Styrning av synkronmotorer i skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Styrning av synkronmotorer i skivspelare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-11 21:39

Jag har fått för mig att väcka liv min gamla Rega som legat i träda sedan ett motstånd brunnit i strömförsörjning. Detta är tydligen ett vanligt fel eftersom Rega senare gick över till att använda en kondensator för att sänka spänningen till motorn. Linn använde redan från början en helt kondensatorbaserad lösning till LP12:an någon gång i tidernas begynnelse. För några år sedan släppte Rega ytterligare en variant för motorstyrningen som tydligen minskade vibrationerna så pass att man kunde fästa motorn direkt i plinten - tidigare versioner hade motorn upphängd i gummiband. Senaste inkarnationen av Rega har en 24 volts motor istället för originalets 110 volt. Detta har med all sannolikhet gjorts för att underlätta konstruktionen av en extern motorstyrning. Allt nog och medan.

Eftersom flera skivspelartillverkare har använt liknande synkronmotorer från Phillips/Airpax/Premotec/Allied Motion så finns det flera lösningar på hur drivningen skall ske om man väljer att inte använda en lösning med separat signalgenerator. Naim använde en jättetransformator i sin Armageddon tillsammans med en kondensator för att åstadkomma lämplig fasskillnad mellan polerna. Lustigt nog använde också Linn Valhalla en väldigt enkel lösning för att åtstadkomma fasförskjutningen trots att de använder en separat signalgenerator. I Linn FAQ:et på Vinyl Engine finns några versioner till, både med motstånd och kondensatorer men också med dubbla transformatorer. Gemensamt är att de alla är olika! Mängden varianter är helt enkelt förbluffande, eftersom det i princip handlar om samma motor. Frågan är, finns det någon som vet något? På riktigt alltså. Med tanke på hur motorns vibrerar på en gammal Rega Planar förstår man att det finns rum för förbättring.

En lustig parentes är att skivspelartillverkarna verkar har varit mer intresserade av generera snygga sinusar är att arbeta med själva drivningen av motorns poler. Man genererar bara en fas och låter fasförskjutningen ske passivt.

Ännu än lustig parentes är att en av de mest "avancerade" varianterna är en DIY som bygger på en mp3-spelare och en liten stereoförstärkare: genom att i datorn framställa två fasförskjutna sinusar som man spelar in och låter varje kanal driva var sin fas på en 24 volts motor kan man fritt reglera varvtal, spänning och fasförskjutning.

Ja, just, det ja. Frågan var: är det någon som vet något? Eller ännu hellre, är det någon som har en OPTIMAL lösning på hur man driver en 110 V/250rpm motor för skivspelare på bästa sätt utan att det kostar en förmögenhet.

Eller har paa redan någon länk färdig?

Undrar,

DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2013-02-15 15:02, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-11 22:01

Svar: Nej.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-02-11 23:05

Grundprincipen är att motorn drivs med 2 110V sinusvågor, där den ena är förskjuten 90 grader.

Den allra enklaste motorstyrningen består av ett motstånd (för att sänka spänningen till 110 V) och en kondensator för att förskjuta en fas 90 grader.
Fasförskjutningen blir faktiskt ganska exakt.

Det finns en hel del varianter på denna passiva generering av de två signalerna till motorn. Man kan använda transformatorer etc.

Huvudproblemet med passiva strömförsörjningar är att de förlitar sig mycket på kvaliteten på nätspänningen. Dels varierar frekvensen och spänningen i nätet och eftersom det inte finns något filter så kommer annat nätskräp direkt till motorn.

En annan möjlighet är att man tar in nätspänningen gör om den till likström och låter sedan någon genererad signalkälla (ofta digitalt genererad) göra om likspänningen till växelspänning igen.

På så vis blir man oberoende av nätets frekvens och andra störningar.

I denna grupp med aktiva motorstyrningar finns det två undergrupper, de med en förstärkare och de med två förstärkare.

De med en förstärkare genererar en växelström signal som man sedan fastförskjuts med en kondensator. Till exempel Linn Valhalla som bara har en hastighet och Manticore MB5 som både har 33 och 45 RPM.

De med två förstärkare generera två fasförskjutna sinusvågor som sedan förstärks av var sin förstärkarkrets till 110V. Exempel är Linn Lingo och Manticore MB6.

Det finns en hel del trick för att få ner vibrationerna i motorn (särskilt vanligt i de aktiva motorstyrningarna).

Man kan sänka spänningen till under 110V, antingen hela tiden, eller sänker man den efter start. Man kan också ta bort den ena fasen också det antingen hela tiden (men då måste man snurra igång tallriken manuellt) eller efter ett tag då skivtallriken börjat snurra). Min egen Manticore MB6 kör på två faser på 33 rpm men bara på en fas på 45 rpm (man startar alltid på 33 rpm, sedan kan man byta till 45 rpm).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-11 23:38

Det är väl så jag har förstått det, även om jag tycker att rädslan för drift direkt från nätet verkar något överdriven. Men hur GÖÖR man, när det gäller att justera rätt fasvinkel OCH spänning. Närmast till hands ligger att klona Regas senaste, eventuellt med en trimpot.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-02-12 00:13

Den första frågan tycker jag är om det räcker med en hastighet (dvs byta mellan 33 och 45 rpm genom att flytta en rem) eller om du vill ha möjlighet till två hastigheter ifrån motorstyrningen.

Om det räcker med en, så skulle jag nog prova den enklaste med ett motstånd och en konding. Man skulle kunna experimentera med en switch som kan slå av ena fasen när tallriken är igång och även med en pot som man kan trimma spänningen med.

Vill man ha två hastigheter måste man ha en egen signalgenerator, antingen tar men en oscillator, klockar ner den, fasförskjuter digital och filtrerar ner de två fyrkantsvågorna till sinus. Annars finns det ju enkla enkrets datorer idag som kan generera sinus eller sinusliknande utsignaler. Då kan man också labba lite med sänkta spänningar och ta bort en fas.

Att justera rätt fasvinkel tror inte jag är jättekritiskt, men i det passiva fallet (och en krets aktivt) så borde man ju kunna prova att justera kapacitansen på fasförskjutningskondensatorn . I det aktiva fallet borde det ju gå att justera signalgeneratorn lite grann.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-12 13:27

Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till :oops: . . .typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-12 13:55

Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till :oops: . . .typ.

Ja, det gjorde jag. Det finns även en version med två transformatorer under namnet AirPower. Problemet är bara att man måste tjacka upp sig på en trafo... Kondingar och motstånd är ju mycket billigare och så har man ju lite av detta i lådan under sängen...

Det lustiga med Naim Armageddon och dess kloner är att det i princip bara är en 400 VA trafo, ett motstånd och en kondensator. Helst skulle jag vilja ha en trimbar krets där man bara vrider på en trimpot för minimala vibrationer. När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 14:03

Hur kommer det sig att trafon har så hög effekt? Motorn drar väl knappt en watt eller nåt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-12 15:11

Gissar att en stor trafo isolerar å "kondenserar" bättre mot
störningar på nätet . . . typ, kanske ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-12 15:18

DQ-20 skrev:
Laila skrev:Den här kan kanke vara enkel att prova. Man kan med fördel hålla motorn i handen för att "känna in" lägsta vibration när man justerar spänningen. . . har jag hört, men detta kände du naturligtvis redan till :oops: . . .typ.

Ja, det gjorde jag. Det finns även en version med två transformatorer under namnet AirPower. Problemet är bara att man måste tjacka upp sig på en trafo... Kondingar och motstånd är ju mycket billigare och så har man ju lite av detta i lådan under sängen...

Det lustiga med Naim Armageddon och dess kloner är att det i princip bara är en 400 VA trafo, ett motstånd och en kondensator. Helst skulle jag vilja ha en trimbar krets där man bara vrider på en trimpot för minimala vibrationer. När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.

/DQ-20

Du skulle kunna göra två saker.

1. Skippa kondingen och öka värdet på motståndet. Då får du hålla reda på rotationsriktningen själv och dra igång spelaren likt en Nottingham.

2. Ha en tvålägesbrytare då du har kondingen och 10k-motståndet inkopplade vid start och sedan gå över till hur det är i punkt ett. Eller så kan man göra en extern lite krets som har en tidsfunktion som sköter det hela.

För stora motorer så används nämligen bara startlindingen för att få rätt rotationsriktning under starten. Sedan kopplas den bort.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-12 17:49

Flint skrev:Hur kommer det sig att trafon har så hög effekt? Motorn drar väl knappt en watt eller nåt.

Mest hifimystik skulle jag tro. Det är liksom Naims grej att köra med överdimensionerade nätdelar.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-12 17:49

Naqref skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Du skulle kunna göra två saker.

1. Skippa kondingen och öka värdet på motståndet. Då får du hålla reda på rotationsriktningen själv och dra igång spelaren likt en Nottingham.

2. Ha en tvålägesbrytare då du har kondingen och 10k-motståndet inkopplade vid start och sedan gå över till hur det är i punkt ett. Eller så kan man göra en extern lite krets som har en tidsfunktion som sköter det hela.

För stora motorer så används nämligen bara startlindingen för att få rätt rotationsriktning under starten. Sedan kopplas den bort.

Ett handfast tips! Det tackar vi för!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-02-12 20:21

DQ-20 skrev: När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.

/DQ-20

Om den vibrerar så mycket så skulle jag gissa att det är motorn som är boven.

Hur höll du motorn? I samma position som skivspelaren, eller lutad på sidan?

Är det något spel i motoraxeln? Framför allt i sidled. Axeln kan röra sig en hel del i sin egen riktning.

Ett bra sätt att tysta ner en airpax/impex/etc motor är annars att montera ett lager på motorns undersidan, mot motoraxeln. Egentligen är motorn inte konstruerad för att sitta som i en skivspelare och behöver ett lager där.
Ett bra exempel är http://srm-tech.co.uk/shop/article_MTB2/Turntable-Motor-Thrust-Bearing.html

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-12 21:49

Kaha skrev:
DQ-20 skrev: När jag har min ligga Regamotor i handen med den gamla drivkretsen (10 kOhm + 0,22μF) så vibrar den som bara den. Det finns ingen chans i världen att jag skulle montera den direkt i plinten. Eventuella problem som skulle uppstå för att man litar på nätfrekvensen verkar var små jämfört med de mekaniska problem som kvarstår i en del skivspelare.

/DQ-20

Är det något spel i motoraxeln? Framför allt i sidled. Axeln kan röra sig en hel del i sin egen riktning.

Ett bra sätt att tysta ner en airpax/impex/etc motor är annars att montera ett lager på motorns undersidan, mot motoraxeln. Egentligen är motorn inte konstruerad för att sitta som i en skivspelare och behöver ett lager där.
Ett bra exempel är http://srm-tech.co.uk/shop/article_MTB2/Turntable-Motor-Thrust-Bearing.html

Ett "thrust bearing" tror jag att jag kommer att DIY:a för 25 spänn. Linn har haft det länge och Rega har det numera på de flesta modellerna. Men jag tror inte att vibrationerna kommer från lagringarna utan drivningen. Det är när man lägger den stumt som det märks, både när den ligger lite snett på sidan och rakt. När den hänger i sin O-ring märks ingenting.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-13 00:01

DQ-20 skrev:
Kaha skrev:

/DQ-20

Ett "thrust bearing" tror jag att jag kommer att DIY:a för 25 spänn. Linn har haft det länge och Rega har det numera på de flesta modellerna. Men jag tror inte att vibrationerna kommer från lagringarna utan drivningen. Det är när man lägger den stumt som det märks, både när den ligger lite snett på sidan och rakt. När den hänger i sin O-ring märks ingenting.

