Obalans i volympot hö/vä

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexg

Obalans i volympot hö/vä

Inläggav Alexg » 2013-12-15 17:33

Det verkar vara en liten offset på ca 3-400 ohm (konstant oberonde av läge) mellan de två kanalerna, det märks mest vid mkt låg volym då ljudet kommer i ena kanalen sedan om jag vrider lite till kommer det i andra också. Vid högre vol märks det inte. Det finns ingen balanskontroll på apparaten och jag har mätt potten och det diffar som sagt.

Är det bara att byta till en ny pot? Det är en alps 20k pot.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2013-12-15 18:59

Jag tror det är vanligt på blue alps. Jag bytte min på ett proton ap1000 men det blev ingen skillnad.

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2013-12-15 21:04

Det var som f..n, jag trodde Alps var bättre än så!

Kan man lägga en serieresistans på ena kanalen för att kompensera eller är det ingen bra ide?

Dumt att köpa en ny pot om risken är stor att en ny är likadan (altså diffar mellan hö/vä i resistans).

Finns det andra lösningar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-16 01:48

Dämpa signalen så att man vrider upp poten mer. Problemet är just att potten används i området där skillnaden märks som mest, medan området över kl 12 ofta inte används alls.

Ett enkelt sätt, som Ingvar nog kommer att invända emot är att lägga ett motstånd från potentiometerna mittuttag till jord (om det är en "vanlig" potentiometerkoppling).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-16 09:27

Alexg skrev:Det var som f..n, jag trodde Alps var bättre än så!

Det kan de vara men då får man betala för det. Vanliga potentionmetrar i lågprisklass har i regel stora kanalskillnader vid stora dämpningar. Själv har jag sällan mer än dämpning än 25 dB, oftast kring 10-15 dB vid aktiv lyssning på icke tokmastrade fonogram.

Du har förmodligen en Alps RK27, lite bättre är RK40 men den slutade tillverkas för länge sedan. TKD CP-601 är ett alternativ med bättre kanalbalans än Alps.

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2013-12-16 21:29

Tack för upplysningarna!

Som sagt det är mer ett teoretiskt problem kanske eftersom volymen sällan är i ett läge så det märks. Men det skulle "kännas" bra om det gick att fixa!

20kax2 heter poten och är blå och motordriven. Tror det är Rk27 som nämdes, ser lika ut enligt google.

Vad skulle vara nackdelen med att addera motståndet enligt nämnda tips?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-12-16 21:48

tackar också Roger för info om Alps potar :wink: :o
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-17 18:50

Svante skrev:Dämpa signalen så att man vrider upp poten mer. Problemet är just att potten används i området där skillnaden märks som mest, medan området över kl 12 ofta inte används alls.

Ett enkelt sätt, som Ingvar nog kommer att invända emot är att lägga ett motstånd från potentiometerna mittuttag till jord (om det är en "vanlig" potentiometerkoppling).

Invändningen mot en sådan koppling torde vara att man ändrar karaktäristiken så att potentiometern blir ännu mer logaritmisk. Det kan å andra sidan kanske vara bra för att lösa problemet. (Ja, sen finns det ju en impedansaspekt också - hur tung last tål det som driver pot'en?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-17 21:38

MiaM skrev:
Svante skrev:Dämpa signalen så att man vrider upp poten mer. Problemet är just att potten används i området där skillnaden märks som mest, medan området över kl 12 ofta inte används alls.

Invändningen mot en sådan koppling torde vara att man ändrar karaktäristiken så att potentiometern blir ännu mer logaritmisk. Det kan å andra sidan kanske vara bra för att lösa problemet. (Ja, sen finns det ju en impedansaspekt också - hur tung last tål det som driver pot'en?)

Mja, man borde antagligen bara dämpa signalen i något annat steg, men det KAN vara så att poten är linjär, eller för lite krökt. Resultatet av det (för linjärighet) är just att "allt kommer i början" och då är det inte bra att bara dämpa för då kan man inte spela med full styrka. Då behövs mer krökning.

Nedlastandet kan bli ett problem som du skriver, men det jag tror att Ingvar skulle säga är att det finns risk för dist från själva poten om man belastar den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Obalans i volympot hö/vä

Inläggav IngOehman » 2013-12-17 22:02

Alexg skrev:Det verkar vara en liten offset på ca 3-400 ohm (konstant oberonde av läge) mellan de två kanalerna, det märks mest vid mkt låg volym då ljudet kommer i ena kanalen sedan om jag vrider lite till kommer det i andra också. Vid högre vol märks det inte. Det finns ingen balanskontroll på apparaten och jag har mätt potten och det diffar som sagt.

Om det skiljer 3-400 ohm oavsett läge och det betyder att ljudet kommer först
i ena kanalen, så säger du att det verkar som om det där extra motståndet
sitter mot jord, utom när du drar ned helt.

Har jag förstått dig rätt?

Om så kan du sätta ett motstånd mot jord i den kanal som kommer "sist", men
konsekvensen blir förstås att det kommer att låta om den kanalen även när du
drar ned helt.

Ett roligare sätt att lösa problemet vore att justera släden för den ena kanalen,
för det verkar ju vara som så att de inte synkar bra. Men det är kanske en fin-
mekanisk utmaning som är större än de flesta vill försöka sig på... ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Svante har rätt, jag ogillar att dra ström genom släden. Högohmig pot-last
är alltid att föredra. Men visst kan man skapa en mera logaritmisk fungtion på
det viset.

PPS. Det går faktiskt att göra pseudologaritmiska volymkontrollslösningar med
linjärpotar - även utan att dra ström genom släden... Det kan vara en kul ut-
maning att fungera ut hur det skall kunna gå till... ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexg

Re: Obalans i volympot hö/vä

Inläggav Alexg » 2013-12-17 23:44

IngOehman skrev:
Alexg skrev:Det verkar vara en liten offset på ca 3-400 ohm (konstant oberonde av läge) mellan de två kanalerna, det märks mest vid mkt låg volym då ljudet kommer i ena kanalen sedan om jag vrider lite till kommer det i andra också. Vid högre vol märks det inte. Det finns ingen balanskontroll på apparaten och jag har mätt potten och det diffar som sagt.

Om det skiljer 3-400 ohm oavsett läge och det betyder att ljudet kommer först
i ena kanalen, så säger du att det verkar som om det där extra motståndet
sitter mot jord, utom när du drar ned helt.

Har jag förstått dig rätt?

Om så kan du sätta ett motstånd mot jord i den kanal som kommer "sist", men
konsekvensen blir förstås att det kommer att låta om den kanalen även när du
drar ned helt.

Ett roligare sätt att lösa problemet vore att justera släden för den ena kanalen,
för det verkar ju vara som så att de inte synkar bra. Men det är kanske en fin-
mekanisk utmaning som är större än de flesta vill försöka sig på... ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Svante har rätt, jag ogillar att dra ström genom släden. Högohmig pot-last
är alltid att föredra. Men visst kan man skapa en mera logaritmisk fungtion på
det viset.

PPS. Det går faktiskt att göra pseudologaritmiska volymkontrollslösningar med
linjärpotar - även utan att dra ström genom släden... Det kan vara en kul ut-
maning att fungera ut hur det skall kunna gå till... ;)

Jag lödde loss poten och mätte och det verkade vara en diff på 300-400 ohm i flera lägen över skalan. Dvs tex när ena var 18k så var den andra 17.7k osv. Men diffen var ungefär densamma alltså 300-400 när jag mätte vid tex 9k.

Det är riktigt att det först är helt tyst i båda kanalerna sedan kommer ena, strax eftter den andra, i detta läge upplevs en kanalobalans som sedan "försvinner" gradvis vid ökad volym och vid normal volym ärvdet ok.

Undrar just om det går att justera "släden" i ena kanalen för att det skall bli lika. Jag kan ju leva med denna obalans men ser det som en utmaning att fixa! Det känns dock inte som att poten är möjlig att plocka isär på ett "säkert" sätt, dvs utan åverkan så den går att återställa.

Någon som gjort något sådant?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-20 00:31

Förutom att justera släden så kan det i teorin kanske gå att rotera själva kolbanan (eller vilket material banan nu är) en smula. Huruvida det går att göra rent praktiskt (med mindre än en finmekanisk verkstad till förfogande) låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2014-01-10 00:22

MiaM skrev:Förutom att justera släden så kan det i teorin kanske gå att rotera själva kolbanan (eller vilket material banan nu är) en smula. Huruvida det går att göra rent praktiskt (med mindre än en finmekanisk verkstad till förfogande) låter jag vara osagt.

Intressant teori!

Det kanske räcker med att försöka justera ena banan ytterst lite i relation till den andra och sedan löda fast poten på PCB't för att fixera. Jag tänker mig nån tiondel eller så?

Vad tror ni?

Annars finns nya potar på ebay för ca 300kr ink frakt. Men frågan är om de är bättre kanalbalans på dem...

Är det bättre att byta till en 50k el tom 100k (isf 20k) för kanalbalansen?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-01-10 01:32

gör alltid så numera att jag köper två (2) stycken förstärkare som i detta fallet (Kina) om jag gillar den första.
800:- står jag ut med utan att jiddra om en dock namngiven gedigen pott :lol:
Senast redigerad av roggaro 2014-01-10 01:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2014-01-10 01:40

roggaro skrev:gör alltid så numera att jag köper två (2) stycken förstärkare som i detta fallet (Kina) om jag gillar den första.
800:- står jag ut med utan att giddra om en dock namngiven gedigen pott :lol:

Nu är jag inte med... Vadå köper två förstärkare osv?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-01-10 01:48

Alexg skrev:
roggaro skrev:gör alltid så numera att jag köper två (2) stycken förstärkare som i detta fallet (Kina) om jag gillar den första.
800:- står jag ut med utan att giddra om en dock namngiven gedigen pott :lol:

Nu är jag inte med... Vadå köper två förstärkare osv?

http://tinyurl.com/ohekfwq lite dyrare va dem nu ja :lol:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-10 17:45

Alexg skrev:Det kanske räcker med att försöka justera ena banan ytterst lite i relation till den andra och sedan löda fast poten på PCB't för att fixera. Jag tänker mig nån tiondel eller så?

Hur mycket du behöver justera kan du ju "känna" på pot'en. Avståndet mellan där det precis börjar komma ljud ur ena kanalen och där det precis börjar komma ljud ur andra kanalen är såklart så mycket som pot'en behöver justeras.

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2014-01-12 17:45

Vad tror experterna om att tex byta till en 50k el tom 100k (isf 20k) för att förbättra kanalbalansen? Då kommer jag ju behöva "vrida upp" mer och då är poten i ett bättre läge ur kanalbalanssynpunkt. Eller är jag ute och cyklar då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-12 20:10

Blir det verkligen så att du behöver vrida upp mer? Inte om lasten av potentiometern är högohmig.

http://www.sengpielaudio.com/calculator ... loaded.htm

Den räknaren gör ingen skillnad om jag knappar in t.ex. 5000 eller 50000 ohm på båda positionerna.

Återgå till Teknikforum