Plasering av delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Parden

Plasering av delningsfilter

Inläggav Parden » 2005-03-01 21:02

Håller på med ett litet ljudexpriment här hemma (ej avsätt för återgivning av inspelad musik i den mening att det reprodusera exakt vad som finns på skivan.)

Jag vet att man ska sätta delningsfiltret rakt bakom baselementet
pga magnetfält som annars "krockar".
Jag tänker plasera filter på insidan av baffeln under elementet.
(detta pga att filter och terminal sitter ihop och för att komma åt terminalbläcken så måste jag ju göra i hål i lådan. Jag vill ha sidan med elementet mot väggen och den motsatta sidan ska vara helt ren, altstå inga terminalhål.)

Kommer detta:

1. Påverka ljudet hörbart?

2. Skada elementet eller delningsfiltret?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-01 22:02

Det är första gången jag har hört att man bör placera delningsfiltret rakt bakom baselementet. Vad ska det spela för roll? Så länge de är inuti lådan så utsätts de ju för ungefär samma ljudtryck. Och det går ju att placera filtret längre ifrån talspolarna om man är orolig för oönskad koppling mellan spolarnas magnetfält.

Användarvisningsbild
Parden

Inläggav Parden » 2005-03-01 22:09

Det har va jag vet inget med ljudtrycket att göra utan med magnetfälten. de gå inte i varandra på samma sätt om filtret sitter
rakt bakom elementmagneten.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-01 22:25

Parden skrev:Det har va jag vet inget med ljudtrycket att göra utan med magnetfälten. de gå inte i varandra på samma sätt om filtret sitter
rakt bakom elementmagneten.
Du tänker att polstycket blir som en slags avskärming för talspolens magnetflöde? Sätter man delningsfiltret tillräckligt långt ifrån säg >4cm ifrån talspolen (även utan avskärming så är magnetfältet så svagt att det inte kommer att påverka. Det avtar väldigt snabbt map avståndet.

Ett annat knep är att vinkla spolarna så att deras magnetfält är vinkelrätt orienterat gentemot varandra, men det är mest poäng med detta när spolarna sitter nära varandra i ett delningsfilter.

Återgå till Teknikforum