/DQ-20
Frågan är om motorns remskiva snurrar jämnare när motorn sitter fastskruvad i något, eller när den hänger i gummiringen och skakar?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-13 08:28

Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.

https://dl.dropbox.com/u/110627476/pcas011_cct_diag.pdf
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-13 12:08

Thomas_A skrev:Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.

Jättetack för schemat!

Jag hade ingen aning om att det fanns en så ambitiös drivenhet till Axis. Att klona den ser jag som uteslutet - 320 V i matningen! Det verkar som man driver båda faserna aktivt och det är ju elegant. Men jag är ändå skeptisk till fördelarna jämfört med en passiv lösning OM man kan lösa själva "drivningen", dvs. kopplingen till motorn. Svängningar i nätfrekvensen och eventuella övertoner verkar vara "the least of our worries". Men det är bara min arbetshypotes.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 12:16

DQ-20 skrev:Svängningar i nätfrekvensen och eventuella övertoner verkar vara "the least of our worries". Men det är bara min arbetshypotes.

Instämmer. Troligen mest ett uppgraderingsargument. Som att använda en 400VA trafo när det går åt max säg 5VA, för att det verkar tungt och trovärdigt.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-02-13 19:23

DQ-20 skrev:
Thomas_A skrev:Finns schema på Linn Axis som skulle kunna kopieras. Dock har ingen kunnat förklara hur den fungerar till 100 %. Vore intressant med en analys av detta schema.

Jättetack för schemat!

Jag hade ingen aning om att det fanns en så ambitiös drivenhet till Axis. Att klona den ser jag som uteslutet - 320 V i matningen! Det verkar som man driver båda faserna aktivt och det är ju elegant. Men jag är ändå skeptisk till fördelarna jämfört med en passiv lösning OM man kan lösa själva "drivningen", dvs. kopplingen till motorn. Svängningar i nätfrekvensen och eventuella övertoner verkar vara "the least of our worries". Men det är bara min arbetshypotes.

/DQ-20

Jag tycker mest att Axisens styrning ser galen ut...
Lite som om de hade för mycket whisky i lunchmatsalen den dagen.

Nätfrekvensen kan väl variera +- 2% om inte jag missminner mig (men väldigt långsamt).
Går det att höra skillnad om en orkester är stämd mot A på 440Hz eller om den är stämd mot ett A på 448Hz?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-13 21:02

Kaha skrev:
DQ-20 skrev:

Jättetack för schemat!

/DQ-20

Nätfrekvensen kan väl variera +- 2% om inte jag missminner mig (men väldigt långsamt).
Går det att höra skillnad om en orkester är stämd mot A på 440Hz eller om den är stämd mot ett A på 448Hz?

Tycka får man ju. :D

Poängen med styrningen är att motorn ska vara så svag som möjligt i förhållande till tallrikens moment. Men styrningen är mer komplex än så, har jag förstått det, men längre än så har jag inte kommit i mina undersökningar.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-14 00:42

Fast den ska ju vara "under" detta helst. Dvs dra igång tallriken förhand a la Nottingham, eller gå ett steg till, dynamisk justering beroende på last.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-14 12:08

Thomas_A skrev:

Fast den ska ju vara "under" detta helst. Dvs dra igång tallriken förhand a la Nottingham, eller gå ett steg till, dynamisk justering beroende på last.

Visst kan man välan dra igång tallriken för hand(eller göra som beskrivet i länken med en omkopplare alt. timer-krets). Själv har jag inget problem med det manuella tillvägagångssättet . . . typ.

Att däremot ha någon sorts dynamisk justering* beroende på last**, på en remdriven spelare, verkar att mest vara en Kalli-Anka-lösning på ett nästan "ickeproblem" om skivtallriksmassan är tillräckligt stor, gissar jag(om det nu inte bara är starten man vill fixa?). :oops: :wink:

*Av spänningen och/eller frekvensen

**Är det olika "stylus drag" som antas utgöra den varierande last som man vill kompensera/justera för(om det inte är uppstarten som avses)?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-02-15 01:27

Thomas_A skrev:
Kaha skrev:
DQ-20 skrev:

Jättetack för schemat!

/DQ-20

Tycka får man ju. :D

Poängen med styrningen är att motorn ska vara så svag som möjligt i förhållande till tallrikens moment. Men styrningen är mer komplex än så, har jag förstått det, men längre än så har jag inte kommit i mina undersökningar.

T

Ja, som sagt. Det finns två sätt att minska vibrationerna i en airpax/impex etc. motor med en befintlig motorstyrning. Den första är att sänka spänningen och den andra är ta bort en fasen.

Jag har inte heller satt mig in i Linns schema för Axisen, men om de försöker göra något annat än de två nämnda åtgärderna så är det knasigt. Om det bara är de två, så har de valt ett extrem svårt sätt att göra det på.

Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-15 09:58

Kaha skrev:Ja, som sagt. Det finns två sätt att minska vibrationerna i en airpax/impex etc. motor med en befintlig motorstyrning. Den första är att sänka spänningen och den andra är ta bort en fasen.

Jag har inte heller satt mig in i Linns schema för Axisen, men om de försöker göra något annat än de två nämnda åtgärderna så är det knasigt. Om det bara är de två, så har de valt ett extrem svårt sätt att göra det på.

Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?

Det har väl skett en del utveckling hos Linn, ingen som hittat schema på Lingo 1 & 2? Dessa klarar ju båda såväl 33 som 45 varv. Starten är relativt snabb och de låter absolut bättre än tex Valhalla.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-15 11:05

Kaha skrev:Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?

Men vad är det som du tycker är konstigt? Är det kretsen eller schemat som sådant?

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-15 11:58

Kan inte titeln rättas, jag har börjat sova dåligt på nätterna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-15 12:07

Almen skrev:Kan inte titeln rättas, jag har börjat sova dåligt på nätterna.

Jaså, grabben sover inte på nätterna längre... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-15 12:20

Bill50x skrev:

Jaså, grabben sover inte på nätterna längre... ;-)

/ B

Jodå. :) Men stavfel i Tekniksektionen, du vet... :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-15 13:27

Kaha skrev:
Ja, som sagt. Det finns två sätt att minska vibrationerna i en airpax/impex etc. motor med en befintlig motorstyrning. Den första är att sänka spänningen och den andra är ta bort en fasen.

Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara rden andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?

Jag tror det även finns mycket att göra med svängningsdämpare och massiva motorplintar. Till bilmotorer har man utvecklat nya sorters svängningsdämpare i svänghjulen, t.ex. det borde gå att skala ner.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-15 15:03

Sov gott. :D

/DQ-20,001
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-16 01:50

DQ-20 skrev:
Kaha skrev:Axisens motorstyrning var Linns först försök med en motorstyrning som både klarade 33 och 45 rpm (och bara den andra efter den väldigt enkla Valhallan), så konstigheterna kanske bara berodde på oerfarenhet?

Men vad är det som du tycker är konstigt? Är det kretsen eller schemat som sådant?

Undrar,

DQ-20

Så länge ingen förklarat hur den fungerar så är det svårt att ha någon åsikt om några konstigheter, IMO.

Thomas

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-16 02:06

Att inte någon(?) här på forumet förstår* hur det fungerar . . . är välan en konstighet i sig . . . :wink:

*/eller vill förklara ?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-16 13:09

Jag tror bara att det inte är speciellt intressant för många att förstå den. Någon har sagt att den stänger av sig av och till under drift, men det kan jag inte förstå. Möjligt att en fas stänger av sig? Att trimpotten för hastighet finns på en av faserna torde innebära att den använder sig av en fas under drift?

Att spänningen sjunker och går från 115V till 36 V efter uppstart är uppmätt. Huruvida den också reglerar fas, ex initialt går på båda och sedan går ner på en eller växlar mellan en-två-fas (med någon lastavkännare) vet jag inte. Men det är en hypotes.

Thomas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-17 01:32

Tack. :) Zzzzzzzzz...

Återgå till Teknikforum