Moderator: Redaktörer

Finns det någon möjlighet att förskjuta den raka delen av kurvan lite mot högre frekvenser? T.ex genom att flytta mellanregisterelementen eller deras kanaler in i hornet lite närmare hornets botten där diskanten sitter? Man vill väl dela vid 1-1.2 kHz?Fjonkalicious skrev:Ändrat något, vad vet jag, men exakt vad det påverkade har jag ingen aning om. Nu ser det ut såhär istället:

paa skrev:Den där peaken går säkert bra att ta ner i filtret, den sitter ju där i ensamt majestät, symmetrisk och fin.
Kan du inte sätta basarna på de två breda sidorna och alla mellanregistren på de två smalare sidorna?
Fjonkalicious skrev:Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?
Bara ett sätt att få plats med elementen, om nu alla ska driva hornet lika långt från hornhalsen.

paa skrev:Det kan ju även hända att de två mellanregistrena passar bättre i bredd på den breda sidan, på den smala kan ju alltid baffeln för basen sticka utanför.
Tänker du köra basreflex för baselementen?
Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:
http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=19.15
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:
I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:
I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.
Jo, det hänger jag med på. Men var är själva slitsporten som gör avstämningen eller är porten mycket mycket kort?

Nissep skrev:Den optimala placeringen av de olika portarna in skall vara vid den punkt i hornet där arean är samma som en cirkel med en våglängds omkrets av högsta frekvensen som det elementet skall spela.
Gissa delningsfrekvensen först, bms-4550 ca 1000hz och uppåt.
Mellanregister 300hz-1000hz dvs arean jag pratar om är relaterat till 1000hz
Bas 80-300hz ca kanske..
Kicken skrev:Jag har pattarna i samma mangel....
Försöker komma underfund med hur man ska designa dessa horn i hornresp, men blir inte riktigt klok på det.
Vrc: Closed rear chamber volume (liters)
Det är ju som det låter lådan bakom elementet; men obs det är den totala volymen för alla element.
Lrc: Closed rear chamber average length (cm)
Medeldjupet på lådan bakom elementet? korta avstånd påverkar inte nämnvärt
Ap1: Offset driver throat chamber cross-section area (sq cm)
Totala arean för alla portar.
Hur stora portar ska man ha? stora portar interferar väl mera med diskanten, men minskar risken för blåsljud?
Finns det någon tumregel (vi älskar väl tumreglar här) för portstorleken?
sd*x?
Lpt: Offset driver throat chamber port tube length (cm)
Längden på portarna.
Vtc: Throat chamber volume (cc)
Total volymen framför alla membran, alltså mellan porten och membranet.
Atc: Throat chamber average cross-sectional area normal to axis (sq cm)
Det blir väl ungefär sd*antal element
Vilken vinkel ska man ha på hornöppningen? 60° verkar vara poppulärt? många bygger rektangulära horn typ 60x90° vad vinner man på det?
Vad är fördelen med att ha ett veck på hornet så det expnderar mera vid öppningen?
Hoppas det är ok att jag kommer med lite frågor i din tråd Fjonkalicious.
Fjonkalicious skrev:Tjena Kicken,
Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.
Kicken skrev:Fjonkalicious skrev:Tjena Kicken,
Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.
Jag är väldigt sugen på att prova bygga ett horn.
Ska försöka läsa genom Bwaslos dokument mera noggrant.
Har försökt simulera med Visaton FRS8M som mellanregister eftersom den skulle ha vettigt 2*fs/qes=431Hz, (helst ska det väl vara lite högre).
Men har svårt att få bra resultat, måste prova mera.
Fjonkalicious skrev:En kort fråga, som kanske kan vara intressant för flera att fundera över.
Måste elementen tvungen vara placerade med konen direkt mot hornet och hålet, eller kan man montera det vinkelrätt istället? Jag tänker att ljudet som bildas mellan väggen och konen kommer ändå att "komprimeras" och pressas ut genom hålet, så då kanske detta spelar mindre roll?
Edit: vad jag kom på nu var att man, om man gör som jag tänkt mig, kan inte göra bra "fustrums" då.
Har du funderat något kring fustrums paa?
Edit: eller får man hornladdning om man gör så?
Nissep skrev:Fs 500 på slutna element är en rekommendation från Danley.
Man måste tänka på att luften framför elementet tillsammans med porten bildar en bandpasslåda/filter som bestämmer hur högt och lågt i frekvens elementet spelar.
Form och storlek på kammaren framför elementet spelar stor roll med.
Första versionen av unity horn hade ju inte samma form som det han senare kallade synergy horn.
Unity var första försöket kan man kalla det. Senare med sin nya firma så förbättrades en del saker och han började kalla skapelsen synergy. Så om man jämför de olika patenterna ser man att han bla kom på att en annan form på bandpasslådan kunde hjälpa mellanregistret att nå högre.
paa skrev:I vilket fall verkar alla göra allt för att minska volymen mellan framsidan på konen och ytan som den är monterad emot, jag tror att det inte blir bra att skapa en kilformad volym för att kunna vinkla upp elementen.
Nissep skrev:Har du specarna på elementen du vill använda så gör jag gärna ett försök med att hjälpa till utifrån det jag har läst och förstått.
Jag håller på lite smått med att samla på mig prylar som skall användas i ett eget bygge.
Jag har ett par faital pro 3fe25, senast blev det fyra begagnade 12" från Meyers linearray Milo.
Sedan har jag en minidsp över. Jag personligen skulle inte drömma om att lösa ett synnergy horn passivt.
Än verkar det bara vara danley själv som kan trolla till optimerade passiva lösningar.
Jag skulle rekommendera att du mäter upp och gör en grovskiss på elementen i 3d med tex sketchup då kan du prova om grejorna passar utan att såga..

Nissep skrev:De som jag sett lyckats bra med de passiva filtren har fått hanpåläggning av Danley. Bwalso bla.
Men det är taskigt av mig att ta för givet att du inte skall lyckas. Självklart skall du prova!
Men det är så mycket som skall stämma. Avstånd från diskanten akustika centrum till mellanregistret skall motsvara 90 graders fasvridning.
Hade bandpasslådan eller filtret inte påverkat fasvridningen så är avståndet 1/4 våglängd av delningsfrekvensen.
1/4 våglängd motsvarar 90 graders fasvridning.
Det är så mycket enklare om man kan utnyttja delay i aktiva filter för kunna få placera elementen där de ur hornladdningssynpunkt passar bäst, dvs där arean är den samma som en cirkel med omkretsen som är en våglängd av högsta frekvensen som skall hornladdas.
Sedan kan man relativt enkelt eq de olika elementen så de spelar rakt och fint bortanför delningsfrekvensen innan man lägger på det digitala delningsfiltret.
Din tanke med mellanregistret är intressant. Påminner om en annan av danleys påhitt Paraline.
Enligt tänket bakom paralinen så kan man skicka ljud i en kanal utan att påverka den så mycket så länge avståndet mellan de paralella väggarna är mindre än 1/4 våglängd.
Prova och montera elementet så och mät på resultatet utan horn först.
Nissep skrev:Det lät som ett klokt val av diskantdriver.
Här kommer lite info som är bra att ha.The path length to the screen is 67mm. This does not take into acount the gasket, which is about 2mm thick, which I guessed is also about the offset to the element inside the WM 61 capsule in the end of my measurement mic. These two distances therefore cancel themselves out.
BTW, you will probably add 6mm or so in your mounting plate to mate this driver with the back of a unity horn.
Cheers
William Cowan
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... rn-21.htmlIn no particular order, I have done some cutting and pasting...
BMS
4550 – 14°
4552 – 24°
4554 – 26.7°
4555 - 30°
B & C
DE250 14.6°
DE10 7.7°
DE12 24°
DE400TN 20.7°
DE400 31°
DE500 17°
DE200 9.9°
DE85TN 34.5°
DE750TN 22°
DE950TN 17°
JBL
2450 10+°
Radian
950 20.3°
Celestion
CDX1-1745 20.16° total
CDX1-1730 20.16°
CDX1-1731 20.16°
CDX1-1746 7.6°
Beyma
CP750Nd – 24º
CP850Nd – 7º
CP755Nd – 12º60’
SMC65Nd – 15º
CP385Nd – 16º30’
SMC225Nd – 13º1’
Choose the CD driver first, then build the throat to match
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ngles.html
Red spade plockade isär en sådan här:
http://redspade-audio.blogspot.se/2011/ ... r.html?m=1
Så vad är bra med den infon?
Ja hornet skall ju helst övergå från driverns utgångsvinkel till hornets spridningavinkel så smidigt som möjligt för att minimera diffraktion i halsen av hornet. Geddes har skrivit en del av vikten av detta.
Sedan har du en utgångspunkt på avståndet från driverns monteringsplatta till dess akustiska centrum.
Fjonkalicious skrev:Men var kommer 67 mm från? BMS 4550 är bara 52 mm tjock. Eller beräknas det på vägarna inne i själva kompressionsdrivern, från mynning till membran?
Fjonkalicious skrev:Hur räknar man på mellanregisterna då? Skall man inkludera elementets centrum eller skall man räkna från hålet.
Kicken skrev:Känns som vi(ni) har bra diskussion på gång
Om vi räknar med 67mm för diskanten och 20mm för mellanregistret så skulle mellanregisterportarna behöva placeras i samma punkt som diskanten sätts fast för att möta kravet på 8,6cm för 1000Hz!...?
In no particular order, I have done some cutting and pasting...
BMS
4550 – 14°
4552 – 24°
Fjonkalicious skrev:Paa, senaste simuleringen. Hur pass korrekt det är simulerat kan jag inte svara på. Men helt off är det väl inte, en puckel vid 800 Hz på ca 3dB. Tror ni kan suga ner det i filtret?
Jag har provat olika placeringar. Till slut så sammanstrålade bas & mellanregisterportarna... inte helt optimalt kanske. Eller så är det det? Skulle man kunna sätta elementen ovanpå varandra?
Nissep skrev:Vilken input har du där? Storlek på port, bakre kammare, främre osv.
Prova med bara ett element och dela volymerna och portarean med 4.
Har du möjlighet att mäta volymen på peerless elementens kon så kan vi vara nogrannare i simuleringen.
Lägg en påse över konen och fyll med socker och kolla sedan vilken volym den har.
Nissep skrev:Sista knixen på hornet är där för att spridningen inte skall kollapsa vid frekvensen där hornmunnen inte längre klarar av att styra ljudet.
Läs mer här:
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20Whats%20So%20Sacred%20Exp%20Horns.pdf
Så den bör du inte ta bort.
2-ch skrev:Fjonken, du har inte funderat på att höra med Petter?
En trevlig prick med djupt kunnande inom ämnet horn.
Fjonkalicious skrev:Jag sågar med linjal
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:Jag sågar med linjal
I så fall har du fått någon instruktion om bakfoten
I övrigt har jag inget att komma med vad det gäller mått på C&G
Fjonkalicious skrev:https://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=491499&name=Styrskenor-upp-till-5000-mm-FS-800-2
Styrskena då!
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:https://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=491499&name=Styrskenor-upp-till-5000-mm-FS-800-2
Styrskena då!
Fina grejer
Har du bara några mått att utgå ifrån så kan du rita upp det i CAD och få fram måtten på C och G.
Skissens mått i tum förstår jag inte vad det är dom beskriver.
Emanuelgbg skrev:Med risk att sparka in en öppen dörr...
Måtten på C och G står väl i listan eller fattar jag dig fel?
C=23,51cm
G=39,56cm
Eller är det vinklarna?
PappaBas skrev:Jisses... ser ut som en snickar-utmaning![]()
Lycka till Fjonken, ser fram emot provlyssning.
Fjonkalicious skrev:*mutter mutter*
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:*mutter mutter*
Är det uttalandet "No probs" du muttrar om?
Nissep skrev:Kanske du skall bygga ett tvåvägs horn och låta 15" spela högre i frekvens.
Fjonkalicious skrev:2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:*mutter mutter*
Är det uttalandet "No probs" du muttrar om?
Mmm, ungefär. Återkommer i frågan, det skall nog gå att lösa.
paa skrev:Det finns dom som säger att dom skarpa inre kanterna är en källa till HOM, men du kan ju dra en fog från halsen och till mynningen med 12,7 mm radie så blir det säkert hemskt bra.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det finns dom som säger att dom skarpa inre kanterna är en källa till HOM, men du kan ju dra en fog från halsen och till mynningen med 12,7 mm radie så blir det säkert hemskt bra.
