HDMI TMDS Clock - ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brodde

HDMI TMDS Clock - ?

Inläggav brodde » 2014-01-17 07:12

Vi håller på med ett projekt i att utveckla kvalitetskontrollen mitt jobb. Har nu råkat på en produktfråga som jag inte riktigt benar ut på egen hand.

En möjlig leverantör menar att TMDS Clock - (minus) ej behövs i en HDMI kabel. Jag personligen har inte teknisk kunskap nog att bedöma detta, mer än att det då frångår standarden och jag kommer därför inte att godkänna denna leverantör (standarder ska man följa, annars tenderar det att bli fel och komplicerat).
Men den tekniska aspekten gjorde mig nyfiken och vi dissekerade då en HDMI-kabel av välkänt svenskt kvalitetsmärke, som visade sig sakna denna TMDS Clock -. Det gjorde mig konfunderad...

Så frågan är:
1. Vad är funktionen med TMDS Clock- (minus)?
2. Vad händer om den utelämnas?

/Erik
Bor och arbetar i Shanghai med inköp av elektroniktillbehör(Scandsource).

Setup: Spotify>iPhone>B&W Zeppelin Air

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: HDMI TMDS Clock - ?

Inläggav hevi » 2014-01-21 21:32

brodde skrev:Vi håller på med ett projekt i att utveckla kvalitetskontrollen mitt jobb. Har nu råkat på en produktfråga som jag inte riktigt benar ut på egen hand.

En möjlig leverantör menar att TMDS Clock - (minus) ej behövs i en HDMI kabel. Jag personligen har inte teknisk kunskap nog att bedöma detta, mer än att det då frångår standarden och jag kommer därför inte att godkänna denna leverantör (standarder ska man följa, annars tenderar det att bli fel och komplicerat).
Men den tekniska aspekten gjorde mig nyfiken och vi dissekerade då en HDMI-kabel av välkänt svenskt kvalitetsmärke, som visade sig sakna denna TMDS Clock -. Det gjorde mig konfunderad...

Så frågan är:
1. Vad är funktionen med TMDS Clock- (minus)?
2. Vad händer om den utelämnas?

/Erik

Det är ena halvan av ett differentiellt signalpar, så den enkla förklaringen är att det som händer är att dels halveras signalamplituden och så blir den mer känslig för störningar(vilket inte borde vara ett jättestort problem då varje signalpar är tvinnat och individuellt avskärmat).

Sen använder HDMI TDMS-enkodning, vilket är en rätt klurig kodningsteknik som DC-ballanserar överföringen (typ datat kodas så att nettoflödet av laddning som flytera i kablagets olika par totalt blir noll), samt att kodningen strävar efter att klumpa ihop bitarna på ett sätt som minimerar antalet flanker.

Klockan är ju dock periodisk och då kan man ju i teorin plocka bort ena signalhalvan utan att fucka upp det TDMS strävar efter att uppnå allt för mycket, men du droppar ju som sagt halva amplituden och och fördelarna med ett tvinnat differentiellt par.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Återgå till Teknikforum