Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till. . .typ.
DQ-20 skrev:Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till. . .typ.
Ja, det gjorde jag. Det finns även en version med två transformatorer under namnet AirPower. Problemet är bara att man måste tjacka upp sig på en trafo... Kondingar och motstånd är ju mycket billigare och så har man ju lite av detta i lådan under sängen...
Det lustiga med Naim Armageddon och dess kloner är att det i princip bara är en 400 VA trafo, ett motstånd och en kondensator. Helst skulle jag vilja ha en trimbar krets där man bara vrider på en trimpot för minimala vibrationer. När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.
/DQ-20
Flint skrev:Hur kommer det sig att trafon har så hög effekt? Motorn drar väl knappt en watt eller nåt.
Naqref skrev:DQ-20 skrev:Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till. . .typ.
Ja, det gjorde jag. Det finns även en version med två transformatorer under namnet AirPower. Problemet är bara att man måste tjacka upp sig på en trafo... Kondingar och motstånd är ju mycket billigare och så har man ju lite av detta i lådan under sängen...
Det lustiga med Naim Armageddon och dess kloner är att det i princip bara är en 400 VA trafo, ett motstånd och en kondensator. Helst skulle jag vilja ha en trimbar krets där man bara vrider på en trimpot för minimala vibrationer. När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.
/DQ-20
Du skulle kunna göra två saker.
1. Skippa kondingen och öka värdet på motståndet. Då får du hålla reda på rotationsriktningen själv och dra igång spelaren likt en Nottingham.
2. Ha en tvålägesbrytare då du har kondingen och 10k-motståndet inkopplade vid start och sedan gå över till hur det är i punkt ett. Eller så kan man göra en extern lite krets som har en tidsfunktion som sköter det hela.
För stora motorer så används nämligen bara startlindingen för att få rätt rotationsriktning under starten. Sedan kopplas den bort.
DQ-20 skrev: När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.
/DQ-20
Kaha skrev:DQ-20 skrev: När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.
/DQ-20
Om den vibrerar så mycket så skulle jag gissa att det är motorn som är boven.
Hur höll du motorn? I samma position som skivspelaren, eller lutad på sidan?
Är det något spel i motoraxeln? Framför allt i sidled. Axeln kan röra sig en hel del i sin egen riktning.
Ett bra sätt att tysta ner en airpax/impex/etc motor är annars att montera ett lager på motorns undersidan, mot motoraxeln. Egentligen är motorn inte konstruerad för att sitta som i en skivspelare och behöver ett lager där.
Ett bra exempel är http://srm-tech.co.uk/shop/article_MTB2/Turntable-Motor-Thrust-Bearing.html
Frågan är om motorns remskiva snurrar jämnare när motorn sitter fastskruvad i något, eller när den hänger i gummiringen och skakar?DQ-20 skrev:Kaha skrev:DQ-20 skrev: När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.
/DQ-20
Om den vibrerar så mycket så skulle jag gissa att det är motorn som är boven.
Hur höll du motorn? I samma position som skivspelaren, eller lutad på sidan?
Är det något spel i motoraxeln? Framför allt i sidled. Axeln kan röra sig en hel del i sin egen riktning.
Ett bra sätt att tysta ner en airpax/impex/etc motor är annars att montera ett lager på motorns undersidan, mot motoraxeln. Egentligen är motorn inte konstruerad för att sitta som i en skivspelare och behöver ett lager där.
Ett bra exempel är http://srm-tech.co.uk/shop/article_MTB2/Turntable-Motor-Thrust-Bearing.html
Ett "thrust bearing" tror jag att jag kommer att DIY:a för 25 spänn. Linn har haft det länge och Rega har det numera på de flesta modellerna. Men jag tror inte att vibrationerna kommer från lagringarna utan drivningen. Det är när man lägger den stumt som det märks, både när den ligger lite snett på sidan och rakt. När den hänger i sin O-ring märks ingenting.
/DQ-20
Thomas_A skrev:Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.
https://dl.dropbox.com/u/110627476/pcas011_cct_diag.pdf
DQ-20 skrev:Svängningar i nätfrekvensen och eventuella övertoner verkar vara "the least of our worries". Men det är bara min arbetshypotes.
DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.
Jättetack för schemat!
Jag hade ingen aning om att det fanns en så ambitiös drivenhet till Axis. Att klona den ser jag som uteslutet - 320 V i matningen! Det verkar som man driver båda faserna aktivt och det är ju elegant. Men jag är ändå skeptisk till fördelarna jämfört med en passiv lösning OM man kan lösa själva "drivningen", dvs. kopplingen till motorn. Svängningar i nätfrekvensen och eventuella övertoner verkar vara "the least of our worries". Men det är bara min arbetshypotes.
/DQ-20
Kaha skrev:DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.
Jättetack för schemat!
Jag hade ingen aning om att det fanns en så ambitiös drivenhet till Axis. Att klona den ser jag som uteslutet - 320 V i matningen! Det verkar som man driver båda faserna aktivt och det är ju elegant. Men jag är ändå skeptisk till fördelarna jämfört med en passiv lösning OM man kan lösa själva "drivningen", dvs. kopplingen till motorn. Svängningar i nätfrekvensen och eventuella övertoner verkar vara "the least of our worries". Men det är bara min arbetshypotes.
/DQ-20
Jag tycker mest att Axisens styrning ser galen ut...
Lite som om de hade för mycket whisky i lunchmatsalen den dagen.
Nätfrekvensen kan väl variera +- 2% om inte jag missminner mig (men väldigt långsamt).
Går det att höra skillnad om en orkester är stämd mot A på 440Hz eller om den är stämd mot ett A på 448Hz?
Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till. . .typ.
Thomas_A skrev:Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till. . .typ.
Fast den ska ju vara "under" detta helst. Dvs dra igång tallriken förhand a la Nottingham, eller gå ett steg till, dynamisk justering beroende på last.
Thomas_A skrev:Kaha skrev:DQ-20 skrev:Thomas_A skrev:Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.
Jättetack för schemat!
/DQ-20
Jag tycker mest att Axisens styrning ser galen ut...
Lite som om de hade för mycket whisky i lunchmatsalen den dagen.
Nätfrekvensen kan väl variera +- 2% om inte jag missminner mig (men väldigt långsamt).
Går det att höra skillnad om en orkester är stämd mot A på 440Hz eller om den är stämd mot ett A på 448Hz?
Tycka får man ju.![]()
Poängen med styrningen är att motorn ska vara så svag som möjligt i förhållande till tallrikens moment. Men styrningen är mer komplex än så, har jag förstått det, men längre än så har jag inte kommit i mina undersökningar.
T
Kaha skrev:Ja, som sagt. Det finns två sätt att minska vibrationerna i en airpax/impex etc. motor med en befintlig motorstyrning. Den första är att sänka spänningen och den andra är ta bort en fasen.
Jag har inte heller satt mig in i Linns schema för Axisen, men om de försöker göra något annat än de två nämnda åtgärderna så är det knasigt. Om det bara är de två, så har de valt ett extrem svårt sätt att göra det på.
Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?
Kaha skrev:Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?
Bill50x skrev:Almen skrev:Kan inte titeln rättas, jag har börjat sova dåligt på nätterna.
Jaså, grabben sover inte på nätterna längre...
/ B
Kaha skrev:
Ja, som sagt. Det finns två sätt att minska vibrationerna i en airpax/impex etc. motor med en befintlig motorstyrning. Den första är att sänka spänningen och den andra är ta bort en fasen.
Jag har inte heller satt mig in i Linns schema för Axisen, men om de försöker göra något annat än de två nämnda åtgärderna så är det knasigt. Om det bara är de två, så har de valt ett extrem svårt sätt att göra det på.
Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara rden andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?
Almen skrev:Kan inte titeln rättas, jag har börjat sova dåligt på nätterna.
DQ-20 skrev:Kaha skrev:Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?
Men vad är det som du tycker är konstigt? Är det kretsen eller schemat som sådant?
Undrar,
DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster