Sen har jag även stått i nights dövtunnel
Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Jag läste på någon sida att världens tystaste rum blockerar över 99 procent av allt ljud.
jansch skrev:Zartok - det kanske låter tokigt med -9dB men 0dB i detta fall relaterar till den referens man har valt dvs 0dB = 0,02 mPa (milliPascal) SPL (SoundPressure Level) och ska motsvara hörseltröskeln vid 1kHz
Annat exempel - En mikrofon som t.ex. 13,2mV/Pa har då minus -37.6dB känslighet relaterat till 1Volt/Pa.
Att man inte orkar vistas i ett frifältsrum är väl rent psykologiskt.
- Först hör du din andning och det låter som du har fått lungpaj. En utandning via näsan är som ett skumt brus som inte verkar komma från näsan utan exakt från mitten av huvudet.
- Du får klart stresspåslag och börjar tänka på andningen.
- Sedan hör du pulsen som oxå är mitt i huvudet men du känner den oxå i öronen.
- Inget bra...Pulsen stiger och blodtrycket ökar - Det dunkar mer.
- Nu hör du oxå suset från blodet. det känns som det kommer från öronen men det låter mitt i huvudet.
- nu är du illa ute. Hela kroppen säger att nåt är fel - puls på 120..
- Du står på ett hårt spänt nät som vajar lätt upp och ner för stressen gör att du rör dej......har du yrsel eller gungar nätet?
- Du lyfter blicken och 8 meter längre bort ser du dörren med de spetsiga dämpkilarna. Den står på glänt så du ser ljuset från kontrollrummet. Tänk om nån skjuter igen den.....
- fullkomligt ologiskt att nån skulle låsa dörren men ändå.. Du provar att skrika (ett kraftigt HALLÅ för du vill ju inte visa att du är rädd....eller hur?)
- Den enda som hör dej är du själv, som en nålspets mitt i huvudet...och för några sekunder har du åtminstone överröstat blodets susning i öronen.
Du tar några snabba steg över nätet, gungar till i otakt och håller på att förlora balansen, trycker upp dörren och säger lättsamt "grabbar ska vi ta en paus och fika" medan kallsvetten klibbar T-shirt:en mot ryggen.....
Man vänjer sig dock, efter en arbetsmånad eller så. Fast mer än en halvtimme i stöten tröttar.
Chopha skrev:Låter förjäkligt!
Har läst lite om dylika rum och skulle väldigt gärna uppleva hur det känns att vistas i ett. Har fått för mig att SR har ett här i Stockholm, stämmer det?
phon skrev:Det är minst lika läskigt där inne som att vara utomhus när det är helt tyst, det klarar man inte 45 minuter utan att vara van vid att vara ute.
PerStromgren skrev:zartok skrev:Jag läste på någon sida att världens tystaste rum blockerar över 99 procent av allt ljud.
Jag undrar vad de menar med det. Dämpning till 1% av ljudtrycket innebär dämpning med 20dB...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster