Moderator: Redaktörer
Tack för svaret! Det var vad jag trodde. Jag är mycket medveten om vilka problem som finns med metallmembran, tror jag iaf.IngOehman skrev:Klart mindre! Typiskt i varje fall.
Men de har ju andra problem som måste hanteras.
Vh, Ing. Öhman
d_anders skrev:Fast är det inte konstigt att de går sönder när det står att de ska klara 225W när de delas med 12dB/okt vid 2.8 kHz?
Hur går det egentligen sönder, inte kan xmech på +- 1.5 mm överstigas vid 1200 Hz?
...jag ibland har uppmärksammat en viss parameter som har en liten "knäpp på kurvan", det är frågan om en väldigt liten skillnad men det går att se den elektriskt...
Kraniet skrev:finns det nån anledning till varför alla mätningar görs i småsignalnivå? det är rätt puckat att testa grejjorna med mindre effekt än de kommer använda.
allt är ju utgått från småsignal när alla vet att mycket ändras vid större effektnivåer. Lite underligt kan tyckas..
Svante skrev:Kraniet skrev:finns det nån anledning till varför alla mätningar görs i småsignalnivå? det är rätt puckat att testa grejjorna med mindre effekt än de kommer använda.
allt är ju utgått från småsignal när alla vet att mycket ändras vid större effektnivåer. Lite underligt kan tyckas..
Nja, alla mätningar görs väl inte vid småsignalnivå. Speciellt inte distmätningar, det verkar ju bara dumt. Att mäta tonkurva vid små signaler kan däremot vara vettigt. Tonkurvan kan ju förväntas vara konstant vid olika låga nivåer och mäter man den så har man täckt in en stor del av högtalarens arbetsområde. Det finns effekter som påverkar tonkurvans utseende vid högre nivåer, som överstyrning av basreflexporten eller uppvärmning av talspolen, men de är liksom andra ordningens effekter. Därför bör de kurvorna presenteras i andra hand, de säger inte så mycket utan de första kurvorna.
Småsignalbeteende är fö ett begrepp som används flitigt av ingenjörer. Ofta underlättar det förståelsen av ett system om man begränsar sig till små signaler. När man väl förstått småsignalbeteendet kan man gå vidare till storsignalbeteendet och förstå det bättre (än utan förståelsen för småsignalbeteendet) Kruxet är väl att man ibland inte orkar ta det andra steget fullt ut.
markih skrev:Svante! Hårklyverier? Vad sägs om Zener(diod)-dist? Duger det?
lilltroll skrev:Jag tänker direkt på lavingenombrott.
Ett vedertaget begrepp inom halvledare om jag inte minns feltfel!?
Då ligger inte lavindist. så långt bort.
Med risk för att vara ute på hal is.
Bara spänningen är tillräckligt hög så går lavinen!?
lilltroll skrev:Svante skrev:Edit: eller, ve och fasa, var det lavingenombrott man pratade om med zenerdioder? isf har jag ju helt fel.
Jag tror att det gäller just zenerdioder
IngOehman skrev:1. Kan det vara detta som gör att många hävdar att rörwatt är mycket kapablare än transistorwatt? Alltså att de blir det! Eftersom distorsionskarakteristiken möjliggör så mycket kraftigare överstyrning, utan att fördärva musiken hörbart.
2. Kan det rent av vara just friheten från lavindistorsion som MÖJLIGGÖR för rör-diggarna kan överstyra och därmed få den "rikare" klangen från en tämligen olinjärt arbetande oemotkopplad single end-rörförstärkare? Ett normalt transistorsteg erbjuder int den sortens förvrängning oavsett spelnivå.
3. Vad är en "sund balans" mellan normala distorsionsmekanismer och lavindistorsionsmekanismer? Är det så att lavindistorsionströsklarna helst skall ligga över den nivå där vanliga distorsionen är tvåsiffrig? Är exempelvis mjukklippning (som gifter ihop de tu en smula) en bra grej, eller är det dumheter eftersom "man ju aldrig skall överstyra en effektförstärkare"?
IngOehman skrev:Jasså.
Jag brukar säga att det är bättre med en förstärkare som färgar rimligt lite, än en som färgar orimligt mycket.
MKo skrev:Rörförstärkare brukar normalt vara begränsade till väldigt låga ordningens övertonsdistortion vilket örat tål ofantligt mycket mer av än högre ordningars övertoner normalt sett mera återfunnen i från en SS* förstärkare förhållandevis.
Dvs. det ger mera "kropp" (full bodied) åt t.ex många musikinstrumenten som i sig är full av övertoner som mycket väl kan vara av högre ordning och därmed maskerar låga ordningens distortion från en SE rör förstärkare vilket ger ett fylligare ljud som tycks låta "högre" och/eller man kan dra på mera med förstärkaren utan att örat rynkar på "näsan" s.a.s..![]()
Förövrigt när, förutom vid klippning, kan en SS* förstärkare ge lavindistortion, om det nu existerar för sådana?
Ja, ungefär så här tycker o tänker jag i.a.f. för att uttrycka det ödmjukt.![]()
mvh Michael
*Solid State -> halvledar komponent bestyckad förstärkare.
MKo skrev:Rörförstärkare brukar normalt vara begränsade till väldigt låga ordningens övertonsdistortion vilket örat tål ofantligt mycket mer av än högre ordningars övertoner normalt sett mera återfunnen i från en SS* förstärkare förhållandevis.
Dvs. det ger mera "kropp" (full bodied) åt t.ex många musikinstrumenten som i sig är full av övertoner som mycket väl kan vara av högre ordning och därmed maskerar låga ordningens distortion från en SE rör förstärkare vilket ger ett fylligare ljud som tycks låta "högre" och/eller man kan dra på mera med förstärkaren utan att örat rynkar på "näsan" s.a.s..
MKo skrev:Förövrigt när, förutom vid klippning, kan en SS* förstärkare ge lavindistortion, om det nu existerar för sådana?
så verkar dom också vara hårt styrda av marknaden, inte alla användare/audiophiler vet ju inte hur det närmaste till oförfalskat återgivande audio produkter skall låta, lockas av den "varmare" och mera attraherande distortionen precis som ett barn får ett direkt tycke för första gången det smakar på socker.Ibland undrar jag om det kan vara så är hyggligt många av high end-apparaterna svängs ihop av folk med mera entusiasm än kunskap#?
Jo jag resonerar ungefär likadant när det gäller upphängningen. Att jag nämnde det var mera som en närmare liknelse än till förstärkare mm vad det kan handla om för mekanismer.Men ok, det du nämde, speciellt angående yttre upphängningen lät ju som en passande grej, men hur pass vanligt är det problemet, det måste vara riktigt klantiga konstruktioner som släppts ut på marknaden om vi ska vara praktiska, eller!?
Men så säger ju IÖ också att det är vanligt förekommande på många ellement o att det inträffar redan vid 10-20 Watt, så kanske inte yttre upphängningen är det mest förekommna problemet.

Kraniet skrev:THD-mätningen funkar ju inte alls till att visa fenomen som lavindist. Så frågan är väl snarare vad(vilka) är en bra testsignal?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster