Detta med trycksätta rum vad gäller?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Detta med trycksätta rum vad gäller?

Inläggav Johannes » 2013-12-28 21:19

Hej. har i dagarna varit och lyssnat hemma hos min lillebror.
Har givit bort en del grejer till han som jag fått över. bla´´en jbl gt122 bilbas 12´´
och 2st 100liters br låder avstämda till ca 25hz enligt lspcad varav han satte in denna jbl gt122 i en av dom.

satt och lyssna i hans lilla betongbunker till rum som är fyrkantigt, 4*4*2,4m typ 15-16kvadrat MAX.

han hade ställt basen i ett hörn och en soffa bervid.

men när jag började gå igenom mina vanliga test låtar för att testa lite slog det mej hur denna jbl gt 122 i denna 100liters låda spelade riktigt bra

precis en sån tightet och artikulation samt spelglädje som jag är ute efter
och den grävde djupt och med kontroll . en härlig sugb som man ville spela mer på. visst med begränsningar i ljudtryck men den räckte gott i det lilla rummet.

hur som helst åkte jag senare hem till mej och spelade samma låtar på mina 3 st isobariksubbar som består av peerless 315swr
och drivs av ett 2400mx steg och jag har minidsp som sköter delningen.

husomhelst så insåg jag rätt fort att mina isobarik subbar blev avhängda jämnfört med hans sub. mina har inte riktigt den artikulationen

börjar undra hur mkt rummet spelar roll? min annläggningen spelar i ett jätte vardagsrum som är en öppenplanlösning ut i hela lägenheten. alltså så måste jag trycksätta hela lght istället för min lillebror ca 15kvadrat ed stängd dörr.

kan detta påverka arikulationen eller upplevd artikulation?

jag har ju ifs gjort en missberäkning på mina subbar och dom blev 10liter för små i netto volym. (glömde av nån annledning räkna med slitsportens volym)

men enligt lsp cad är detta inte något problem allt ser ok ut.

men nu har jag tagit bort min sub rigg och tagit tillbaka mina gamla isobarik subbar med peerless 215swr sammja serie som 315swr allstå föregånagren till sls

dessa spelar i ganska stor isobarik br låda på 45liter och avstämda till ca 19hz
och jag uppfattar dessa lite trevligare att lyssna på med lite bättre artukulation samt integerar lite bättre . basen låter mer naturligt hifimässig istället som för med 315swr så låter dom stora med stort membran på nåt sätt och är mer fysiska och mäktiga. men dom är hyffsat lika överigt.

kommer nu att plugga sltsarna på mina isobarik låder med 315swr för att lyssna till en sluten isobarik låda. mer artukulerad bas bör ju vara svårt att få tycker man

om jag inte blir nöjd får det bli dayton 15´´ i sluten 120liters låda som många här har erkänt låter riktigt bra.

en sak jag kommit på är att jag i regel gillar element med högre Qts värde dessa verkar spela lite mer med glädje, helt enkelt roligare att lyssna på. element i med lågt qts låtter orimligt torra ibland och tråkiga.

hoppsan det mkt text och fråger
men frågan är i huvud sak det där med rummets inverkan på just artuklation eller upplevd artuklition. ett rum som kan trycksättas kanske man upplever basen mer artukulerad?

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-12-28 21:24

min lght är på 87kvadrat totalt och själva vardagsrummet är rektagulärt och annläggningen spelar från en lång sida mot en den andra långsidan . rummet är 6 meter långt och 4meter brett med helt öppet i ena änden ut mot överiga lght.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-28 22:39

Utan att gå in på detaljer(för det har jag inte ork med nu) så skulle jag säga att rummet utan minsta tvekan är den viktigaste länken i lyssningskedjan. Med viktigaste så menar jag den som påverkar resultatet mest OCH som är svårast att få bra.

Att rummet påverkar basens artikulation är inget konstigt alls.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-12-28 22:48

okej. upplever mitt rum hyffsat dämpat.
men börjar inse att det är svårt att få till det riktigt tight eller artikulerat i stora öppna rum.

men jag trodde verkligen att i hans betongbunker skulle det låta skit. och det skulle dåna rejält. men faktum var att det lät hyffsat bra.

himla svårt det där.

men det här med att kunna trycksätta sitt lyssningsrum är det viktigt?
och hur vet man att man kan göra det ?

skulle jag vinna på nånting med köra slutet ? eller handlar allt om att trycksätta eller akustik?

skulle jag vinna på 2st dayton 390rsshf i slutna låder? har räknat lite på det och jag vinner mer än dubbla pumpförmågan :) 2,3liter mot 3st peerless 315swr 1,1liter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-29 00:20

Prova att låna hem hans subb och spela den i ditt rum. Låter den då bättre än dina subbar så kan du ju fundera på bättre grejor, men om rummet gör den sämre än dina, så har du ju lite akustikproblem att ägna dig åt i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-12-29 10:06

Hmm ja jag har funderat på det.

Skall nog banne mej göra det. Den väger as bara.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-12-29 11:12

Men behöver man kunna trycksätta rummet för att kunna få till en bra basåtergivning?
Har läst här att vissa sätter gunmilister runt dörrarna för att få tätare just p.g a att kunna trycksätta lättare.

För mej känns det omöjligt i en öppen planlösning. Och nuförtiden går ju allt mer åt det hållet.

Dom flesta nyare hus m.m har jätte öppna stora ytor. Man vill ju fortfarande ha en möjlighet till bra annläggning med bra bas återgivning.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-12-29 11:22

Har glömt en viktig detalj i detta.

Jag blev lite häpen över hans sub.
Han har fått låna min gamla mds bas som jag köpte när mds först kom slutet 90tal
Mds audiophile 1260 a denna bas monter han i den andra 100liters lådan.

Vi skiftade subbar så att subben med mds basen fick exakt samma förutsättningar.
Men där hörde man tydlig skillnad i artikulation. Mfs basen var mer tröttnade att lyssna på mer entonig och tråkig. Men nu trivdes väl inte mds basen i den lådan ifs även om den ofta vill ha en liknande avstämning

Återgå till Teknikforum