sebatlh skrev:DQ-20 skrev:IngOehman skrev:I lågfrekvensområdet såg man mera detaljer i min mätning, och jag har hellre den högre upplösningen för varje mätning och gör flera, än slår ihop och riskerar att förlora information som man inte vet om den tillhört högtalarna eller rummet.
Eftersom LTAS handlar om medelvärdesbildning drar jag genast paralleller till statistik och allmän mätteori. Inom statistik är medelvärdet centralt men bör alltid följas av ett mått på avvikelserna, t.ex. varians. Även andra mått kan vara intressanta, t.ex min, max och typvärde. Att tala om ett medelvärde utan att redogöra för fördelningen är i allmänhet förkastligt och kan vara direkt vilseledande. LTAS medelvärdesbildar direkt i mätprocessen och lagrar inte annat än medelvärden som sammanvägts BÅDE över både tid och rum. Mätteoretiskt skulle jag nog hellre se att man medelvärdesbildar över tid
post hoc med hjälp av en definierad matematisk metod, eventuellt över flera definierade punkter i rummet. Jag kan "inget" om akustik mätteknik utan betraktar det främst som ett allmänt mätteoretiskt problem. På ett teoretiskt plan uppfattar jag LTAS som olämplig pga av att medelvärdesbildningen sker i själva mätningen. Dess värde måste därför komma från att metoden visat sig hålla empiriskt. Detta återstår att se.
/DQ-20
Ska man vara sådan (vilket man ska vara) så borde vanliga mätningar redovisas med felstaplar. Inga felstaplar, ingen relevans. Och då självklart inte bara mikrofonenens avvikelse, utan även fel som kommer från en oexakt mik-placering.
Så länge rörelsen med mikrofonen är väldefinierad borde inte en medelvärdesbildning via mikrofonen vara något egentligt teoretiskt problem.
Du pratar om något helt annat än DQ-10s helt relevanta synpunkter.
Värdet med att mätresultatet innehåller både medelvärdet och ett mått
på avvikelserna mellan de ingående värden som bildar medelvärdet, är
att de berättar helt olika saker.
Och man behöver även fråga sig vad mätningen avser berätta något om.
Jag kände ju Stig och vet vad han ansåg att mätningen berättade något
om - högtalaren. Så den procedur som inkluderas i mätningen tjänar ett
tydligt syfte - att sudda bort rummet. Men hos Stig var ju rummet alltid
samma och välkänt, och dessutom optimerat för just bruk av hans hög-
talare. Det är det inte hos vem som helst.
OM man anser att mätningen är relevant så antyder man att rummet är
utan betydelse, och det kunde Stig göra eftersom han hade sett till så
att just hans rum är det, men om en liknande mätning skall göras i ett
annat rum så behöver antingen rummet optimeras för saken (och detta
betyder om man skall göra som Stig ville, att rummet måste uppfylla en
hel rad av kriterier för att kunna vara inkluderat i mätningen utan att för
den sakens skull mätningen skall visa något annat än högtalarens egen-
skaper.
Stig avsåg aldrig att andra skulle mäta på detta sätt - för honom vad det
ju bara ett instrument för att han skulle kunna konstruera sina högtalare,
och i detta instrument är själva metoden och rummet i vilket metoden an-
vändes, lika viktiga delar av verktyget!
- - -
Och för att återanknyta till DQ-10s poäng: Om man mäter med en metod
som man tror påminner om Stigs (trots fel mikrofon, fel rörelsemönster
och fel rum) och gör den var som helst och lite hur som helst, så skall man
inte tro att mätresultatet blir en information om högtalarens egenskaper.
Att som DQ-10 föreslår, inkludera variansen gör att man i varje fall har en
liten chans att både kvalitetsvärdera mätningen, bedöma rummets lämplig-
helt, både som mätrum och för att lyssna på musik i, och att skilja mellan
vad som är rum och vad som är högtalare.
Men fortfarande går det inte att skilja ut högtalarna till sådan grad att den
mätning man får är möjlig att dechiffrera i sådan grad att man vet något
signifikant om högtalaren.
För att man skall kunna veta det krävs mycket mera än att man känner
variansen för en specifik mätning. Man behöver veta allt om hur rummet är
och man behöver använda mikrofoner av annat slag än de vanliga och all-
deles för stora mätmickar som normalt används för akustiska mätningar.
En vanlig 1/4" mick är långt ifrån rundtagande vid 20 kHz. I ett riktigt efter-
klangsrum (där mikrofonen verkligen befinner sig i ett genuint diffusfält) kan
man kompensera för det, men mäter man enligt Stigs metod (och i hans rum
eller motsvarande) så kan man inte kompensera för det, då antalet bidrag-
ande reflexer är alldeles för få för att för stora mikrofoners riktegenskaper
skall kunna kompenseras.
- - -
Så jag vidhåller att alla sådan här försök att skapa en kurva "to rule them
all" bara blir exempel på särdeles misslyckade tumregler. Det Stig själv gjorde
var något helt annat (mycket bättre) då han såg rummet som en del av mät-
systemet och både optimerade och sen lärde sig rummet, och trots det så
gjorde han åtskilliga andra kompletterande tonkurvemäåtningar också - för
att få en rimligt komplett bild av sina högtalare.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).