går det att brygga alla stärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

går det att brygga alla stärkare?

Inläggav hm2 » 2014-01-04 05:11

jag tänkte köpa nåt typ 2x40w från rotel eller nad eller möjligtvis denon och sen brygga den apparaten för att driva en sub, innan sitter ett aktivt filter.

kommer det här gå med alla apparater? jag antar att det absolut inte kommer göra det, men tror ni det funkar med mindre integrerade stärkare från nad/rotel alt denon?

ser att nad har en switch som säger mono på sina steg och att man kopplar ihop plus och plus på dom, vad gör den här switchen på baksidan??

jag kommer troligtvis testa det här vad som än händer. varför kopplar man plus-plus btw? borde det inte va plus ch1 och minus ch2? ja jag vet inget om det här som ni kanske förstår. men jag vill ändå ha en billig långlivad stärkare som jag monokopplar, nad har funkar bra för mig i massa år. rotel också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-04 10:28

Många förstörkare mår skitdåligt av att bryggas! Kolla med leverantör inna du provar.

För att lyckas måste du dessutom driva ingångarna i motfas, dvs du behöver en liten låda som vänder ena kanalen "upp och ner". Då driver förstärkaren ena kanalen mot plus när den andra går mot minus. Därför kopplar du högtalraren mellan pluspolerna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-04 10:42

En del förstärkare är redan bryggade, och då går det inte att brygga mer.
Dessutom drar det mycket mer ström när det bryggas, och om förstärkaren inte har så bra strömdrivningsförmåga så är det ingen god ide. Om den har en bra effektkub med hög effekt i två ohm och hög kortslutningsström så är förutsättningen bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch

Inläggav jansch » 2014-01-04 15:02

För att köra bryggkopplat måste man ju fasvända signalen till ena slutsteget...eller?
Moderna transistorslutsteg har väl alltid "minus" anslutningen till signaljord vilket borde resultera i att det inte går att bryggkoppla utan att fasvända signalen?

I sig kan man ju tänka sig att köra rörslutsteg med transformator som inte är knuten till jord......

Nåväl... om man inte vill modifiera eller bygga grejor borde väl de slutsteg som tål bryggkoppling ha en "fasvändare" för ena kanalen...eller tänker jag helt fel?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-04 15:07

Om förstärkaren har balanserad ingång, så finns möjlighet för inverterad och icke inverterad matning redan klart.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch

Inläggav jansch » 2014-01-04 15:09

Förlåt PerStromgren..... såg nu att du hade skrivit samma sak

jansch

Inläggav jansch » 2014-01-04 15:31

såklart paa...tänkte inte på det... Fast man kommer ju inte närmare svaret ändå på huvudfrågan om man kan bryggkoppla alla steg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-04 15:42

jansch skrev:såklart paa...tänkte inte på det... Fast man kommer ju inte närmare svaret ändå på huvudfrågan om man kan bryggkoppla alla steg

Jo, men huvudfrågan är ju redan med nej besvarat.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-04 23:06

tack för svaren! tror jag skiter i att köpa nåt litet stereosteg/integrerad, känns som att det kan bli mycket problem där, speciellt eftersom den basen jag har verkar vara en 4ohmare.
har kikat lite på hypex inbyggnadsstärkare istället, det kanske blir en sån istället.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-01-04 23:12

Jag har två stycken rotel rb-850 som ligger på 2x50w, 2ohm stabila i stereoläge

bryggbara till 1x150w så jag använder en till varje högtalare, 4ohm ligger dom på

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-06 17:05

Vissa förstärkare har ena kanalen ständigt fasvänd, och signaljord är då kopplad till t.ex. vänster högtalarutgångs minuspol och höger högtalarutgångs pluspol (eller vice versa).

Detta verkar mest bara förekomma på bilstereoslutsteg, tricket är då att man kan ansluta dels en subbas så att den körs bryggad i mono samtidigt som samma slutsteg också driver ett vanligt par stereohögtalare. Det här blev väl poppis i början på 90-talet eller möjligen slutet av 80-talet. Idén var dock knappast ny, exakt samma idé användes av AMI/Rowe jukeboxar som tillverkades i början på 60-talet.

För att återgå till trådstartarens önskemål - en variant är väl att helt enkelt bara använda ena kanalen på en förstärkare. Mest prisvärt blir det väl om man kan få ett riktigt bra pris på en förstärkare som har en trasig kanal. De flesta förstärkare har gemensam nätdel för båda kanalerna och använder man bara ena kanalen så blir den ensamma kanalen lite starkare än vad varje kanal är om man använder båda samtidigt.

En fördel med att använda en komplett förstärkare som slutsteg för en baslåda är att man kan påverka frekvensgången en del genom att ratta på basreglaget och använda loudnessknappen. Mer pådrag på basreglaget ger oftast starkare djupbas i förhållande till mellanbas. (Detta förutsätter att förstärkaren drivs via någon slags delningsfilter eller liknande).

Återgå till Teknikforum