Jo, det kan jag fixa. Kanske inte med 12,7 mm precision. Men åt det hållet. Var fick du den siffran från?
paa skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det finns dom som säger att dom skarpa inre kanterna är en källa till HOM, men du kan ju dra en fog från halsen och till mynningen med 12,7 mm radie så blir det säkert hemskt bra.
Jo, det kan jag fixa. Kanske inte med 12,7 mm precision. Men åt det hållet. Var fick du den siffran från?
Det är ju radien på 1" driverns öppning där den sitter mot hornet. Kantradien kommer då alltså att utgå från ett cirkelformat hål på 25,4 mm.
paa skrev:Jag ska bygga ihop nåt med mina SEOS12 först, så får vi se vad det blir med unity/synergy eventuellt sedan.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Jag ska bygga ihop nåt med mina SEOS12 först, så får vi se vad det blir med unity/synergy eventuellt sedan.
Vad blir det för baselement?
Nattlorden skrev:Precis hur gick hela skiten i bitar...?
Kicken skrev:Kul att du är på gång och bygger!
Sitter och funderar på ett eget horn.
Kan man använda 2st 8" basar som mellanregister, hittar nästan inga sådana, danley har en version http://www.danleysoundlabs.com/products ... rn/sh95ho/
Jag tänkte två hål (i hörnen av hornet) för varje bas, en åtta är så pass bred att det går bra.
Ca 50-60mm in pipan skulle hålen bli.
Sågar ni denna ide? I så fall varför
Kicken skrev:Oj då!
Nu fick man upp antalet inlägg:)
Fick felmeddelande varje gång jag försökte posta ett nytt inlägg.
Om nån moderator vill städa så är det fritt fram.

Fjonkalicious skrev:Såhär mäter basarna i 0 grader. Skulle vilja att dom går lite högre i frekvens, undrar varför dom dippar sådär...?
Fjonkalicious skrev:Dom simulerar en bra bit upp till 1000 hz, så något är inte helt som det skall. Får laborera lite.
Med hänvisning till en första aspekt av horndesign enligt principerna för föreliggande uppfinning riktas uppmärksamheten
till övre änden av frekvensområdet för högtalarelement för lägre registren. Element för lägre frekvensområde måste ha
en övre begränsning som ligger under första urfasningsdipp.
Dippar uppstår när frekvensen blir så hög så att ljud från elementet, som går till slutna änden av hornet reflekteras för att
komma tillbaka med 180 ° av fasförskjutning, och skapar därmed en urfasning. Därför införs ett lågpassfilter eller annat
arrangemang för vardera av de lägre elementen för att ge högfrekvensavskärning med utgångspunkt från den punkt där
den första dippen inträffar för respektive nedre driver.
Det är viktigt att notera att denna analys relaterad till den första dippen av varje respektive driver för lägre frekvens, inte
är ett fysiskt avstånd utan snarare är en akustisk dimension som styrs av formen och storleken på hornpassagen.
Med hänvisning till FIG. 3, så visas en tonkurva för ett exempel på ett högtalarelement för lägre registret vid 50. Första
och andra motfasdippar 52, 54, syns tydligt.
Med hänvisning till en andra aspekt av horndesign enligt principerna för föreliggande uppfinning, riktas
uppmärksamheten till lokala tvärsnittsarean av hornet, där ett element för lägre frekvensregister sitter. Vid den övre delen
av frekvensregistret, för var och en av de nedre elementen, måste tvärsnittsarean av hornet där elementets ljud kommer
in i hornet, inte vara större än den yta med ett runt tvärsnitt med en omkrets som är lika med en våglängd av den övre
delningsfrekvensen.
paa skrev:Hur långt in från hornets start sitter hålen för basen?
paa skrev:Utsikt över Malmö hamn och sundet?
Almen skrev:paa skrev:Utsikt över Malmö hamn och sundet?
Nja, ser ut att vara längre söderut, typ Falsterbo.
schmutziger skrev:Almen skrev:paa skrev:Utsikt över Malmö hamn och sundet?
Nja, ser ut att vara längre söderut, typ Falsterbo.
Du kan vara något bospåren...
Färdig snart?Fjonkalicious skrev:Jag tror också det paa. Pratade med schmutzi tidigare idag per telefon och då sade jag till honom att jag skall nog prova att göra en "låda" med skiva mot elementet precis som hornet men fast utan horn. Där kan jag mäta respons genom olika hålstorlekar, materialstorlek och man kan även variera lådans storlek och avstånd till väggen bakom elementet samt fyllnadsgrad med fluff.
Fjonkalicious skrev:Status quo
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Status quo
Ajajajaj, hur låter planen för att rätta till detta?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ajajajaj, hur låter planen för att rätta till detta?
Det finns ingen. Har många saker som behövs göras. Så många att inget blir gjort.
paa skrev:Jag hittade en intressant tråd på diyaudio om en kille i Norge som planerar att 3D-printa halsen till ett Synergy-horn, för både diskanten och mellanregistren:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... entry.html
paa skrev:Jag hittade en intressant tråd på diyaudio om en kille i Norge som planerar att 3D-printa halsen till ett Synergy-horn, för både diskanten och mellanregistren:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... entry.html

paa skrev:Vad står dom olika färgerna för i de olika kurvorna, vilken är det lilla elementet?
Hur skulle en kammare bakom elementen påverka kurvorna?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Vad står dom olika färgerna för i de olika kurvorna, vilken är det lilla elementet?
Hur skulle en kammare bakom elementen påverka kurvorna?
Jag kan utveckla kurvorna mer när jag kommer hem. Det är mätt på olika hålstorlekar och olika stora kabinett bakom elementet. Det är det man ser på bilderna med markrören. Vi noterade att bakre kavitet hade liten effekt i övre register(där jag vill åstadkomma annat resultat) men lyfter lite i botten, precis som vilken låda som helst. Det blev bättre med större hål och känsligheten ökar men inte tillräckliga resultat. Måste göra något med kaviteten mellan element och skiva för att nå andra resultat.
@schmutzi: är den illgröna senaste mätningen monacorelementet eller är det mätt på peerlesselementet utan skiva, kommer dåligt ihåg?
Fjonkalicious skrev:Måste göra något med kaviteten mellan element och skiva för att nå andra resultat.
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Måste göra något med kaviteten mellan element och skiva för att nå andra resultat.
Nån sorts utfyllnad mellan membran och montageplan alltså?
paa skrev:Jo, man kan ju styra resonansfrekvensen för främre kaviteten med både volymen och portens area och längd. Portlängde kan minskas genom att man fasar porten med 45 graders fas från ena eller båda hållen.
Men det är ju inte bara avstämningsfrekvens som är betydelsefullt när det gäller bandpassavstämningar, både främre och bakre kammarnas volym spelar roll också.
Prova att simulera detta, t.ex i gratisprogrammet UniBox, som kan hantera bandpass med en sluten bakre kammere och portad främre kammare:
Det är Excel-baserat och kan laddas ner här:
http://audio.claub.net/software/kougaard/ubdwnld.html
Fjonkalicious skrev:Jag reder inte ut detta. Det är för mycket antaganden. Den som har gjort programmet måste komma från windowsvärlden, dvs att man antar att personen som använder programmet skall ha pysslat med liknande eller läst 700 böcker innan man börjat använda det.
Fjonkalicious skrev:Den som har gjort programmet måste komma från windowsvärlden, dvs att man antar att personen som använder programmet skall ha pysslat med liknande eller läst 700 böcker innan man börjat använda det.
paa skrev:Det verkade väl enligt simuleringen som ditt element var för stort för det tilltänkta frekvensregistret, har du testat något annat?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Det verkade väl enligt simuleringen som ditt element var för stort för det tilltänkta frekvensregistret, har du testat något annat?
Det kan vara så. Det enda vi provade snabbt var ett av schmutzis "linjära"element från Monacor, ett universalelement som dom själva benämner det som. Och då ser det bättre ut, helt klart. Men det är på gång lite andra test, med bland annat minskad volym mellan kavitet och "platta med hål i" för att se om den tesen stämmer.
Tror jag skall försöka få igång en egen mätrigg också, så att jag kan snabbare testa ut detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster