av lennartj » 2013-08-08 01:50
Jag får en känsla av att trådskaparen inte är elektroingenjör och förhoppningsvis inte tar illa upp av att jag påpekar att de olika säkringarna troligen skyddar olika delar av förstärkaren som antagligen drar olika mycket ström och därför ska ha olika Ampèretal.
Om du inte hittar uppgifterna i manualen och det inte sitter en tydlig etikett i förstärkaren som beskriver vilket värde varje säkring ska ha på respektive plats får du göra din egen lista.
Du har tagit en bra bild men oturligt är säkringarna snurrade så att jag ser spänningen 250V på övre ändhylsan men inte ström-märknigen i A eller mA (milliAmpère) så du får försiktigt pilla ut dem en och en, läsa av, anteckna och sätta tillbaka så att du inte blandar ihop dem.
På vissa säkringsfabrikat kan det stå bara 500/250, då menas 500mA/250V.
För att komplicera det hela lite finns det både snabba och tröga säkringar också som inte får blandas. I varje fall får en snabb inte bytas mot en trög, med ett oturligt fel kan förstärkaren brinna upp utan att e n trög säkring löser ut om den var konstruerad för en snabb. På tröga säkringar står det oftast ett T (Träg/trög), det ser jag på de två till vänster åtminstone, eller en snigelsymbol med hus på ryggen (sött). På snabba står oftast ett F (Flink/fast).
Clas Ohlsson tar bara 25 kr för 10-pack, Kjell och andra jag kollat är dyrare.
En sak till i all välmening, en del människor tror att om en apparat inte fungerar och de hittar en trasig säkring, byter den och apparaten därefter fungerar så har de "lagat felet".
FEL!
Säkringen har gått sönder för att skydda apparaten mot något verkligt fel som gjort att den dragit för mycket ström.
I det här fallet kan vi väl gissa att det blivit en strömspik inne i förstärkaren när strömsladden lossnade medan förstärkaren var på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]