Moderator: Redaktörer
celef skrev:Ibland undrar jag vad syftet är med sånna här tester, är det att lura så många som möjligt genom att maskera felen med lämpligt ljud eller är det att tydliggöra felen för så många som möjligt med rätt ljud, det senare händer ju nästan aldrig tycker jag
Svante skrev:Jag sitter nu på begränsad bandbredd så jag kan inte dra ner filerna, men har några allmänna synpunkter/undringar.
Den första är hur konverteringen är gjord. Är det en originalfil med 96 kHz samplingsfrekvens som har konverterats till 56 kHz och sedan tillbaka med något program? Vilket program och vilka inställningar är det i sådana fall?
Det andra är att jag vill rekommendera öppen lyssning först om man vill göra sig så duktig som möjligt. Men det är ju din tråd och vill du inte att folk ska göra så ska jag inte lägga mig i det.
Skillnaden bör vara vid riktigt höga frekvenser, vilket gör att vi gubbs är mindre troliga detektörer. Ungdomarna, med rätt utrustning är de som troligast kommer att detektera detta, tror jag.
Fast mest tror jag på en dålig konverterare (eller något annat fel) om folk lyckas höra det. fs=56 kHz ska vara tillräckligt bra om konverteringen är ok.
anjora skrev:Svante skrev:Jag sitter nu på begränsad bandbredd så jag kan inte dra ner filerna, men har några allmänna synpunkter/undringar.
Den första är hur konverteringen är gjord. Är det en originalfil med 96 kHz samplingsfrekvens som har konverterats till 56 kHz och sedan tillbaka med något program? Vilket program och vilka inställningar är det i sådana fall?
Det andra är att jag vill rekommendera öppen lyssning först om man vill göra sig så duktig som möjligt. Men det är ju din tråd och vill du inte att folk ska göra så ska jag inte lägga mig i det.
Skillnaden bör vara vid riktigt höga frekvenser, vilket gör att vi gubbs är mindre troliga detektörer. Ungdomarna, med rätt utrustning är de som troligast kommer att detektera detta, tror jag.
Fast mest tror jag på en dålig konverterare (eller något annat fel) om folk lyckas höra det. fs=56 kHz ska vara tillräckligt bra om konverteringen är ok.
jag använde audacity med inställningen "best sinc interpolator"
det är fritt fram att testa med valfri metod men jag är mest intresserad av resultatet från ett blindtest. jag personligen att rent blindtest är att föredra så att man aldrig vet vilken version man lyssnar på, ABX metoden förutsätter att msn kan lyssna öppet med tillräcklig nogrannhet.
valet av fs=54 grundar sig på att jag vill ha marginal över 20khz så att jag slipper använda extremt branta filter(audacitys filter påverkar ljudet ner till ca 25khz) och ändå ligge över vad som man rimligtvis kan höra i form av rena sinusvågor. Om jag hade valt ännu högre samplingrate så hade det varit ännu färre diskanter som hade varit lämpliga för det här testet och jag väntar därför tills dess att jag har byggt högtalare med RAAL 140-15d
Svante skrev:
Ok, vilken version av Audacity? Här finns tester av några versioner, någon är riktigt dålig, men flera är bra.
http://src.infinitewave.ca/
Givetvis måste man testa blint, vad jag menade var att man FÖRST kan testa öppet för att bekanta sig med eventuelle ljudliga skillnader. Men därefter behövs förstås ett blindtest för att avgöra om man verkligen hör skillnad.
54 kHz samplingsfrekvens är ganska ovanligt, och kanske hanterar Audacity även den samplingsfrekvensen bra, men igen, hör folk skillnad så skulle min första tanke vara att det kanske trots allt inte gick bra I konverteringen. Att konvertera till tex 48 kHz vore mer mainstream, och förmodligen är den konverteringen mer utförligt tested. Jag söger inte att det behöver gå dåligt men att det kan göra det.
Johan1221 skrev:ursäkta en oinsatt men går 96 och 44khz lika högt upp i frekvenserna? har för mig att jag hört att 96khz går upp till 47khz och 44khz till 22khz (nyquist teorin med dubbla samplingsfrekvensen?)
för isånnafall blir ju intervallet mellan varje "sample" samma och då fattar jag inte riktigt hur man med ett mänskligt öra kan märka skillnad :/
anjora skrev:intressant att 6 personer inklusive mig hör skillnad men att ingen har vågat nämna någon statistik förutom jag som erkände att jag inte har någon tillförlitlig statistik(än), jag har dock tidigare lyckats med liknande test men då med lägre samplingfrekvens.
att endast 1 av 7 inte anser sig höra skillnad är också intressant. jag sätter alla mina bitcoins på att majoriteten av dessa inte ens har tillräckligt bra diskanter för detta, dock kan det i vissa fall underlätta med odugliga hörlurar/diskanter ifall dessa peakar ordentligt strax över 26khz.
Om det ändå visar sig att samplingfrekvensen 54 KS/s är otillräckligt så omkullkastar detta den konsensus som har rådit länge. Jag passar på att nämna två teorier som hade kunnat förklara detta.
vi vet alla att örat är mycket komplicerat, kanske kan intermodulationsprodukter uppstå i örat som hjärnan sedan uppfattar och då denna effekt även finns i verkliga livet så låter ljudet mer naturligt om man återskapas frekvenser över det direkt hörbara
vi kan egentligen uppfatta frekvenser en bra bit över 20khz men det når inte den medvetna delen av hjärnan utan det filtreras bort för att vi skall kunna fokusera på det väsäntliga, främst 300hz till 3000hz, dock påverkar det ändå hur vi uppfattar musik.
forskningsstöd http://jn.physiology.org/content/83/6/3548.long
anjora skrev:intressant att 6 personer inklusive mig hör skillnad men att ingen har vågat nämna någon statistik förutom jag som erkände att jag inte har någon tillförlitlig statistik(än), jag har dock tidigare lyckats med liknande test men då med lägre samplingfrekvens.
vi kan egentligen uppfatta frekvenser en bra bit över 20khz men det når inte den medvetna delen av hjärnan utan det filtreras bort för att vi skall kunna fokusera på det väsäntliga, främst 300hz till 3000hz, dock påverkar det ändå hur vi uppfattar musik.
forskningsstöd http://jn.physiology.org/content/83/6/3548.long
Piotr skrev:
Vi uppfattar inte frekvenser "en bra bit över 20kHz". Ohashis fynd har inte kunnat styrkas eller repeteras av andra.
Det är också intressant att veta att en av personerna bakom studien är fader till DSD och en annan är konstruktör av en diamantdiskant till Pioneer.
Hur detta påverkar din bedöming av trovärdighet vet jag inget om.
Svante skrev:54 kHz samplingsfrekvens är ganska ovanligt, och kanske hanterar Audacity även den samplingsfrekvensen bra, men igen, hör folk skillnad så skulle min första tanke vara att det kanske trots allt inte gick bra I konverteringen. Att konvertera till tex 48 kHz vore mer mainstream, och förmodligen är den konverteringen mer utförligt tested. Jag söger inte att det behöver gå dåligt men att det kan göra det.
MiaM skrev:Svante skrev:54 kHz samplingsfrekvens är ganska ovanligt, och kanske hanterar Audacity även den samplingsfrekvensen bra, men igen, hör folk skillnad så skulle min första tanke vara att det kanske trots allt inte gick bra I konverteringen. Att konvertera till tex 48 kHz vore mer mainstream, och förmodligen är den konverteringen mer utförligt tested. Jag söger inte att det behöver gå dåligt men att det kan göra det.
Förutom vad som händer i Audacity så kan det också hända olika saker vid uppspelningen.
Ett inte otänkbart scenario är att "mainstreamfrekvenserna" kan spelas upp direkt medan ovanligare frekvenser leder till att konvertering sker någon stans i uppspelningen.
(Ja, det kan också vara så att allt konverteras vid uppspelning, även "från 96 till 96", för att dac'en alltid är låst på en viss frekvens även då man endast spelar upp en enda signal. Ljudkort som ska klara "diverse multimedia/spel" har väl drivrutiner och i viss mån även hårdvara som kan mixa ett helt gäng olika signaler med varierande samplingsfrekvens, och då måste givetvis konvertering ske av åtminstone vissa signaler. Jag har dock fått för mig att man med rätt konfiguration kan slippa detta åtminstone ihop med 'audiofil'-ljudkort och de vanliga samplingsfrekvenserna).
Svante skrev:
Ok, jag har som sagt inte laddat ner filerna, men trodde att 56 kHz-filen hade konverterats upp till 96 kHz igen. I annat fall har man ingen koll alls på vad som händer i lyssnarnas uppspelningsutrustning, precis som du säger. Om filerna har samma samplingsfrekvens vet man iaf att uppspelningsutrustningen gör lika med de två filerna.
Å andra sidan, hmm. Undras om en dålig omsampling reagerar olika på en fullbandbredds 96 kHz-fil och en 96 kHz-fil som bandbegränsats till 27 kHz. Antagligen är det så.
Det betyder ju faktiskt att det här testet inte är genomförbart med någon rimlig validitet om man inte har koll på om det finns en (dålig) omsampling i lyssningen.
anjora skrev:Svante skrev:
Ok, jag har som sagt inte laddat ner filerna, men trodde att 56 kHz-filen hade konverterats upp till 96 kHz igen. I annat fall har man ingen koll alls på vad som händer i lyssnarnas uppspelningsutrustning, precis som du säger. Om filerna har samma samplingsfrekvens vet man iaf att uppspelningsutrustningen gör lika med de två filerna.
Å andra sidan, hmm. Undras om en dålig omsampling reagerar olika på en fullbandbredds 96 kHz-fil och en 96 kHz-fil som bandbegränsats till 27 kHz. Antagligen är det så.
Det betyder ju faktiskt att det här testet inte är genomförbart med någon rimlig validitet om man inte har koll på om det finns en (dålig) omsampling i lyssningen.
Givetvis så konverterade jag upp till 96KS/s igen, det kanske hade varit bättre att bara att använda ett lågpassfilter men jag vet inte hur man gör det i audacity. Jag personligen tror att det finns en övertro på vad olika ljudkort kan påverkas av samplingfrekvensen, jag har iallafall aldrig kunnat skilja mellan att låta ljudkortet sköta konverteringen och att på egen hand konvertera upp till 192Khz i blindtest, dock har jag asus xonar essense stx och kör alsa i linux samt open source drivrutiner så jag utgår från att det inte finns några tveksamheter där iallafall, förstärkaren vet jag inte.
Harryup skrev:Är det inte enklare att spela in med olika samplingar samtidigt av levande musik och sen kan man lyssna och höra om man hör nån skillnad.
Jag ser inget praktiskt i en massa omsamplingar som skulle motsvara hur jag lyssnar på musik och inte nån annan heller.
Vill man veta om det går att höra skillnad på formaten så skulle jag inte ändra något utan hålla kvar filerna i originalformat.
mvh/Harryup
n3mmr skrev:Dessutom; Frågan "XXX låter bättre" är lite meningslös. Hur ska man veta HUR det ska låta, dvs hur vet man hur korrekt återgivet ljud låter.
Svante skrev:Harryup skrev:Är det inte enklare att spela in med olika samplingar samtidigt av levande musik och sen kan man lyssna och höra om man hör nån skillnad.
Jag ser inget praktiskt i en massa omsamplingar som skulle motsvara hur jag lyssnar på musik och inte nån annan heller.
Vill man veta om det går att höra skillnad på formaten så skulle jag inte ändra något utan hålla kvar filerna i originalformat.
mvh/Harryup
Det finns som jag beskrev ovan en massa tekniska problem med det. Man kan förstås göra som du säger, men då är det svårt att veta om det beror på samplingsfrekvensen man har valt eller om det beror på att uppspelningsutrustningen är olika bra på att hantera de olika samplingsfrekvenserna.
Det är (tycker jag) mycket intressantare att isolera tex frågan om vilken samplingsfrekvens som är tillräcklig från om Windows uppsamplare är bra eller dålig.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Är det inte enklare att spela in med olika samplingar samtidigt av levande musik och sen kan man lyssna och höra om man hör nån skillnad.
mvh/Harryup
Det finns som jag beskrev ovan en massa tekniska problem med det. Man kan förstås göra som du säger, men då är det svårt att veta om det beror på samplingsfrekvensen man har valt eller om det beror på att uppspelningsutrustningen är olika bra på att hantera de olika samplingsfrekvenserna.
Det är (tycker jag) mycket intressantare att isolera tex frågan om vilken samplingsfrekvens som är tillräcklig från om Windows uppsamplare är bra eller dålig.
Min fetning.
Jag är fullständigt övertygad om att det är där skillnader till stor del ligger och därför är det ointressant att hålla på och sampla om så att man inte vet vad dessa omsamplingar bidrar med. Man kommer aldrig runt det som jag ser om man vill testa på sätt som motsvarar hur man spelar musik hemma.
Jag testar inte motor och kaross separat utan kör bilen.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Absolut, men nu kan jag bara konsumera färdiga modeller så jag har ingen nytta av att testa saker separat.
Jag har gjort en del tester där serverprogram liggandes på olika platformar varkar ha betydelse. Nu har jag inte testat olika generationer men efter det gav jag upp idén på att hitta generella "svar". Olika firmwares låter olika, olika programversioner låter olika, datorer fungerar olika bra över tid.
Hur vet vi att omsaplingsdatorn verkligen gör det helt rätt?
Bättre att be Bertil Alving testa att spela in samma stycke i nån snutt musik med olika samplingar så är det nån med erfarenhet och full koll som står för originalfiler. Fast inte ens då vet vi om inspelningsutrustningen möjligen påverkar olika vid olika samplingar. Men Bertil har säkert undersökt det.
mvh/Harryup
anjora skrev:jag har skapat två ljudfiler av olika kvalité, den ena är orginal och den andra har konverterats ned till dålig kvalité och upp igen. jag lade först upp dem som .7z fil men fick felmeddelande så jag lade också upp den var för sig som .flac
https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g
jag har klippt bort 75% av låten för att endast få med de intressanta bitarna. för att blindtesta så rekomenderar jag deadbeef(linux) och foobar2000(windows), i foobar2000 kan man blindtesta genom att använda slumpknappen, man får se till att den dåliga spelas var annan gång
i deadbeef kan man trycka på start många gånger snabbt tills man inte vet vilken låt man spelar, sedan så ställer man in så att deadbeef loopar när alla låtar är spelade och på så sätt hör man den dåliga var annan gång.
detta är enligt mig det mest exacta sättet att testa ljudkvalité då man confirmation bias minimeras., ABX test är inte lika exacta pga placebo när man lyssnar öppet, jag rekomenderar att INTE lyssna öppet först utan börja blindtesta direkt och välja den som låter bäst, sedan så är det bara att upprepa testet och se ifall resultatet blir det samma.
det är en fördel ifall man lyssnar med högtalare med specialla diskanter, helst att diskanterna spelar upp till iallafall 30khz, hörlurar är inte att föredra då alla jag har studerat har haft dålig frekvensgång över 10khz, och även ifall hörlurarna skulle ha bra frekvensgång så kan man uppfatta ljud på andra sätt än genom öronen(vet ej ifall det är relevant för detta testet). det kan ev vara så att man kan känna ultraljud precic likt att man kan känna infraljud.
syftet med testet är att se ifall ljud långt över vad som anser vara hörbart ändå kan påverka ljudupplevelsen och väldigt många är tveksamma till om ex 192kS/s är hörbart bättre än 96kS/s under bra förhållanden(vettig konvertering, acceptabel elekronic, osv). Givetvis finns det elektronik som beter sig märkligt vid höga frekvenser även om jag tvivlar på att detta är speciellt vanligt.
jag tycker mig höra skillnad men inget statisktiskt säkert(blindtest) och jag har heller inte tid att testa detta ordentligt.

Svante skrev:FÖR MIG är det intressantare att testa delarna separat, eftersom jag begriper mig på hur omsamplare fungerar och kan testa dem. Jag skrev min första 1991, tror jag. Jag utvecklade alldeles nyligen en ny omsamplare till min ljudeditor och har precis börjat mäta på en massa AD- och DA-omvandlare för LTS räkning.
imac skrev:Svante skrev:FÖR MIG är det intressantare att testa delarna separat, eftersom jag begriper mig på hur omsamplare fungerar och kan testa dem. Jag skrev min första 1991, tror jag. Jag utvecklade alldeles nyligen en ny omsamplare till min ljudeditor och har precis börjat mäta på en massa AD- och DA-omvandlare för LTS räkning.
Låter intressant o förklarar varför du gillar omsampling![]()
En nyfiken fråga då, har det hänt mycket sedan -91 med hur man omsamplar eller finns det bara ett sätt att göra det på?
Johan1221 skrev:ursäkta en oinsatt men går 96 och 44khz lika högt upp i frekvenserna? har för mig att jag hört att 96khz går upp till 47khz och 44khz till 22khz (nyquist teorin med dubbla samplingsfrekvensen?)
för isånnafall blir ju intervallet mellan varje "sample" samma och då fattar jag inte riktigt hur man med ett mänskligt öra kan märka skillnad :/
anjora skrev:om någon använder en tveksam windows omamplare så kommer detta förstöra båda låtarna efterssom båda innehåller information över 22khz.n3mmr skrev:Dessutom; Frågan "XXX låter bättre" är lite meningslös. Hur ska man veta HUR det ska låta, dvs hur vet man hur korrekt återgivet ljud låter.
jag tycker att det oftast låter bäst om man har med alla hörbara frekvenser och nedsamtlat låter sämre i kanske 90% av fallen(om man hör skillnad i blidtest)
jag tycker att gittarren i frozen_96 låter nästan magiskt, medan frozen_54 låter tråkigae och att det saknas något, det var iallafall så jag skilde dem å när jag blindtestade. det lät faktiskt som om en del av övertonerna saknades men skillnaden var subil och inte som FLAC vs vorbis q100 som är betydligt enklare att skilja
Svante skrev:Nu har jag kunnat ladda ner filerna och ser vad de innehåller. Jag kan inte undanhålla er spektrogrammen på låtarna för det syns så tydligt hur de är gjorda.
De verkar innehålla en fil för regnljuden som är bandbegränsad till ~10 kHz, en med gitarr/bas/percussion med frekvenser upp till nära 48 kHz och en mot slutet (är det sprakande eld?) som är bandbegränsad till 16 kHz.
Så tyckte man att det var bättre högfrekvensåtergivning av regnet så kan man ta sig en funderare.
anjora skrev:hypotesen om att det är windows omsanplaren/electronik som gör skillnaden fallet på att det just nu står 6-1 till frozen_96, det borde snarare vara frozen_54 som hade lett om den hypotesen hade stämt.
anjora skrev:Svante skrev:Nu har jag kunnat ladda ner filerna och ser vad de innehåller. Jag kan inte undanhålla er spektrogrammen på låtarna för det syns så tydligt hur de är gjorda.
De verkar innehålla en fil för regnljuden som är bandbegränsad till ~10 kHz, en med gitarr/bas/percussion med frekvenser upp till nära 48 kHz och en mot slutet (är det sprakande eld?) som är bandbegränsad till 16 kHz.
Så tyckte man att det var bättre högfrekvensåtergivning av regnet så kan man ta sig en funderare.
intressant, då då hörde jag skillnad på rätt sak, det verkar också som om låten innehåller nyttig information över 26khz och inte bara brus.
jag skulle tippa att regnet/brasan har bandbegränsats för att det bara är brus vid dessa höga frekvenser.
Svante skrev:Det finns i princip bara ett sätt att göra det rätt, det finns ett par metoder att komma nära detta riktiga, och den ökade datorkraften som finns idag gör att man kommer (mycket) närmare det perfekta idag än man gjorde 1991.
Svante skrev:Nä. Om det nu går att höra en skillnad lär det vara tämligen svårt. Om en fil heter *_96 och den andra *_56 så är det väääldigt lätt att tycka att den som heter 96 låter bättre. Faktum är att i ett öppet test skulle jag förvänta mig ungefär det resultatet även om filerna vore identiska.
IngOehman skrev:En intressant sak att undersöka är hur spektrala innehåller på det som når
hans öron i de två fallen ser ut. Om HF som i ena fallet finns med och i det
andra inte finns med hörs lätt så kan det beror på att elektroniken inte är
alldeles kapabel att hantera untraljudsinformationen, och att hörbara ljud
uppkommer som funktion därav.
Vh, iö
imac skrev:Svante skrev:Det finns i princip bara ett sätt att göra det rätt, det finns ett par metoder att komma nära detta riktiga, och den ökade datorkraften som finns idag gör att man kommer (mycket) närmare det perfekta idag än man gjorde 1991.
Är principerna ungefär samma när man samplar upp som ner?
Vad är det för skillnader på metoderna som man kan använda? Finns det några inställningar som man kan "tweaka"?
Vad är det som är kvar för att komma till den perfekta omsamplingen?
anjora skrev:Svante skrev:Nä. Om det nu går att höra en skillnad lär det vara tämligen svårt. Om en fil heter *_96 och den andra *_56 så är det väääldigt lätt att tycka att den som heter 96 låter bättre. Faktum är att i ett öppet test skulle jag förvänta mig ungefär det resultatet även om filerna vore identiska.
När jag startade motsvarande tråd på sweclockers så var det mer än en person som trodde att frozen_54 var orginal och folk skickade PM för att få reda på det rätta svaret... jag uppskattar att du lade upp dessa filer då det är bra att testa med mer än en omsamplare. Sedan så skrev jag klart och tydligt att der var meningen att blindtesta filerna.
Även om det inte är uppenbart genom att titta på namnet vilken fil som är orginal så går det fortfarande att ta reda på vilket fil som är orginal om man innehar lämpligt program, det hela bygger på att folk är ärliga. Man kan även genom att titta på filstorleken räkna ut vilket som antagligen är orginal(om det är .flac)
Svante skrev:Nu har jag hittat på tre nya versioner av filerna.
Hör ni någon skillnad? I sådana fall, beskriv den!
http://user.faktiskt.io/svante/frozen_A.flac
http://user.faktiskt.io/svante/frozen_B.flac
http://user.faktiskt.io/svante/frozen_C.flac
anjora skrev:hypotesen om att det är windows omsanplaren/electronik som gör skillnaden fallet på att det just nu står 6-1 till frozen_96, det borde snarare vara frozen_54 som hade lett om den hypotesen hade stämt.
Svante skrev:Nu har jag hittat på tre nya versioner av filerna.
anjora skrev:Svante skrev:Nu har jag hittat på tre nya versioner av filerna.
alla tre filerna är förstörda och låter sämre än orginal, tyckte Frozen_B lät minst dåligt.
Svante skrev:Kan du beskriva skillnaden? Och en samvetsfråga; har du tittat på vågformerna eller analyserat dem på något annat sätt?
shifts skrev:Jag lyssnade på regnpassagen i låtarnas början upprepade gånger, både via min Airport Express (omsamplar allt som inte är 16/44 till 16/44) samt AppleTV (omsamplar allt som inte är 16/48 kHz till 16/48 kHz).
Hörde ingen skillnad, men lyssnade inte blint. Av det anjora skrev tänkte jag ibland att frozen_B lät lite öppnare än de andra, men vips var den skillnaden också borta vid andra lyssningar.
anjora skrev:Jag personligen tror att det finns en övertro på vad olika ljudkort kan påverkas av samplingfrekvensen, jag har iallafall aldrig kunnat skilja mellan att låta ljudkortet sköta konverteringen och att på egen hand konvertera upp till 192Khz i blindtest, dock har jag asus xonar essense stx och kör alsa i linux samt open source drivrutiner så jag utgår från att det inte finns några tveksamheter där iallafall, förstärkaren vet jag inte.
MiaM skrev:
Jag tror att tumregeln är att om ljudkortet är såpass gammalt att det inte stödjer "Directsound" (del av DirectX) så är det halvtroligt att DAC'en fysiskt byter samplingsfrekvens när man spelar upp ljud med olika frekvens.
anjora skrev:Ett problem jag märket när jag blindtestar är att samma fil kan låta vädligt annorlunda när man lyssnar på den igen, jag har att varannan låt spelas när jag blindtestar och först så tyckte jag att det lät bäst första gången men när jag hörde låten igen så lär det riktigt illa och sedan lät det rätt bra och då var det antagligen att det låter bäst första gången man hör en låt.
anjora skrev:Svante skrev:Kan du beskriva skillnaden? Och en samvetsfråga; har du tittat på vågformerna eller analyserat dem på något annat sätt?
jag började med att lyssna på A och B men jag förstod att ingen var orginal, jag blev lite förvånad över att B lät bättre trots mindre bitrate så jag kollade på filerna i audacity för att se om jag bara inbillade mig att B lät bättre än A.
anjora skrev:
det är rätt svårt att beskriva skillnaden men A var lite plågsam att lyssna på. Det är väldigt svårt att på ett bra sätt beskriva hur någonting låter, det blir lätt flummiga beskrivningar,
anjora skrev:mer seriösa dacar samplar upp till ex 84672000 hz så att det alltid rör sig om en heltalsomvandling men jag vet inte om det spelar så stor roll egentligen.
Svante skrev:
Ok, här blir det lite viktigt att få reda på exakt när i förhållande till din lyssning du fick den där informationen. Du berättar om två olika sorters information här, dels att du har sett att filerna har olika bitrate, dels att du har tittat på filerna i Audacity. Såg du något av det innan du lyssnade? Det är nämligen helt avgörande för om testet ska kunna kallas blint eller inte.
Det är också intressant att veta hur du tittade på filen i Audacity, var det enbart vågformen eller använde du något annat verktyg i Audacity?
anjora skrev:jag hade redan inna sätt filstorleken på A och B men jag blev förvånad när jag sedan lyssnade på filerna. kallas det placebo om man hör skillnad trots att man vet att det inte är skillnad? just naturliga avvikelser är väldigt farliga och man måste därför testa några gånger innan man kan vara säker.
anjora skrev:svante: jag kommer inte att lägga tid på att blindtesta dina filer utan jag kommet fokusera på mitt egna test istället. det är väldigt tidskrävande att blindtesta om man vill ha säkra resultat och jag har dess utom en fysiktenta på torsdag.
problemet är att jag kanske har rätt 2/3 av gångerna vilket kräver kanske 30 lyssningar innan man kan vara säker på sin sak.
Svante skrev:anjora skrev:jag hade redan inna sätt filstorleken på A och B men jag blev förvånad när jag sedan lyssnade på filerna. kallas det placebo om man hör skillnad trots att man vet att det inte är skillnad? just naturliga avvikelser är väldigt farliga och man måste därför testa några gånger innan man kan vara säker.
Egentligen är det så här om man ska vara säker. Man måste lyssna och eventuellt växla mellan filerna utan att veta vilken som är vilken. Så talar man om vilken som lät bäst. Därefter lyssnar man igen. Och igen, och igen. När man har tillräckligt många lika i rad så har man visat att det inte är placeboeffekten som gör att man hör skillnad.
Svante skrev:Minimum är 8 lika i rad, men man kan krångla till det där en hel del.
Svante skrev:Det du beskriver är visserligen flera lyssningar, men att du varje gång vet vad du lyssnar på. Du noterar att det är svårt, och att du hör fel ibland, men du avger ändå ett enda svar, som sammanfattar vad du tycker att du har hört. Vetenskapligt och för mig har det inte så mycket värde, sorry.
Svante skrev:Om verkligen är intresserad av att veta om det finns någon hörbar skillnad så rekommenderar jag ett riktigt blindtest med flera svar och lämplig statistisk metod för att säkerställa att svaret inte beror på slumpen. Jag kan göra en kort utläggning om vad jag tycker är en lämplig metod om du vill.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster