Moderator: Redaktörer
Xiro skrev:Mina antaganden som lekman, rätta mig gärna om jag har fel:
- En hifi-apparats förmåga att återge transienter (både rise och decay) är olika vid olika frekvenser.
Xiro skrev:
- Ovanstående är (i princip) oberoende av högtalarens frekvenssvar för statiska toner/brus.
Xiro skrev:
- Ovanstående två gör att man kan uppleva apparaten som ojämn i frekvenssvaret trots att den mäter "neutralt" med statiska toner/brus. (T ex kan frontar och subwoofer bli svårintegrerade ifall de skiljer för mycket i transientförmåga.)
the_Suede skrev:Hm. Det är en sak som jag också funderat över ibland, utan att analysera i detalj.
Tänk följande scenario:
Du har ett mellanregister-element (kon) som har en konresonans vid säg 1000Hz. Denna resonans innebär en peak i amplitudsvaret, och en energi-fördröjning(kvarhållning?) i tids-svaret i en impulsmätning. Detta ses som efterhängande fnurror på impulsen. Det lär ju vara dessa, och inte den inledande puls-fronten som gör den större påverkan på amplituden.
Med ett bandstoppsfilter kan man göra amplitudsvaret linjärt.
Vad händer då med tids-svaret (impuls)? resonansen i sig självt är ju inte "åtgärdad", man har bara sänkt den första, inledande pulsen i styrka. Efterföljande, resonanta, pulser är ju fortfarande kvar, men dämpade med exakt den mängd man dämpat frekvensen.
Sug-kretsen syns ju på fasen iofs. Då borde man kunna härleda problemet iom att frekvens-svaret är linjärt, men fasen får en sugkrets-fnurra?
Är det alltså ABSOLUT säkert att man har ett resonansfritt arbetsområde (vilket borde vara samma sak som "impuls-svars-frekvensjämnt område) om både fas och amplitud är linjära i minimum-fas? Är det OMÖJLIGT att det finns resonanser i området man inspekterar då?
Xiro skrev:Mina antaganden som lekman, rätta mig gärna om jag har fel:
- En hifi-apparats förmåga att återge transienter (både rise och decay) är olika vid olika frekvenser.
- Ovanstående är (i princip) oberoende av högtalarens frekvenssvar för statiska toner/brus.
Xiro skrev:- Ovanstående två gör att man kan uppleva apparaten som ojämn i frekvenssvaret trots att den mäter "neutralt" med statiska toner/brus. (T ex kan frontar och subwoofer bli svårintegrerade ifall de skiljer för mycket i transientförmåga.)
Xiro skrev:Frågeställningen:
Om jag letar efter en apparat, t ex högtalare, med bra och jämnt fördelad transientförmåga över hela det hörbara registret, vilka parametrar eller mätvärden kan jag använda som indikation? (Jag menar då sådan data som normalt är tillgänglig innan man själv provat högtalarna, för att välja ut intressanta kandidater att prova.)
Xiro skrev:Eller är just frekvenssvaret vid statiska toner/brus den bästa indikationen (som normalt är tillgänglig på förhand, innan man själv provat apparaten)?
paa skrev:Resonanser i högtalarmembran ka ge väldigt olika tonkurva i olika riktningar. Det går inte att kompensera bort.
Xiro skrev:Kan tyckas mig lite märkligt att mänskligheten, efter så lång tid av hifi-nörderi, inte hittat brett accepterade sätt att bättre siffersätta upplevd återgivningskvalitet.
Xiro skrev:Kan tyckas mig lite märkligt att mänskligheten, efter så lång tid av hifi-nörderi, inte hittat brett accepterade sätt att bättre siffersätta upplevd återgivningskvalitet.
Xiro skrev:Svante, jag känner mig träffad - försöker ju hänga med trots min begränsade kunskap i detta, och så använder jag rätt mycket improviserade uttryck då jag inte har mer till hands just nu. Det kan ju bidra till den allmänna rörigheten, men jag är för nyfiken för att låta bli att ställa frågor härOch jag är mycket glad och tacksam över personer som du och Ingvar med flera, som hjälpsamt delar med sig av erfarenhet och kunskap. Ubuntu!
Xiro skrev:Tack paa, jag ska kolla på den pulikation du länkar till, AES20-1996 (r2007): AES recommended practice for professional audio — Subjective evaluation of loudspeakers. Är den hyfsat utbredd och vedertagen? Finns det många hifi-fabrikanter som ger köpinfo i linje med den?
paa skrev:Jag tror det finns en hel del tillverkare som konstruerar och testar i linje med den, men de som jobbar på marknadsavdelningarna har säkert mycket "bättre" ideer om hur man säljer högtalare.
Bill50x skrev:paa skrev:Jag tror det finns en hel del tillverkare som konstruerar och testar i linje med den, men de som jobbar på marknadsavdelningarna har säkert mycket "bättre" ideer om hur man säljer högtalare.
Tyvärr, det är ofta tvärtom. Ingenjörerna gör så usla produkter att marknadsavdelningen måste ljuga ihop något för att kunna sälja skiten.
/ B
KarlXII skrev:Vad har detta med transientförmåga att göra...?
Marknadsavdelningsbashing - kan det verkligen vara mer intressant?
Svante skrev:KarlXII skrev:Vad har detta med transientförmåga att göra...?
Från att ha endast förekommit transient har det blivit mer och mer frekvent.
KarlXII skrev:Vad har detta med transientförmåga att göra...?
Xiro skrev:Tack paa, jag ska kolla på den pulikation du länkar till, AES20-1996 (r2007): AES recommended practice for professional audio — Subjective evaluation of loudspeakers. Är den hyfsat utbredd och vedertagen? Finns det många hifi-fabrikanter som ger köpinfo i linje med den?
Xiro skrev:Ok, för att göra topic lite intressantare slänger jag, amatören, in nya funderingar:
Om man har jämn transientförmågan över hela frekvensområdet, är det sannolikt att transientförmågan också är mer begränsad än den kunde varit i ett mindre jämnt system. Jag tänker då att det jämnare systemet är mer dämpat och därför ger jämnare tonkurva och jämnare transientförmåga, men samtidigt ger dämpningen mindre transientförmåga?
Nattlorden skrev:Xiro - transientsvar är inte allt. Jag har (tidigare använt) ett par Canton Digital 1.1 som har ett i princip perfekt transientsvar, men det finns fler parametrar än så och då jag hittat saker som spelar bättre på de punkterna är de därför inte i bruk längre.
Svante skrev:Ja, just precis ett sånt.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Ja, just precis ett sånt.
Har du något att klaga på den undre? Basen och mellanregistrets segare svar är väl borta där, men med i det övre?
sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
Oj, får man tonkurvan då? Hoppsan
Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
Ja, precis. Väl formulerat.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Ja, just precis ett sånt.
Har du något att klaga på den undre? Basen och mellanregistrets segare svar är väl borta där, men med i det övre?
Du menar alltså att man med ett impulssvar med 3 ms längd kan säga något om återgivningen i basen?
Sen gäller ju impulssvaret bara den punkt som det är mätt i. Och det är upptaget utan örats förmåga att särskilja riktningar.
Jag menar att man inte kan klaga något på det man ser i figuren, men att det är för mycket som man inte ser i figuren.
Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
paa skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
Samma tonkurva kan väl ge olika impulssvar, och tvärtom så kan väl ett impulssvar inte ge ett entydigt frekvenssvar, annat än om det är ett minimumfassystem?
Dvs högtalare med delningsfilter är inte riktigt så enkla.
Svante skrev:
Du menar alltså att man med ett impulssvar med 3 ms längd kan säga något om återgivningen i basen?
Sen gäller ju impulssvaret bara den punkt som det är mätt i.
paa skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
Samma tonkurva kan väl ge olika impulssvar, och tvärtom så kan väl ett impulssvar inte ge ett entydigt frekvenssvar, annat än om det är ett minimumfassystem?
Nattlorden skrev:Svante skrev:
Sen gäller ju impulssvaret bara den punkt som det är mätt i.
Det senare är självklart.
3ms är mer än väl tid för något som teoretiskt sätt (om det digitala formatet hade klarat av det) skall vara oändligt kort.
Eller du vill mena på att det händer något utanför tidsfönstret och att det är enbart diskanten vi ser svaret från?
the_Suede skrev:Ingvars svar som jag förenklar ner till att "det finns saker i transientsvaret man INTE ser i tonkurvan" är väl egentligen det korta enkla svaret? Med förbehållet då att tonkurvan är tagen på ett avstånd, i en vinkel, men ett tidsutsnitt.
the_Suede skrev:Att via ett visst mätförfarande göra en mätning som områknas till en Dirac-impuls kan ju vara ett komplext samspel, där man i just den punkt där man mäter lyckats få ihop systemresponsen till en perfekt spik.
the_Suede skrev:Själv tycker jag att jag hör det som kallas "pre-ringing" om jag korrigerar ett element för hårt (jag kör digital delning med en konvolvering per register, dvs separat digitalkorrektion för varje register). Det är ganska obehagligt. Detta då när jag korrigerat så hårt att jag har en nästan perfekt Dirac-puls mätt på lyssningsplatsen.
Svante skrev:Ja så är det. Det finns också saker som man inte ser i impulssvaret som syns i tonkurvan. Analogivarning: Att titta på impulssvaret är lite som att titta på en Wordfil med en hexeditor. All information finns där, men den är ruskigt svår att tolka vettigt.
paa skrev:Svante skrev:Ja så är det. Det finns också saker som man inte ser i impulssvaret som syns i tonkurvan. Analogivarning: Att titta på impulssvaret är lite som att titta på en Wordfil med en hexeditor. All information finns där, men den är ruskigt svår att tolka vettigt.
Analogin är inte riktigt bra. En Wordfil innehåller ett verk, t.ex en dikt eller något som analogt skulle kunna motsvara ett musikstycke. I textläget så är den som den ska, men i hexläget så är den gallimatias.
En tonkurva eller en impulsrespons innehåller inte något som motsvarar ett verk på det sättet, och både tonkurva och impulsrespons är på sätt och vis gallimatias.
IngOehman skrev:Något är skumt med den där IdealCrossSim.
Jag har inte tänkt på det förut, men det är väldigt tydligt när man lyssnar på
den att energin "per impuls" ökar kraftigt när man lägger till tidsskillnaden, och
så borde det väl inte bli om frekvensområdet är uppdelat i två perfekta halvor.
Vad har hänt?
Kan det vara så att filtret borde ha varit väldigt, väldigt, väldigt brant (typ 600
dB per oktav) men inte oändligt, för då blir det odefinierat vilken filterhalva som
delningsfrekvensen hör till.
Är filterhalvorna faslinjära så bör de inte prata mera i fas med varandra om den
ena fördröjs.
När jag lyssnar på den där så tycker jag mig höra (jag kan självklart ta fel, det
är ju inte var dag som man lyssnar på sådana där signaler) kamfiltereffekter av
mera komplext slag är att det blir en enstaka dipp precis vid delningsfrekvensen.
Kanske skulle det vara intressant att kunna byta impulsen till en lågfrekvent fyr-
kantvåg, t ex 2 Hz.
Vh, iö
paa skrev:Ja, jo, men vad ser du som ett minimum av mätningar som behövs för att skilja agnarna från vetet när det gäller högtalare?
IngOehman skrev:paa skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
Jo, ett pulssvar är faktiskt, om vi får förutsätta att det är ett linjärt system
(vilket i praktiken oftast är rimligt sant om det är en mätning där småsignal-
beteendet visas), entydigt översättbart till en tonkurva. EN tonkurva alltså,
av de oändligt många som tillsammans kännetecknar högtalaren.
Så det behöver inte vara ett minimumfassystem för att det skall gå att över-
sätta från impussvar till tonkurva - eftersom både amplitudens och fasens
frekvensgång innehålls i impussvaret. Eller med andra ord - man får veta om
det är ett minimumfassystem eller inte.![]()
Men oavsett vilket så duger varken impulssvar (som rent av är en riktigt dålig
mätsignal eftersom de i huvudsak visar hur de högre frekvenerna behandlas*)
eller tonkurva för att ge en ens rimligt komplett bild av en högtalare. Inte ens
i närheten kommer man.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:paa skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
Jo, ett pulssvar är faktiskt, om vi får förutsätta att det är ett linjärt system
mätsignal eftersom de i huvudsak visar hur de högre frekvenerna behandlas*)
eller tonkurva för att ge en ens rimligt komplett bild av en högtalare. Inte ens
i närheten kommer man.
Vh, iö
OK, så impulssvar är entydigt vad gäller frekvensgång och fas, fast väldigt svårtolkat.
Men en tonkurva från en högtalare kan ha nästan vilken fasgång som helst, och därmed många tänkbara och hemskt olika impulssvar.
Inte heller så lätt att tolka alltså?
paa skrev:IngOehman skrev:paa skrev:Svante skrev:sebatlh skrev:En tanke slog mig. Är det inte mycket lättare att se problem med ett impulssvar om man kör en fourier-analys på den?
mätsignal eftersom de i huvudsak visar hur de högre frekvenserna behandlas*)
i närheten kommer man.
Vh, iö
OK, så impulssvar är entydigt vad gäller frekvensgång och fas, fast väldigt svårtolkat.
Men en tonkurva från en högtalare kan ha nästan vilken fasgång som helst, och därmed många tänkbara och hemskt olika impulssvar.
Inte heller så lätt att tolka alltså?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster