Finns det kablar som kan tillföra ett par ohm på ca 2 m kabellängd?
Om en sådan finns, vad ger den för bieffekter i övrigt?
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Ahh! Värmen blir en liten biprodukttänkte inte på det
.
Fast effektmotstånd funkar nog inte då det ska palla ett par hundra watt.
Det handlar om 4st 8 ohms midbasar per kanal med ett par seriespolar. Så jag landar runt 2,3 ohm. Steget som ska driva det är ett Lab IP900, så det kanske går bra ändå?
nadifierad skrev:Jag håller på att trimma ljudet i min datorhörna, och kommer då att behöva få lite mera resistans för ena slutsteget att jobba med.
Finns det kablar som kan tillföra ett par ohm på ca 2 m kabellängd?
Om en sådan finns, vad ger den för bieffekter i övrigt?
nadifierad skrev:Ahh! Värmen blir en liten biprodukttänkte inte på det
.
Det handlar om 4st 8 ohms midbasar per kanal med ett par seriespolar. Så jag landar runt 2,3 ohm. Steget som ska driva det är ett Lab IP900, så det kanske går bra ändå?
Edit: Jag måste paralellkoppla då de ska jobba i par i ett 2,5 vägs system.
Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Ahh! Värmen blir en liten biprodukttänkte inte på det
.
Edit: Jag måste paralellkoppla då de ska jobba i par i ett 2,5 vägs system.
Du får seriekoppla dem och köra mono. Eller skaffa ett par till.
PerStromgren skrev:Har du byggt om lådorna, eller är de 2,3 ohm i original?
nadifierad skrev:Det blir knivigt att seriekoppla dem då de ska spela olika delar av frekvensspektrat.
Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Det blir knivigt att seriekoppla dem då de ska spela olika delar av frekvensspektrat.
Nä - hela högtalaren!
tvett skrev:De två nedre i serie, och de två övre i serie, det är 2x16, men i parallell blir det 8 ohm, undantaget det filter du sätter på respektive par?
---+------------+
| |
| |
| |
| |
mid mid
| |
| |
| |
| |
| |
+------------+-----------
| | |
| | |
| | |
Woof Woof -----
| | -----
| | |
| | |
| | |
---+------------+-----------nadifierad skrev:Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Det blir knivigt att seriekoppla dem då de ska spela olika delar av frekvensspektrat.
Nä - hela högtalaren!
Que?
Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Det blir knivigt att seriekoppla dem då de ska spela olika delar av frekvensspektrat.
Nä - hela högtalaren!
Que?
Förstärkarens + till ena högtalaren, förstärkarens - till andra högtalaren och så koppla ihop högtalarna med varandra. Så har du bägge i serie och kan spela mono med högre impedans.
Vill du ha stereo, så får du fixa fram två högtalare till.
darkg skrev:nadifierad skrev:högtalarna kommer att vara dimensionerade för att överrösta slutstegsfläktarna
Aha, då behöver du nog ordentligt med kraft, ett fläktkylt slutsteg kanske rent av.
darkg skrev:nadifierad skrev:högtalarna kommer att vara dimensionerade för att överrösta slutstegsfläktarna
Aha, då behöver du nog ordentligt med kraft, ett fläktkylt slutsteg kanske rent av.
nadifierad skrev:De fyra basarna är på 8 ohm styck, och de kommer att jobba tillsammans under ca 1khz. Över 1khz så jobbar endast de två 6,5" innan diskanten tar över.
Jag kunde seriekopplat paren och fått 2x16 ohm, men det vill jag helst inte.
Edit: sedan kommer det att sitta en seriespole på varje baspar vilket bidrar med lite ytterligare resistans.
Hela klabbet kommer sedan att delas med ett aktivt 2-vägsfilter och diskanterna drivas av ett litet NAD-steg.
IngOehman skrev:Jamen om du kopplar sådär så blir det ju inte 2*16 ohm (=32 ohm) om du
hade bytt till seriekoppling av först 8-tummarna och sedan 6,5-tummarna.
Det blir 16/2 ohm (=8 ohm).
Att ha både aktivt och passivt filter för båda elementen verkar också lite
udda. Varför tar du inte bort den lilla spolen helt och låter det aktiva filtret
styra LP-funktionen helt?
För övrigt är det rätt svårt att få ett 2,5-vägssystem prestera optimalt om
man blandar element av olika storlekar. I synnerhet om de skall dela kavi-
tet, men även annars.
Eller kanske bättre fråga: Vad är grunden till att konstruktionen ser ut som
den gör?
Vh, iö
Emanuelgbg skrev:Har inte KOVE något bra slusteg som fixar dina 2 Ohm?
tvett skrev:Blir de passiva filtren ohanterliga om basarna är seriekopplade för varje filter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster