Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Finns det någon gräns för hur långa RCA-kablar man kan ha?
10 - 15 meter?
rikkitikkitavi skrev:Vad avser du med dynamik i detta fallet?
MiaM skrev:Eftersom bild nämns här så flikar jag in att analoga kablar för bild ska i stort sett alltid ha 75 ohms impedans. Billigaste sådan kabel, som ger förträffligt resultat med rätt långa kablar, är billigaste sortens tv-antennkabel.
Om man ska skicka S-video, komponent eller RGB så måste alla bildförande ledningar vara i stort sett lika långa. Några millimeter hit eller dit kan väl kvitta men om man gör t.ex. adapter med rca<->"flerpolig bildkontakt" och tar olika rca-rca-kablar ur bra-att-ha-lådan, av olika längd, så blir bilden knas.
Tyvärr så finns ingen standardimpedans specad för obalanserade ljudsignaler på konsumentelektronik, så man får chansa.
Utgångsstegen kan vara rätt olika mellan olika apparater. Sämsta jag stött på var nog en Hitachi-VHS-video från tidigt 80-tal. Förvisso har standard-VHS ändå ruttet ljud, men diskantfallet av 5-10 meter ljudkabel var ändå klart störande.
Jag har något minne av att ha sett ett bygge som använder strömdrivning, med sändare+mottagareburk (helst fastlödda direkt på kabeln, eftersom brytning av denna asymetriska strömdrivning lär ha gett ett rejält plopp/sprakljud). Det är väl en rätt bra idé, förutom att använda proffsmetoden med balanserad överföring och impedansanpassade kablar.
En klassisk miss är att inte tänka på att på vissa apparater så påverkar last på en utgång ljudet på andra ställen i apparaten, typ om man lastar "tape record out" på en förstärkare så kan ljudet på förstärkarens högtalarutgångar bli sämre. (Klassisk koppling för "hobby"-zon2, att dra rec out på vardagsrumssteron till en linjeingång på stereon i köket, sovrummet eller liknande).
Nefilim skrev:Blir det bättre att semibalansera långa kablar?
Richard skrev:Nefilim skrev:Finns det någon gräns för hur långa RCA-kablar man kan ha?
10 - 15 meter?
Min erfarenhet är att alla kablar försämrar dynamiken. Går du över 2 meter så är det märkbart ( tycker jag ).
Richard skrev:Nefilim skrev:Finns det någon gräns för hur långa RCA-kablar man kan ha?
10 - 15 meter?
Min erfarenhet är att alla kablar försämrar dynamiken. Går du över 2 meter så är det märkbart ( tycker jag ).
lennartj skrev:Richard skrev:Nefilim skrev:Finns det någon gräns för hur långa RCA-kablar man kan ha?
10 - 15 meter?
Tja, sitter man med tillräckligt dåliga apparater, där utgången har för dålig drivförmåga och för hög utimpedans, kabel med för hög kapacitans och förstärkaringång med för låg ingångsimpedans kanske man kan förnimma en aning dynamikförlust redan från 2 m kabel?
Fast då undrar jag om den källan verkligen låter så himla bra ens med kort kabel?
Svante skrev:och om vi sätter L=-0,05 dB som gräns för dämpning
G=10^(-0,05/20)=0,99426
f=796000*sqrt(1/0,99426²-1)=85 kHz.
Detta är väl över 20 kHz och kommer knappast att påverka ljudet hörbart. Inte svänget heller.
Allt förutsatt att man inte har dåliga förstärkare som får fnatt av långa kablar. Det är väl sådana som Richard har, antagligen.
Richard skrev:Nej, denons förstegsdel i hemmabioapparaterna är exempel på dåliga drivkällor, med utimpedans på 1 kohm.
adzer skrev:Svante skrev:och om vi sätter L=-0,05 dB som gräns för dämpning
G=10^(-0,05/20)=0,99426
Detta är väl över 20 kHz och kommer knappast att påverka ljudet hörbart. Inte svänget heller.
Allt förutsatt att man inte har dåliga förstärkare som får fnatt av långa kablar. Det är väl sådana som Richard har, antagligen.
Placebo bryr sig lite om fysiken
Richard skrev: Jag tycker nog ändå att alla kablar och kontakter försämrar på nåt sätt- oavsett längd eller drivförmåga hos källan.
jansch skrev:Jag anser att det är 2 parametrar som sätter maximal längd på en "RCA kabel":
- kapacitansen som gör att signalen sjunker i diskanten då lasten blir för stor för t.ex. CD-spelaren (CD-spelarens utimpedans tillsammans med kabelns totala kapacitans bildar ett RC-filter, lågpassfilter)
- Skärmens förmåga att utestänga störningar/brum.
RuneStone skrev:Richard skrev: Jag tycker nog ändå att alla kablar och kontakter försämrar på nåt sätt- oavsett längd eller drivförmåga hos källan.
hur kan du veta att kablar försämrar för du kan ju knappast jämföra med och utan kablar?
jansch skrev:MiaM- jag hänger inte riktigt med hur du menar... Störström i jorden.
Den ström som skall gå i en RCA kabels jord är ju endast återledning av signalen.
Det gäller ju att generellt skapa EN jordpunkt. En skärmstrumpa i en RCA kabel ska ju aldrig användas för t.ex matningsspänning.
Att jordpotentialen i en bil "far upp och ner" i relation till jord (tex marken som bilen står på) spelar ju mindre roll så länge som bilen har en egen definierad jordpunkt.(tex minus på batteriet)
RuneStone skrev:Richard skrev: Jag tycker nog ändå att alla kablar och kontakter försämrar på nåt sätt- oavsett längd eller drivförmåga hos källan.
hur kan du veta att kablar försämrar för du kan ju knappast jämföra med och utan kablar?
Svante skrev:Hur långa kablar man kan ha utan hörbar påverkan beror på drivande förstärkare. Om man har anpassning i båda ändar kan man köra hundratals meter.
Nu har man sällan det, utan bara i ena änden. Man kan i det icke anpassade fallet approximera vad som händer genom att räkna på kabelns kapacitans och drivande förstärkarens utimpedans.
Man får då en brytfrekvens (-3 dB):
f0=1/(2*pi*R*C)
Om man har en utimpedans på 100 ohm, och 10 m kabel mend kapacitansen 200 pF/m får man brytfrekvensen
f0=1/(2*pi*100*10*200e-12)=796 kHz.
Ett första ordningens som detta dämpar enligt
G=1/sqrt(1+(f/f0)²)
eller i dB :
L=20*log(G)
eller om man vänder på det
f=f0*sqrt((1/G)²-1)
G=10^(L/20)
och om vi sätter L=-0,05 dB som gräns för dämpning
G=10^(-0,05/20)=0,99426
lennartj skrev:RuneStone skrev:Richard skrev: Jag tycker nog ändå att alla kablar och kontakter försämrar på nåt sätt- oavsett längd eller drivförmåga hos källan.
Här håller jag med Richard, åtminstone utifrån mina tester och modifieringar beträffande högtalarkablage.
I det ena av mina två par Carlsson OA52 har jag lött alla anslutningspunkter från högtalarelementen till delningsfilterkomponenterna (hardwired) och från dem fortsätter de fyra enkelledarna utan högtalarterminaler via väl tätade genomföringar två meter utanför lådan och avslutas med lödda rörbananer som normalt ansluts parvis stackade till ett monoslutsteg bredvid respektive högtalare. Det är omöjligt att höra någon skillnad för varje enskild åtgärd men summan av dem gör tydlig skillnad jämfört med det andra paret.
Jag har till största delen köpeelektronik som jag inte kan tänka mig att rota i och löda fasta kablar direkt mellan apparaternas kretskort, det är dessutom synnerligen opraktiskt och tillåter inga snabba AB-test.
Kanske någon inbiten DIY'are kan verifiera att det nästan alltid låter åtminstone liiite bättre ju kortare kablar man har och ju färre övergångar med kontaktdon man har i signalvägen?
jansch skrev:MiaM- jag hänger inte riktigt med hur du menar... Störström i jorden.
Den ström som skall gå i en RCA kabels jord är ju endast återledning av signalen.
Det gäller ju att generellt skapa EN jordpunkt. En skärmstrumpa i en RCA kabel ska ju aldrig användas för t.ex matningsspänning.
Richard skrev:Har du riktigt bra förstärkare och högtalare hörs skillnaden direkt. Min subjektiva erfarenhet säger också att kontakterna kanske är de största ljudbovarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster