
PerStromgren skrev:Jag har nog aldrig behövt ett namn på detta! Man pratar liksom om det ändå! Ta exemplet den hypotetisk-deduktiva metoden ( se http://www.filosofi.gotland.se/hyp_ded.htm ). Använder du den beteckningen bara för att du använder den i ett samtal, t.ex. här på faktiskt?
PerStromgren skrev:Men det oaktat, det är inte helt lätt att ha en speciell nomenklatur som bara gäller då man diskuterar med Ingvar.
PerStromgren skrev:adzer skrev:PerStromgren skrev:Det har sagts förut: det är begreppet flera av oss vänder oss mot, inte det som det står för. Att det just skulle vara "den första" är något som du själv verkar ha hittat på.
Fast om det nu är så att Ingvar själv har hittat på namnet på denna tes. Vad heter den i verkligheten? För det är ju verkligen en av grundpelarna inom vetenskapen och bör således ha ett namn.
Finns det inget namn på den så tycker jag att Ingvars namngivning duger bra.
Nja, det finns nog rätt många teser som skulle kunna den äran stridig om att vara "den första". Kausalitet, till exempel.
IngOehman skrev:(Hoppas och utgår ifrån att översättningen var rimligt riktig*.)
PerStromgren skrev:http://www.google.se/search?q=%22f%C3%B6rsta+vetenskapliga+tesen%22
Flint skrev:Själv nöjer jag mig med att ha uppfunnit elektronen, och vissa delar av verkligheten.
Martin skrev:Egen tolkning: Det går inte att bevisa frånvaron av något.
Alexi skrev:science first principle gav 240'000'000 träffar!
Exempelvis denna: http://godsriddle.com/cosmos/arche.html
Alexi skrev:science first principle gav 240'000'000 träffar!
Men så kan man ju inte söka eftersom det kan vara kombinerat på olika sätt, men ok om vi smalnar ner oss till Science "first principle", då får jag ändå över miljonen träffar: länkschmutziger skrev:Alexi skrev:science first principle gav 240'000'000 träffar!
Men då söker du på något av de tre orden, blir några färre om du söker med fnuttar eller AND operand.
Då får man fram att på engelske så är det ju bara victor mcallister som skriver om science first principle och han verkar ju vara en stabil kille![]()
http://www.google.com/search?q=%22Scien ... 418&surl=1
Alexi skrev:Men så kan man ju inte söka eftersom det kan vara kombinerat på olika sätt, men ok om vi smalnar ner oss till Science "first principle", då får jag ändå över miljonen träffar: länkschmutziger skrev:Alexi skrev:science first principle gav 240'000'000 träffar!
Men då söker du på något av de tre orden, blir några färre om du söker med fnuttar eller AND operand.
Då får man fram att på engelske så är det ju bara victor mcallister som skriver om science first principle och han verkar ju vara en stabil kille![]()
Alexi skrev:Men så kan man ju inte söka eftersom det kan vara kombinerat på olika sätt, men ok om vi smalnar ner oss till Science "first principle", då får jag ändå över miljonen träffar: länkschmutziger skrev:Alexi skrev:science first principle gav 240'000'000 träffar!
Nattlorden skrev:Flint skrev:På tal om myter...
http://www.cyjack.com/cognition/Aristot ... ciples.pdf
Det bygger på rent förnuft och logik och är inget som passar för att bevisas eller motbevisas. Det är en tes som man bara kan förstå.Flint skrev:Martin skrev:Det går inte att bevisa en nollhypotes.
Bevisa det!
IngOehman skrev:CD är för musik som att göra hackad biff av oxfilén.
penke62 skrev:IngOehman skrev:CD är för musik som att göra hackad biff av oxfilén.
Det är väl ett uttryck som skivspelartillverkaren Dr. Peter Forsell slängde sig med i pressen när hans spelare testades?
Martin skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod
Vi vill prova hypotesen
Det gäller alltid att: Om något är en svan så är den svart (dvs "alla svanar är svarta")
Vi söker upp ett djur och fastställer att det är en svan (utan att bry oss om dess färg). Av hypotesen följer konsekvensen logiskt att eftersom djuret är en svan måste det vara svart. Om nu djuret inte är svart (vi hittar en vit svan) är alltså hypotesen garanterat felaktig. Däremot kan vi inte säga att hypotesen garanterat är korrekt om vi hittar en svart svan.
Egen tolkning: Det går inte att bevisa frånvaron av något.
Bill50x skrev:penke62 skrev:IngOehman skrev:CD är för musik som att göra hackad biff av oxfilén.
Det är väl ett uttryck som skivspelartillverkaren Dr. Peter Forsell slängde sig med i pressen när hans spelare testades?
Äldre än så. Jag stötte på Stan Getz i en hiss på Park hotell i Sthlm när Mark Levinson var där och demonstrerade sina klass A 25W stärkare och HQD-systemet. Då fanns inte CD'n men väl den digitala inspelningstekniken. Och där i hissen klämde Stan ur sig just detta, att digitalt är som att hacka en oxfile och göra hamburgare av den. Men det är inte otroligt att Dr Forsell var med vid detta tillfälle och tog till sig det hela. Trots detta byggde han senare CD-spelare och sålde för dyra pengar.
/ B
Laila skrev:Märkligt med dessa "vandringslegender"(men jag påstår inte att din utsaga är det . . . du kanske rentav var först , typ). . . ?
Den jag hört/läst utspelade sig också i en hiss på någon mässa där det var ingen mindre(sic!) än John Lee Hooker som uttalade sig* . . . typ.![]()
*Vid närmare eftertanke så var det nog Thad Jones . . . kanske ?
Kitchenmaster skrev:Delar av det som omnämns i första inlägget har jag två olika minnen från. Båda är sådant som jag inte var med på själv och jag har inte haft möjligheter att testa produkterna själva, men mitt personliga förtroende för de inblandade är stort.
Ungefär i slutet av 80-talet eller början av 90-talet testade LTS en cd-spelare från Pioneer, kanske hette den ngt liknande PD91 och troligen var det Claes som testade spelaren. Om jag minns rätt blindtestades spelaren mot ngt masterband eller motsvarande. Återgivningen upplevdes illaljudande och andra inom branschen fick ta över spelaren för test.
Efter ett tag hörde en efterföljande testare av sig och upplevde att spelaren hade ändrat karaktär. LTS blindtestade på nytt och de nya testerna visade att spelaren hade gått från väldigt dålig återgivning till väldigt naturtrogen. Spelaren var t.o.m. rekommenderad från LTS under en period, om jag minns rätt.
LTS testade NHT 1.5 (den med diskanten som påminner om Seas H534) någon gång under 90-talet. När testet startade och högtalarna var nya så upplevdes högtalarna som mycket påträngande och illaljudande, i övre mellanregistret eller diskanten om jag minns rätt. Efter ett antal timmars inspelning så lät högtalarna som de skulle och de visade sig vara riktigt bra högtalare. Ken Kantor var/är ju en kompetent konstruktör, så annat vore förvånande.
Bl.a. ovanstående händelser, tillsammans med mina egna (subjektiva och icke blinda) upplevelser från nya högtalare, gör att jag hävdar att tydligt hörbara ljudförändringar efter inspelning av framförallt högtalare och i vissa fall t.o.m. elektronik inte är en myt.
Bill50x skrev:Laila skrev:Märkligt med dessa "vandringslegender"(men jag påstår inte att din utsaga är det . . . du kanske rentav var först , typ). . . ?
Den jag hört/läst utspelade sig också i en hiss på någon mässa där det var ingen mindre(sic!) än John Lee Hooker som uttalade sig* . . . typ.![]()
*Vid närmare eftertanke så var det nog Thad Jones . . . kanske ?
Jag tror nog inte att Stan Getz var den som myntade begreppet heller, snarare något han fått, kanske från Mark Levinson, kanske från någon inspelningstekniker.
/ B
IngOehman skrev:Tycker för övrigt att det är för svårt att få tag på grovmalet kött. På Ica-
STOP här i Täby finns det förvisso ibland grovmalen köttfärs att köpa, där
det dessutom är specificerat exakt vad för bitar som är nedmalda.
DET kan bli suveräna hamburgare det. Om bitarna är rätt.
IngOehman skrev:Jodå, visst har de det.
Vh, iö
IngOehman skrev:
PD95 däremot var en LagatoLink-maskin som på riktigt gjorde hamburgare av
oxfilen, det vill säga som INTE längre hanterade signalen tidskontinuerligt.
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Jodå, visst har de det.
Vh, iö
Min information kommer från ICA Maxi i Haninge, där jag bad att få högrev uppmald.
Var kommer din info från?
Eller brukar de mala åt dig rentav?
penke62 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag minns fortfarande din test/recension av spelaren. Det är bland det bästa jag läst någonsin, mycket underhållande. Jag minns särskilt din bekant med hörselskada som ratade den, och din uträkning av hur mycket processorkraft som skulle behövas för att den skulle kunna beräkna vad den sades kunna göra. Hatten av för sådana recensioner, när HiFi-musik samtidigt dreglade som en förkyld boxer över den.
hifikg skrev:penke62 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag minns fortfarande din test/recension av spelaren. Det är bland det bästa jag läst någonsin, mycket underhållande. Jag minns särskilt din bekant med hörselskada som ratade den, och din uträkning av hur mycket processorkraft som skulle behövas för att den skulle kunna beräkna vad den sades kunna göra. Hatten av för sådana recensioner, när HiFi-musik samtidigt dreglade som en förkyld boxer över den.
Jag minns också artiklarna om Legato Link och sprang genast och inhandlade ett exemplar. Visserligen av den något enklare modellen PD77, men ändå. Den gav mycket nöje i många år. Testade den för inte så längesedan och den låter inte sämre än något annat än idag, fast då använde jag förstås en extern DAC, då kanske man går förbi Legato Link?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.
På tal om myter igen. Den här gången att härdningen skulle påverka ljudet så att det märks.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.
På tal om myter igen. Den här gången att härdningen skulle påverka ljudet så att det märks.
Om det har med hållfastheten vid kraftiga belastningar så kan det väl ha en stor betydelse för ljudet. Ett element som gått sönder låter inte så bra.
IngOehman skrev:hifikg skrev:penke62 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag minns också artiklarna om Legato Link och sprang genast och inhandlade ett exemplar. Visserligen av den något enklare modellen PD77, men ändå. Den gav mycket nöje i många år. Testade den för inte så längesedan och den låter inte sämre än något annat än idag, fast då använde jag förstås en extern DAC, då kanske man går förbi Legato Link?
Ja, då slipper du LL.
Vh, iö
Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.
IngOehman skrev:Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna
DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i
kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång
tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.
Du har verkligen ett horn i sidan...
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.
Du har verkligen ett horn i sidan...
Vad menar du? Vi snackar väl om myter?
penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
aisopos skrev:penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Jag kom osökt att tänka på Mercedes och deras A-klasse. Även kallad
Vält-klasse.
Dom satsade ju först på att stenhårt förneka att bilen kunde välta.
Ett dumt och dyrt misstag kan jag tänka.
Harryup skrev:För saken skulle så tillverkades det väl om jag minns rätt LegatoLink-spelare även efter 668 så bara för att man fick artikeln översatt så påverkade det kanske inte precis hur mycket som helst.
Avbön? nja
mvh/Harryup
xeizo skrev:aisopos skrev:penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Vält-klasse.
Kanske långsökt, men påminner i alla fall lite om en högtalare som inte kan låta dåligt för om den gör det beror det på att rummet inte är akustikkompenserat, att slutstegen är för klena, att källan inte är transparent, att man spelar för högt för den modellen och behöver byta upp till en större modell, eller för att man behöver minst 8 st. basstöd som man måste dela högre, att man spelar upp förfärligt inspelat material osv osv men högtalaren låter minsann helt perfekt!
Frågan är om man inte kan få nästan vilken högtalare som helst att spela hänförande om man vidtar alla ovanstående åtgärder ...
Tengil skrev:xeizo skrev:aisopos skrev:penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Vält-klasse.
Kanske långsökt, men påminner i alla fall lite om en högtalare som inte kan låta dåligt för om den gör det beror det på att rummet inte är akustikkompenserat, att slutstegen är för klena, att källan inte är transparent, att man spelar för högt för den modellen och behöver byta upp till en större modell, eller för att man behöver minst 8 st. basstöd som man måste dela högre, att man spelar upp förfärligt inspelat material osv osv men högtalaren låter minsann helt perfekt!
Frågan är om man inte kan få nästan vilken högtalare som helst att spela hänförande om man vidtar alla ovanstående åtgärder ...
Just det fetade, skulle nog de flesta högtalare tjäna på, jag har hört dipoler spela riktigt bra, i modernt kalt vardagsrum, men då fick man verkligen sitta i sweetspot, vilket kanske ofta är fallet med dipoler.
Vh Christer
grafpro skrev:Jag började med att påstå att föreställningen att högtalare låter bättre efter inspelning är en myt. Jag har enbart kunnat konstatera en mindre ändring av resonansfrekvensen, och den kan inte allmänt sägas låta bättre.
"Strömstarka" förstärkare tror jag det finns en hel del mytbildning kring men det blir lite svårt att dra gräns mellan myt och verklighet där.
Bill50x skrev:grafpro skrev:Jag började med att påstå att föreställningen att högtalare låter bättre efter inspelning är en myt. Jag har enbart kunnat konstatera en mindre ändring av resonansfrekvensen, och den kan inte allmänt sägas låta bättre.
"Strömstarka" förstärkare tror jag det finns en hel del mytbildning kring men det blir lite svårt att dra gräns mellan myt och verklighet där.
Tror? Vet inte alltså?
Bill50x skrev:För länge sedan var antal watt det enda (lite hårdraget) man sålde förstärkare på. På den tiden excellerade japanerna (inte alla förstås, det finns/fanns seriösa företag där också) i förstärkare som var optimerade för att ge så hög effekt som möjligt i 8 ohm. Dessa hade en viss tendens att krokna totalt om den använda högtalaren hade lägre impedans än så. En 25W strömstark förstärkare kunde spela såväl högre som med mer pondus än en vanlig japansk 50-wattare. Men vad menar du med strömstark förstärkare? En som kallas så eller en som helt enkelt klarar låga impedanser (tex "svåra" eller parallell-kopplade högtalare)?
Bill50x skrev:Högtalare ja, även Ingenjörn (IÖ) menar ju att vissa element mycket väl kan behöva inspelning. Menar du att det är en myt?
/ B
grafpro skrev:Om jag får vara lite näsvis så är det du skriver ovan precis vad jag håller för fakta - plus påståendet "med mer pondus". Den där pondusen skulle man vilja få förklarad. Vad är det? Där anar jag myten.
IngOehman skrev:Akta're så du inte får på skallen av grafpro nu och blir anklagad för att
sprida myter...
jansch skrev:Intressanta inlägg...
Något som alltid fascinerats av är VEM som har "bevisbördan" när det gäller förmodade myter.
En religiös som säger att gud finns eller en ateist som säger motsatsen....t.ex.
Det är ju så att ju mer etablerad en myt är desto större bevisbörda faller på tvivlaren.
Hur var det nu? Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda. Det finns t.o.m gamla kartor som bevisar det.
Kitchenmaster skrev:Det är klart det finns mängder av myter* inom branschen, men just inspelning av högtalare är ju inte en av dessa. Däremot kan jag inte minnas att jag läst om vilket resultat elementinspelning ger på återgivningen, vilket vore intressant att få.
Ingvar visade ju i MoLt på 90-talet mätdata för ett nytt respektive inspelat Tonegen 12" (NHT-basen), där bl.a. Vas och Fs skiljde en hel del mellan nytt och inspelat. Min fundering är om det normalt endast är tonkurveförändringar som förändras efter inspelning, eller om även distorsion skiljer märkbart?
skrutten skrev:Inspelning av högtalare känns rimlig eftersom en högtalare är en mekanisk historia, högtalare åldras även mer eller mindre beroende på materialval. Jag har mätt upp förändringar i fs efter inspelning med reservation för att jag inte hade koll på omgivningen. Men när det gäller inspelning av högtalare och upplevda förändringar tror jag likfullt att det normalt handlar om tillvänjning av den mänskliga organismen..
grafpro skrev:Så är det. Fs ändras, det är välkänt. Om annat ändrades borde det rimligen vara materialutmattning och förändring till det sämre. Frågan hänger fortfarande i luften: hur skulle det kunna bli till det bättre?
jansch skrev:Intressanta inlägg...
Något som alltid fascinerats av är VEM som har "bevisbördan" när det gäller förmodade myter.
jansch skrev:En religiös som säger att gud finns eller en ateist som säger motsatsen....t.ex.
jansch skrev:Det är ju så att ju mer etablerad en myt är desto större bevisbörda faller på tvivlaren.
jansch skrev:Hur var det nu? Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda. Det finns t.o.m gamla kartor som bevisar det.
n3mmr skrev:Är det där verkligen myter?
Den religiöse hävdar att gud finns medan ateister hävdar att det inte finns nåt skäl att tro att det finns nån gud. Det första kan vara en myt eftersom det för majoriteten i världen tydligen är en självklar sanning. Ateistens tvivel är inte specifikt nog för att kvala in.
n3mmr skrev:Plattjordsmyten om att det fanns folk som trodde jorden var platt är bara en myt.
skrutten skrev: Men när det gäller inspelning av högtalare och upplevda förändringar tror jag likfullt att det normalt handlar om tillvänjning av den mänskliga organismen..
IngOehman skrev:Jag har även träffat på mera extrema effekter, som t ex element som har
dimensionerats således att man drabbas av ett fenomen i surrounden som
kallas creasing. Det skapar ett inte alldeles lustigt distorsionsfenomen. Och
jag har stött på element på vilka detta fenomen helt upphör efter några
hundra timmars bruk.
IngOehman skrev:Du grafpro har ju fått rätt så många exempel på saker som påverkas av in-
körningen, men du har så vitt jag har sett inte bemött någon av dem kon-
kret, utan bara yttrat misstroende.
jansch skrev:Det är INGEN MYT att ”de lärda” tidigare trodde att jorden var platt, inte nog med det, det fanns andra geometriska former också som jorden kunde tänkas ha.
(För mej är ”de lärda” ett samlingsbegrepp bredare än ”kyrkans män”)
jansch skrev:IngOehman skrev:Ingen har någon börda att bevisa sin tro. En trosfråga är just det, och trosfrågor behöver inte bevisas. Man vet ju vad man tror. Så det behövs inga bevis.
Både den som säger att de tror att gud finns och den som säger att de inte tror att god finns berättar om sin religiösa tro.
Jag hänger nog inte med i logiken.
jansch skrev:Frågan var om gud (gudar) FINNS eller inte, inte om man TROR på att en gud(flera gudar) finns eller inte.
jansch skrev:Något som alltid fascinerats av är VEM som har "bevisbördan" när det gäller förmodade myter. En religiös som säger att gud finns eller en ateist som säger motsatsen....t.ex.
jansch skrev:Tycker man som kristen att det är en myt att det skulle finnas fler gudar? Är bibeln helt ute och cyklar när den påpekar problemet med flera gudar...alltså det går inte att tolka som ”tro inte att det finns andra gudar”?
jansch skrev:För mej är den intressantaste frågan: ”Kan både ateisten och den troende ha rätt?” Alltså, det FINNS en gud/gudar men det FINNS INGEN gud/gudar.....och därför finns ingen myt.
jansch skrev:För världsfreden vore ju bra om det fanns en gud, flera gudar och ingen gud samtidigt.
jansch skrev:För övrigt är myt alltid en tro (något man tror/tro på/tror sig veta) annars hade det inte varit en myt.
jansch skrev:Slutligen:
Ett kallt konstaterande - min ljudanläggning är och låter som bäst när det är blåsigt och gråkallt ute och det doftar nybryggt kaffe......... Funderar på om kaffemaskinen har positiv inverkan på högtalarkablarna eller om den kalla uteluften kyler ner talspolarna.
IngOehman skrev:Det är ytterst tveksamt om någon som gjort det, någonsin i historien trott
att jorden är platt. När skulle dessa märkliga "lärda" ha levt? Redan för ett
par tusen år sedan gjorde man goda uppskattningar av jordens omkrets,
närmare bestämt var det väl Eratosthenes som beräknade jordens omkrets
till 4600 - 3936 mil (olika uppgifter finns) redan för omkring 2250 år sedan.
petersteindl skrev:Distorsionsmätningen var med svept sinus från djupaste bas till några kHz. Hur lång tid som behövs för inspelning innan man lyssningsbedömer vet jag inte, men åtminstone 1 minut behövs innan man skall mäta harmonisk distorsion. Det finns ju IM också och det kanske behöver längre tid.
grafpro skrev:Jag är nog av den enkla uppfattningen att påståenden som det inte framförs några konkreta stöd för alls, inte ens en rimlig teori, är mycket lite trovärdiga.
grafpro skrev:Jag har själv gjort blindtester på både mig själv och andra med en 2x6W T-amp mot stora och dyra apparater med nollresultat.
grafpro skrev:Jag har själv gjort blindtester på både mig själv och andra med en 2x6W T-amp mot stora och dyra apparater med nollresultat. Det är också de helt entydiga resultaten av andra A/B- och ABX-tester.
sportbilsentusiasten skrev:grafpro
Några korta kommentarer
1.grafpro skrev:Jag är nog av den enkla uppfattningen att påståenden som det inte framförs några konkreta stöd för alls, inte ens en rimlig teori, är mycket lite trovärdiga.
Att bortse från observationer och dess konsekvenser innan de "kan bevisas" är en märklig syn på kunskap enl mig.
Finns flera fysikalista fenomen som det ännu inte kan förklaras.
DÄREMOT kan man trots det...tillämpa fenomenen praktiskt.
Ju med man lär sig, destå mer ödmjuk blir man när man inser att mänskligheten har MASSOR kvar att förstå/förklara.
Finns en mängd oförklarliga fenomen som för många ansetts "omöjliga" som senare, med ökad kunskap, visat sig vara riktiga.
2.
När det gäller kunskap vs förmåga att förklara så finns det ingen koppling mellan djup kunskap och förmåga att pedagogiskt återge det de faktiskt kan - det borde du väl veta?
Syns tydligt på universiteten! Ja överallt faktiskt.
Men det kanske är lättare att attackera motståndarens kunskap och person - än att bemöta argumenten...
3.grafpro skrev:Jag har själv gjort blindtester på både mig själv och andra med en 2x6W T-amp mot stora och dyra apparater med nollresultat.
Jaha, du kritiserar andra (se ditt quote ovan) för att framföra påståenden utan konkreta stöd - så upp till bevis, redogör för testerna och hur de gick till.![]()
Är ju enkellt att ha en setup som minimerar skillnader, alt ha en setup som överdriver/skapar skillnader...
När det gäller sakfrågan anser jag att det finns hörbara skillnader på förstärkare och att inspelning av HIFI-system är en realitet.
Men att debatera bevis hit o dit är inte intressant, då jag inte har någon ambition att påtvinga någon annan min uppfattning.
Andra får tycka som de vill.
grafpro skrev:Kul att denna tråd nu är en av de mest lästa på länge. De övriga mest lästa trådarna handlar också om mätningar och om blindtester - det är uppenbart intressanta saker!
Här kan vi nog konstatera att myten om inspelning av högtalarelement har blivit ännu mer misstänkt som varande myt. Inget särskilt (utom lägre fs) har förklarats eller påvisats, särskilt inget som skulle kunna få ett inspelat element att låta bättre.
IngOehman skrev:...Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
grafpro skrev:Här kan vi nog konstatera att myten om inspelning av högtalarelement har blivit ännu mer misstänkt som varande myt. Inget särskilt (utom lägre fs) har förklarats eller påvisats, särskilt inget som skulle kunna få ett inspelat element att låta bättre.
hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
Varför försöka ersätta den? Du har väl inte drabbats av audiofilus neurosa?
steveo1234 skrev:grafpro skrev:Kul att denna tråd nu är en av de mest lästa på länge. De övriga mest lästa trådarna handlar också om mätningar och om blindtester - det är uppenbart intressanta saker!
Här kan vi nog konstatera att myten om inspelning av högtalarelement har blivit ännu mer misstänkt som varande myt. Inget särskilt (utom lägre fs) har förklarats eller påvisats, särskilt inget som skulle kunna få ett inspelat element att låta bättre.
Fast.. Vänta nu. Om vi utgår från att Fs ändras med inspelning och vi sen tidigare att ett elements Fs påverkar ljudkurvan (db som funktion av amplitud) och vi också vet att örat hör skillnader som är mindre än den skillnaden vi kan mäta. Varför skulle vi då inte kunna vara överens om att ett inspelat elemtent åtminstonde låter annorlunda mot ett som inte är det? Om detta annorlunda är bättre eller sämre kanske vi kan ignorera ett litet tag?
Laila skrev:steveo1234 skrev:grafpro skrev:Kul att denna tråd nu är en av de mest lästa på länge. De övriga mest lästa trådarna handlar också om mätningar och om blindtester - det är uppenbart intressanta saker!
Fast.. Vänta nu. Om vi utgår från att Fs ändras med inspelning och vi sen tidigare att ett elements Fs påverkar ljudkurvan (db som funktion av amplitud) och vi också vet att örat hör skillnader som är mindre än den skillnaden vi kan mäta. Varför skulle vi då inte kunna vara överens om att ett inspelat elemtent åtminstonde låter annorlunda mot ett som inte är det? Om detta annorlunda är bättre eller sämre kanske vi kan ignorera ett litet tag?
Vet vi verkligen det . . . typ(det av mig fetade)?
steveo1234 skrev:Laila skrev:steveo1234 skrev:grafpro skrev:Kul att denna tråd nu är en av de mest lästa på länge. De övriga mest lästa trådarna handlar också om mätningar och om blindtester - det är uppenbart intressanta saker!
Vet vi verkligen det . . . typ(det av mig fetade)?
Om Fs halveras så kan det mycket väl motsvara nästan 3db vid vissa frekvenser. Det är definitivt över hörbarhetsgränsen.
hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
Nejdå, det handlar bara om att den inte kan spela Bluray, och därför vill
jag ha en bluray-spelare som kan ersätta 668, men hittills har jakten på
en sådan varit utan framgång.
Vh, iö
IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
Vh, iö
Prova Oppo 105![]()
Jag har en sådan. Vi kan koppla in den hos dig om du vill.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Bästa exemplet på myt hittills!
En lika bra myt är dock att hemmabioförstärkare alltid är sämre än stereo-
förstärkare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Bästa exemplet på myt hittills!
förstärkare.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bästa exemplet på myt hittills!
förstärkare.
En minst lika bra myt är väl att en bioförstärkare är bättre än en motsvarande stereoförstärkare?
/ B
Vh, iö
förstärkare.
En minst lika bra myt är väl att en bioförstärkare är bättre än en motsvarande stereoförstärkare?
/ B
förstärkare.
/ B
adzer skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bästa exemplet på myt hittills!
förstärkare.
Det kan den absolut vara så vad är myten?
Bill50x skrev:adzer skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bästa exemplet på myt hittills!
förstärkare.
Det kan den absolut vara så vad är myten?
Visst kan det vara så. Men inte alltid, eller generellt. Därav myten, eftersom många verkar tycka att en bioreceiver, nästan oavsett vad det är för någon, är bättre än 2-kanalare i motsvarande prisklass.
/ B
IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Jag säger inte att det inte finns någon som tycker så, bara att jag
inte sett det och är nyfiken på saken, särskilt med tanke på att du
skriver att MÅNGA verkar tycka så. Då blir jag förstås nyfiken när
jag inte sett någon uttrycka något dylikt.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Du har ett selektivt minne IÖMen det kanske jag också har...
I vilket fall som helst har jag tidigare här på forumet, åtskilliga gånger, läst just att eftersom bioreceivrar tillverkas i så mycket större upplagor kan de vara bättre i samma prisklass som motsvarande 2-kanalare. Jag har till och med för mig att du faktiskt har hävdat något sådant, men visst kan jag minnas fel. En åsikt som fö många ställde sig bakom. Och bioreceivrar rekommenderas ju ganska ofta som drivning. Inte minst till dina högtalare. Var det inte någon äldre Denon-receiver som var så populär men där senare varianter av samma modell var sämre?
Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
I alla fall ser jag det som en myt att bioreceivrar generellt är bättre än sina 2-kanaliga motsvarigheter.
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
I vilket fall som helst har jag tidigare här på forumet, åtskilliga gånger, läst just att eftersom bioreceivrar tillverkas i så mycket större upplagor kan de vara bättre i samma prisklass som motsvarande 2-kanalare. Jag har till och med för mig att du faktiskt har hävdat något sådant, men visst kan jag minnas fel. En åsikt som fö många ställde sig bakom. Och bioreceivrar rekommenderas ju ganska ofta som drivning. Inte minst till dina högtalare. Var det inte någon äldre Denon-receiver som var så populär men där senare varianter av samma modell var sämre?
Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
I alla fall ser jag det som en myt att bioreceivrar generellt är bättre än sina 2-kanaliga motsvarigheter.
/ B
Jag kommer väl ihåg sådana resonemang:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 972#534972
petersteindl skrev:paa skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
/ B
IngOehman skrev:PS. Att jag inte hittat någon stereoförstärkare som kan mäta sig med de bästa 5.1-förstärkarna för i runda tal 5000:-, använd som stereoförstärkare, betyder sjävklart inte att det inte kan finnas någon.
paa skrev:Bill50x skrev:Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Vh, iö
grafpro skrev:Jag ska genast slösa bort ännu mer pengar på att prova element genom att köpa ett helt jungfruligt och noga se vad som händer den allra första minuten. Återkommer med mätresultat.
Nattlorden skrev:grafpro skrev:Jag ska genast slösa bort ännu mer pengar på att prova element genom att köpa ett helt jungfruligt och noga se vad som händer den allra första minuten. Återkommer med mätresultat.
Hur tänker du göra för att få tag på ett som du är garanterad att den minuten redan inte är körd?
grafpro skrev:Nattlorden skrev:grafpro skrev:Jag ska genast slösa bort ännu mer pengar på att prova element genom att köpa ett helt jungfruligt och noga se vad som händer den allra första minuten. Återkommer med mätresultat.
Hur tänker du göra för att få tag på ett som du är garanterad att den minuten redan inte är körd?
Nej, det vet man förstås inte. Det är nog rentav troligt att alla element genomgår en snabb test som sista moment i tillverkningen. Då är de alltså redan "inspelade"! Men det ska ändå bli intressant att se.
Om man spekulerar på lösan grund så skulle väl rimligen en dramatisk effekt på en enda minut inte kunna vara mekanisk, utan sannolikt ha med magnetfältet att göra.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Har du något exempel på någon som tycker så?
Du har ett selektivt minne IÖ![]()
Bill50x skrev:Men det kanske jag också har...
Bill50x skrev:I vilket fall som helst har jag tidigare här på forumet, åtskilliga gånger, läst just att eftersom bioreceivrar tillverkas i så mycket större upplagor kan de vara bättre i samma prisklass som motsvarande 2-kanalare.
Bill50x skrev:Jag har till och med för mig att du faktiskt har hävdat något sådant, men visst kan jag minnas fel. En åsikt som fö många ställde sig bakom.
Bill50x skrev:Och bioreceivrar rekommenderas ju ganska ofta som drivning. Inte minst till dina högtalare. Var det inte någon äldre Denon-receiver som var så populär men där senare varianter av samma modell var sämre?
Bill50x skrev:Att hitta dessa diskussioner måste nog vara svårt även för paa och jag tänker inte ens försöka
IngOehman skrev:Att hitta en dålig hemmabioförstärkare torde inte vara svårt, och givet
att jag inte tror något har svårt att inse det, så är det du skriver ju
bara tokerier.
sprudel skrev:Hur svårt kan det vara? Det är väl bara att säga: Oj då ,det hade jag glömt!
Vi är alla människor, och vi ändrar åsikter allteftersom vi lär oss mer, och vi glömmer!
Frossa inte i detta nu, please.
Flint skrev:Men sprudlan, det kommer inte att hända det du säger är så lätt. Har aldrig hänt tidigare att den du syftar på har gett efter i en sån där diskussion.
bensnake skrev:Flint skrev:Men sprudlan, det kommer inte att hända det du säger är så lätt. Har aldrig hänt tidigare att den du syftar på har gett efter i en sån där diskussion.
Just nu talar tystnaden, i alla fall...
Flint skrev:bensnake skrev:Flint skrev:Men sprudlan, det kommer inte att hända det du säger är så lätt. Har aldrig hänt tidigare att den du syftar på har gett efter i en sån där diskussion.
Just nu talar tystnaden, i alla fall...
Det har med dagsljuset att göra.
Flint skrev:Vi ska nog inte utveckla det där så mycket längre.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Att hitta en dålig hemmabioförstärkare torde inte vara svårt, och givet
att jag inte tror något har svårt att inse det, så är det du skriver ju
bara tokerier.
Alltså, nu har jag läst ditt inlägg ett antal gånger men blir inte riktigt klok på vad det är du vill ha sagt.
Är det ok med ett par följdfrågor för att räta ut frågetecknen?
bensnake skrev:Jag ställer dem likväl.
1. Är du av uppfattningen att hemmabioreceivrar oftast är bättre som stereoförstärkare än just renodlade stereoförstärkare, givet samma prisspann?
bensnake skrev:Eller är du av uppfattningen att stereoförstärkare oftast är bättre som just stereoförstärkare än hemmabioreceivrar drivna i tvåkanal, givet samma prisspann?
bensnake skrev:Eller menar du att stereoförstärkare och hemmabioreceivrar generellt (oftast men att undantag givetvis finns) presterar lika bra i tvåkanal givet samma prisspann?
bensnake skrev:Som "bättre" åsyftas "bättre återgivare". Jag vill ha svar som utgår från DINA erfarenheter och inte som gör anspråk på att vara objektiva sanningar (det kanske är samma sak iofs...).
bensnake skrev:2. Du skriver "...jämfört med de bästa hemmabioförstärkarna". Kan du ge några exempel på DÅLIGA hemmabioreceivrar i prisläget, säg 5000 kr, eftersom det var det du själv hänvisade till i paas länkade tråd?
bensnake skrev:Vad är det i sådana fall som är dåligt med dem? Mätbara prestanda? Ljudmässiga tillkortakommanden? På vilket/vilka sätt, i förekommande fall? Och hur har du kommit fram till det?
bensnake skrev:Flint skrev:Vi ska nog inte utveckla det där så mycket längre.
Du har nog rätt. Icke desto mindre är jag nyfiken på att få svar. Men det kommer nog vad det lider...
IngOehman skrev:Sådana lösningar drabbar ju ofta drivimpedansen till hörlurarna.
Och att definiera kvalitet som "frånvaron av integrerade operations-
förstärkare" är lika klokt som att räkna en stor prislapp som kvalitet.
Ingen av dessa saker är direkt översättbara till prestanda.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, det är jag inte. Snarare är det nog min erfarenhet att stereo-
förstärkare i snitt är bättre, men långt ifrån så mycket bättre som
man skulle kunna tro givet vad de sparat in på att inte behöva ha
en radiodel, en massa dekordrar, rums-eq, fem ytterligare slutsteg,
bildbehandlingskretsar...
"..."
2. Något som är riktigt men, som trots det inte irriterar dig och får dig
att vilja vara otrevlig, t ex genom vända och vrida det jag skrivit för att
få det att verka dumt, löjeväckande eller arrogant.
Jag har märkt att det är svårt att lyckas med punkt 2 när jag skriver
något som du läser. Vi får se om det blir som vanligt även denna gång.
Vh, iö
bensnake skrev:IngOehman skrev:Nej, det är jag inte. Snarare är det nog min erfarenhet att stereo-
förstärkare i snitt är bättre, men långt ifrån så mycket bättre som
man skulle kunna tro givet vad de sparat in på att inte behöva ha
en radiodel, en massa dekordrar, rums-eq, fem ytterligare slutsteg,
bildbehandlingskretsar...
"..."
2. Något som är riktigt men, som trots det inte irriterar dig och får dig
att vilja vara otrevlig, t ex genom vända och vrida det jag skrivit för att
få det att verka dumt, löjeväckande eller arrogant.
Jag har märkt att det är svårt att lyckas med punkt 2 när jag skriver
något som du läser. Vi får se om det blir som vanligt även denna gång.
Vh, iö
Det är ibland svårt att avgöra om något bara är en myt utan grund eller om det faktiskt ligger en del sanning bakom. Skulle man kunna sammanfatta det så här, på't ungefär (enligt vad jag tycker mig kunna läsa ut av det du skriver)?
Stereoförstärkare är i genomsnitt bättre jämfört med hemmabioreceivrar drivna i tvåkanal, givet samma prisspann.
bensnake skrev:Eller omvänt:
Hemmabioreceivrar är i genomsnitt sämre när det kommer till ren tvåkanalsdrivning än renodlade stereoförstärkare, givet samma prisspann.
bensnake skrev:MEN!
Mot de bästa hemmabioreceivrarna på marknaden har stereoförstärkare, oavsett vilken (åtminstone ingen du testat), inget att hämta, givet samma prisspann.
bensnake skrev:När det gäller det du skriver i det sista av citaten jag använt, är det inte min ambition att försöka få det du skriver att verka dumt, löjeväckande eller arrogant.
bensnake skrev:Stundtals tycker jag dock att du lyckas ganska bra med detta själv. Långa analogier om tidsmaskiner och dylikt, där sammanhangen väl får anses som så pass krystade att de väcker ett löjets skimmer över det du egentligen försöker säga, gör att man ibland undrar vad inläggen ska tjäna till.
bensnake skrev:Däremot tycker jag att det är viktigt att visa att det finns två sidor av ett mynt och att "etablerade åsikter" av "etablerade medlemmar" i detta forum ibland tenderar att lägga sordin på stämningen i vissa trådar. Att då "utmana" lite, som jag väl stundtals gör, ska du inte ta som ett kriterium för att jag försöker "sätta dit dig", snarare bör det ses som ett uttryck för ett "röra om i grytan"-förfarande.
bensnake skrev:Fysiska lagar och objektiva fakta ifrågasätter jag aldrig. Inom denna hobby tycker jag dock att det är viktigt att kunna diskutera utifrån dessa och hur man förhåller sig till dem är i allra högsta grad någonting subjektivt.
paa skrev:Jag menar att det finns flera som framhållit att massmarknaden för AV-receivers drivit ner priserna väldigt långt, och att den krympande marknaden för stereo hifi har drivit upp prisnivån för sådana produkter så att dom har svårt att priskonkurrera.
Att det finns ett antal sådana inlägg är ju lätt att kontrollera med sökfunktionen.
paa skrev:Jag menar att det finns flera som framhållit att massmarknaden för AV-receivers drivit ner priserna väldigt långt, och att den krympande marknaden för stereo hifi har drivit upp prisnivån för sådana produkter så att dom har svårt att priskonkurrera.
paa skrev:Att det finns ett antal sådana inlägg är ju lätt att kontrollera med sökfunktionen.
paa skrev:Men jag har dock inte sett att någon av dessa hävdat att alla AV-receivrar skulle vara bättre än alla tvåkanalsförstärkare för samma pengar.
Objektivisten skrev:paa skrev:Jag menar att det finns flera som framhållit att massmarknaden för AV-receivers drivit ner priserna väldigt långt, och att den krympande marknaden för stereo hifi har drivit upp prisnivån för sådana produkter så att dom har svårt att priskonkurrera.
Att det finns ett antal sådana inlägg är ju lätt att kontrollera med sökfunktionen.
Rätta mig gärna om jag har fel. Men marknaden för klassiska AV-receivers 'world wide' har väl fallit konstant sen ca 2005.
IngOehman skrev:Om du hade visat en annan attityd så hade jag trott dig. Men när du bara
ser ut att se på dina påhopp och hur de träffar och gör någon illa som en
triumf, är det svårt att tro dig. Har inte sett dig kvittera reaktionen på dina
inlägg positivt en enda gång. Men jag kan förstås ha missat något du skrivit.
Nog tusan kan man provocera fram intressanta frågeställningar utan att vara
otrevlig. Titta på Strmbrg, som väl aldrig skrivit ett otrevligt ord.
IngOehman skrev:V.S.B...
/iö
xeizo skrev:IngOehman skrev:Sådana lösningar drabbar ju ofta drivimpedansen till hörlurarna.
Och att definiera kvalitet som "frånvaron av integrerade operations-
förstärkare" är lika klokt som att räkna en stor prislapp som kvalitet.
Ingen av dessa saker är direkt översättbara till prestanda.
Vh, iö
Inte i detta fall, hörlursutgången är speccad till 8 Ohm vilket är mer än adekvat för de flesta hörlurar. Sen om det finns OP-baserade lösningar som är exakt lika bra är en intressant möjlighet, men det KÄNNS inte lika bra. Vilket är den del av den här hobbyn
(jag tänker bla på de som konstruerat diskreta OP och lött fast på kretskort där det skulle suttit integrerade OP, ser dråpligt ut och är förmodligen meningslöst men det är ändå SÅ rätt)
edit. det finns andra saker än frånvaron av OP som skiljer(mot hemmabioreceivrar) som val av ringkärnetrafo istället för vanlig trafo, som dubbel-mono konstruktion från in till utgång, som val av Elna-kondingar instället för Luxon eller något annat billigt, att komponenterna inte sitter hopträngda med varandra i ett komponent-virrvarr, osv osv tillsammans skulle det kunna bidra till ett mer transparent ljud, i vilket fall ökar förutsättningarna när känsligheten för störningar minskar i varje del
IngOehman skrev:Att det bara var en tidsfråga innan du beter dig som skit igen.
Men jag uppskattade den korta stund då jag i min enfald trodde
du ställde en uppriktigt menad fråga, en som inte bara var ett
upplägg för att kunna skriva tarvligheter igen.
Röra runt i grytan, pyttsan...
Vh, iö
Laila skrev:Fortsatt semantisk gymnastik lär inte leda till något vettigt . . . eller vad tror du . . .?
bensnake skrev:IngOehman skrev:...jag uppskattade den korta stund då jag i min enfald trodde
Vh, iö
Mina frågor är alltid uppriktigt ställda. Vad du än tror.
Jag noterar att din avoga inställning till det jag skriver tog sin början i samma veva som det kom till min kännedom att du figurerat under dubbla nicks och jag i ett par inlägg i någon tråd ifrågasatte detta förfarande.
Det vore tråkigt om händelserna har något samband.
IngOehman skrev:Har du INGENTING att säga som har med sakfrågan att göra?
KarlXII skrev:Visst är det trevligt med en nykter inställning till hifihobbyn, men överdriven skepticism är inte heller bra egentligen.
KarlXII skrev:Klart det finns skillnader på förstärkare. Inte på alla, men på väldigt många relativt varandra. Hittar man inte dessa med sin testmetod, då använder man fel testmetod.
KarlXII skrev:Att sätta upp ett A/B blindtest kan många gånger vara att famla i mörkret.
KarlXII skrev:Nyckeln till att hitta små skillnader tror jag ligger i att dels använda rätt material och dels att kunna switcha testobjekten fort.
KarlXII skrev:LTS F/E-lyssnar blint, och de hittar skillnader på nästan alla förstärkare de provar. Det räckte faktiskt med att använda 2-ch:s enkla switch på vårt vintagestärkartest för att skillnader tydligt skulle framgå. Där körde vi blint förresten, i meningen att vi inte visste vilken apparat som var inkopplad.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Har du INGENTING att säga som har med sakfrågan att göra?
Jo.
Det är en myt att IngOehman använt fler än ett nick på faktiskt.se
Jag tar Leila på orden. Detta leder inte till något gott.
IngOehman skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:...jag uppskattade den korta stund då jag i min enfald trodde
Vh, iö
Jag noterar att din avoga inställning till det jag skriver tog sin början i samma veva som det kom till min kännedom att du figurerat under dubbla nicks och jag i ett par inlägg i någon tråd ifrågasatte detta förfarande.
Ännu mera tarvligheter och lögner.Jag har INTE skrivit under flera
nick samtidigt.
Har du INGENTING att säga som har med sakfrågan att göra?
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:...jag uppskattade den korta stund då jag i min enfald trodde
Vh, iö
Ännu mera tarvligheter och lögner.Jag har INTE skrivit under flera
nick samtidigt.
Har du INGENTING att säga som har med sakfrågan att göra?
Vh, iö
Var står det i bensnakes inlägg att bensnake skrivit att du skrivit under flera nick samtidigt? Du har skrivit under fler än ett nick och enligt admin/moderatorer i strid mot stadgarna på Faktiskt. Vid ett tillfälle hade du semester och tog ett nytt nick under den tiden.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Ännu mera tarvligheter och lögner.Jag har INTE skrivit under flera
nick samtidigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster