Jämna ut utnivån i Foobar2000?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stephan

Jämna ut utnivån i Foobar2000?

Inläggav Stephan » 2014-02-05 09:19

Kan någon vänlig själ pedagogiskt förklara hur(om) man automatiskt kan justera utnivån på MP3:or som spelas random i Foobar?

Nu får man springa till förstärkaren titt som tätt när något med låg nivå följs av en låt med hög utnivå.

Har googlat litet på detta men inte blivit så mycket klokare.

Ex:

1. Gör så här

2. Gör sen så här

3. Osv..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 10:39

1. Öppna foobar
2. Tryck ctrl + P (alt File/Preferences i menyn)
3. Gå till Playback
4. Ställ in ReplayGain enligt önskemål. Info finns under "What is ReplayGain?"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-05 11:01

Den upplevda ljudnivån är i regel medelnivån. Dessvärre är media oftast toppnivårelaterade. Fixar Foobar att jämnställa medelnivåerna?

Jag har gjort några demo-CD där jag lagt alla spåren på samma medelnivå (RMS). Det går att spela hela CD:n utan att röra volymkontrollen. Även på relativt "orörda" inspelningar skiljer det mycket, 8-10 dB är inte ovanligt. Mera "bearbetade" inspelningar kan ju ha crestfaktor under 8 dB och det blir chockerande om nästa spår ligger på 28 dB.... Effektmässigt krävs det bara en hundradel för det tokmastrade spåret. Typiskt är det ofta tal om något nyutgivet med t.ex. Madonna i det första fallet och i det senare fallet ett väl inspelat körverk.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2014-02-05 11:55

Tack Bill50x, jag var inne där men begrep inte att track faktiskt betydde hela samlingen.

Testar och återrapporterar.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-03-05 00:22

Föredrar själv att under "Preferences" "Playback" i Foobar2000, välja "album" och "apply gain". Om du sedan högerklickar på "All Music" väljer "Replaygain" och "Scan selection as albums (by tags)" så kommer du behålla inspelade nivåskillnader inom albumen, men nivån kommer utjämnas album emellan.

Har du istället en enda stor samling med random låtar så välj istället "track" "apply gain" och när du högerklickar på hela samlingen väljer du "Replaygain" och sedan "Scan per-file track gain" för att få en utjämnad medelnivå mellan låtarna.

För att undvika klippning så kan du antingen under inställningarna i "Playback" välja olika metoder för detta. Jag föredrar dock att istället välja endast "apply gain" och sedan under "Playback" "DSP manager" lägga till DSPn "Advanced limiter" då jag (utan bifogad källa) läst mig till att det ska vara bättre.

Edit: om du tidigare haft andra inställningar för Replaygain, så skulle jag högerklicka på "All music" och sedan "Replaygain" "Remove ReplayGain information from files" innan du ändrar detta, för att vara på den säkra sidan att allt beräknas på nytt efter den metod du önskar.

Återgå till Teknikforum