Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:Hej, om man vill öka en högtalares känslighet, finns det något som gör att det inte går att erhålla exakt samma överföringsfunktion på en bashögtalare med två seriekopplade baselement om man ändrar till parallellkoppling?
Kravet att elementen måste vara matchade finns väl oavsett serie- eller paralellkoppling?DQ-20 skrev:single_malt skrev:Hej, om man vill öka en högtalares känslighet, finns det något som gör att det inte går att erhålla exakt samma överföringsfunktion på en bashögtalare med två seriekopplade baselement om man ändrar till parallellkoppling?
Jag tror det där har varit uppe "en passant". Skälet som jag förstår det är att för att lösningarna skall vara "exakt samma" förutom känsligheten så måste också elementen vara "exakt" samma. Om elementen är "exakt lika" kommer också spänningen fördela sig "exakt lika" över elementen. Så är det aldrig men om man läser DIY och medlemstrådar verkar det som om många kan leva med felen i utbyte mot att man slipper extra slutsteg. Detta verkar i sin tur vara en konsekvens av att de flesta riktigt "håriga" baselement nuförtiden har en nominell impedans på 4 ohm, vilket i princip kräver en kanal per element om man inte seriekopplar.
/DQ-20
single_malt skrev:Jag startade tråden efter en undran apropå en tråd som Komorok startade där det eftersöks billiga slutsteg som lämnar effekter i 10000-klassen i 8 ohm. Tänkte att det kanske vore lättare och billigare att åstadkomma önskvärd effekt genom att göra en liten omkoppling för att ändra impedansen i högalaren i såna fall
single_malt skrev:Hej, om man vill öka en högtalares känslighet, finns det något som gör att det inte går att erhålla exakt samma överföringsfunktion på en bashögtalare med två seriekopplade baselement om man ändrar till parallellkoppling?
Flint skrev:Kan aldrig tänka mig att serie eller parallellkoppling skulle kunna påverka annat än belastningen för förstärkaren som driver dom. Ev. olikheter mellan elementen som rickard pratar om tas väl ut och/eller blandas likadant i båda fallen förutsatt att elementen också är likadant placerade i båda fallen. Jag anser att parallell/serie är en belstningsfråga för förstärkaren och ev. inblandade passiva filter.
Richard skrev:Flint skrev:Kan aldrig tänka mig att serie eller parallellkoppling skulle kunna påverka annat än belastningen för förstärkaren som driver dom. Ev. olikheter mellan elementen som rickard pratar om tas väl ut och/eller blandas likadant i båda fallen förutsatt att elementen också är likadant placerade i båda fallen. Jag anser att parallell/serie är en belstningsfråga för förstärkaren och ev. inblandade passiva filter.
En förstärkare som levererar 100 watt med två seriekopplade subbasar ( 2 4- ohmare ) ger ju kanske uppemot 3-400 watt om dessa är parallellkopplade och slutsteget klarar belastningen i 2 ohm. Här är en skillnad som är objektiv.

Flint skrev:Om man förutsätter att nätdelen är 100% förlustfri och inte tappar spänning så kan man se det så här. För att få ut 199W i fyra ohm från/mot 100W i åtta ohm behöver förstärkaren ha en dämpfaktor på 397.5. Men det finns ingen sån nätdel så beräkningen blir bara hypotetisk.
tvett skrev:Hur vanligt är det att märka ner 8ohm-effekten för att framstå bättre genom "dubbling" ?
Flint skrev:Om man förutsätter att nätdelen är 100% förlustfri och inte tappar spänning så kan man se det så här. För att få ut 199W i fyra ohm från/mot 100W i åtta ohm behöver förstärkaren ha en dämpfaktor på 397.5. Men det finns ingen sån nätdel så beräkningen blir bara hypotetisk.
Richard skrev:Flint skrev:Om man förutsätter att nätdelen är 100% förlustfri och inte tappar spänning så kan man se det så här. För att få ut 199W i fyra ohm från/mot 100W i åtta ohm behöver förstärkaren ha en dämpfaktor på 397.5. Men det finns ingen sån nätdel så beräkningen blir bara hypotetisk.
Intressant !
IngOehman skrev:...
<snip>
...
PS. Det är dock teoretiskt möjligt att konstruera ett slutsteg som levererar
till och med mer än den dubbla effekten när impedansen halveras, men jag
känner inte till att det finns några sådana konstruktioner, annat än förstås
i mitt huvud.
single_malt skrev:Kravet att elementen måste vara matchade finns väl oavsett serie- eller parallellkoppling?
Flint skrev:IngOehman skrev:Jag kan konstruera en på några minuter. Men kanske har du rätt i att jag
aldrig kommer att göra det.
Vh, iö
Du kan inte konstruera något som är 100% felfritt eller förlustfritt.
IngOehman skrev:Oavsett vilket så finns det faktiskt poänger att vinna på att inte bara göra en
sådan enkel nätdel med negativ utimpedans (vilket är hur lätt som helst att
åstadkomma) utan att skapa en nätdel som är både switchad och trackande
och vars matningsspänning styrs av en valfri kombination av insignal och ut-
strömmen. (Den senare ger negativ utimpedans.)
En sådan kan man dimensionera väldigt fritt och se till så att verkningsgraden
för förstärkaren stiger påtagligt - samtidigt som förstärkaren kan lastas mycket hårt utan att förlora spänning.
adzer skrev:Att ha kunskapen att komma på lösningar som du inte kunde tänkta dig är inte att fuska.
Utan fördefinierade regler och/eller tillvägagångssätt så kan man per definition inte fuska.
OBS. jag säger inte på något sätt att Ingvar alltid har rätt, men i detta fall hade han uppenbarligen en lösning för att stödja sitt påstående.
Flint skrev:adzer skrev:Att ha kunskapen att komma på lösningar som du inte kunde tänkta dig är inte att fuska.
Utan fördefinierade regler och/eller tillvägagångssätt så kan man per definition inte fuska.
OBS. jag säger inte på något sätt att Ingvar alltid har rätt, men i detta fall hade han uppenbarligen en lösning för att stödja sitt påstående.
Ingvar har inte kommit på tekniken med inerterat ri. Den fanns innan han ens var född. Han vill bara låta som om han har uppfunnit och förstått allt. Förkortat fulretorik. Vad ni går på är förstås upp till er själva. Det har ni förstås rätt till.
Flint skrev:Det är du som antyder att "han har en lösning". Lösningen har funnits länge.
adzer skrev:Flint skrev:Det är du som antyder att "han har en lösning". Lösningen har funnits länge.
Ok vad i den meningen får dig att tro att han måste ha kommit på lösningen själv bara för att han har kännedom om den?
Flint skrev:adzer skrev:Flint skrev:Det är du som antyder att "han har en lösning". Lösningen har funnits länge.
Ok vad i den meningen får dig att tro att han måste ha kommit på lösningen själv bara för att han har kännedom om den?
Hans sätt att uttrycka sig. Du gick säkert på det.
adzer skrev:Flint skrev:adzer skrev:Flint skrev:Det är du som antyder att "han har en lösning". Lösningen har funnits länge.
Hans sätt att uttrycka sig. Du gick säkert på det.
Nej det gjorde jag inte. Jag förstod precis att Ingvar hade kunskapen om något. Att han skulle kommit på det själv antyddes ingenstans.
Nu sysslar du själv med fulretorik.
Flint skrev:Så får du tolka det om du vill. Jag försöker bara motivera min åsikt på ett så ärligt sätt som möjligt och jag beklagar om det sättet inte passar dig.
Det var Flint som skrev:En exakt dubblering kräver exakt noll ri i både slutsteg och nätdel och dom prylarna finns definitivt inte och kommer aldrig att finnas.
IngOehman svarade när han skrev:Jag kan konstruera en på några minuter. Men kanske har du rätt i att jag aldrig kommer att göra det.
Flint kommenterade det när han skrev:Du kan inte konstruera något som är 100% felfritt eller förlustfritt.
DQ-20 skrev:Just nu håller du på att försvara ditt utsaga som att man man inte kan konstruera något som är 100% felfritt eller förlustfritt, som är sant per definition./DQ-20
Flint skrev:DQ-20 skrev:Just nu håller du på att försvara ditt utsaga som att man man inte kan konstruera något som är 100% felfritt eller förlustfritt, som är sant per definition./DQ-20
Vilket jag också skrev i början av bråket, både förlustfri och felfri. Ingvar svarade med att fråga vad jag menade med "felfri". Sen var det igång. Länk. Men nu vet du. En tvångsstyrd nätdel kan tyckas vara felfri på papperet men den är inte förlustfri för det för även styrningen har sina förluster som ska räknas in.
Flint skrev:En exakt dubblering kräver exakt noll ri i både slutsteg och nätdel och dom prylarna finns definitivt inte och kommer aldrig att finnas.
tvett skrev:En dubbelt så stor spade skottar dubbelt så mycket sand i en förlustfri sandlåda...
KarlXII skrev:På tal om matnyttigt:
tillbaka till en ontopicdiskussion, är ni snälla.
rikkitikkitavi skrev:KarlXII skrev:På tal om matnyttigt:
Jag tror den frågan besvarades redan på andra sidan, men är inte riktigt säker. Det beror på om nätdelen har betydelse eller ej, i teorin eller i praktiken. Så långt har jag hängt med.
Det var väl inte helt realistiskt att bygga en nätdel med negativ utimpedans men varför vet jag inte. Jag har inte sett så många.
PappaBas skrev:haha ibland önskar man det fanns ett antal Review-artiklar av faktiskt!
Tänk "basreflex" och sedan en förklarande text om de ungefärliga ämnesområden och ssmmanfattning.
Faktiskt wiki?
Kan man inte göra en sådan på allvar? Finns gratismotorer för wiki.
Skulle ju bespara en faslig massa dubbelposter.
Bara att sammanställa de relevanta posterna. Kan ju göras av communityn.
Någon annan än de mest frekventa författarna skall nog handha redaktörsrollen.
DQ-20 skrev:rikkitikkitavi skrev:KarlXII skrev:På tal om matnyttigt:
Jag tror den frågan besvarades redan på andra sidan, men är inte riktigt säker. Det beror på om nätdelen har betydelse eller ej, i teorin eller i praktiken. Så långt har jag hängt med.
Det var väl inte helt realistiskt att bygga en nätdel med negativ utimpedans men varför vet jag inte. Jag har inte sett så många.
Egentligen var väl frågan parallell- eller seriekoppling av basar. Topic har varit uppe tidigare. Här är några trådar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30447
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1470218
Det finns fler...
/DQ-20
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Oavsett vilket så finns det faktiskt poänger att vinna på att inte bara göra en
sådan enkel nätdel med negativ utimpedans (vilket är hur lätt som helst att
åstadkomma) utan att skapa en nätdel som är både switchad och trackande
och vars matningsspänning styrs av en valfri kombination av insignal och ut-
strömmen. (Den senare ger negativ utimpedans.)
En sådan kan man dimensionera väldigt fritt och se till så att verkningsgraden
för förstärkaren stiger påtagligt - samtidigt som förstärkaren kan lastas mycket hårt utan att förlora spänning.
Låter som min gamla (original-)Sunfire. Den spec:ade fullständig dubbling hela vägen ned till 1 ohm ( men reserverade sig angående huruvida hussäkringen skulle palla med det).
rikkitikkitavi skrev:KarlXII skrev:På tal om matnyttigt:
IngOehman skrev:rikkitikkitavi skrev:KarlXII skrev:På tal om matnyttigt:
Jag tror jag vet varför: En sådan förstärkare behöver ju dimensioneras för att
klara de högsta effekterna i de lägsta impedanserna, vilket gör det till en rätt
så dålig dimensionering i högre impedanser (kostar pengar till ingen nytta)
och en rätt så onödig dimensionering om man bara tänkt använda den i de
lägsta impedanserna.
Om något vill man ha en förstärkare som ger samma effekt i alla impedanser
men det är om möjligt ännu knepigare att åstadkomma, men det går det me.
Dock menar jag att det är rimligare att ha en "platt effekt" (ungefär samma
effekt även om impedansen varierar säg +/- 30%) när man närmar sig de
lägsta impedanserna som förstärkaren är avsedd att kunna driva*. Sådana
dimensioneringar är rätt så ovanliga, men utmärkt enkla att göra.
Vh, iö
- - - - -
*Om t ex förstärkaren är avsedd för högtalare på nedåt 3 ohm men skall
klara 2 så kan man alltså optimera den för att leverera samma effekt i 1,4 -
2,6 ohm.
Och gör man det rimligt bra så kan man faktiskt hålla samma effekt +/- så
lite som 1,2 % (!), alltså i hela det belastningsregistret!
Och detta helt utan några olinjära finurligheter.
Allt man behöver göra är att... Eller förresten, Flint får chansen att visa att
han kan berätta.
PS. Det kan nämnas att samma förstärkare levererar nästan 2,5 gånger mera
effekt i 8 ohm jämfört med en annan förstärkare med samma 2-ohmseffekt,
men som dubblar för varje halvering av impedansen.
Så egentligen tycker jag man skall fråga sig - är det verkligen rimligt att tala
om förstärkare som pjäser som är bra om de dubblar när man halverar impe-
dansen?
Det är, menar jag, minst lika rimligt att tala om dem som dåliga - baserat på
att de de halverar för varje dubbling av impedansen. Det är ju ett minst lika
rimligt perspektiv.
Om två förstärkare båda levererar 400 W i 2 ohm så kommer en som dubblar
för varje impedanshalvering att leverera 100 W i 8 ohm.
En som är dimensionerad som i mitt förlag ovan kommer att leverera friska
250 W (eller 249 i varje fall) i 8 ohm. Vilken är då (allt annat lika) den bättre?
IngOehman skrev:Det behöver inte ens finnas ett positivt samband.
Statistiskt kan det dock finnas ett. Och när sådana finns så utvecklas
ofta intuitiva uppfattningar om samband, starkare är de som finns.
Man skall aldrig undervärdera människans drivkraft att förenkla allt
eller så mycket som möjligt till tumregler.
Det är säkert därför som det i tredje steget även finns tillverkare som
använder tjockare plåt än nödvändigt i t ex apparatlådorna för att få
apparaten att bli tyngre - just så den skall uppfattas som "starkare".
För järnplåt är ju mycket billigare per gram än att lägga till lika många
gram kärna i trafon, eller koppar i lindningarna.
Idag är dock båda dessa, liksom vikten av t ex kylflänsar, allt mindre
entydigt kopplade till strömförmåga (egentligen har de alla varit kopp-
lade till effekten, inte till strömmen, om man skall vara noga alltså) då
switch-lösningar kan göra väldigt lätta trots stor strömkapacitet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Något annat har jag inte påstått.
Och kylflänsarna nämnde jag ju.
Men: Switchteknik kan definitivt ge en AVSEVÄRT mycket större strömförmåga
per kiselyta! Effektarean blir ju oerhört mycket mindre än hos linjärförstärkare.
Och per vikt dessutom. Både koppar i trafon, trafons kärna och behovet av kyl-
flänsar drar åt samma håll.
Vh, iö
rikkitikkitavi skrev: men pratar vi om förstärkare med switchade nätdelar eller switchade förstärkare?
IngOehman skrev:Intressant att inte bara trådstartaren utan även du stavar parallell på ett
annorlunda sätt. Oftast är det ju jag som inte kan stava.
Vh, iö
Morgan skrev:IngOehman skrev:Intressant att inte bara trådstartaren utan även du stavar parallell på ett
Vh, iö
"Parallell" är annars väldigt lätt att komma ihåg stavningen på, om man tänker på hur fina de parallella l:en är.
därav min fråga, eftersom jag inte vill tolka, varken text eller efter bandvagn.Flint skrev:rikkitikkitavi skrev: men pratar vi om förstärkare med switchade nätdelar eller switchade förstärkare?
Det framgår inte av IngOehmans text vad han åsyftar. Ett förtydligande krävs för att trovärdighet och verklighetsanknytning ska kunna bedömas.
Morgan skrev:IngOehman skrev:Intressant att inte bara trådstartaren utan även du stavar parallell på ett
Vh, iö
"Parallell" är annars väldigt lätt att komma ihåg stavningen på, om man tänker på hur fina de parallella l:en är.
rikkitikkitavi skrev:IngOehman skrev:Något annat har jag inte påstått.
Och kylflänsarna nämnde jag ju.
Men: Switchteknik kan definitivt ge en AVSEVÄRT mycket större strömförmåga
per kiselyta! Effektarean blir ju oerhört mycket mindre än hos linjärförstärkare.
Och per vikt dessutom. Både koppar i trafon, trafons kärna och behovet av kyl-
flänsar drar åt samma håll.
Vh, iö
Jag har inte påstått att du påstått något annat, bara förtydligat.
rikkitikkitavi skrev:Att mäta per Si-yta var nytt, men pratar vi om förstärkare med switchade nätdelar eller switchade förstärkare?
rikkitikkitavi skrev:Som jag ser det är en STOR fördel m switchade nätdelar att de är ofta lättare (mha aktiv kompensering) att göra lagliga map kraven på strömmens renhet.
rikkitikkitavi skrev:En linjär nätdel(trafo, dioder, lytbank) har en hemsk strömförbrukning och enda sättet att snygga till den är att slänga på mera koppar och järn, något som ökar tyngden ytterligare.
rikkitikkitavi skrev:Sedan har sådana nätdelar många nackdelar, men de.är roliga att experimentera med ialla fall
rikkitikkitavi skrev: Dvs redan vid 200VA effektuttag når man max ström genom transformatorn om den har en märkeffekt på 300VA (ex 8A 24VAC)
IngOehman skrev:Sist jag visade lite uträkningar så fick jag bara skit tillbaka från dig, och efter
en längre tid så berättade du till sist att du inte ens läst mitt inlägg...
Flint skrev:Du är ju mycket för att räkna för hand. Gör det. Visa ett exempel på vad du menar. Med både rippelpåverkan och dc-spänningsfall. Definiera också vad du menar med styv.
rikkitikkitavi skrev:Jag hade dock inte utryckt mig som Iö när det gäller ökande styvhet då det kan förleda någon till att tro att Ri ändras(diodens framspänningsehenskaper anses vara fasta), och frånsett magnetkärnans påverkan av det minskade fältstyrkan pga högre ström.
Flint skrev:Du är ju mycket för att räkna för hand. Gör det. Visa ett exempel på vad du menar. Med både rippelpåverkan och dc-spänningsfall. Definiera också vad du menar med styv.
Morello skrev:Flint skrev:Du är ju mycket för att räkna för hand. Gör det. Visa ett exempel på vad du menar. Med både rippelpåverkan och dc-spänningsfall. Definiera också vad du menar med styv.
Problemet är att det är hyfsat knepigt att visa detta strikt analytiskt med papper och penna.Däremot är det lätt att inse intuitivt.
Morello skrev:Flint skrev:Du är ju mycket för att räkna för hand. Gör det. Visa ett exempel på vad du menar. Med både rippelpåverkan och dc-spänningsfall. Definiera också vad du menar med styv.
Problemet är att det är hyfsat knepigt att visa detta strikt analytiskt med papper och penna.Däremot är det lätt att inse intuitivt.
Flint skrev:Morello skrev:Flint skrev:Du är ju mycket för att räkna för hand. Gör det. Visa ett exempel på vad du menar. Med både rippelpåverkan och dc-spänningsfall. Definiera också vad du menar med styv.
Jo, jag vet. Men IÖ verkar inte gilla spicesimulering som lätt åskådliggör det här i ett par bilder om man vill, så vad är alternativet? Jo manuell beräkning vilket han verkar anse är bättre. Därför bad jag om en sådan för att anpassa mig till hans synsätt. Det är inte säkert att det som är intiutivt självklart för vissa är det för alla. Utöver det anser jag att ordet "styv" är helt vilseledande i det här fallet.
Flint skrev:Jo, jag vet. Men IÖ verkar inte gilla spicesimulering som lätt åskådliggör det här i ett par bilder om man vill, så vad är alternativet? Jo manuell beräkning vilket han verkar anse är bättre. Därför bad jag om en sådan för att anpassa mig till hans synsätt. Det är inte säkert att det som är intiutivt självklart för vissa är det för alla. Utöver det anser jag att ordet "styv" är helt vilseledande i det här fallet.
DQ-20 skrev:Ett annat alternativ, som jag tror att IÖ är ännu mer benägen till, är att bygga skiten och mäta. Men om man (han) redan gjort det och gjort klart för sig själv hur det fungerar kanske man (han) inte är så sugen på att göra det igen bara för att någon (du) inte tror på det man (han) säger.
Flint skrev:Om det vet vare sig du eller jag något om. Vi har bara vad som sägs i tråden att rätta sig efter. Man kan inte utgå ifrån vad folk kanske gör. Det kan lika gärna vara jag som provbygger och testar, men då säger jag det.
DQ-20 skrev:Flint skrev:Om det vet vare sig du eller jag något om. Vi har bara vad som sägs i tråden att rätta sig efter. Man kan inte utgå ifrån vad folk kanske gör. Det kan lika gärna vara jag som provbygger och testar, men då säger jag det.
Där är vi tydligen olika. Jag brukar t.ex. tro på att du bygger eller har byggt det du säger att du har byggt eftersom jag inte funnit några rimliga skäl att tro motsatsen. Jag bedömer att det gagnar mig att tro på vad du säger eftersom jag kan åka snålskjuts på din erfarenhet samtidigt som risken jag tar om du skulle ljuga verkar vara värd att ta. Det gillar jag. Andra tror jag inte ett skit på, men det är en bedömning jag hela tiden gör. Här skulle jag kunna hålla en lång monolog om olika sanningsteoriers för- respektive nackdelar och vad det finns för filosofiska grunder till att göra som jag gör, men det skiter jag i. "Puuh, vilken jävla tur", tänker nog en och annan.
/DQ-20
rikkitikkitavi skrev:Jag med. Och utgångsimpedansen är ju i stort sett konstant.
IngOehman skrev:Därför kan faktiskt sådana nätdelar göras ännu "styvare per trafokilo". Att tre-
fas inte används i större utsträckning för slutsteg beror nog mest på att man
bedömer att alltför få potentiella köpare har tillgång till trefas i sitt hem, men de allra flesta tror jag har en trefas-spis, så att komplettera med ett trefasuttag i vardagsrummet/musiklyssningsrummet brukar inte vara en stor sak, bara att slå en signal till närmaste elektriker.
IngOehman skrev:Men tyvärr så bedömer du ju ofta fel och du verkar vilja misstro även någon
som har visat sig ha rätt utan undantag vid alla dina tidigare misstroenden.
Jag brukar säga att det inte finns något skäl att varken tro eller misstro det
man inte förstår. Både tro och misstro är vägar som leder bort från kunskap.
Det man bör göra när man inte förstår är att ta fasta på sin undran och med
den som grund undersöka. Att lansera strida strömmar av misstroenden är
ju helt meningslöst. Det enda det leder till är att vara potentiellt negativt för
både dig och den du misstror.
Så du verkar ha mycket att vinna på att slipa ditt omdöme därvidlag. Alltså
om målet för dig är att lära dig. Sluta tro (/misstro) och undersök sakerna du
inte känner dig säker på istället.
Är det att marknadsföra att du misstror för att misskreditera den du säger
dig misstro så gäller förstås det motsatta. Undersök inget, bara misstro.rikkitikkitavi skrev:Jag med. Och utgångsimpedansen är ju i stort sett konstant.
Det kan diskuteras. Den är i själva verket inte ens konstant över perioden.
Såhär kan diskussionen se ut.
När nätspänningen är noll avgörs utimpedansen av kondensatorbanken medan
utspänningen ju är direktkopplad till trafon under laddningsfasen. Så skall man
tala om utimpedans så är det rimligen någon sorts medelvärde över hela ladd-
ningscykeln man bör tala om.
När kondensatorerna inte laddas så laddas de ur, av lasten (via effektsteget
bara för att komplicera det ytterligare, så för enkelhetens skull kanske man
skall nöja sig med att tala om förhållandena vid klippning, för när det inte
klipper så är det slutsteget som bestämmer utimpedansen, man kan säga att
slutsteget agerar stab med musiksignalformat börvärde!).
Man skulle kunna säga att impedansen under urladdningen är Ri för konden-
satorerna, men å andra sidan är ju själva spänningskällan då också konden-
satorbatteriet, vars spänning ju faller under hela urladdningsfasen. Så styv-
med är ett bättre begrepp än utimpedans här kan jag tycka, då det handlar
mera om hur mycket spänning man förlorar av lastens hårdhet än det hand-
lar om hur mycket spänning som faller över nätdelen om man kör in en stör-
ström utifrån.
När kondensatorerna laddas så är impedansen lägre då dioderna agerar diod-
switch för impedanserna, men dessutom så matas ju energi in i kondensator-
banken.
Och allt som allt så får man en maxspänning fram till lasten, vars minvärde är
sågtandens minpunkter minus spänningsfallet över slutstegstrissorna (och
eventuella emitterresistanser eller motsvarande), och denna avgörs av en
sorts medelimpedans under cykeln, och den blir lägre ju större del av cykeln
som utgörs av laddfas. Det kan man kalla att styvheten ökar.
Överkurs: Använder man trefas och trefaslikriktning kan man åstadkomma en
likriktning utan luckor, det vill säga man kan mer eller mindre eliminera behovet
av kondensatorbank! Det finns även specialknep för att få ännu lägre rippel än
det man får från en konventionell trefasnätdel.
Därför kan faktiskt sådana nätdelar göras ännu "styvare per trafokilo". Att tre-
bedömer att alltför få potentiella köpare har tillgång till trefas i sitt hem, men
de allra flesta tror jag har en trefas-spis, så att komplettera med ett trefasuttag
i vardagsrummet/musiklyssningsrummet brukar inte vara en stor sak, bara att
slå en signal till närmaste elektriker.
Vh, iö
rikkitikkitavi skrev:IngOehman skrev:rikkitikkitavi skrev:...utgångsimpedansen är ju i stort sett konstant.
Det kan diskuteras. Den är i själva verket inte ens konstant över perioden.
Såhär kan diskussionen se ut.
När nätspänningen är noll avgörs utimpedansen av kondensatorbanken medan
utspänningen ju är direktkopplad till trafon under laddningsfasen. Så skall man
tala om utimpedans så är det rimligen någon sorts medelvärde över hela ladd-
ningscykeln man bör tala om.
När kondensatorerna inte laddas så laddas de ur, av lasten (via effektsteget
bara för att komplicera det ytterligare, så för enkelhetens skull kanske man
skall nöja sig med att tala om förhållandena vid klippning, för när det inte
klipper så är det slutsteget som bestämmer utimpedansen, man kan säga att
slutsteget agerar stab med musiksignalformat börvärde!).
Man skulle kunna säga att impedansen under urladdningen är Ri för konden-
satorerna, men å andra sidan är ju själva spänningskällan då också konden-
satorbatteriet, vars spänning ju faller under hela urladdningsfasen. Så styv-
med är ett bättre begrepp än utimpedans här kan jag tycka, då det handlar
mera om hur mycket spänning man förlorar av lastens hårdhet än det hand-
lar om hur mycket spänning som faller över nätdelen om man kör in en stör-
ström utifrån.
När kondensatorerna laddas så är impedansen lägre då dioderna agerar diod-
switch för impedanserna, men dessutom så matas ju energi in i kondensator-
banken.
Och allt som allt så får man en maxspänning fram till lasten, vars minvärde är
sågtandens minpunkter minus spänningsfallet över slutstegstrissorna (och
eventuella emitterresistanser eller motsvarande), och denna avgörs av en
sorts medelimpedans under cykeln, och den blir lägre ju större del av cykeln
som utgörs av laddfas. Det kan man kalla att styvheten ökar.
Överkurs: Använder man trefas och trefaslikriktning kan man åstadkomma en
likriktning utan luckor, det vill säga man kan mer eller mindre eliminera behovet
av kondensatorbank! Det finns även specialknep för att få ännu lägre rippel än
det man får från en konventionell trefasnätdel.
Därför kan faktiskt sådana nätdelar göras ännu "styvare per trafokilo". Att tre-
bedömer att alltför få potentiella köpare har tillgång till trefas i sitt hem, men
de allra flesta tror jag har en trefas-spis, så att komplettera med ett trefasuttag
i vardagsrummet/musiklyssningsrummet brukar inte vara en stor sak, bara att
slå en signal till närmaste elektriker.
Vh, iö
Jo, men nu definierar du om allting igen.
IngOehman skrev:Inte gör jag det. Jag bara säger som det är.
Impedansen är inte konstant - varken i tiden eller som konsekvens av lasten.
In general, neither impedance nor admittance can be time varying as they are defined for complex exponentials for –∞ (less than) t (less than) +∞. If the complex exponential voltage–current ratio changes over time or amplitude, the circuit element cannot be described using the frequency domain. However, many systems (e.g., varicaps that are used in radio tuners) may exhibit non-linear or time-varying voltage–current ratios that appear to be linear time-invariant (LTI) for small signals over small observation windows; hence, they can be roughly described as having a time-varying impedance. That is, this description is an approximation; over large signal swings or observation windows, the voltage–current relationship is non-LTI and cannot be described by impedance.
Morello skrev:Grejjen är ju att dioderna börjar leda först då spänningen (från trafen) är ungefär lika stor som spänningen över glättningskondingen, varpå impedansen sett utifrån sjunker då kondingen hamnar parallellt över dioden i serie med trafons sekundärimpedans.
Nog lämpligt att fimpa definitionsdebatten och försöka förstå istället.
petersteindl skrev:Man kan medelvärdeslikrikta istället för toppvärdeslikrikta.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Man kan medelvärdeslikrikta istället för toppvärdeslikrikta.
Du menar det IÖ postade om 2007 som för övrigt inte ger några google-träffar?
petersteindl skrev:Det är möjligt att IÖ postat ett inlägg om detta 2007. Jag hade det i min D/A 1997![]()
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det är möjligt att IÖ postat ett inlägg om detta 2007. Jag hade det i min D/A 1997![]()
D/A:n var fin, men du har inte lyckats så bra att muta in begreppet om det är i princip ogooglebart.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Man kan medelvärdeslikrikta istället för toppvärdeslikrikta.
Morello skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Man kan medelvärdeslikrikta istället för toppvärdeslikrikta.
Sådant förekom nog redan 1937![]()
Faktum är att sådant var vanligare back in the good old days än idag.
Flint skrev:Typ pi-filter med drosselingång?
Morello skrev:Jag skulle gissa att det förekom oftare på rörtiden eftersom strömmarna då var förhållandevis små, varpå även drosslarna kunde göras små.
Något speciellt namn tror jag inte finns.
Resultatet blir hur som havet en mycket snäll å lågfrekvent laddström utan högre ordningens produkter.
Morello skrev:Flint skrev:Typ pi-filter med drosselingång?
Nej, bara L-C.
IngOehman skrev:Ett andra och ett fjärde ordningens filter är inte samma sak, även om båda
är filter. Är det det du menar med funktionsmässigt? Att funktionen är att
filtrera? Isåfall är många olika saker funktionsmässigt samma sak.
Vh, iö
IngOehman skrev:Sakfrågan Flint, sakfrågan, skippa de tröttsamma personkommentarerna.
Menade du att funktionen är "att filtrera" och att ett andra och ett fjärde
ordningens filter därför funktionsmässigt är samma sak?
petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:hur menar du man kopplar in transformatorn?
man kan ju också bygga ett LC filter men det blir stora spolar och så tappar man spänning (reaktivt dock) .
Det är frågan om en drossel eller två drosslar beroende på hur man väljer att koppla d v s enkelmatning eller dubbelmatning d v s +/- spänning och den eller de kopplas in direkt efter diodbryggan i serie med matningen och efter drosseln kopplas lytpaketet på parallelt d v s mot jord. Man kopplar induktans och kapacitans som ett andra ordningens LP-filter. Induktansen måste vara tillräckligt stor.
Sådan likriktning och glättning har jag applicerat i några exemplar av min gamla Bremen DAC. Då uppnås medelvärdeslikriktning istället för toppvärdeslikriktning. Ett sådant filter fungerar under hela perioden vilket innebär att dioderna i stort sett alltid är öppna d v s strömen in blir sinusformad. Ytterligare en sak inträffar och det är att apparaten som last ter sig då resistiv gentemot nätspänningen och vill man göra ett HF-nätfilter så blir det väldigt enkelt eftersom man lätt kan räkna ut belastningsresistansen.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag skulle kunna tänka mig att de använder medelvärdeslikriktning i stället för topplikriktning. Då är dioderna i stort sett öppna hela tiden och de ser i så fall en drossel som ser till att det matas på konstant ström till kondensatorerna. I stället för att det blir strömspikar som fyller på lytarna så sker påfyllningen kontinuerligt och belastningen mot nätet blir snarast resistivt. Jag har kört sådan strömförsörjning i min gamla DAC. Det funkar alldeles utmärkt. Jag kallade det aldrig för klass A transformator, men däremot medelvärdeslikriktning.
MvH
Peter
rikkitikkitavi skrev:Inte alla förstärkare som har lika bra PSSR vid några kHz som vid 100 Hz.
Något att beakta...
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Inte alla förstärkare som har lika bra PSSR vid några kHz som vid 100 Hz.
Något att beakta...
Mm, så är det nog. Sen bör man nog fundera vilket som ger mest vid 300 Hz, är det en halvvågslikriktad sinus, eller en sexpulskopplad trefaslikrikning? Svaret är inte givet, jag fick göra en simulering. Det visar sig att sexpulskopplingen ger c:a 4 dB högre nivå vid 300 Hz, vilket förvånade mig lite, men å andra sidan finns det bara energi vid multiplar an 300 Hz, medan den helvågslikriktade sinusen har energi vid alla multiplar av 100 Hz. Amplitudmässigt följs de åt ganska bra, båda lutar med c:a -12 dB/oktav
Laila skrev:Dä märklia ä, att ju närmare varanner mänicherna ä kunskaps
å åsiktmässikert desstå mer ä de benägna te å bråke mä varran, . . . typ![]()
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Du menar det IÖ postade om 2007 som för övrigt inte ger några google-träffar?
Hur har du hittat det jag skrev då, om det inte ger några sök-träffar? Eller
går det att söka och hitta med faktiskt.se-sökningen?
IngOehman skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Inte alla förstärkare som har lika bra PSSR vid några kHz som vid 100 Hz.
Något att beakta...
Mm, så är det nog. Sen bör man nog fundera vilket som ger mest vid 300 Hz, är det en halvvågslikriktad sinus, eller en sexpulskopplad trefaslikrikning? Svaret är inte givet, jag fick göra en simulering. Det visar sig att sexpulskopplingen ger c:a 4 dB högre nivå vid 300 Hz, vilket förvånade mig lite, men å andra sidan finns det bara energi vid multiplar an 300 Hz, medan den helvågslikriktade sinusen har energi vid alla multiplar av 100 Hz. Amplitudmässigt följs de åt ganska bra, båda lutar med c:a -12 dB/oktav
Halvvågslikriktad eller helvågslikriktad, bestäm dig.
Du menar helvågs- på båda ställena, eller hur?
Vh, iö

Flint skrev:Svante.
Du som gillar rörstärkare gillar säkert den här bilden som visar Dynaco mk3:s utg.trafos induktans och kapacitans. Under resonansen i frekvens gäller induktansen blå kurva och över gäller kapacitansen röd kurva dvs ca 30H och 650pF. Skalan till höger gäller alltså för både L och C. Mätmetoden har utvecklats ur ri-mätningarna på kondingar och drosslar jag gjorde för någon vecka sedan.
Svante skrev:Är mätningen gjord med öppen primärlindning?
petersteindl skrev:Primären är väl tänkt att drivas med ung 1-10 kohm och sekundären belastas med 8 ohm, eller? Bör inte mätning ske under dessa förhållanden?
Flint skrev:Svante skrev:Är mätningen gjord med öppen primärlindning?
Ja. Primärlindningen är mätt som man mäter en drossel. Sekundär är förstås också öppen. Om man kortsluter sekundärlindningen och mätar primärinduktansen får man fram läckinduktansen och kan beräkna kopplingsfaktorn.
Svante skrev:Men fortfarande: Är det så att du egentligen har mätt impedansen och tolkat* den som antingen induktans eller kapacitans (röd/blå)?
*dvs "lutat" impedansen med antinegn + eller - 6 dB/oktav?
Flint skrev:Svante skrev:Men fortfarande: Är det så att du egentligen har mätt impedansen och tolkat* den som antingen induktans eller kapacitans (röd/blå)?
*dvs "lutat" impedansen med antinegn + eller - 6 dB/oktav?
Njae. Jag har räknat om nivå och fas från en mätning i programmet LIMP med hjälp av Excel så att jag har fått loss den reaktiva delen och därifrån räknat vidare till L och C. Ungefär på samma sätt som vid konding och ri-mätningen men då var det den resistiva delen av den sammantagna impedansen jag bröt loss. I det här fallet är det den reaktiva delen jag vill ta fram.
petersteindl skrev:Så här har jag skrivit vid tidigare tillfällen.petersteindl skrev:rikkitikkitavi skrev:hur menar du man kopplar in transformatorn?
man kan ju också bygga ett LC filter men det blir stora spolar och så tappar man spänning (reaktivt dock) .
Det är frågan om en drossel eller två drosslar beroende på hur man väljer att koppla d v s enkelmatning eller dubbelmatning d v s +/- spänning och den eller de kopplas in direkt efter diodbryggan i serie med matningen och efter drosseln kopplas lytpaketet på parallelt d v s mot jord. Man kopplar induktans och kapacitans som ett andra ordningens LP-filter. Induktansen måste vara tillräckligt stor.
Sådan likriktning och glättning har jag applicerat i några exemplar av min gamla Bremen DAC. Då uppnås medelvärdeslikriktning istället för toppvärdeslikriktning. Ett sådant filter fungerar under hela perioden vilket innebär att dioderna i stort sett alltid är öppna d v s strömen in blir sinusformad. Ytterligare en sak inträffar och det är att apparaten som last ter sig då resistiv gentemot nätspänningen och vill man göra ett HF-nätfilter så blir det väldigt enkelt eftersom man lätt kan räkna ut belastningsresistansen.
MvH
Peterpetersteindl skrev:Jag skulle kunna tänka mig att de använder medelvärdeslikriktning i stället för topplikriktning. Då är dioderna i stort sett öppna hela tiden och de ser i så fall en drossel som ser till att det matas på konstant ström till kondensatorerna. I stället för att det blir strömspikar som fyller på lytarna så sker påfyllningen kontinuerligt och belastningen mot nätet blir snarast resistivt. Jag har kört sådan strömförsörjning i min gamla DAC. Det funkar alldeles utmärkt. Jag kallade det aldrig för klass A transformator, men däremot medelvärdeslikriktning.
MvH
Peter
Svante skrev:Hmm, det här är tassemarker för mig, men jag får väl blotta min oerfarenhet ändå:
Om man har ett LC-filter efter likriktningen så vill man väl att dess brytfrekvens ska ligga betydligt under 100 Hz. Det i sin tur betyder att spolen har större reaktans än kondensatorn (beloppsmässigt).
Detta betyder i sin tur att utimpedansen från nätdelen är induktiv.
Det är inget problem om man avser att dra en konstant ström från nätdelen, men om lasten varierar som den ju gör i en förstärkare så kommer det att göra att railspänningen varierar. Mycket.
Har jag fel eller har jag rätt?

Flint skrev:Tycker inte att lastkänsligheten är så stor. De två övre kurvorna visar en nätdel belastad med 10 ohm med och utan drosselingång och de två undre är med 50 ohms belastning med och utan drosselingång.
Flint skrev:Tycker inte att lastkänsligheten är så stor. De två övre kurvorna visar en nätdel belastad med 10 ohm med och utan drosselingång och de två undre är med 50 ohms belastning med och utan drosselingång.
Flint skrev:Så här då. Först uppladdning från noll med belastning 50 ohm. Vid 0.5sek blir belastningen 10ohm för att vid 1sek återgå till 50 ohm igen.
Strömmen genom belastningen.
rikkitikkitavi skrev:Switchen gillar jag, enklare än en VCSW , var hittar man en modell för den?
IngOehman skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Inte alla förstärkare som har lika bra PSSR vid några kHz som vid 100 Hz.
Något att beakta...
Halvvågslikriktad eller helvågslikriktad, bestäm dig.
Du menar helvågs- på båda ställena, eller hur?
Vh, iö
Laila skrev:Dä märklia ä, att ju närmare varanner mänicherna ä kunskaps
å åsiktmässikert desstå mer ä de benägna te å bråke mä varran, . . . typ![]()
Kitchenmaster skrev:IngOehman skrev:...
<snip>
...
PS. Det är dock teoretiskt möjligt att konstruera ett slutsteg som levererar
till och med mer än den dubbla effekten när impedansen halveras, men jag
känner inte till att det finns några sådana konstruktioner, annat än förstås
i mitt huvud.
Jag känner inte heller till något sådant slutsteg för hemmabruk. Inom bilstrereobranschen fanns det dock under andra halvan av 90-talet en amerikansk slutstegstillverkare som sålde ett slutsteg som gjorde just det (mer än fördubblade effekten vid halverad impedans). Jag minns tyvärr inte namnet på tillverkaren, men syftet var att få fördelar i de olika klasser av bilstereotävlingar som fanns då, som utgick från 4 ohms-effekt.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster